پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسی تاثیر فرایندهای مقدماتی، روغن مغز بنه و مواد صابونی ناشونده آن برمیزان آکریل آمید سیب زمینی طی فرایند سرخ کردن عمیق  : پایان نامه ارشد صنایع غذایی
doc
تعداد صفحات : 89
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته: علوم و صنایع غذایی : گرایش کشاورزی
همراه با جداول و اشکال
75000 تومان


استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود در تولیدات غذایی ،امری بسیار حیاتی و ضروری برای هر جامعه ای میباشد و این امر لزوم تربیت کارشناسان نخبه در صنایع غذایی را بیان مینماید. گرایش علوم و صنایع غذایی از مهمترین شاخه های فنی مهندسی میباشد که اتفاقا علاقه مندان بسیاری در کشورمان دارد . دیجی لود با معرفی پایان نامه های بسیار جدیدی از رشته مهندسی صنایع غذایی در مقطع کارشناسی ارشد در خدمت کاربران گرامی خود می باشد. پایان نامه حاضر با عنوان  بررسی تاثیر فرایندهای مقدماتی، روغن مغز بنه و مواد صابونی ناشونده آن برمیزان آکریل آمید سیب زمینی طی فرایند سرخ کردن عمیق ” با فرمت WORD (قابل ویرایش) به حضور شما عزیزان معرفی میگردد.

 

چکیده بررسی تاثیر فرایندهای مقدماتی، روغن مغز بنه و مواد صابونی ناشونده آن برمیزان آکریل آمید سیب زمینی طی فرایند سرخ کردن عمیق:

زمینه وهدف:

فرایندهای حرارتی اگرچه با غیرفعال کردن میکروارگانیسم­های مضر و آنزیم­های نامطلوب سبب افزایش ماندگاری موادغذایی می­شوند ولی به طورناخواسته باعث تولید آلاینده های شیمیایی خطرناکی چون آکریل­آمید در مواد غذایی می­شوند. آکریل­آمید ترکیبی شیمیایی است که در غذاهای نشاسته­ای پخته شده مانند چیپس سیب­زمینی و نان تولید می­شود و نگرانی در مورد اثرات سرطان ­زایی آن وجود دارد. هدف از این پژوهش کاهش میزان آکریل­آمید خلال­های سیب­زمینی طی فرایند سرخ کردن عمیق بود.

مواد و روش­ها:

بدین منظور ابتدا روغن پسته بنه (واریته موتیکا) و مواد صابونی ناشونده آن استخراج شد. از روغن کانولای تصفیه شده بدون آنتی­اکسیدان به عنوان محیط سرخ کردن استفاده شد. روغن مغز بنه در سطح 1/0درصد و مواد صابونی­ناشونده آن به میزان 100 پی­پی­ام به روغن کانولا اضافه شد. مخلوط­های مذکور به طور جداگانه آماده شدند. خلال­ های سیب­ زمینی در محلول­های کلرید­کلسیم و اسید سیتریک (5/0 و یک درصد) و کربوکسی متیل­سلولز، تراگاکانت و ثعلب (3/0 و 7/0 درصد) به مدت یک ساعت در دمای محیط غوطه ­ور شده و سپس در روغن­های نام­برده به مدت پنج دقیقه سرخ شدند. آزمایش­های  رطوبت،  میزان آکریل­آمید(با استفاده ازدستگاه کروماتوگرافی­گازی- اسپکتروسکوپی جرمی)، جذب روغن (سوکسله) و شاخص­های رنگ (نرم افزار Image J) ، روی برش­های سیب­ زمینی سرخ ­شده انجام شد. به منظور ارزیابی خصوصیات حسی از آزمون­پذیرش به روش ­رتبه ­بندی استفاده شد.

