پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
وزرای دوره مغول : دانلود رایگان تحقیق رشته تاریخ
doc
تعداد صفحات : 38
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته تاریخ
رایگان
19000 تومان


تحقیق رشته تاریخ با فرمت WORD و در ۳۸صفحه با موضوع وزرای دوره مغول نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

مقدمه

در تشكيلات اداري و كشوري و گاه لشكري، همواره وزير نقش اول را ايفا كرده است. در طول تاريخ ايران وزارت، مهمترين ركن اداره كشور محسوب مي‌شد چه در دوراني كه ايراني بر ايران حكومت مي كرد و چه زماني كه مهاجمان بر اين آب و خاك حكمراني كردند،‌ همه به كمك وزيران كاردان بوده. و اگر حاكمي از بركت وجود وزير شايسته محروم بود به طور حتم عمر دولت او نيز كوتاه بود و اگر رعيت در آرامش و كشور در ثبات قرار مي گرفت در سايه تدبير و كفايت وزير بود.

اهميت وزير به وظايف او

در دوران اشغال نظامي ايران (۶۱۶- ۶۵۱ هـ.ق) حكام اعزامي مغول با ياري ديوانيان و وزراي ايراني توانستند ادارة‌ كشور را بدست گيرند و حكام مغول در اين دوره تنها نقش ناظر را داشتند. وزارت در عهد ايلخاني بيش از دوران ديگر تاريخ ايران دچار فراز و فرودهايي است، مقام و مرتبة‌ وزير در نزد مغولان بسيار شكنند» به نظر مي‌رسد و به قول وصاف: «حقوق پنجاه سالة ‌خدمت ايشان گاه با تهمت مفسدي زير پا گذاشته مي شد.»

وزرای دوره مغول

محمود يلواج:

اولين وزير ايراني كه به خدمت چنگيزخان در آمد، محمود يلواج بود. محمود يلوج پس از چندي بندگي در نزد چنگيز به عنوان نمايندة‌ خان به منظور ايجاد روابط بازرگاني با خوارزمشاه به ايران فرستاده شد، نتايج اين سفر در ابتدا موفقيت آميز بود، با كشته شدن بازرگانان و تيرگي روابط محمود يلواچ بار ديگر به ايران فرستاده شد تا مانع بروز جنگ گردد، ولي اين بار بي نتيجه بازگشت، سومين سفارت وي پس از جنگ بين طرفين بود،

مسعود بيك بن محمود يلواج:

پس از مرگ محمود يلواج منصب وزارت به فرزند او مسعود بيك واگذار شد مسعود بيك در عهد گيوك و منگو جانشين منصب پدر بود. او در زمان وزارت خود به عمران و آبادي‌ پرداخت، مسعود بيك در دوران وزارت خود توانست با آگاهي و كارآزمودگي خود از ويرانيهاي جديد جلوگيري كند و تا اندازه‌اي تحريكات و دسيسه‌هاي اقوام گوناگون را خنثي نمايد. و با جلب اعتماد امپراطور به تجديد بنا و ترميم ويرانيهاي شهرهاي شرقي ايران بپردازد، و او در زمينه  عمران و آبادي موفقيتهايي كسب نمود. مسعود بيك در امور سياسي اين دوره نقش مهمي بر عهده داشته همانگونه كه غياث الدين بن همام دين دستور الوزراء به آنها پرداخته است.

وزارت جلال‌الدين مختلص سمناني

اما از دیگر وزراي دوره ی مغول ظاهراً وزارت به طور رسمي بعد از مرگ شمس‌الدين جويني به شخص به نام جلال‌الدين مخلص سمناني واگذار شد. سمناني نيز از خانوادن قديمي بود كه سابق بر اين در مدمت خوارزمشا هيان  بودند. مدت وزارت سمناني كوتاه بود، چون ارغوان خان به امير بوقا خشم گرفت و وي را كنار زد ، سمناني نيز به سبب خصومت با امير بود تا و سعي سعد الدوله يهود بعد از يك سال كنار گذاشته شد.

وزارت سعدالدوله

سعدالدوله که از وزراي دوره ی مغول سابقة چنداني در امور ديواني نداشت بلكه شهوت وي در طبابت بود. چون نبوغ خاصي در جمع آوري مال داشت مورد توجه ارغوان خان قرار گفت و به سرعت كار او بالا گرفت و مقام وزارت يافت ارغوان دست او را در امور بازگذاشت.

غياث الدين محمد بن رشيد الدين و خواجه علاء الدين محمد

با افول دولت چوپانيان در دستگاه ابوسعيد بار ديگر وزارت به خاندان رشيد الدين بازگشت. از همين رو ابوسعيد غياث الدين محمد بن رشيد  الدين را به همراهي يكي از اعيان خراسان به نام خواجه علاء الدين محمد به وزارت برگزيد.

غياث الدين چنان فرشته سيرت بود كه هر كه در حق خاندان مبارك ايشان بديها، كرده بود به نيكي مقابله فرمود و در حق هر يك به انواع اكرام كرد و ايشان را به مناصب عظيم رسانيد و مقلد اشغال خطير گردانيد.

 

فهرست مطالب

۱- مقدمه

۲- اهميت وزارت

۳- وزراي دوره ی مغول

محمود يلواچ ) وزير ايراني چنگيزخان و اوگتاي )

مسعود بيك بن محمود يلواج (وزير كيوك و منگو )

اميراحمد بناكتي- وزير قوبيلاي قآن (يكي از چهار وزير او)

۴- وزراي عهد ايلخانان:

سيف الدين بيتكچي( وزير هلاكو )

شمس الدين جويني( وزير هلاكو، آباقا، احمد تكودار)

امبربوقا( وزير ارغون)

جلال الدين مخلص سمناني( وزير ارغوان )

سعد الدوله يهودي( وزير ارغون)

خواجه صدرالدين اجمد خالدي زنجاني( وزير گيخاتو)

جمال‌الدين دستجرداني( وزير امور مالي بايد و خان )

خواجه  صدرالدين احمد زنجاني( وزير غازان )

خواجه جمال‌الدين دستجرداني ( وزير غازان )

۵- وزارت توأمان :

خواجه رشيدالدين فضل الله و خواجه سعدالدين ساوجي ( وزير غازان ، اولجايتو)

خواجه تاج الدين عليشاه جيلان و خواجه رشيدالدين (وزير اولجايتو، ابوسعيد خواجه عليشاه به طور مستقل  –  وزير ابوسعيد )

ركن الدين صاين (وزير ابوسعيد)

دمشق خواجه ( وزير ابوسعيد)

غياث الدين محمد بن رشيد‌الدين و خواجه علاء‌الدين محمد ( وزير ابوسعيد و ارپاخان)

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =