پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
عملکرد شرکتهای چند ملیتی در راستای نقض یا ارتقاء حقوق بشر : پایان نامه ارشد حقوق بین الملل
doc
تعداد صفحات : 142
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته حقوق بین الملل
99000 تومان


رشته حقوق در میان داوطلبان رشته انسانی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. تیم دیجی لود پایان نامه ای در مقطع کارشناسی ارشد با موضوع ” عملکرد شرکتهای چند ملیتی در راستای نقض یا ارتقاء حقوق بشر ” برای شما عزیزان فراهم کرده است. همچنین شما می توانید در میان مجموعه کامل از پایان نامه های رشته حقوق که تیم دیجی لود گرداوری کرده است ، مناسب ترین پایان نامه را تهیه کنید و از آن به نحو احسن بهره مند شوید. برای راحتی شما دانشجویان گرامی ، پایان نامه ها در قالب ورد بوده و کاملا قابل ویرایش است.

 

چکیده عملکرد شرکتهای چند ملیتی در راستای نقض یا ارتقاء حقوق بشر :

مطالعه و بررسی جامعه ی بین الملل امروزی بدون توجه به  نقش پررنگ  شرکت های چند ملیتی صحنه ی جهانی عملاَ غیر ممکن است. شرکت های قدرتمندی که امروزه برخی از آن ها بزرگتر و قوی تر از بسیاری از کشورهای جهان در صحنه های جهانی از جمله اقتصاد و تجارت بین الملل فعالند. کسب سودهای بیشتر و وجود منابع طبیعی و انسانی فراوان باعث هجوم این شرکت ها به کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته می شود.این شرکت ها با تاسیس شعب و نمایندگی هایی به این کشورها رفته و شروع به سرمایه گذاری در این کشورها می کنند.این کشورها نیز به دلیل مشکلات داخلی از جمله مشکلات مالی شدید و عقب ماندگی،دنبال روش هایی برای توسعه می باشند و یکی از این روش ها جذب سرمایه های خارجی می باشد. اما موضوعی که نکته ی منفی این بحث می باشد عدم رعایت قوانین و مقررات جهانی و کشور میزبان به طور عام و عدم رعایت حقوق بشر به طور خاص می باشد.کشورهای عقب مانده برای جذب سرمایه های خارجی امتیازات بسیاری برای شرکت های چند ملیتی در نظر گرفته و این شرکت ها نیز با سرمایه گذاری مستقیم و غیر مستقیم خارجی در کشورهایی که نظارت و سخت گیری  در کار آن ها ایجاد نمی کنند با استفاده از نیروی کار ارزان ،سودهای کلان به دست می آورند.عدم وجود قوانین بین المللی مناسب با ضمانت اجرای قوی در زمینه حقوق بشر نه کشورها و نه این    شرکت ها را از تحت فشار قرار نمی دهند. به نظر می رسد وجود اهرم های نظارتی بین المللی قوی و پیش از آن تدوین قوانین بین المللی مناسب هم در مورد شرکت های چند ملیتی و هم در مورد سرمایه گذاری خارجی و مهم تر از آن حقوق بشر نیاز امروز جامعه بین الملل می باشد،قوانینی که نظارت بر فعالیت این شرکت ها مخصوصاَ از لحاظ حقوق بشر را هدف مند کند و بر عملکرد آن ها نظارت موثر وجود داشته باشد.

   اهمیت پژوهش

با توجه به این که در عصر حاضر مطالعه در زمینه ی حقوق بین الملل بدون توجه و اشاره به نقش شرکت های چند ملیتی عملاَ غیر ممکن بوده و گستره عملکرد این شرکت ها نیز  روز به روز در حال افزایش است و این شرکت ها تبدیل به غول های بزرگ اقتصادی شده اند که با تاسیس شعب فرعی وبخش های کوچکتر به کشورهای مختلف ، مخصوصاَ کشورهای ضعیف و فقیر از نظر امکانات و تکنولوژی رفته و از امکانات و امتیازات موجود در آن کشورها مانند نیروی کار فراوان با دستمزدهای ارزان ، منابع طبیعی و معدنی فراوان  و بعضاَ دست نخورده ، نیاز به سرمایه گذاری خارجی و … استفاده می کنند و بنابر گفته بعضی محققان و صاحب نظران در این زمینه ، تمامی دارایی این کشورها را  می بلعند.