یافته ­ها:

کمترین میزان آکریل­آمید مربوط به نمونه ­های سرخ شده در روغن کانولای حاوی مواد صابونی ­ناشونده و پیش­ تیمار شده با کربوکسی متیل­سلولز 7/0 درصد بود که به ترتیب 6/67 درصد میزان آکریل ­آمید را نسبت به روغن کانولای بدون آنتی ­اکسیدان و 1/75 درصد آکریل­آمید را نسبت به نمونه شاهد کاهش دادند (05/0p<). همچنین  بیشترین میزان رطوبت و کمترین جذب روغن هم مربوط به نمونه های سرخ شده در روغن کانولای حاوی مواد صابونی­ ناشونده مغز بنه و نمونه های پیش­تیمار شده با کربوکسی­ متیل­سلولز 7/0 درصد بود (05/0p<). با افزایش غلظت محلول­های مورد استفاده جهت پیش تیمار برش­های سیب ­زمینی میزان آکریل­آمید کاهش یافت (05/0p<). نمونه شاهد کمترین میزان روشنایی و بیشترین میزان قرمزی، زردی و تفاوت کلی رنگ را دارا بود. بالاترین امتیاز پذیرش کلی را نمونه های پیش تیمار شده با کلرید­کلسیم 5/0 و یک درصد به خود اختصاص دادند با این حال در بین هیدروکلوئیدها کربوکسی متیل­سلولز 7/0 درصد بالاترین امتیاز پذیرش کلی را دارا بود.

نتیجه ­گیری: نتایج پژوهش حاضرحاکی ازقابلیت پیش تیمار کربوکسی متیل­سلولز درکاهش قابل ملاحظه آکریل­آمید وجذب روغن درطی سرخ کردن عمیق سیب­ زمینی و درنتیجه تولیدچیپس کم چرب بود.

 

مقدمه بررسی تاثیر فرایندهای مقدماتی، روغن مغز بنه و مواد صابونی ناشونده آن برمیزان آکریل آمید سیب زمینی طی فرایند سرخ کردن عمیق:

سرخ کردن مواد غذایی به دلیل ایجاد خواص حسی منحصر به فرد امروزه به طور وسیعی در سطوح صنعتی و خانگی مورد استفاده قرار می­گیرد. به کمک این روش آماده سازی، ماده غذایی با طعم دلپذیر، بافت ترد و ظاهر طلایی مطلوب تولید می­شود. حین سرخ کردن عمیق، در حضور اکسیژن و رطوبت ناشی از ماده غذایی، واکنش­های اکسایشی و هیدرولیزی زیادی در روغن صورت گرفته، مواد نامطلوبی ایجاد می­گردند که ضمن بروز آثار منفی بر طعم و رنگ محصول، سلامت انسان را نیز احتمالاً به خطر می­اندازند (اورتوفر و همکاران 1996). مشخص شده است طی فرآیند سرخ کردن به میزان زیادی اکریل­آمید تشکیل می­شود (وسپر و همکاران، 2007).

آکریل­آمید[1]، ترکیب جامد بلوری، بی بو، بی رنگ با نقطه ذوب 5/84 درجه سانتیگراد است و در آب، استن و اتانول محلول می­باشد (کرامت و همکاران، 2011).  برای اولین بار اداره ملی غذای کشور سوئد در 24 آوریل 2002 وجود مقادیر بالای آکریل­آمید را درغذاهای حرارت دیده غنی از کربوهیدرات اعلام کرد تا قبل از کشف آکریل­آمید چنین تصور می­شد که منبع اصلی دریافت آکریل­­آمید، علاوه بر محیط­های کارگری مرتبط با تولید آکریل­آمید، دخانیات و آب آشامیدنی است. انسان می تواند به طور مستقیم با مصرف غذاهای غنی از کربوهیدرات که تحت حرارت قرار گرفته­اند و یا به طور غیر مستقیم از باقیمانده مونومر در نتیجه بسته بندی مواد غذایی که در آن از پلی آکریل­آمید استفاده می­شود در معرض خطر قرار گیرد (کرامت و همکاران، 2011).

