پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
تاثير چرخه های خشک و مرطوب شدن بر فرایند معدنی شدن نیتروژن در خاک جنگل بلوط : پایان نامه ارشد مهندسی کشاورزی علوم خاک
doc
تعداد صفحات : 118
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته کشاورزی - گرایش علوم خاک
همراه با جداول و اشکال
79000 تومان


کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان”  تاثير چرخه های خشک و مرطوب شدن بر فرایند معدنی شدن نیتروژن در خاک جنگل بلوط” با گرایش  کشاورزی علوم خاک و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

چکیده تاثير چرخه های خشک و مرطوب شدن بر فرایند معدنی شدن نیتروژن در خاک جنگل بلوط:

نیتروژن که یکی از عناصر پر مصرف مورد نیاز گیاهان است، به شکل آلی و معدنی در خاک­ها وجود دارد. معدنی شدن نیتروژن در خاک­ها با تجزیه بقایای آلی و آمونیفیکاسیون آغاز می­شود که طی آن نیتروژن موجود در بخش آلی خاک، توسط جمعیت­های هتروتروف خاک به شکل معدنی (NH3) تبدیل می­شود و در خاک در حضور آب به­صورت آمونیوم (NH4+) در می­آید. در ادامه روند معدنی شدن نیتروژن، آمونیوم توسط دو گروه از نیتریفیکاتورها به نیترات تبدیل می­شود. در مرحله اول، ساخت نیتریت (NO2) توسط نیتروزوموناس اتفاق می­افتد و پس از آن نیتروباکتر نیتریت را به نیترات (NO3) تبدیل می­کند. فرایندهای معدنی شدن نیتروژن که ناشی از فعالیت­های میکروبی و آنزیم­های موجود در خاک است، به تنش­های محیطی پاسخ می­دهد و به­عنوان شاخص و نشان­گر برای کیفیت خاک و تنش­های محیطی به خاک مورد استفاده قرار می­گیرد.چرخه­ های خشک و مرطوب شدن یکی از مهم­ترین رخدادهای رطوبتی خاک است که در اقلیم­های خشک و نیمه خشک رایج می­باشد. این چرخه ­ها بر فرایندهای مربوط به معدنی شدن نیتروژن اثر می­گذارند. ریزش نامنظم برگ در زیر تاج پوشش درختان جنگل منجر به توزیع نامنظم مواد آلی در فواصل متفاوت از تنه درخت در خاک جنگل می­شود و از این طریق بر معدنی شدن نیتروژن تاثیر می­گذارد. هم­چنین تخریب جنگل و تبدیل آن به اراضی دیم می­تواند بر فرایند معدنی شدن نیتروژن تاثیر داشته باشد. در این تحقیق اثر چرخه ­های خشک و مرطوب شدن بر فرایند معدنی شدن نیتروژن در دو آزمایش جداگانه مورد بررسی قرار گرفت. در آزمایش اول، تاثیر چرخه ­ها بر خاک جنگل بلوط و جنگل بلوط تخریب شده که به مدت چند دهه تحت کشت دیم قرار داشته است، مورد بررسی قرار گرفت.

در آزمایش دوم، تاثیر چرخه­ ها بر چهار خاک جنگل بلوط با فواصل متفاوت از تنه درخت (1، 2، 3و 4 متر) که از توزیع ناهمگن لاشبرگ برخوردار بودند، مورد بررسی قرار گرفت. برای این منظور، چهار تیمار رطوبتی شامل دو تیمار ثابت رطوبتی 5/0 و 3/0 ظرفیت نگه­داشت آب خاک و دو تیمار نوسان رطوبتی 5/0-1/0 و 3/0-1/0 ظرفیت نگه­داشت آب خاک، به مدت 90 روز و در دمای 25 درجه سانتی­گراد به خاک­ها اعمال شد. این آزمایش در قالب طرح کاملاً تصادفی و در سه تکرار اجرا شد و پس از دوره انکوباسیون فرایندهای آمونیفیکاسیون، نیتریفیکاسیون، معدنی شدن نیتروژن و سرعت فرایند آرجینین آمونیفیکاسیون اندازه­گیری شد.نتایج نشان داد که بین تیمارهای رطوبتی در فرایندهای اندازه­گیری شده تفاوت معنی ­دار وجود دارد. در هر دو آزمایش، بیش­ترین مقدار فراورده­ فرایندهای اندازه­ گیری شده مربوط به تیمار رطوبتی 5/0-1/0 ظرفیت نگه­داشت آب خاک بود و این نوع از نوسان رطوبتی نه­تنها به ­عنوان یک تنش برای فرایندهای اندازه­ گیری شده عمل نکرده است، بلکه افزایش در این فرایندها را در پی داشته است. در حالی­که تیمار نوسان رطوبتی3/0-1/0 ظرفیت نگه­داشت آب خاک، برای فرایندهای آمونیفیکاسیون، نیتریفیکاسیون و معدنی شدن خالص نیتروژن ایجاد محدودیت و تنش کرد. فرایند آمونیفیکاسیون بیش­ترین حساسیت و فرایند آرجینین آمونیفیکاسیون کم­ترین حساسیت را به تیمارهای رطوبتی نشان دادند.

بدین ترتیب بهترین فرایند جهت نمایش تمایز بین تیمارهای رطوبتی، فرایند آمونیفیکاسیون بود که به­خوبی تیمار نوسان رطوبتی 5/0-1/0 ظرفیت نگه­داشت آب خاک را از سایر تیمارهای رطوبتی متمایز ساخت. در آزمایش اول، بیش­ترین مقدار آمونیفیکاسیون در خاک جنگل بلوط و بیش­ترین مقدار نیتریفیکاسیون و معدنی شدن خالص نیتروژن در خاک جنگل بلوط تخریب شده مشاهده شد و بین جنگل بلوط و جنگل بلوط تخریب شده در فرایند آرجینین آمونیفیکاسیون تفاوت معنی ­دار مشاهده نشد. در آزمایش دوم بیش­ترین مقدار فراورده­ فرایندهای اندازه­گیری شده، در نزدیک­ترین خاک به تنه درخت (موقعیت1) که دارای بیش­ترین مقدار مواد آلی نسبت به دیگر خاک­ها بود، مشاهده شد.

 

 

مقدمه

در تعریفی ساده می­توان خاک را بخش غیر سخت سطح زمین دانست که از  چهار جزء معدنی، آلی، هوا و آب تشکیل شده است؛ این چهار جزء جدا از هم نبوده و بین آن­ها فعل و انفعال برقرار است. بیرس (1938) تشکیل خاک را فرایندی بسیار پیچیده دانست: “خاک حاصل کنش آب و هوا و موجودات زنده با مواد مادری و متأثر از ناهمواری­های موضعی در طول زمان می­ باشد. همچنین شرایط زهکشی نیز مهم بوده و توسط ناهمواری­های موضعی، جنس مواد مادری و لایه­ی سنگی، مقدار بارندگی، شدت نفوذ و رواناب کنترل می­شود. بنابراین پنج عامل اصلی در تشکیل خاک مؤثر می­باشند:

مواد مادری، آب و هوا، فعالیت­های بیولوژیکی، توپوگرافی و زمان. این عوامل وابسته به یکدیگر بوده و تغییر در یک عامل می­تواند باعث تغییر در دیگر عوامل شود” [22]. در خاک فرایندهای بیولوژیکی، شیمیایی و فیزیکی اتفاق می­افتد که از شرایط پیرامون خود بسیار تاثیرپذیر می­باشند. علاوه بر این، چنین فرایندهایی برای بقای حیات کره زمین بسیار مهم بوده و درمقیاسوسیع، اختلال در یک فرایند می­تواند نظم اکوسیستم آن منطقه را با تهدید جدی روبه ­رو کند. از طرفی گیاهان برای رشد نیازمند خاک بوده و از این طریق، خاک به طور غیرمستقیم بر تولید اکسیژن و غذا اثرگذار است. خاک همچنین در تنوع زیستی و فرایند تصفیه­ ی آب شرکت می­کند و نیز محل زندگی بخش عظیمی از جانداران می­باشدکه حلقه­ هایی ازچرخه­ های غذایی راشامل می­شوند. همان­طور که اشاره شد سیستم خاک منفصل از محیط اطراف خود نبوده و نسبت به آن مؤثر و متأثر می­باشد. ممکن است اتفاقاتی در خاک یا محیط­های وابسته رخ دهد و عملکرد طبیعی سیستم خاک را مختل کند. این اتفاقات مختل­کننده تنش نام دارند. تنش­های خاک می­توانند به صورت طبیعی و بدون دخالت انسان رخ دهند یا به صورت مصنوعی و حاصل فعالیت­های بشر باشند [146].

خاک یک اکوسیستم بسیار پیچیده است. اگرچه مطالعه ریز جانداران خاک مشکل و درک ما از آن­ها محدود می­باشد، کاردون و گایج (2006) بیان می­کنند که تنوع حیرت انگیز و اندازه کوچک اجتماعات این موجودات برای ما بیشتر آشکار شده است و کاوش­ها در سال­های اخیر نتایج چشمگیری داشته است [24].جملات فوق تنها بخشی از پیچیدگی خاک در تشکیل و تکامل، فرایندها، حیات و تاثیرپذیری از محیط را نشان می­دهد، ولی با بهره ­مندی از نقاط روشن این سیستم پیچیده که تا حدی برای ما آشکار است می­توان به سوالاتی پاسخ داد که بی­شک در آینده می­تواند یاری­ دهنده ­ی سایر محققان در حل سوالات نامتناهی خاک باشد.

 

 

 فرضیات تحقیق

  • چرخه­های خشک و مرطوب شدن نسبت به ثبات رطوبتی احتمالاً تاثیرات متفاوتی بر فرایندهای بیولوژیک خاک خواهند داشت.
  • شدت تاثیر تنش­های رطوبتی بر فرایندهای بیولوژیک می­تواند متاثر از تاریخچه مدیریتی اراضی و نحوه استفاده از اراضی باشد.
  • در جنگل­های بلوط که توزیع بازگشت بقایای گیاهی نسبت به تنه اصلی توزیع ناهمگنی دارد، کربن آلی خاک نسبت به تنه به ­طور ناهمگن توزیع شده و این توزیع ناهمگن احتمالاً منجر به پاسخ­های متفاوت صفات بیولوژیک نسبت به تنش خشکی می­گردد.

اهداف تحقیق

  • بررسی اثر چرخه­های خشک و مرطوب شدن بر فرایندهای آمونیفیکاسیون، نیتریفیکاسیون، معدنی شدن خالص نیتروژن و آرجنین آمونیفیکاسیون در خاک­های جنگل بلوط طبیعی و تخریب شده.
  • تاثیر فاصله از تنه درخت (توزیع لاشبرگ بلوط) بر فرایندهای آمونیفیکاسیون، نیتریفیکاسیون، معدنی شدن خالص نیتروژن و آرجنین آمونیفیکاسیون تحت شرایط مختلف رطوبتی.

 

نتیجه­ گیری کلی

آزمایش اول

تغییر کاربری از جنگل بلوط طبیعی به جنگل بلوط تخریب شده و کشاورزی دیم، بر فرایندهای بیولوژیک مربوط به معدنی شدن نیتروژن مانند آرجینین آمونیفیکاسیون، آمونیفیکاسیون، نیتریفیکاسیون و معدنی شدن خالص نیتروژن تأثیر داشت. این اثرگذاری بر فرایندهای آمونیفیکاسیون، نیتریفیکاسیون و معدنی شدن خالص نیتروژن شدید بود و بر فرایند آرجینین آمونیفیکاسیون تأثیر کم­تری داشت. چرخه ­های خشک و مرطوب شدن خاک نسبت به تیمارهای رطوبتثابت، اثر متفاوتی بر فرایندهای بیولوژیک معدنی شدن نیتروژن داشتند و فرایندها با چرخه ­های خشک و مرطوب شدن 5/0-1/0 ظرفیت نگه­داشت آب خاک افزایش نشان دادند، در حالی که چرخه ­های خشک و مرطوب شدن 3/0-1/0 ظرفیت نگه­داشت آب خاک باعث تنش برای انجام این فرایندها شدند.

