پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
ارزیابی اگرونومیک و اقتصادی روشهای وجین دستی، کولتیواتور ، شیمیایی و تلفیقی از آنها در کنترل علفهای هرز ذرت : پایان نامه ارشد مهندسی کشاورزی زراعت و اصلاح نباتات
doc
تعداد صفحات : 70
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته کشاورزی - گرایش زراعت و اصلاح نباتات
همراه با جداول و اشکال
79000 تومان


کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان”  ارزیابی اگرونومیک و اقتصادی روشهای وجین دستی، کولتیواتور، شیمیایی و تلفیقی از آنها در کنترل علفهای هرز ذرت (Zea mays) ” با گرایش زراعت و اصلاح نباتات و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

چکیده ارزیابی اگرونومیک و اقتصادی روشهای وجین دستی، کولتیواتور، شیمیایی و تلفیقی از آنها در کنترل علفهای هرز ذرت (Zea mays):

به منظور ارزیابی زراعی و اقتصادی روشهای وجین دستی، کنترل مکانیکی، شیمیایی و تلفیق آنها در کنترل علفهای هرز ذرت، آزمایشی در سال زراعی 1391 با طرح بلوکهای کامل تصادفی در دانشکده کشاورزی شیراز واقع در باجگاه انجام گردید. تیمارهای این آزمایش شامل یک بار و جین در مرحله چهاربرگی، دو بار وجین در مراحل چهار و شش برگی، سه بار وجین در مراحل چهار، شش و هشت برگی، یک بار کولتیواتور در مرحله چهار برگی، دو بار کولتیواتور در مراحل چهار و هشت برگی، کنترل شیمیایی با استفاده از علفکشهای آترازین و آلاکلر، آترازین + آلاکلر + ارادیکان، تلفیق کنترل شیمیایی و مکانیکی با کاربرد آترازین + آلاکلر + یک بار کولتیواتور، آترازین + آلاکلر + ارادیکان + یک بار کولتیواتور به همراه دو شاهد با و بدون علف هرز بود. نتایج این آزمایش نشان داد که روشهای کنترل به کار برده شده بر روی عملکرد و سایر اجزای ذرت تاثیر معنی داری گذاشت بدین طریق که بیشترین عملکرد بیولوژیک و دانه ذرت در اعمال سه بار وجین و کمترین آن در اعمال یک بار کولتیواتور مشاهده شد، همچنین با ارزیابی سود خالص حاصل از عملکرد دانه نیز مشاهده شد که بیشترین سود خالص، از کاربرد آترازین + آلاکلر حاصل شد و کمترین میزان سود خالص نیز در کاربرد دو بار کولتیواتور به دست آمد.

 

 

مقدمه

ذرت پس از گندم و برنج مهمترین ماده غذایی دنیا را تشکیل میدهد (امام، 1390). سالیانه بیش از صد میلیون هکتار از اراضی دنیا به کشت ذرت اختصاص پیدا میکند و بعد از گندم بزرگترین کشت دنیا را اشغال میکند (ویس، 1997). ذرت از لحاظ فتوسنتزی گیاهی چهار کربنه (4C) است و گرچه دامنه سازگاری آن گسترده است، ولی در اقلیمهای گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد بهتری میکند. پتانسیل عملکرد ذرت در واحد سطح به گونهای است که برداشت 15 تا 20 تن دانه در هکتار در سطح تجاری رایج میباشد . به دلیل استعداد زیاد در تولید دانه، ذرت را ‹‹پادشاه غلات ›› مینامند (امام، 1390).
مبدأ ذرت ابهام آمیز است، زیرا هیچ گیاه وحشی که ذرت میتوانست از آن به وجود آید، پیدا نشده است. این ابهام به این علت بیشتر میشود که هیچ یک از ارقام شناخته شدهء ذرت نمیتواند بیش از دو یا سه نسل، جز در زراعت توسط انسان دوام آورد. بخشی از ابهام مبدأ ذرت در سال 1954 آن زمان که بارگون و همکاران (سال 1954) گزارش دادند که گرده ذرت را در نمونه خاکی که از عمق 70 متری زیر مکزیکوسیتی، از لایهای به قدمت 80000 سال بهدست آمده بود، شناسایی کردند (ایوانز، 1387).
خاستگاه ذرت قاره آمریکاست (جنوب مکزیک) و پیشینه کشت آن به 8 تا 10 هزار سال پیش میرسد. در سال 1942 میلادی هنگامی که کریستف کلمب به کوبا رسید، مشاهده کرد که بومیها ذرت تولید میکنند. او نام Mahis را به ذرت داد. این نام بعدها به صورت Mays تغییر یافت و هم اکنون در زبان انگلیسی به صورت Maize نوشته میشود. جد ذرت کنونی شاید نوعی ذرت وحشی غلافدار بوده که در آن هر دانه به وسیلهی گلومهایی از دیگر دانهها جدا شده و امکان انتشار دانهها در محیط و بقای نسل گیاه در شرایط طبیعت وجود داشته است. در اثر تلاقی جد اولیه ذرت با خویشاوندانی همچون (Euchlaena mexicana) Teosinate و Tripsacum ذرت کنونی به صورت گیاهی هتروزیگوت (ناخالص) در آمده است (امام، 1390).

در بین غلات، ذرت بیشترین تنوع مصرف کننده را داراست، زیرا ذرت افزون بر مصرف به عنوان غذای انسان (کنسرو یا تهیه غذا در خانه) و به عنوان علوفه برای دامها، در صنایع تخمیر و تهیه فرآورده های متنوع صنعتی از جمله اتانال نیز مورد استفاده قرار میگیرد. به نظر میرسد اهمیت ذرت در آینده زیادتر شود زیرا در کشورهای فقیر غذای اصلی است، و در کشورهای غنی برای تولید پروتئین حیوانی ضروری است (امام، 1390). در سالهای 2011 و2012 عملکرد ذرت در جهان به طور میانگین به ترتیب 72 و 67 تن در هکتار و عملکرد بذر ذرت در هر دو سال 6 میلیون تن بوده است که در این سالها مساحتی معادل 170398070 و176991927 هکتار زیر کشت ذرت قرار گرفت، و در همین سالها عملکرد ذرت در ایران به ترتیب 51 و 49 تن در هکتار و عملکرد بذر ذرت نیز به ترتیب 178 و 180 هزار تن گزارش شد و مساحتی معادل 178000 و 180000 زیر کشت ذرت قرار گرفته بود (http://www.faostat.org/).

مهمترین کشورهای تولید کننده ذرت، آمریکای شمالی، چین و آمریکای لاتین میباشد که آمریکای شمالی با 14 درصد سطح زیر کشت جهانی ذرت، اندکی کمتر از نیمی از تولید جهانی ذرت را به خود اختصاص داده است (امام، 1390).
ذرت گیاهی تک لپه و یکساله از خانوادهی گرامینه یا پوآسه است که دارای تنوع فنوتیپی بسیار زیادی است. ارقامی از ذرت با طول ساقهی 60 سانتیمتر و 7 برگ تا ارقامی با ارتفاع 7 متر و 48 برگ وجود دارد. طول برگها از 30 تا 150 سانتیمتر و عرض آنها از 4 تا 15 سانتیمتر متغیر است (امام، 1390). تنوع بسیار زیاد در میان ارقام ذرت، گیاهشناسان پیشین را بر آن داشت که جنس آن را به زیر گونه های بسیار تقسیم کند که زیاد مورد استفاده قرار نگرفته است. تحت هدایت بنیاد راکفلر، ارقام ذرت اغلب کشورهای تولید کنندۀ مهم آمریکای جنوبی و مرکزی به گروههایی با صفات مشترک طبقهبندی شده است که نژاد خوانده میشود، از آن تعداد بیشتر از 25 نژاد تشریح شده است (مانند بررسیهای گرانت و همکاران). اغلب ذرتهای زراعی، به منظور سهولت به سه گروه دندان اسبی، بلوری (گرد) و نرم یا آردی تقسیم میشوند. گروههای کم اهمیت دیگر شامل ذرت مومی، ذرت شیرین و ذرت بو دادنی است (ایوانز، 1387). ذرت را بر اساس تاریخ گلده ی به انواع زودرس (80 تا 90 روزه)، متوسط رس (90 تا 100 روزه)، دیر رس (100 تا 110 روزه) و دیر رس تقسیم بندی میکنند. به طور معمول ذرت دیر رس عملکرد بیشتری دارد.
در جریان توسعه بخش کشاورزی، مسئله روزافزون جمعیت و محدودیت منابع تولید، لزوم استفاده بهینه از منابع و افزایش کارایی منابع تولید را ایجاب میکند تا بدین وسیله بخش کشاورزی افزون بر پاسخگویی به نیازهای روزافزون محصولات غذایی، قادر به ایفای نقش در سایر وظایف خود در جریان توسعه اقتصادی باشد. در این راستا تحقیقات کشاورزی که موجب افزایش کارایی عوامل تولید میشوند از اهمیت خاصی برخوردار است (رفعتی و نجفی، 1375). پیش از اینکه به موضوع علفهای هرز و روش کنترل آنها بپردازیم، باید تعریف دقیقی از علف هرز ارائه دهیم. معمولأ دو تعریف را بیشتر به کار نمیبرند: علفهای هرز گیاهانی هستند که به طور ناخواسته خارج از مکان اصلی خود میرویند. در تعریف دیگر علفهای هرز را به عنوان گیاهانی که کاربردشان هنوز شناخته نشده است معرفی میکنند (راس و لیمبی، 1372). بنابراین، گیاه چاودار در مزرعه ی گندم و همینطور گیاه ذرت در مزرعه بادام زمینی، علف هرز به شمار میآید (اشتون و موناکو، 1386). یک گیاه به این دلیل علف هرز محسوب میشود که دارای مشخصههایی است که آن را از گونه های دیگر گیاهی جدا میکند. این مشخصه ها شامل: تولید بذر فراوان (بنابراین پتانسیل تولید جمعیتهای بزرگ را دارند)، تثبیت سریع جمعیت در زمین، دوره خواب بذر، حفظ قوه نامیه بذرهای دفن شده به مدت طولانی، سازگاری در پراکنش، داشتن اندامهای رویشی تکثیر شونده و توانایی اشغال مکانهایی که بشر به آنها دست برده میباشند. تأثیراتی که علفهای هرز روی گیاهان زراعی دارند شامل کاهش کیفیت محصول، بهم زدن برنامه تناوب دلخواه و عملیات زراعی مطلوب، مزاحمت برای برداشت گیاهان زراعی، احتیاج به نیروی بیشتر برای جداسازی بذر علف هرز از گیاهان زراعی، طعم و بوی نامطلوب و افزایش هزینه حمل و نقل است (راس و لیمبی، 1372).

 

مزایای پژوهش

میزان مدیریتی که در یک مزرعه انجام میشود، بر همه تصمیمات دیگر برتری دارد. آیا زمان، امکانات و توجه کافی برای پیاده کردن برنامهی مورد نظر موجود است؟ گزینش روشهای مدیریت علفهای هرز که به عملیات زمان بر در سطح گسترده نیاز داشته باشد در صورتی که نه زمان و نه امکانات لازم در اختیار باشد واقعبینانه نخواهد بود. اهمیت بسیار زیاد موضوع در این است که برنامهی مدیریت علفهای هرز با زمان، ورزیدگی ها و امکانات موجود برای انجام طرح همخوان شود (اشتون، و موناکو، 1386).
اگرچه مفاهیم اقتصادی برای انتخاب مدیریت علفهای هرز شناخته شده و واضح هستند، اما پیاده کردن این مفاهیم هنوز به طور کامل امکان ندارد. هر روش مدیریتی در علفهای هرز شامل هزینه ها و سودهایی میباشد ولی بررسی و ارزیابی اینها در مقیاس عمومی و شرح آن مشکل است. آنالیز اقتصادی فقط شامل هزینه ها و سودهایی است که به طور مستقیم بر روی تصمیمات کشاورزی و چگونگی اجرای آنها تأثیر میگذارد. به عنوان مثال کسی که تصمیم میگیرد چگونه مزرعه خود را مدیریت کند ممکن است به تأثیرات مدیریت انتخاب شده بر کیفیت و عملکرد گیاه زراعی توجه کند یا اینکه این سیستم مدیریت انتخاب شده چه مقداری وقت گیر است و مشکلات آیندهای که از این سیستم در کنترل علف هرز پیش میآید چیست یا خطراتی که از این سیستم بر سلامتی به وجود میآید و همچنین به علفهای هرز همسایه نیز توجه کند (ویلز، 2004). پایه و اصول اقتصادی برای مدیریت علف هرز باید بر این اساس تنظیم شود که همیشه سود حاصل از هزینه های صرف شده بیشتر باشد. پیاده سازی اصول اقتصادی اگر با چندین و انواعی از هزینه ها و سودهای غیر مسلم همراه باشد مدیریت را مشکل خواهد کرد (ویلز، 2004).
در بسیاری از موارد، هزینه لازم برای کنترل کامل علفهای هرز بیشتر از سودی است که از این طریق حاصل میشود، بنابراین فقط کاهش دادن علف هرز میتواند از نظر اقتصادی قابل توجیه باشد که به آن “کنترل علف هرز” گفته میشود. بدین معنی که کنترل علف هرز پیش از این آستانه از نظر اقتصادی قابل توجیه نیست (مظاهری، و حسینی، 1387). بهترین امکان تصمیمگیری برای کنترل علف هرز نیاز به تلفیقی از اطلاعات مربوط به اکولوژی علف هرز، پتانسیل عملکرد گیاه زراعی، فعالیتهای کنترل مکانیکی، میزان تلاش، خطرات محیطی و دیگر فاکتورهای موجود است (بوهلر و همکاران، 1996).
یکی از موانع موجود برای افزایش نتیجه عملیات کنترل علفهای هرز فقدان علم و دانش در مورد پتانسیل اقتصادی و محیطی میباشد (آپاد، و همکاران، 2006). فقدان اطلاعات اقتصادی سبب میشود کشاورزان در بکار گیری راههای مناسب سرعت لازم را نداشته و یا راههای غیر مؤثری که موجودیت اقتصادی آنان را تهدید میکند را بکار بگیرند (بوهلر، و همکاران، 1996). بررسی راندمان علفکشها، کنترل مکانیکی و سایر روشهای کنترل برای حداکثر بازده اقتصادی و حداقل تأثیرات محیطی بسیار با اهمیت است (کریتنس، 2008).
تا سالهای 2002 و2003 فقط 4% از مقاله های ژورنالهای معتبر علوم علفهای هرز در مورد آنالیز اقتصادی مدیریت علفهای هرز بود (ویلز، 2004). بر همین اساس مطالعه حاضر به منظور بالا بردن سطح علمی مدیریت علفهای هرز با بررسی و مقایسه هزینه کاربرد روشهای مختلف انجام گردید .