این یافته که غذا مهم­ترین منبع دریافت آکریل­آمید برای انسان است، نگرانی وسیعی را در سطح بین المللی به دنبال داشت (وسپر و همکاران، 2007). زیرا این ترکیب در سال 1994 توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان به عنوان ترکیب سرطان­زای احتمالی برای انسان طبقه بندی ­شد و از سوی دیگر، ایجاد اختلالات عصبی توسط آن، نه تنها در حیوانات آزمایشگاهی بلکه در انسان هم به اثبات رسیده است (لوپاچین و همکاران، 2004). بر طبق مطالعات به دست آمده بر روی حیوانات، آکریل­آمید از طریق پوست، غشاء مخاطی و از راه دهان جذب شده و به سرعت در بافت بدن توزیع می­شود. همچنین آکریل­آمید موجب سوزش چشم، پوست، فلج سیستم عصبی، سرطان تخمدان و پستان می­شود. نتایج بررسی­های انجام شده در زمینه مقدار آکریل­آمید موجود در غذاهای مختلف توسط سازمان­های غذایی چندین کشور مشخص کرد که بیش­ترین مقدار آکریل­آمید در محصولات سرخ شده سیب­زمینی به ویژه چیپس و خلال سیب­زمینی تشکیل می­شود (شجاعی و همکاران، 1378).

مطالعات و بررسی­های مستقل انجام شده توسط چندین گروه تحقیقاتی نشان داده است که مسیر اصلی تشکیل آکریل­آمید در غذاهای حرارت دیده، واکنش قهوه­ ای شدن غیرآنزیمی بین گروه آمین آزاد اسیدآمینه آسپارژین و یک منبع کربونیلی مانند قند احیاءکننده است. این واکنش مسئول طعم و آروما در غذاهای حرارت دیده می­باشد. هر عاملی که بر واکنش میلارد اثر بگذارد مانند فرمولاسیون غذا، pH، aw، دما و زمان حرارت­دهی می­تواند بر تشکیل آکریل­آمید نیز موثر باشد. همچنین، محیط حرارت­دهی (نوع روغن) و مقدار پیش سازهای موجود در ماده اولیه، از عوامل مؤثر بر تشکیل آکریل­آمید هستند (مترام و همکاران، 2002). علاوه بر این آکریل­آمید به واسطه ­ی آکرولئین نیز تشکیل می­شود؛ آکرولئین دارای سه کربن آلدهید با ساختار بسیار شبیه آکریل­آمید است. آکریل­آمید به واسطه­ی 1) تغییر شکل (دگردیسی) چربی­ها 2) از هم پاشیدگی آمینواسیدها و پروتئین­ها 3) از هم پاشیدگی کربوهیدرات­ها 4) واکنش میلارد بین آمینواسیدها یا پروتئین­ها و کربوهیدرات­ها، تشکیل می­شود. به طور کلی تشکیل آکریل­آمید از آکرولئین به واسطه­ی تغییر شکل مستقیم آکریل­آمید به وسیله ی واکنش با آمونیاک می­باشد. فاکتورهایی مثل تفاوت در ترکیب غذا، تفاوت در پارامترهای فرایند و شرایط پخت نهایی می­تواند میزان آکریل­آمید را در محصول نهایی تغییر دهد (سیساروا و همکاران، 2006).

بهینه سازی ساختار دما طی فرایند سرخ کردن عمیق، افزایش مقدار رطوبت محصول نهایی، استفاده از فرایند سورتینگ برای جدا کردن سیب­زمینی­های تیره سرخ شده از جمله روش­هایی است که برای کاهش آکریل­آمید در صنعت استفاده می­شود. کشاورزی (به عنوان مثال انتخاب ماده خام با محتوای قند احیاء و آسپارژین کم و غیره)، مداخلات تکنولوژیکی (به عنوان مثال پیش تیمار، تغییر فرمولاسیون، تغییر فرایند و غیره) دو راه اصلی برای کاهش آکریل­آمید به شمار می­آیند (آنس و همکاران، 2009).

با توجه به احتمال سرطان ­زا بودن آکریل­آمید و در عین حال توسعه روزافزون صنایع تولید چیپس سیب­ زمینی و مصرف بالای این محصول در کشور، ضرورت بررسی راهکارهای کاهش این ترکیب در چیپس سیب ­زمینی احساس می­شود. بنابراین هدف از این پژوهش بررسی تاثیر استفاده از هیدروکلوئیدهای کربوکسی­متیل­ سلولز، ثعلب و تراگاکانت؛ غوطه­ وری درمحلول­های اسید سیتریک و کلریدکلسیم و استفاده از روغن­هایی با پایداری بیشتر (مخلوط روغن کانولا با روغن مغز بنه و مواد صابونی ناشونده آن) برکاهش تشکیل آکریل­آمید خلال سیب­زمینی طی­فرایند عمیق سرخ کردن می­باشد.

 

 سیب­ زمینی

سیب­ زمینی یکی از مهم­ترین منابع در تغذیه انسان است. این محصول در جهان از نظر اهمیت غذایی مقام پنجم را بعد از گندمیان مانند گندم، برنج، ذرت و جو دارد. بعد از ذرت، سیب­ زمینی دارای گسترده ­ترین توزیع در دنیا است. این محصول در حدود140 کشور کشت می­شود که بیش از100 کشور آن در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری واقع شده­اند. اما هنوز بیشترین تولید در مناطق معتدله در کشورهای صنعتی متمرکز است. تقریبا یک سوم این محصول در کشورهای در حال توسعه، عمدتا در کشورهای آسیایی تولید می­شود (فلاحی و همکاران، 1376).

در گذشته از سیب ­زمینی به عنوان یک ماده درمان کننده استفاده می­شده است. فیلیپ دوم، پادشاه اسپانیا، تعدادی سیب­زمینی به عنوان هدیه برای پاپ پیوس پنجم فرستاد و از وی خواست که آن را برای درمان بیماری­اش مصرف نماید. پاپ هم به نوبه­ی خود آن را به کاردینال­های آلمانی داد و آن­ها غده­های سیب ­زمینی را جهت کاشت به باغ­های گیاه­شناسی در وین و فرانکفورت دادند. پس از این تغییر و تحولات به تدریج کشت سیب ­زمینی افزایش یافت و در سراسر اروپا متداول شد. در اوایل قرن هفدهم سیب­زمینی در کاخ پادشاهان وسپس در کاخ­های اشراف اروپایی به عنوان یک ماده غذایی گرانبها عرضه می­شد (فلاحی و همکاران، 1376).

در قرن نوزدهم سیب­زمینی به عنوان ماده­ی خام برای مصرف در کارخانه ­های الکل و نشاسته سازی کاشته می­شد. بیشترین مقدار سیب­زمینی برای خوراک دام، در آلمان غربی و لهستان مصرف می­گردد. هلند و دانمارک دو کشور عمده مصرف کننده سیب­زمینی فراوری شده هستند در حالی که آمار نشان می­دهد که هلند و لهستان بیشترین مقدار مصرف صنعتی را دارند. چگونگی مصرف سیب­زمینی در یک کشور به شرایط آب و هوایی و خاک آن، عادت­ها و سنت­های تغذیه­ای مردم آن، گسترش غذایی، اصلاح نژاد و استانداردها و منابع غذایی بستگی دارد. در 50 سال گذشته تولید و مصرف سیب­زمینی تحت تاثیر افزایش سطح زندگی مردم قرار گرفته است. به دلیل مصرف منابع تولید دامی در کشورهای صنعتی مصرف سرانه سیب زمینی کاهش یافته است. برخی از خواص عصاره و ترکیبات شیمیایی غده سیب­ زمینی در جدول 2-1 و 2-2 نشان داده شده است (فلاحی و همکاران، 1376).