 

آزمایش دوم

توزیع لاشبرگ در جنگل بلوط (در این تحقیق توزیع بر اساس فاصله از تنه درخت) بر فرایندهای بیولوژیک معدنی شدن نیتروژن اثرگذار بود و در خاک نزدیک­ترین موقعیت به تنه درخت که بیش­ترین مقدار لاشبرگ را در بر داشت، این فرایندها بیش­ترین مقدار را نشان دادند و کاهش لاشبرگ، کاهش در این فرایندها را در پی داشت. در خاک­های جنگل بلوط، چرخه­ های خشک و مرطوب شدن خاک نسبت به تیمارهای رطوبت ثابت، اثر متفاوتی بر فرایندهای بیولوژیک معدنی شدن نیتروژن داشتند. چرخه ­های خشک و مرطوب شدن 5/0-1/0 ظرفیت نگه­داشت آب خاک باعث افزایش فرایندهای بیولوژیک معدنی شدن نیتروژن شدند در حالی­که چرخه ­های خشک و مرطوب شدن 3/0-1/0 ظرفیت نگه­داشت آب خاک کاهش این فرایندها را باعث شدند و به عنوان یک استرس رطوبتی عمل کردند.

 

 

فهرست مطالب

فهرست مطالب  هشت

فهرست اشکال  یازده

فهرست جداول  پانزده

چکیده  1

 

فصل اول: مقدمه و بررسی منابع

1-1-مقدمه 2

1-2- شاخص­های کیفیت یا سلامت خاک 3

1-2-1- شاخص­های قابل مشاهده  4

1-2-2- شاخص­های فیزیکی خاک  4

1-2-3- شاخص­های شیمیایی خاک  4

1-2-4- شاخص­های بیولوژیک خاک  4

1-3- تنش­های طبیعی 7

1-3-1- کمبود آب و خشکی خاک  8

1-3-2- خشک و مرطوب شدن خاک  11

1-4- تنش­های ناشی از فعالیت­های بشر  18

1-4-1- تبدیل جنگل به اراضی دیم  18

1-5- فرضیات تحقیق 27

1-6- اهداف تحقیق 27

فصل دوم: مواد و روش­ها

2-1- منطقه­ی مورد مطالعه 28

2-2- نمونه ­برداری خاک  29

2-3- خصوصیات کلی خاک­ها  30

2-4- آزمایش­های انکوباسیونی  30

2-4-1- آماده­سازی خاک­ها  30

2-4-2- تیمارهای رطوبتی   30

2-4-3- طراحی آزمایش اول  30

2-4-4- طراحی آزمایش دوم  31

2-4-5- دوره ­ی انکوباسیون  31

2-5- اندازه­گیری­های پس از دوره انکوباسیون 32

2-5-1- آرجینین آمونیفیکاسیون  32

2-5-2- معدنی شدن خالص نیتروژن، آمونیفیکاسیون و نیتریفیکاسیون  32

2-6- آنالیز­های آماری  32

 

فصل سوم: نتایج و بحث

3-1-آزمایش اول  34

3-1-1-خصوصیات عمومی خاک­ها  34

3-1-2-بررسی اثر تیمارها بر معدنی شدن نیتروژن  35

3-1-3- همبستگی بین صفات اندازه ­گیری شده  42

3-1-4- تحلیل تبعیضی تیمارهای رطوبتی به کمک صفات اندازه­ گیری شده  43

3-1-5- نمودار درختی  48

3-2-آزمایش دوم  49

3-2-1- خصوصیات عمومی خاک­ها  49

3-2-2- بررسی اثر تیمارها بر معدنی شدن نیتروژن  50

3-2-3- همبستگی بین صفات اندازه­ گیری شده  60

3-2-4- تحلیل تبعیضی خاک­های جنگل بلوط به کمک صفات اندازه ­گیری شده  61

3-2-5- تحلیل تبعیضی تیمارهای رطوبتی به کمک صفات اندازه ­گیری شده  65

3-2-6-نمودار درختی  70

3-3- همبستگی ساده بین فرایندهای اندازه گیری شده و خصوصیات خاک  71

3-4- رگرسیون چند متغیره  73

3-4-1- رگرسیون چند متغیره بین آرجینین آمونیفیکاسیون و پارامترهای اندازه ­گیری شده   73

3-4-2- رگرسیون چند متغیره بین آمونیفیکاسیون و پارامترهای اندازه­ گیری شده  74

3-4-3- رگرسیون چند متغیره بین نیتریفیکاسیون و پارامترهای اندازه­ گیری شده  74

3-4-4- رگرسیون چند متغیره بین معدنی شدن خالص نیتروژن و پارامترهای اندازه­ گیری شده   74

 

فصل چهارم: نتیجه­گیری کلی و پیشنهادها

4-1- نتیجه­گیری کلی 75

4-1-1-آزمایش اول  75

4-1-2-آزمایش دوم  75

4-2- پیشنهادها 76

منابع  77

چکیده انگلیسی  88

 

فهرست اشکال

 

شکل1-1- محیط خاک  3

شکل1-2- تغییرات کربن و نسبت کربن به نیتروژن با عمق  5

شکل1-3- نمودار اثر خشک شدن بر نیتروژن معدنی شده، نیتروژن توده زنده میکروبی و تنفس میکروبی تجمعی………. 10

شکل1-4- اثر خشک شدن بر ساختار جمعیت میکروبی خاک  10

شکل1-5- چرخه ­های بیوژئوشیمیایی کربن و نیتروژن در خاک­ها  12

شکل1-6- تاثیر چرخه ­های خشک و مرطوب شدن بر میانگین وزنی قطر خاکدانه ­ها  14

شکل1-7- تاثیر وضعیت­های متفاوت رطوبتی بر شدت تنفس و دی اکسید کربن تجمعی  15

شکل1-8- تاثیر چرخه ­های خشک و مرطوب شدن بر کربن معدنی شده تجمعی و شدت معدنی شدن کربن  16

شکل 1-9- تاثیر چرخه ­های خشک و مرطوب شدن بر نیتروژن معدنی خاک  17

شکل1-10- تاثیر درختان بر خاک  19

شکل1-11- نمودار همبستگی کربن توده­ی زنده­ی میکروبی و کربن آلی خاک در سه کاربری جنگل، مرتع و کشاورزی21

شکل1-12- چرخه­ی آب در جنگل و جنگل تخریب شده  23

شکل1-13- چرخه­ی نیتروژن در جنگل و جنگل تخریب شده  23

شکل1-14- مقدار نیتروژن و کربن توده­ی زنده­ی میکروبی در خاک­های کشاورزی و جنگل  24

شکل1-15- مقدار تنفس در خاک­های کشاورزی و جنگل  25

شکل2-1- منطقه­ی مورد مطالعه بر روی نقشه  28

شکل2-2- تصاویر منطقه  29

 

شکل2-3- نمودار وضعیت آب و هوایی منطقه  29

شکل3-1- میانگین­های اثر متقابل کاربری و تیمارهای رطوبتی برای سرعت فرایند آرجینین آمونیفیکاسیون  40

شکل3-2- میانگین­های اثر متقابل کاربری و تیمارهای رطوبتی برای فرایند آمونیفیکاسیون  41

شکل3-3- میانگین­های اثر متقابل کاربری و تیمارهای رطوبتی برای فرایند نیتریفیکاسیون  41

شکل3-4- میانگین­های اثر متقابل کاربری و تیمارهای رطوبتی برای معدنی شدن نیتروژن  42

شکل 3-5- نمودار آنالیز فاکتورها برای فرایندهای اندازه­گیری شده در خاک­های جنگل بلوط طبیعی و تخریب شده…. 43

شکل3-6-  تحلیل تبعیضی تیمارهای رطوبتی با استفاده از فرایند نیتریفیکاسیون و سرعت فرایند آرجینین آمونیفیکاسیون در خاک­های جنگل بلوط طبیعی و تخریب شده  44

شکل3-7- تحلیل تبعیضی تیمارهای رطوبتی با استفاده از فرایند معدنی شدن نیتروژن و سرعت فرایند آرجینین آمونیفیکاسیون در خاک­های جنگل بلوط طبیعی و تخریب شده  44

شکل3-8- تحلیل تبعیضی تیمارهای رطوبتی با استفاده از فرایند آمونیفیکاسیون و سرعت فرایند آرجینین آمونیفیکاسیون در خاک­های جنگل بلوط طبیعی و تخریب شده  45

شکل3-9-  تحلیل تبعیضی تیمارهای رطوبتی با استفاده از فرایندهای آمونیفیکاسیون و نیتریفیکاسیون در خاک­های جنگل بلوط طبیعی و تخریب شده  46

شکل3-10-  تحلیل تبعیضی تیمارهای رطوبتی با استفاده از فرایندهای آمونیفیکاسیون و معدنی شدن نیتروژن در خاک­های جنگل بلوط طبیعی و تخریب شده  46

شکل3-11-  تحلیل تبعیضی تیمارهای رطوبتی با استفاده از فرایندهای نیتریفیکاسیون و معدنی شدن نیتروژن در خاک­های جنگل بلوط طبیعی و تخریب شده  47

شکل3-12-  تحلیل تبعیضی تیمارهای رطوبتی با استفاده از فرایندهای آمونیفیکاسیون، نیتریفیکاسیون و معدنی شدن نیتروژن در خاک­های جنگل بلوط طبیعی و تخریب شده 47

شکل3-13- نمودار درختی تفاوت بین واحد­های آزمایشی با کمک فرایندهای اندازه­گیری شده در خاک­های جنگل بلوط طبیعی و تخریب شده  48

شکل3-14- میانگین­های اثر متقابل فاصله خاک از تنه درخت و وضعیت­های رطوبتی برای سرعت فرایند آرجینین آمونیفیکاسیون 56

شکل3-15- میانگین­های اثر متقابل فاصله خاک از تنه درخت و وضعیت­های رطوبتی برای فرایند آمونیفیکاسیون  57

شکل3-16- میانگین­های اثر متقابل فاصله خاک از تنه درخت و وضعیت­های رطوبتی برای نیتریفیکاسیون  58

شکل3-17- میانگین­های اثر متقابل فاصله خاک از تنه درخت و وضعیت­های رطوبتی برای فرایند معدنی شدن نیتروژن.. 60

شکل 3-18- نمودار آنالیز فاکتورها برای فرایندهای اندازه­ گیری شده در خاک­های جنگل بلوط با فواصل متفاوت از تنه درخت 61

شکل3-19- تحلیل تبعیضی خاک­های جنگل بلوط با فواصل متفاوت از تنه درخت، با استفاده از فرایندهای آمونیفیکاسیون، نیتریفیکاسیون و معدنی شدن نیتروژن  61

شکل3-20- تحلیل تبعیضی خاک­های جنگل بلوط با فواصل متفاوت از تنه درخت، با استفاده از فرایندهای آمونیفیکاسیون و نیتریفیکاسیون  62

شکل3-21- تحلیل تبعیضی خاک­های جنگل بلوط با فواصل متفاوت از تنه درخت، با استفاده از فرایندهای آمونیفیکاسیون و معدنی شدن نیتروژن  62

شکل3-22- تحلیل تبعیضی خاک­های جنگل بلوط با فواصل متفاوت از تنه درخت، با استفاده از فرایندهای نیتریفیکاسیون و معدنی شدن نیتروژن  63

شکل3-23- تحلیل تبعیضی خاک­های جنگل بلوط با فواصل متفاوت از تنه درخت، با استفاده از سرعت فرایند آرجینین آمونیفیکاسیون و فرایند آمونیفیکاسیون  64

شکل3-24- تحلیل تبعیضی خاک­های جنگل بلوط با فواصل متفاوت از تنه درخت، با استفاده از سرعت فرایند آرجینین آمونیفیکاسیون و فرایند معدنی شدن نیتروژن  64

شکل3-25- تحلیل تبعیضی خاک­های جنگل بلوط با فواصل متفاوت از تنه درخت، با استفاده از سرعت فرایند آرجینین آمونیفیکاسیون و فرایند نیتریفیکاسیون  65

شکل3-26- تحلیل تبعیضی تیمارهای رطوبتی با استفاده از سرعت فرایند آرجینین آمونیفیکاسیون و فرایند نیتریفیکاسیون در خاک­های جنگل بلوط با فواصل متفاوت از تنه درخت  66

 

شکل3-27- تحلیل تبعیضی تیمارهای رطوبتی با استفاده از سرعت فرایند آرجینین آمونیفیکاسیون و فرایند معدنی شدن نیتروژن­ در خاک­های جنگل بلوط با فواصل متفاوت از تنه درخت  67

شکل3-28- تحلیل تبعیضی تیمارهای رطوبتی با استفاده از سرعت فرایند آرجینین آمونیفیکاسیون و فرایند آمونیفیکاسیون در خاک­های جنگل بلوط با فواصل متفاوت از تنه درخت  67

