پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسی توانایی باکتری های جدا شده از طوقه پسته در کرمان برای کنترل بیماری پوسیدگی طوقه و ریشه در شرایط شوری  : پایان نامه ارشد کشاورزی
doc
تعداد صفحات : 128
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته کشاورزی - گرایش بیماری شناسی گیاهی
همراه با جداول و اشکال
79000 تومان


کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان”  بررسی توانایی باکتری های جدا شده از طوقه پسته در کرمان برای کنترل بیماری پوسیدگی طوقه و ریشه در شرایط شوری ” با گرایش بیماری شناسی گیاهی و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

چکیده بررسی توانایی باکتری های جدا شده از طوقه پسته در کرمان برای کنترل بیماری پوسیدگی طوقه و ریشه در شرایط شوری:

یکی از مهمترین بیماریهاي درختان پسته پوسیدگی طوقه و ریشه (گموز) ناشی از گونه هاي مختلف قارچ Phytophthora می باشدد که هر ساله باعث از بین رفتن تعداد بسیاري از درختان بارور و غیربارو می شود.روشهای مختلفی از جمله کنترل بیولوژیک

برای مدیریت این بیماری توصیه شده است . بررسی توانایی باکتریهای جداسازی شده از باغ های پسته کرمان جهت مدیریت کنترل بیماری پوسیدگی طوقه و ریشه پسته در شرایط شوری با توجه به خاک منطقه هدف اصلی این مطالعه به شمار می آید.

از محل طوقه و ریشه درختان پسته آلوده به بیماري گموز Phytophtora  جداسازی و شناسایی گردید . همچنین از خاک در مناطق مختلف پسته کاری استان کرمان با شوری و دوره خشکی متفاوت طی فصول مختلف و از ناحیه رایزوسفر باغات  پسته نمونه برداری صورت گرفت. جداسازی جدایه های باکتریایی با استفاده از روش سریهای رقت و محیط کشت عمومی انجام شد. از میان 400 کلونی جداسازی شده 170 باکتری مختلف تشخیص داده شد که از این تعداد 19 جدایه ی باکتریایی پس از غربال اولیه از طریق آزمون کشت متقابل ، تولید مواد فرار ، تولید مواد غیر فرار و تولید ترکیبات خارج سلولی انتخاب و در هدایت های الکتریکی مختلف(20،12،8،4،2 )دسی زیمنس بر متر از طریق آزمون های  کشت متقابل ، تولید مواد فرار ، تولید مواد غیر فرار و تولید ترکیبات خارج سلولی مورد مطالعه قرار گرفتند که از این میان 5 باکتری با بیشترین درصد تاثیر انتخاب و از طریق روش های ژنتیکی و نعیین توالی بخشی از ژن 16srDNA  ریبوزومی مورد شناسایی قرار گرفتند که از میان آنها 3 باکتری که دارای بیشترین درصد بازدارندگی بودند در هدایت های الکتریکی مختلف(20،12،8،4،2 )دسی زیمنس بر متر در شرایط گلخانه استفاده و برهمکنش جدایه های باکتریایی و سطوح مختلف شوری بر کاهش وقوع بیماری و همچنین برهمکنش جدایه های باکتریایی و سطوح مختلف شوری بر فاکتورهای رشدی گیاه مورد مطلعه قرار گرفت.

 

مقدمه

آلودگی گیاهان به عوامل بیماریزای گیاهی ، سالانه باعث از بین رفتن محصولات کشاورزی و خسارت اقتصادی بسیار زیاد و همچنین وجود زهرابه ها در مواد خوراکی که برای انسان و دام مضرند می گردد. بیماری پوسیدگی طوقه و ریشه ناشی از گونه های فیتوفتورا هر ساله باعث از بین رفتن تعداد زیادی درخت بارور و غیر بارور می گردد. چنانچه این قارچ در باغ مستقر شود در طی چند سال باعث از بین رفتن درختان و غیر اقتصادی شدن باغ می گردد. این بیماری به یکی از چالش های باغداران در امر تولید پسته تبدیل شده است. روشهای مختلفی از جمله فیزیکی، زراعی ، شیمیایی ، بیولوژیک و تلفیقی می تواند برای کنترل بیماریهای گیاهی مورد استفاده قرار گیرد.لازم به ذکر است که هر کدام از این روشها معایب و محاسن مخصوص به خود را دارد. استفاده از روشهای شیمیایی به لحاظ اینکه اکثر آنها برای انسان و دام خطرناک ، موجب از بین رفتن ارگانیسم های مفید، کنترل کوتاه مدت و آلودگی هایزیست محیطی برای مدت طولانی و بروز مقاومت عوامل بیماریزای گیاهی باعث شده است که محققین از روشهای دیگر برای کنترل بیماریهای گیاهی استفاده کنند که در این میان کنترل بیولوژیک به عنوان یک روش دائمی و پایدار می تواند مورد استفاده قرار گیرد

. تاکنون تحقیقات زیادی روی این موضوع صورت گرفته است و میکروارگانیسم های زیادی تحت شرایط باغی و مزرعه توسعه داده شده اند که در حال استفاده می باشند. از جمله نمایندگان موفق در این زمینه جدایه های باکتریایی خصوصا جنس سودوموناس می باشند. که به خوبی قادر به کنترل عامل بیماریزای گیاهی می باشد. از جمله محاسن دیگر این جنس کمک و تسریع رشد در گیاه می باشد. . لازم به تذکر است که مشکلات زیادی در زمینه ی استفاده از عوامل بیوکنترل گیاهی وجود دارد که از آن جمله می توان به عدم سازگاری عامل باکتریایی با شرایط محیطی مکان مورد استفاده نام برد که در این تحقیق با توجه به جداسازی عوامل باکتریایی از خاک منطقه و همچنین تاثیر درنظرگرفتن تاثیر شوری های مختلف سعی در رفع این نقیصه با توجه به محیط کشت پسته در ایرا ن شده است .

 

تاريخچه

پسته از ادوار باستان در زندگي ايرانيان حائز اهميت فراوان بوده است. نام اين درخت در پارسـي قديم پيستاکـا، در پارسي ميانه پيستاک و در پارسي متأخر پسته تلفظ شده است (ابريشمي، 1373). نام درخت پسته در زبانهاي يوناني و لاتين و ساير زبانهاي اروپايي و نيز زبانهاي عربي، تركي، روسي، ژاپني و غيره از وجه تسميه ايراني اين درخت گرفته شده است. در مورد زادگاه درخت پسته نظريه‌هاي متفاوتي وجود دارد. اين درخت به گفته¬اي بومي آسيـاي مرکزي و به گفتـه¬اي ديگر بومـي آسياي غربـي و آسياي صغيـر است (پناهي و همکاران، 1381). طبـق نظـر کارادو ، دانشمند فرانسوي پسته بومي ايران و سوريه است. هم اکنـون گونه¬هاي خودرويـي از پستـه در اغلب مناطق گرم و خشـک لبنان، فلسطيـن، سوريه، ايران، عراق، ترکيه، هند، جنوب اروپا و در نواحي آسياي مرکزي و آفريقاي شمالي کم و بيش ديده مي-شوند. قدر مسلم شناخت اوليه انسان از پسته پس از مشاهده درخت خودروي آن صورت گرفته است.  بنابراين مبدأ اوليه اين درخت محدوده سرزميني است که رويشگاه¬هاي پستـه در آن واقع بوده است. مطابق مستندات تاريخي موجود، چنين محدوده¬اي در قلمرو فرهنگي ايران بوده و در شمال شرقي آن واقع شده است. سرزميني که بعدها پارت و سپس خراسان نام گرفت رويشگاه اصلي و اوليه درختان پسته بوده است (ابريشمي، 1373).

انتقال درختان پسته از خراسان به ساير نواحي پسته خيز ايران و ساير مناطق جهان، بعد از اسلام انجام شده و در اين ميان ناحيه قم قديمي ¬ترين منطقه است. سابقه مستند پستـه¬کاري در نواحـي يزد، اردکان، اصفهان، نائين، نطنز، اردستان و کاشان متجاوز از 3 تا 4 قرن نمي‌باشد (ابريشمي، 1373). سابقه کاشـت پسته در قزويـن و دامغـان بيـن 1500- 900 سال و در استا ن کرمـان، 400-150 سال ذکـر شـده است (ابريشمي، 1373؛ پناهي و همکاران، 1381). کاشت درختان پسته در قزوين و دامغان در قرن پنجم هجري صورت گرفت و بعدها کاشت آن در نواحي کاشان، نطنز، اردستان، نائين، اردکان، يزد، سيرجان، نواحي کرمان، زرند و سپس در رفسنجان معمول گرديد (ابريشمي، 1373).

 

در ايران، پسته وحشـي در اسـتانـهاي کـردستـان، فـارس، سيستـان و بلوچستـان، لرستـان، کرمان، خـراسـان و اطـراف يـزد ديده مـي¬شـود و بـه طـور کلـي پراکنـدگـي اين گـونـه‌هـا شامـل حوزه درياي مديترانـه و آسيـاي شـرقـي مـي¬باشـد. اولين ارقـام پستـه در ايران از پـرورش دادن و اهلي نمودن درختـان پستـه وحشـي حاصـل شـده است کـه تعداد آنهـا بسيار محـدود بوده و از نظر شکل ظاهـري با محصـول پسته خودرو شباهـت داشتـه است. به تدريج در نتيجـه پيونـد و جابجـايـي اين ارقـام و توجـه باغداران به درشتـي دانه¬هاي پستـه، تاحدودي تحول ايجاد شده و ارقام جديدي به دست آمده است (پناهي و همکاران، 1381).

تنوع در ارقام پسته ايران، از پسته گرگـاني آغاز شـد و سپس پسته سبـزواري، قمـي، سمناني، کـرماني وغيره به ابتکار باغداران ايراني به‌وجود آمد. خارج از قلمرو فرهنگي ايران، باسابقه¬ترين نواحي کشت و کار پسته سواحل آفريقايي مديترانه، سرزمين تونس و همچنين سرزمين شام يا سوريه است (ابريشمي، 1373 ).

کشت پسته به صورت تجاري به غير از ايران، در کشورهاي آمريکا، ترکيه، يونان، سوريه و ايتاليا نيز انجام مي¬شود. آمريکا به عنوان دومين توليد کننده پسته دنيا محسوب مي¬شود (حاج عبداللهي، 1379). سابقه کاشت درختان پستـه در قاره آمريکـا و استراليا مربوط به قرن حاضـر است و مبدأ اصلـي آن کرمان بوده است (ابريشمي،1373). در سال 1973 سطح زيرکشت پسته کاليفرنيا3000 هکتار و در سال 1981، 4750 هکتار بوده است. امروزه ايالات متحده آمريکا بزرگترين رقيب پسته ايران مي¬باشد، به طوري که در 15 سال اخير پيشرفت¬هاي خارق العـاده¬اي در زمينه کاشت و پرورش پسته داشته است (فرگوسن ، 1378).

2-1- اهميت اقتصادي و سطح زير کشت

در ايران، پسته به عنوان يک محصول استراتژيک، جايگاه خاصي را در بين توليدات کشاورزي دارا بوده و بخش عمده¬اي از صادرات غير نفتي را به خود اختصاص مي¬دهد. ارزش صادراتي پسته و مغز آن، طي سالهـاي اخير، در ايران افزايش چشمگيري را در مقايسه با ساير محصولات کشاورزي در برداشته است. درسال 1382، حدود 55% توليد و بيش از60% صادرات جهاني پسته در اختيار ایران و درآمد ارزي آن بيش از 400 ميليون دلار بوده است (پناهي و همکاران، 1382).

طبق آمار فائو (FAO) در سال 2005، ايران با توليد 64/227 هزار تن پسته مقام اول توليد جهاني و بعد از آن کشور آمريکا با 79/128 هزار تن،  سوريه و ترکيه با 60000 تن و ايتاليا با 2000 تن مقام‌هاي بعدي را در اختيار دارند. با اينکه کشور ايران مقام اول توليد جهاني را در اختيار دارد، اما از نظر عملکرد در هکتار با 4/648 کيلوگرم در بين پنج کشور اول توليد کننده بعد از امريکا، سوريه، ايتاليا و ترکيه در رده پنجم قرار دارد. اين محصول به تنهايي 10% صادرات غير نفتي كشور را به خود اختصاص داده است و در بيش از 20 استان كشور كشت و كار مي‎گردد. ميانگين توليد سالانه پسته در ايران به بيش از 200 هزار تن مي‎رسد. اين درخت مقاوم با پيشينه‎اي تاريخي بر بلنداي كشاورزي ايران ايستاده است.

درختي كه شرايط سخت محيطي اقليمي و خاكي را به راحتي تحمل مي‎كند (آمارنامه کشاورزي، 1384). طبق آخرين آمار رسمي كشور درسال 1387 سطح زير کشت پسته ايران بيش از 431 هزار هکتار مي¬باشد و استان کرمان بـا مجموع بيش از 290792  هکتار باغ بارور و غيربارور، 5/46 درصداز محصول کل کشور را توليد نموده و به عنـوان مهمترين منطقه پستـه کاري ايران محسـوب ميشـود. همچنيـن شهرستـان رفسنجان با دارا بودن 54% از سطـح زيـر کشـت استـان کرمان، نقـش بسـزايي در توليــد ايـن محصول با ارزش ايفا مي-کنـد. (آمارنامه کشاورزي، 1389).

 

فهرست منابع

چکیده. 11

فصل اول. 12

مقدمه. 13

فصل دوم. 14

1- تاريخچه. 15

2-1- اهميت اقتصادي و سطح زير کشت. 16

3-1- ارزش غذايي پسته. 17

4-1- گياهشناسي پسته. 18

5-1- مهمترين گونه¬هاي جنس پسته. 18

6-1-  ويژگيهاي اکولوژيکی پسته. 20

7-1- مهمترين ارقام پسته. 21

9-1- مهمترين بيماريهاي پسته. 23

1-9- 1- ماسوي پسته (Stigmatomycosis). 23

2-9- 1-كپك ناشی از Aspergillus  flavus 24

3-9- 1-پژمردگي ورتيسيليومي پسته (verticillium wilt Pistachio)  24

4-9- 1- پوسيدگي رايزوكتونيايي طوقه وريشه پسته (Rhizoctonia solani)  25

5-9- 1-بیماری سرخشکیدگی  شاخه های پسته  25

6-9- 1- پوسيدگي طوقه وريشه (انگومك) پسته  26

1-6-9- 1- رده بندي عامل بيماري(  P. megasperma)  27

2-6-9- 1-مشخصات عامل بیماری(  Ph. megasperma)  28

3-6-1- 9-میزان پراکندگی، دامنه میزبانی و نحوه خسارت Ph. megasperma  29

4-6-9- 1- علائم بیماری پوسيدگي طوقه وريشه در پسته  29

5-6-9- 1-چرخه زندگی عامل بیماری(Ph. megasperma)  29

6-6-9- 1-عوامل موثر برتوسعه و پیشرفت بیماری  30

7-6-9- 1-عکس العمل پایه های پسته به گونه های Phytophthora  30

8-6-9- 1-انتشار گونه های Phytophthora در آب  31

9-6-9- 1-کنترل بیماری پوسيدگي طوقه وريشه پسته  31

11-6-9- 1- مروری بر دستاوردهای پیشین در زمینه کنترل بیولوژیکی فیتوفتورا :. 33

1-2- تاريخچه و اهميت كنترل بيولوژيك  37

2-2-كنترل بيولوژيك. 38

3-2- ویژگی های مهم يك عامل بیوکنترل  38

1-3-2- روابط بین ميزبان و بيمارگر  38

2-3-2- روابط بین ميزبان و عامل بیوکنترل  39

3-3-2- روابط بین بيمارگر و عامل بیوکنترل  39

4-2- ملاحظات اکولوژيکي در کنترل بيولوژيک  39

1-4-2- خاک هاي بازدارنده  بیماری ((Suppressive soil 39

2-4-2- افزايش مواد آلي و كمپوست ها به خاك  41

5-2- نقش موجودات زنده در كنترل بيولوژيك بيماري ها  41

6-2-  روشهاي فعاليت عوامل بیوکنترل  42

1-6-2- روشهاي فعاليت غير مستقيم. 42

2-6-2- روشهاي فعاليت مستقيم. 42

1-2-6-2- رقابت. 42

2-2-6-2- پارازيتيسم. 42

3-2-6-2- آنتي بيوتيك ها. 43

1-3-2-6-2- توليد آنتي¬بيوتيك. 43

2-3-2-6-2- آنتي¬بيوتيك ها در كشاورزي  44

3-3-2-6-2-توليد آنتي¬بيوتيك و تقابل با ميكروارگانيسم هاي خاك  44

4-3-2-6-2- شواهد ژنتيكي از نقش آنتي بيوتيك ها در بيوكنترل  45

7-2- كاربرد مخلوط آنتاگونيست ها. 45

8-2- تلفيق عوامل بيوكنترل با سموم شيميايي  46

9-2- توليد انبوه عوامل بيوكنترل. 46

10-2- نقش باکتری های Pseudomonas و Bacillusدر کنترل بیولوژیکی  47

1-10-2-  Pseudomonas 47

2-10-2- Bacillus 49

فصل سوم. 51

1-3 جداسازی عامل بیماری. 52

2-3 جداسازی. 52

1-2-3- جداسازی عامل بیماری از بافت گیاه بیمار  52

2-2-3-  جداسازی عامل بیماری از خاک  53

1-2-2-3- استفاده از برگ مرکبات. 53

3-3- خالص سازی عامل بیماری. 53

4-3 تشخیص عامل بیماری. 53

1-4-3 تولید اسپورانژیوم. 54

2-4-3 بررسی میزان  رشد در دما های مختلف  54

6-3 روش نگهداري جدايه‌هاي Phytophthora. 55

7-3 نمونه‌برداري از خاك باغات پسته جهت جداسازی آنتاگونيست  55

رایزوسفر درخت پسته. 59

8-3 جداسازي جدایه های  باكتريایی ازخاک باغ و رایزوسفر باغ پسته  63

9-3 خالص‌سازي استرين ‌ها. 63

10-3 نگهداري استرين ‌هاي خالص شده 64

1-10-3 نگهداري در آب مقطر استريل 64

2-10-3 نگهداري برروي محيط كشت NA 64

11-3 شناسايي جدایه ها 64

12-3 بررسي تاثیر بازدارندگی جدايه‌هاي باكتريايي روی رشد رویشی p.megasperma 64

1-12-3 کشت متقابل. 64

2-12-3 آزمون کلروفرم. 64

3-12-3 بررسي مواد فرار جدایه های باکتریایی روی رشد رویشی P.megasperma   65

-12-3 بررسي تأثير ترشحات مايع خارج سلولي روی رشد رویشی P.megasperma  66

3-13  تاثیر بازدارندگی جدايه‌هاي باكتريايي بر رشد P. megasperma  66

1-13-3 کشت متقابل. 66

2-13-3 آزمون کلرفرم در هدایت های الکتریکی دلخواه  68

3-13-3 تست مواد فرار در هدایت های الکتریکی دلخواه  69

-13-3 بررسي تأثير ترشحات مايع خارج سلولي اتوكلاو شده روی رشد رویشی P.megasperma     69

14-3 مطالعات گلخانه ای. 70

1-14-3 انتخاب جدایه های باکتریایی جهت بررسی تاثیر فعالیتهای آنتاگونیستی. 70

-2-14-3- کاشت پسته. 70

3-14-3- رساندن خاک گلدانها به هدایت های الکتریکی دلخواه  71

4-14-3-  تکثیر اینوکلوم قارچ P.megasperma روی دانه گندم  71

5-14-3- تهیه اینوکلوم از جدایه های آنتاگونیست  72

6-14-3- مایه زنی گلدانها با قارچ P.megasperma و جدایه های باکتری  72

فصل چهارم. 74

1-4- شناسایی قارچ P. megasperma. 75

2-4 بررسی میزان رشد شعاعی قارچ P.megasperma در هدایت های الکتریکی مختلف  75

هدایت های الکتریکی. 76

3-14 آزمون بیماریزایی روی نهال های پسته رقم موسی آبادی  76

4-4 بررسی رهمکنش جدایه های مختلف باکتریایی با قارچ P.megasperma   76

1-4-4 بررسی برهمکنش بین جدایه های مختلف باکتریایی با قارچ P.megasperma   76

1-1-4-4 کشت متقابل. 77

2-1-4-4 آزمون کلرفرم یا تست مواد غیر فرار در هدایت الکتریکی مختلف  79

3-1-4-4- آزمون تولید مواد فرار در هدایت های الکتریکی مختلف  82

4-1-4-4- آزمون تولید آنتی بیوتیک در هدایت های الکتریکی مختلف  83

2-4-4- بررسی برهمکنش بین جدایه های مختلف باکتریایی با قارچ P.megasperma   86

1-2-4-4کشت متقابل. 86

2-2-4-4 آزمون کلروفرم یا تست مواد غیر فرار  86

3-2-4-4 بررسي مواد فرار ضدقارچي. 87

4-2-4-4- بررسی درصد بازدارندگی تولید آنتی بیوتیک  87

10-4- مطالعات مولکولی. 88

11-4مطالعات گلخانه ای. 88

1-11-4- بررسی تاثیر جدایه های آنتاگونیست و هدایت های الکتریکی   88

1-1-11-4- طول ساقه. 88

2-1-11-4-وزن تر ساقه. 89

3-1-11-4- وزن خشک ساقه. 89

4-1-11-4- وزن خشک  ریشه. 89

تصویر3- علائم بیماری در محل طوقه آلوده به بیماری  102

تصویر4- آزمون کشت متقابل جدایه شماره 123  102

تصویر5- آزمون کلرفرم جدایه شماره123  103

تصویر6-تولید مواد فرار در جدایه شماره 123  103

تصویر7-مایه زنی گلدانهابا p.megasperma. 104

منابع. 106

 

فهرست جداول

جدول1-3 منطقه و محل جداسازی جدایه های باکتریایی  56

جدول 2-3 مقدار نمک لازم اضافه شده به محیط برای رسیدن به هدایت های الکتریکی دلخواه. 67

جدول 3-3 مقدار نمک اضافه شده به خاک گلدان برای رسیدن به هدایت الکتریکی دلخواه. 71

جدول4-3 تیمارهای این آزمایشمات. 73

جدول1-4 مقایسه رشد روشی قارچ P. megaspermaدردماهای مختلف  75

جدول2-4 مقایسه رشد شعاعی P.megasperma در هدایت های الکتریکی مختلف  76

جدول3-4 بررسی آزمون کشت متقابل در هدایت الکتریکی 2 دسی زیمنس بر متر  77

جدول 4-4 بررسی آزمون کشت متقابل در هدایت الکتریکی 4دسی زیمنس بر متر  77

جدول 5-4 بررسی آزمون کشت متقابل در هدایت الکتریکی 8 دسی زیمنس بر متر  78

جدول6-4 بررسی آزمون کشت متقابل در هدایت الکتریکی 12سی زیمنس بر متر  79

جدول7-4 بررسی آزمون کلرفرم در هدایت الکتریکی 2 دسی زیمنس بر متر  79

جدول 8-4 بررسی آزمون کلرفرم در هدایت الکتریکی 4 دسی زیمنس بر متر  80

جدول9-4 بررسی آزمون کلرفرم در هدایت الکتریکی 8دسی زیمنس بر متر  80

جدول10-4 بررسی آزمون کلرفرم در هدایت الکتریکی 12 دسی زیمنس بر متر  81

جدول 11-4 بررسی آزمون تولید مواد فرار در هدایت الکتریکی 2 دسی زیمنس بر متر. 82

جدول 12-4 بررسی آزمون تولید مواد فرار در هدایت الکتریکی 4سی زیمنس بر متر. 82

جدول 13-4 بررسی آزمون تولید مواد فرار در هدایت الکتریکی 8 دسی زیمنس بر متر. 82

جدول 14-4 بررسی آزمون تولید مواد فرار در هدایت الکتریکی 12دسی زیمنس بر متر. 83

جدول14-4 بررسی آزمون تولید آنتی بیوتیک در هدایت الکتریکی 2 دسی زیمنس بر متر. 84

جدول15-4 بررسی آزمون تولید آنتی بیوتیک در هدایت الکتریکی 4دسی زیمنس بر متر. 84

جدول16-4 بررسی آزمون تولید آنتی بیوتیک در هدایت الکتریکی8دسی زیمنس بر متر. 85

جدول 17-4 بررسی آزمون تولید آنتی بیوتیک در هدایت الکتریکی 12 دسی زیمنس برمتر. 85

جدول شماره18-4:درصد بازدارندگی آزمون کشت متقابل در باکتریهای مختلف   86

جدول شماره 19-4:درصد بازدارندگی تست کلرفرم در باکتریهای مختلف بدون اعمال هدایت. 87

جدول20-4 درصد بازدارندگی تست مواد فرار در باکتریهای مختلف  87

جدول 21-4 بررسی درصد بازدارندگی تولید آنتی بیوتیک  88

1-11-4 جدول تجزیه واریانس اثر جدایه 123 بر طول ساقه در هدایت الکتریکی 12 ds/m.. 89

2-11-4 جدول تجزیه واریانس اثر جدایه 123 بر طول ساقه در هدایت الکتریکی 8    ds/m.. 89

3-11-4جدول تجزیه واریانس اثر جدایه 123 بر طول ساقه در هدایت الکتریکی 4 ds/m.. 90

4-11-4 جدول تجزیه واریانس اثر جدایه 123 بر طول ساقه در هدایت الکتریکی 2 ds/m.. 90

5-11-4 جدول تجزیه واریانس اثر جدایه 123 بر وزن تر اندام های هوایی در هدایت الکتریکی. 90

6-11-4 جدول تجزیه واریانس اثر جدایه 123 بر وزن تر اندام های هوایی در هدایت الکتریکی. 91

7-11 -4 جدول تجزیه واریانس اثر جدایه 123 بر وزن تر اندام هوایی در هدایت الکتریکی. 91

8-11-4 جدول تجزیه واریانس اثر جدایه 123 بر وزن تر اندام هوایی در هدایت الکتریکی . 91

9-11-4 جدول تجزیه واریانس اثر جدایه 123 بر وزن خشک اندام هوایی در هدایت الکتریکی. 92

10-11-4 جدول تجزیه واریانس اثر جدایه 123 بر وزن خشک اندام هوایی در هدایت الکتریک92

11-11-4 جدول تجزیه واریانس اثر جدایه 123 بر وزن خشک اندام هوایی   93

12-11-4 جدول تجزیه واریانس اثر جدایه 123 بر وزن خشک اندام های هوایی   93

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + چهارده =