 

 

فهرست مطالب بررسی تاثیر فرایندهای مقدماتی، روغن مغز بنه و مواد صابونی ناشونده آن برمیزان آکریل آمید سیب زمینی طی فرایند سرخ کردن عمیق:

چکیده1
فصل اول- مقدمه
مقدمه2
فصل دوم-بررسی منابع
2-1.سیب­زمینی4
2-2. دانه­های روغنی5
2-2-1. کانولا6
2-2-2. بنه7
2-2-2-1. مواد صابونی ناشونده8
2-3. فرایند سرخ کردن9
2-3-1. مراحل مختلف سرخ کردن10
2-4. آکریل­آمید11
2-4-1. مسیرهای تشکیل آکریل­آمید در ماده غذایی12
2-4-1-1. آکرولئین12
2-4-1-2. واکنش میلارد13
2-5. روش­های کاهش آکریل­آمید در مواد غذایی15
2-5-1. کشاورزی15
2-5-1-1. رقم سیب­زمینی15
2-5-1-2. ویژگی­های خاک و کود16
2-5-1-3. شرایط آب و هوایی و زمان برداشت16
2-5-1-4. شرایط انبارداری16
2-5-2. پیش تیمار18
2-5-2-1. آنزیم­بری18
2-5-2-2. برش دادن18
2-5-2-3. آنزیم آسپارژیناز19
2-5-2-4. تخمیر اسید لاکتیک20
2-5-3. تغییر فرمولاسیون21
2-5-3-1. افزودن کاتیون21
2-5-3-2. افزودن اسید (کاهش pH)21
2-5-3-3. افزودن اسید­های آمینه23
2-5-3-4. افزودن آنتی اکسیدان­ها23
2-5-3-5. پوشش­های هیدروکلوئیدی25
2-5-3-6. جایگزینی عناصر25
2-5-4. تغییر فرایند26
2-5-4-1. زمان و دمای سرخ کردن26
2-5-4-2. جایگزینی شیوه پخت27
فصل سوم- مواد و روش­ها
3-1. مواد اولیه29
 3-2. آماده سازی نمونه­های روغن29
3-2-1. عملیات استخراج روغن مغز بنه29
3-2-2. استخراج مواد صابوني­ناشونده روغن مغز بنه29
3-2-3. آماده سازی مخلوط روغن و بنه29
3-3. پیش تیمارهای قبل از سرخ کردن30
3-4. فرآیند سرخ کردن30
3-5. آزمون­ها30
3-5-1. رطوبت30
3-5-2. جذب روغن31
3-5-3. رنگ31
3-5-4. آکریل­آمید31
3-5-5. ارزیابی حسی32
3-5-6. تجزیه تحلیل آماری33
فصل چهارم- نتایج و بحث
4-1. رطوبت34
4-1-1. اثر روغن مغز بنه و مواد صابونی ناشونده آن34
4-1-2. اثر پیش­تیمار36
4-2. جذب روغن40
4-2-1. اثر روغن مغز بنه و مواد صابونی ناشونده آن40
4-2-2. اثر پیش ­تیمار42
4-3. آکریل­آمید45
4-3-1. اثر روغن مغز بنه و مواد صابونی ناشونده آن45
4-3-2.اثر پیش­تیمار46
4-4. رنگ51
4-4-1. اثر روغن مغز بنه و مواد صابونی­ناشونده آن51
4-4-2. اثر پیش­تیمار53
4-5. ارزیابی حسی56
4-5-1. بافت56
4-5-2. طعم57
4-5-3. رنگ57
4-5-4. پذیرش کلی58
فصل پنجم- نتیجه­گیری و پیشنهاد
5-1. نتیجه­گیری59
5-2. پیشنهادات60
فصل ششم- منابع
منابع61
پیوست66
چکیده انگلیسی69

 


فهرست اشکال

2-1. تشکیل آکریل­آمید از طریق آکرولئین13
2-2. تشکیل آکریل­آمید از طریق مسیر واکنش میلارد13
2-3. ساختار آسپارژین15
2-4. اثر pH بر میزان تشکیل آکریل­آمید در چیپس سیب ­زمینی15
3-1. کروماتوگرام آکریل­آمید حاصل از نمونه­ های سیب ­زمینی سرخ شده32
2-3. منحنی کالیبراسیون آکریل­آمید32
4-1. اثر روغن بر میزان رطوبت نمونه­ های سیب ­زمینی طی سرخ کردن عمیق34
4-2. اثر پیش­تیمار بر میزان رطوبت نمونه­ های سیب­ زمینی طی سرخ کردن عمیق37
4-3. اثر غلظت هیدروکلوئیدها بر میزان رطوبت نمونه ­های سیب ­زمینی  طی سرخ کردن عمیق38
4-4. اثر روغن بر میزان جذب روغن نمونه ­های سیب­ زمینی طی سرخ کردن عمیق41
4-5. اثر پیش­تیمار بر میزان جذب روغن نمونه ­های سیب ­زمینی طی سرخ کردن عمیق42
4-6. اثر غلظت هیدروکلوئیدها برمیزان جذب روغن نمونه­ه ای سیب ­زمینی در طی سرخ کردن عمیق43
4-7. اثر روغن بر میزان آکریل­آمید نمونه­ های سیب ­زمینی طی سرخ کردن عمیق46
4-8. اثر پیش­تیمار بر میزان آکریل­آمید نمونه­ های سیب­ زمینی طی سرخ کردن عمیق47
4-9. اثر غلظت پیش­تیمار بر میزان آکریل­آمید نمونه ­های سیب­ زمینی  طی سرخ کردن عمیق در روغن کانولای بدون آنتی­اکسیدان49

 

فهرست جداول

2-1. برخی از خواص عصاره غده سیب­زمینی5
2-2. ترکیبات شیمیایی سیب­ زمینی5
2-3. ساختار اسید چربی نمونه­ای از روغن­های کانولا و کانولای تا حدی هیدروژنه7
2-4. انواع شورتنینگ و روغن سرخ کردنی10
2-5. سطح آکریل­آمید در غذاهای مختلف12
3-1. فرم تهیه شده برای ارزیابی حسی خلال­های سیب ­زمینی سرخ شده33
4-1. ساختار اسيد چربی و برخی ویژگی­های روغن­های کانولا و مغز بنه35
4-2. میزان اجزاء مواد صابوني­ناشونده روغن مغز بنه (درصد از كل مواد صابوني ­ناشونده)36
4-3. اثر غلظت محلول اسید­ سیتریک و کلرید­کلسیم بر میزان رطوبت نمونه ­های سیب­زمینی  طی سرخ کردن عمیق39
4-4. اثر متقابل پیش­ تیمار و روغن مغز بنه و مواده صابونی ناشونده آن بر میزان رطوبت نمونه­های سیب ­زمینی طی سرخ کردن عمیق40
4-5. اثر غلظت محلول اسید ­سیتریک و کلرید­کلسیم بر میزان جذب روغن نمونه ­های سیب­زمینی طی سرخ کردن عمیق44
4-6. اثر متقابل پیش­ تیمار و روغن مغز بنه و مواده صابونی ناشونده آن بر میزان جذب روغن نمونه ­های سیب زمینی طی سرخ کردن عمیق45
4-7. اثر متقابل پیش ­تیمار و روغن مغز بنه و مواده صابونی ناشونده آن بر میزان آکریل­آمید نمونه­ های سیب­ زمینی طی سرخ کردن عمیق50
4-8. اثر روغن بر شاخص­های رنگ نمونه­ های سیب ­زمینی  طی سرخ کردن عمیق52
4-9. اثر پیش­ تیمار نمونه­ های سیب ­زمینی بر شاخص­های رنگ آن­ها طی سرخ کردن عمیق53
4-10. اثر متقابل پیش­تیمار و روغن مغز بنه و مواده صابونی ناشونده آن بر تفاوت کلی رنگ نمونه­ های سیب­زمینی طی سرخ کردن عمیق55
4-11. اثر پیش­تیمار نمونه­ های سیب ­زمینی بر بافت، طعم، رنگ و پذیرش کلی آن­ ها طی سرخ کردن عمیق57

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 5 =