شکل3-29- تحلیل تبعیضی تیمارهای رطوبتی با استفاده ازفرایندهای آمونیفیکاسیون و نیتریفیکاسیون در خاک­های جنگل بلوط با فواصل متفاوت از تنه درخت  68

شکل3-30- تحلیل تبعیضی تیمارهای رطوبتی با استفاده ازفرایندهای آمونیفیکاسیون و معدنی شدن نیتروژن­ در خاک­های جنگل بلوط با فواصل متفاوت از تنه درخت  68

شکل3-31- تحلیل تبعیضی تیمارهای رطوبتی با استفاده ازفرایندهای نیتریفیکاسیون و معدنی شدن نیتروژن­ در خاک­های جنگل بلوط با فواصل متفاوت از تنه درخت  69

شکل3-32- تحلیل تبعیضی تیمارهای رطوبتی با استفاده از فرایندهای آمونیفیکاسیون، نیتریفیکاسیون و معدنی شدن نیتروژن در خاک­های جنگل بلوط با فواصل متفاوت از تنه درخت  69

شکل3-33- نمودار درختی تفاوت بین واحد­های آزمایشی با کمک فرایندهای اندازه­گیری شده در خاک­های جنگل بلوط با فواصل متفاوت از تنه درخت  71

 

فهرست جداول

جدول1-1- مقدار کربن و نیتروژن در خاک­های جنگلی و کشاورزی مجاور یکدیگر  22

جدول1-2- مقادیر کربن و نیتروژن توده­ی زنده­ی میکروبی خاک در سه کاربری جنگل، مرتع و کشاورزی  24

جدول2-1- تعداد چرخه­های رطوبتی اعمال شده به خاک­ها  32

جدول3-1- برخی خصوصیات شیمیایی و فیزیکی خاک­های جنگل بلوط طبیعی و جنگل بلوط تخریب شده  35

جدول 3-2- خصوصیات رطوبتی خاک­های جنگل بلوط طبیعی و تخریب شده   35

جدول 3-3- تعداد چرخه­های رطوبتی اعمال شده به خاک­های جنگل بلوط طبیعی و تخریب شده پس از دوره انکوباسیون 35

جدول3-4- تجزیه واریانس فرایندهای اندازه­گیری شده در خاک­های جنگل بلوط طبیعی و تخریب شده  36

جدول3-5- اثر کاربری خاک بر فرایندهای اندازه­گیری شده  38

جدول3-6- اثر تیمارهای رطوبتی بر فرایندهای اندازه­گیری شده در خاک­های جنگل بلوط طبیعی و تخریب شده  40

جدول3-7- ضرایب همبستگی بین فرایندهای اندازه­گیری شده در خاک­های جنگل بلوط طبیعی و تخریب شده 42

جدول3-8- برخی خصوصیات شیمیایی و فیزیکی خاک­های جنگل بلوط با فواصل متفاوت از تنه درخت  49

جدول3-9- خصوصیات رطوبتی خاک­های جنگل بلوط با فواصل متفاوت از تنه درخت  50

جدول3-10- تعداد چرخه­های رطوبتی اعمال شده به خاک­های جنگل بلوط با فواصل متفاوت از تنه درخت پس از دوره انکوباسیون  50

جدول3-11- تجزیه واریانس فرایندهای اندازه­گیری شده در خاک­های جنگل بلوط با فواصل متفاوت از تنه درخت ….. 50

جدول3-12- اثر موقعیت خاک نسبت به تنه درخت بر فرایندهای انداز­گیری شده  52

جدول3-13- اثر تیمارهای رطوبتی بر فرایندهای اندازه­گیری شده در خاک­های جنگل بلوط با فواصل متفاوت از تنه درخت

55جدول3-14- ضرایب همبستگی بین فرایندهای اندازه­گیری شده در خاک­های جنگل بلوط با فواصل متفاوت از تنه درخت 60

 

جدول3-15- ضرایب همبستگی فرایندهای اندازه­گیری شده با برخی خصوصیات خاک­ها  73

جدول3-16- رگرسیون چند متغیره بین آرجینین آمونیفیکاسیون و پارامترهای اندازه­گیری شده 74

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 5 =