در این بین اختلاف نظرهای موجود بین حقوقدانان و صاحب نظران که برخی در گروه طرفداران شرکت های چند ملیتی بوده و برخی دیگر در زمره ی مخالفان آن می باشند نیز موضوع قابل بحث دیگری است. یکی از بزرگترین مشکلات این دو گروه و بحث های آنان رعایت یا عدم رعایت حقوق بشر توسط این شرکت ها و یا حتی قبل از آن مسئولیت و توانایی این شرکت ها و توانایی  آن ها در زمینه حقوق بشر می باشد که می تواند نقش بسیار مهم و تاثیر گذاری در آینده ی شرکت های چند ملیتی و حتی جهت گیری حقوق بشر در جامعه ی بین الملل داشته باشد.

بنابر این موضوعات چون حضور این شرکت در کشورهای مختلف و متفاوت علی الخصوص کشورهای در حال توسعه رو به افزایش است و تاثیر بر کشورهای در حال توسعه از جانب این  شرکت ها بسیار زیاد و شدید است ، بحث و بررسی نقش و اثرگذاری این شرکت ها در کشورهای در حال توسعه امری ضروری به نظر می رسد و از بعد داخلی سرمایه گذاری شرکت های چند ملیتی در ایران  ، پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و دعوت از شرکت های چند ملیتی برای تفاهم و اجرای قرارداد های نفتی و هموار شدن راه حضور این شرکت ها در ایران که مستعد سرمایه گذاری خارجی در زمینه های بسیار زیادی از جمله گاز ، پتروشیمی ، معادن فلز و سنگ های قیمتی و گران بها و حتی صنعت توریسم و گردشگری و … می باشد ، حساسیت و اهمیت بررسی و تحقیق در این زمینه که مهجور مانده است را نشان می دهد تا راه کارهای مناسبی برای پذیرش احتمالی  شرکت های چند ملیتی و سرمایه گذاری های مستقیم و غیرمستقیم آن ها و جلوگیری از سوء استفاده و سهل انگاری این شرکت ها در زمینه های مختلف از جمله حقوق بشر ارائه شود.

 

فهرست مطالب عملکرد شرکتهای چند ملیتی در راستای نقض یا ارتقاء حقوق بشر :

فصل اول: 2

مروری بر پژوهش     2

مقدمه  3

بیان مسئله  4

اهمیت پژوهش     5

اهداف پژوهش     6

تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها: 7

فصل دوم : 8

مباحث نظری شرکت های چند ملیتی   8

بخش اول:تاریخچه عملکرد شرکتهای چند ملیتی   9

مبحث اول:دلایل پیدایش  شرکت های چند ملیتی: 15

بخش دوم:مفهوم شرکت چند ملیتی : 17

مبحث دوم: تفاوت شرکت های فراملیتی و چند ملیتی   19

بخش اول:آموزش در شرکت های چندملیتی   25

بخش چهارم: ديدگاه‌هاي نظری در خصوص شرکت‌هاي چند ملیتی   27

بخش پنجم:نقاط ضعف و قوت شرکت های چند ملیتی   34

بخش ششم:جایگاه آینده شرکت های چندملیتی   36

فصل سوم : 38

شرکت های چند ملیتی و حقوق بشر  38

بخش اول:جهانی شدن، توسعه و حقوق بشر  39

بخش دوم:شرکت های چند ملیتی و توسعه  49

‌بخش سوم:رابطه شرکت های چند ملیتی و حقوق بشر  50

بخش پنجم:بررسی موردی عملکرد یک شرکت چند ملیتی   66

بخش ششم:ایران و شرکت های چند ملیتی   71

فصل چهارم : 78

سرمایه گذاری خارجی و شرکت های چند ملیتی   78

بخش اول:انواع سرمایه گذاری خارجی   80

بخش سوم:سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشورهای در حال توسعه  94

بخش چهارم:تاثیر سرمایه گذاری خارجی بر حقوق بشر  100

بخش پنجم: سرمایه‌گذاری خارجی در ایران  112

فصل پنجم : 122

نتيجه گيري و راهكار  122

نتيجه گيري و راهكار : 123

فهرست منابع   131

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =