پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
تاثیر زمان شخم و مقدار علفکش روی ساختار علف های هرز سیب زمینی : پایان نامه ارشد مهندسی کشاورزی زراعت و اصلاح نباتات
doc
تعداد صفحات : 73
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته کشاورزی - گرایش زراعت و اصلاح نباتات
همراه با جداول و اشکال
79000 تومان


کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان” تاثیر زمان شخم و مقدار علفکش روی ساختار علف های هرز سیب زمینی ” با گرایش زراعت و اصلاح نباتات و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

چکیده تاثیر زمان شخم و مقدار علفکش روی ساختار علف های هرز سیب زمینی:

: این آزمایش به منظور بررسی تاثیر تعداد شخم و دزهای مختلف علفکش متریبوزین روی ساختار علف­های هرز سیب ­زمینی به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک­های کامل تصادفی در سه تکرار در سال 1387 در شهرستان سراب استان آذربایجان شرقی انجام شد. فاکتورهای آزمایش شامل تعداد شخم در دو سطح شخم منفرد با گاوآهن برگردان در پاييز و شخم مضاعف (شخم پاییزه و بهاره با گاوآهن برگردان) و کاربرد دزهای مختلف علف­کش متریبوزین (سنکور) در سه سطح 0 (شاهد)، 5/0 و 1 کیلوگرم ماده موثره در هکتار بودند.

تجزیه های آماری نشان داد که اثر تعداد شخم بر تراکم علف­های هرز سیب­ زمینی در مرحله سبز شدن معنی­دار بود و شخم مضاعف تراکم علف­های هرز را حدود 3/65 درصد نسبت به شخم منفرد پاییزه کاهش داد. اگرچه تعداد شخم تاثیر معنی­داری بر تراکم علف­های هرز سیب ­زمینی در مرحله غده ­بندی و برداشت نداشت ولی دزهای مختلف علفکش متری­بوزین تاثیر معنی­ داری بر تراکم علف­های هرز سیب ­زمینی در هر دو مرحله داشت. کاربرد علفکش متری­بوزین در مقایسه با عدم کاربرد آن تراکم علف­های هرز سیب ­زمینی را در هر دو مرحله غده­ بندی و برداشت بیش از 2 برابر کاهش داد.

بررسی اثرات متقابل تعداد شخم و دز علفکش در این مرحله بر تراکم علف­های هرز سیب ­زمینی نشان داد که در تیمار شخم مضاعف با کاربرد 1 کیلوگرم علفکش میزان تراکم علف­های هرز 8/18 درصد نسبت به تیمار شخم منفرد پاییزه و کاربرد 1 کیلوگرم علفکش کاهش یافت. تعداد شخم تاثیر معنی­ داری بر وزن خشک علف­های هرز سیب ­زمینی در مرحله غده ­بندی و برداشت نداشت. دزهای مختلف علفکش متری­بوزین تاثیر معنی­ داری در سطح احتمال 1 درصد بر وزن خشک علف­های هرز سیب­زمینی در مرحله غده­بندی و برداشت داشت. کاربرد دزهای 5/0 و 1 کیلوگرم متری­بوزین در هکتار وزن خشک علف­های هرز در این مرحله را در مقایسه با شاهد به ترتیب 3/38 و 7/58 درصد کاهش داد. کاربرد علفکش متری­بوزین در مقایسه با عدم کاربرد آن وزن خشک علف­های هرز سیب­زمینی را در مرحله برداشت حدود 2/60 درصد کاهش داد.

بررسی اثرات متقابل علفکش و زمان شخم بر وزن خشک علف­های هرز سیب­زمینی در مرحله برداشت نشان داد که کاربرد علفکش و شخم تاثیر معنی­داری در سطح احتمال 5 درصد بر وزن خشک علف­های هرز در مرحله برداشت داشت. کاربرد 1 کیلوگرم علفکش در تیمار شخم مضاعف در مقایسه با کاربرد 1 کیلوگرم علفکش در تیمار شخم پاییزه حدود 51 درصد وزن خشک علف­ های هرز سیب­زمینی را کاهش داد.

تجزیه ­های آماری نشان داد که زمان شخم تاثیر بسیار معنی­ داری بر وزن غده­های درشت داشت و شخم مضاعف وزن غده­های درشت را 43/13 درصد، نسبت به شخم بهاره کاهش داد. همچنین اثر زمان شخم بر وزن غده­های متوسط نیز در سطح احتمال 01/0 معنی­ دار بود و وزن غده­های متوسط در شخم مضاعف بیشتر از شخم بهاره بود.وزن غده ­های درشت با کاربرد علفکش 6 درصد  افزایش یافت. اثر زمان شخم بر عملکرد سیب ­زمینی در سطح احتمال 01/0 معنی­دار بود و میزان عملکرد سیب­زمینی در تیمار شخم منفرد نسبت به شخم مضاعف 66/14 درصد بیشتر بود.

 

مقدمه

سیب­زمینی از اهمیت زیادی در کشاورزی و تغذیه مردم دنیا برخوردار است و برای توجه بیشتر به این محصول و نقش آن در تغذیه مردم به ویژه بهره ­برداری از پتانسیل تولید بالا و ارزش تغذیه­ای آن، سازمان خواروبار و کشاورزی جهانی (FAO) سال 2008 میلادی را به نام سال سیب­ زمینی نامگذاری کرد (آمارنامه کشاورزی، 1386). در حال حاضر، سیب­ زمینی در بیش از 140 کشور در سراسر جهان کشت می­شود و در بعضی از کشورها غذای اصلی مردم و یکی از عمده­ترین محصولات کشاورزی به شمار می­رود (جعفری زارع، 1376؛ آمارنامه کشاورزی، 1386؛ مارتین و همکاران، 1976). در بین تولیدات مختلف کشاورزی در جهان از نظر حجم تولید، سیب­ زمینی پس از گندم، برنج و ذرت در رده چهارم قرار دارد (فابریو و همکاران، 2001).

بر اساس آخرین آمار وزارت جهاد کشاورزی در سال 1386، سیب ­زمینی در 79 درصد از کشورهای جهان کشت و کار می­شود (آمارنامه کشاورزی ، 1386). فائو در سال 2000 تولید جهانی سیب­زمینی را نزدیک به 321 میلیون تن غده از 6/19 میلیون هکتار سطح زیر کشت آن اعلام کرد. متوسط تولید جهانی سیب­زمینی در حدود 16 تن در هکتار است (کاشیاپ و پندا، 2001).

در ایران سطح زیر کشت سیب­زمینی از حدود 1/128092 هکتار در دهه­ی 60 به تدریج به 3/154852 هکتار در دهه­ی 70 و سپس به حدود 163844 هکتار در سال زراعی 1385 افزایش یافته است. در طی این دوره کل تولید کشور از 2061991 تن در دهه­ی 60 به 3220994 تن در دهه­ی 70 و سپس به حدود 4218522 تن در سال زراعی 1385 افزایش یافته است. سطح زیر کشت سیب ­زمینی در استان آذربایجان­شرقی در سال 1385 برابر 9513 هکتار و عملکرد آن در همین سال 7/30 تن در هکتار گزارش شده است (آمارنامه کشاورزی، 1386).

یکی از  مشکلات زراعت سیب ­زمینی همانند سایر گیاهان زراعی هجوم وسیع علف­های هرز می­باشد که موجب کاهش عملکرد آن می­شوند. طبق بررسی­های بازیراماکنگا و لروکس (1994) تراکم 150 بوته در متر مربع بید گیاه و رقابت آن با سیب­زمینی در کل فصل رشد، عملکرد سیب­زمینی را حداکثر 78 درصد کاهش داد. در آزمایشات بلترانو و کالدیز (1993) مشخص شد که علف هرز قیاق بسته به میزان آلودگی مزرعه، عملکرد سیب­ زمینی را از 28 تا 68 درصد کاهش می­دهد. ­­در مزرعه سیب­زمینی علف­های هرز زیادی مشاهده می­شود که کمیت و کیفیت محصول را کاهش می­دهند. کنترل علف­های هرز در طی رشد سیب­ زمینی جهت بدست آوردن عملکرد بیشتر و افزایش کیفیت آن الزامی است. تحقیقات نشان داده است که علف­های هرزی که به همراه گیاهان زراعی سبز می­­شوند، می­توانند عملکرد محصول را از طریق رقابت بر سر مواد غذایی، فضا، نور و رطوبت کاهش دهند.

خسارت علف­های هرز به محصولات کشاورزی در کشورهای توسعه یافته با اعمال روش­های مختلف مبارزه و برحسب شرایط محیطی، نوع گیاه زراعی و فلور علف­هرز در حدود 10 درصد  گزارش شده است (زیمدال،1980؛ تاکوت، 1993). در طی فرایند تکامل کشاورزی، انسان و سیستم­های زراعی بر شکل­گیری و گسترش علف­های هرز تاثیر زیادی گذاشته­اند و علف­های هرز را به عنوان یکی از اجزای جدایی ناپذیر الگوهای کشت درآورده­اند. در حال حاضر روش­های گوناگونی برای کنترل و کاهش اثرات علف­های هرز در سیستم­های زراعی به کار گرفته می­شوند که از جمله آنها می­توان به راهکارهای شیمیایی (علفکش)، فیزیکی (آتش)، مکانیکی (شخم)، بیولوژیکی (دشمنان طبیعی)، و زراعی (تاریخ کشت، تراکم و تناوب)، اشاره کرد (کاندرا، 1990).

با وجودی که در سال­های گذشته، کنترل علف­های هرز به طور روز افزونی به مصرف سموم مختلف علفکش وابسته شده است، ولی موفقیت قابل ملاحظه­ای بدست نیامده است (قرینه و همکاران، 1383).­­ هزینه کاربرد علفکش­ها در کنترل علف­های هرز 10 تا 20 درصد هزینه ­های تولید را شامل می­شود (لابرادا، 2003). این امر موجب پیدایش تغییراتی در تنوع گونه­ای علف­های هرز در مزارع گردیده است که یکی از این تغییرات تکامل علف­های هرز مقاوم به علفکش­ها است (شانر ، 1995 ). علاوه بر آن، روند افزایشی مصرف علفکش­ها، عوارض جانبی مانند آثار نامطلوب بر روی محیط زیست، سلامت انسان، اختلال در زیستگاه­های حیاتی، تداخل در عملیات زراعی و کاهش درآمد را نیز به همراه داشته است (لایبمن و همکاران، 2004؛ بازدیرف و همکاران، 2004). بنابراین، تلاش­ها برای کاهش اتکا به کاربرد علف­کش­ها در کنترل علف­های هرز در حالی که عملکرد ثابت باشد، می­تواند تاثیر زیادی در سود خالص محصولات کشاورزی داشته باشد. در سال­های اخیر به دلیل اثرات دراز مدت علفکش­ها روی محیط و هزینه ­های اقتصادی بالا بسیاری از کشاورزان و محققین سیستم­های جایگزینی را جستجو می­کنند که کمتر به کاربرد علفکش­ها متکی باشند.

انتخاب هر یک از عملیات زراعی، باید با آگاهی از پتانسیل مشکلاتی که علف­های هرز در مزرعه، می­توانند باعث شوند، انجام گیرد. شخم از جمله عملیات زراعی است که زمان اجرای آن می­تواند تاثیر زیادی بر مدیریت علف­های هرز داشته باشد.

 

هدف و ضرورت اجرای طرح

با توجه به اهمیت سیب ­زمینی در تامین بخشی از نیاز غذایی انسان و کاهش عملکرد آن در نتیجه هجوم علف­های هرز و لزوم توجه به کاهش مصرف علفکش­ها و سموم شیمیایی، جستجوی روش­های تلفیقی برای مباره با علف­های هرز سیب­زمینی ضروری به نظر می­رسد.

هدف از اجرای این تحقیق نیز بررسی:

1- تاثیر تعداد شخم بر ساختار علف­های هرز سیب ­زمینی و کاهش مقدار کاربرد علفکش.

2- تاثیر مقادیر مختلف علفکش بر ساختار علف­های هرز.

3- تاثیر تلفیق تیمارهای تعداد شخم و مقادیر مختلف علفکش بر عملکرد سیب ­زمینی می­باشد.

 

نتیجه ­گیری نهایی

نتایج آزمایش نشان داد که:

  1. تعداد شخم نقش موثری در کنترل علف­های هرز سیب­ زمینی دارد و شخم مضاعف (پاییزه + بهاره) تراکم و وزن خشک علف­های هرز، بویژه در اوایل فصل رشد را در مقایسه با شخم منفرد پاییزه به شدت کاهش می­دهد.
  2. تراکم علف­های هرز در شخم منفرد و مضاعف در اواخر فصل رشد تفاوت معنی­ داری نداشتند. این امر ممکن است نتیجه انجام شخم برگردان عمیق در بهار باشد که اگرچه باعث کنترل علف­های هرز سبز شده گردیده است، اما با به سطح آوردن بذر علف­های هرز از اعماق خاک شرایط جوانه­ زنی و رشد آنها را فراهم نموده است. بنابراین، توصیه می­شود عمق شخم دوم کمتر از شخم اول باشد.
  3. برای رسیدن بله کشاورزی پایدار، همراه با حفظ تولید و منترل موثر علف­های هرز، تلفیق چند روش در کنترل علف­های هرز می­تواند مقدار سم و تعداد سمپاشی را مورد نیاز را کاهش دهد.
  4. با وجود تاثیر تیمارها در کاهش تراکم و وزن خشک علف­های هرز، نتایج آزمایش نشان داد که تاثیر آنها بر عملکرد و اجزاء عملکرد سیب ­زمینی معنی­دار نبود. این موضوع نشان می­دهد که که در زراعت سیب­ زمینی تنها کنترل علف­های هرز در ابتدای فصل رشد نمی­تواند موثر باشد و لازم در ادامه فصل رشد نیز برای کنترل آنها اقدام شود.

 

فهرست مطالب

  • مقدمه و مروری بر تحقیقات گذشته 1
    • مقدمه 2
    • تاریخچه ­و منشا پیدایش سیب ­زمینی 4

1-3- ارزش غذایی و مواد متشکله­ ی سیب­ زمینی 4

1-4- گیاه شناسی سیب ­زمینی 5

1-5- مراحل رشد سیب­ زمینی 7

1-6- اکولوژی سیب­ زمینی 8

1-7- عناصر غذایی مورد نیاز جهت کاشت سیب زمینی 9

1-8- مدیریت علف­های هرز 9

1-9- نقش شخم در کنترل علف­های هرز 11

1-10- تاثیر علفکش­ها در مدیریت علف­های هرز 16

1-11-  کنترل تلفیقی علف­های هرز 19

2- مواد و روش تحقیق 24

2-1- موقعیت جغرافیایی و مشخصات اقلیمی محل اجرای آزمایش 25

2-2- مشخصات خاک محل اجرای آزمایش 25

2-3- ویژگی رقم مورد مطالعه 26

2-4- عملیات زراعی و مواد آزمایشی 26

2-5- نحوه اجرای آزمایش 27

2-6- تجزیه­های آماری 28

3- نتایج و بحث 29

3-1- اثر تعداد شخم و دز علفکش بر تراکم علف­های هرز سیب ­زمینی 30

3-2- اثر تعداد شخم و دز علفکش بر وزن خشك علف­های هرز سیب ­زمینی 35

3-3- اثر تعداد شخم و دز علفکش بر ترکیب گونه­ای علف­های هرز سیب­ زمینی 38

3-4- اثر تعداد شخم و دز علفکش بر عملکرد و اجزای عملکرد سیب­ زمینی 42

3-5- نتيجه­گيري و پيشنهادات 48

منابع مورد استفاده 49

چکیده انگلیسی

عنوان انگلیسی

 

فهرست جداول

2-1- مشخصات آب و هوایی منطقه محل اجرای آزمایش 25

3-1- نتايج تجزيه واريانس اثر تعداد شخم و دز علفكش بر تراكم علف­هاي هرز سيب­ زميني 31

3-2- مقايسه ميانگين­هاي اثر تعداد شخم و دز علفکش بر تراکم علف­های هرز سیب­ زمینی در مرحله غده ­بندی 32

3-3- اثر تعداد شخم و دز علفکش بر تراکم علف­های هرز سیب ­زمینی در مرحله برداشت 34

3-4- نتایج تجزیه واریانس اثر تعداد شخم و دز علفکش بر وزن خشک علف­های هرز سیب ­زمینی   37

3-5- اثر تعداد شخم و دز علفکش بر وزن خشک علف­های هرز سیب­زمینی در مرحله غده­بندی 37

3-6- اثر تعداد شخم و دز علفکش بر وزن خشك علف­های هرز سیب­زمینی در مرحله برداشت 38

3-7- خصوصيات و ويژگي­هاي گونه ­هاي علف هرز مشاهده شده در مزرعه سيب­زميني….40

3-8- اثر تعداد شخم و دز علفکش بر تراكم گونه­ای علف­های هرز سیب­زمینی در مرحله غده­بندي 40

3-9- اثر تعداد شخم و دز علفکش بر تراكم گونه­ای علف­های هرز سیب­زمینی در مرحله برداشت 41

3-10- مقايسه اثر تعداد شخم و دز علفکش بر وزن خشك گونه ­هاي علف­های هرز سیب­زمینی در مرحله برداشت 42

3-11- اثر تعداد شخم و دز علفکش بر وزن خشك علف­های هرز سیب­زمینی در مرحله برداشت 42

3-12- تجزيه واريانس اثر تعداد شخم و دز علفکش بر عملکرد و اجزای عملکرد سیب­زمینی 45

3-13- اثر تعداد شخم و دز علفكش بر عملكرد سيب­زميني  46

3-14- اثر تعداد شخم و دز علفكش بر تعداد غده در بوته سيب ­زميني 46

3-15- اثر تعداد شخم و دز علفكش بر وزن غده ­هاي درشت سيب ­زميني 46

3-16- اثر تعداد شخم و دز علفكش بر وزن غده­ هاي متوسط سيب­ زميني 47

3-17- اثر تعداد شخم و دز علفكش بر وزن غده ­هاي كوچك سيب­ زميني 47


فهرست اشکال

  • اثر تعداد شخم و علفکش بر تراکم علف­های هرز سیب­ زمینی در مرحله جوانه ­زنی………….30
  • اثر تعداد شخم و علفکش بر تراکم علف­های هرز سیب­ زمینی در مرحله غده ­بندی………..

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + دوازده =