اهداف پژوهش ارزیابی اگرونومیک و اقتصادی روشهای وجین دستی، کولتیواتور، شیمیایی و تلفیقی از آنها در کنترل علفهای هرز ذرت

تعیین تأثیر روشهای کنترل علف هرز شامل وجین دستی، کولتیواتور، علفکشها و تلفیقی از این روشها روی عملکرد ذرت و اجزای آن.

بررسی اقتصادی روشهای ذکر شده.

 

نتیجه گیری

چگونگی مدیریت یک مزرعه بر همه تصمیمات دیگر برتری دارد. در مجموع روشهای مکانیکی، زراعی و شیمیایی روشهای معمول در مدیریت علفهای هرز به شمار میآیند: بنابراین نوع مدیریت علفهای هرز در کشت ذرت برای جلوگیری از کاهش عملکرد گیاه زراعی باید مورد مطالعه بیشتری قرار گیرد. گزینش روشهایی از کنترل علفهای هرز که به عملیات زمانبر و گران نیاز داشته باشد، به طوری که برای کشاورز به صرفه نباشد معقولانه نخواهد بود. آگاهی از میزان عملکرد گیاه زراعی و مقایسه عملکرد آن با توجه به روش کنترل علفهای هرز یک نیاز ضروری و پایه برای شروع هر عملیات کنترلی میباشد. در کنار لحاظ کردن این پایه و اصولها مشاهده میشود در بعضی موارد هزینه لازم برای کنترل علف هرز بیشتر از سودی است که از به کار گیری روش کنترل حاصل میشود. توجه به سود خالص حاصل از روش کنترل یکی دیگر از اصولی است که باید در آن مطالعات بیشتری انجام شود. پژوهش انجام شده در راستای همین پایه و اصول است و نتایج حاصل از آن نشان میدهد که بیشترین و کمترین عملکرد ذرت به ترتیب در اعمال سه بار وجین و یک بار کولتیواتور مشاهده شده است. بیشرین زیست توده علفهای هرز در اعمال یک بار کولتیواتور و کمترین آن در کنترل شیمیایی توسط آترازین + آلاکلر به همراه یک بار کولتیواتور مشاهده شد. در ارزیابی اقتصادی تیمارهای به کار برده شده میتوانیم بیان کنیم که با توجه به هزینهبر بودن وجین دستی این روش از سیستم کنترل علف هرز حذف میشود. با توجه به سود خالص حاصل از تیمارها مشاهده میشود که بیشترین سود خالص از کنترل شیمیایی توسط آترازین و آلاکلر حاصل شد و کمترین سود به دست آمده در اعمال دو بار کولتیواتور بود. به طور کلی مدیریت علفهای هرز مفهومی بالاتر از گزینش یک روش دارد. توجه به از دست رفتن عملکرد در به کار گیری روشهای مبارزه با علفهای هرز حائز اهمیت است، در کنار مطالعات میزان عملکرد به دست آمده از روش کنترل علفهای هرز توجه به اصول اقتصادی و ارزیابی هزینههای به کار برده شده برای آگاهی بهتر از کاربرد این روشها باید بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد.

 

فهرست مطالب ارزیابی اگرونومیک و اقتصادی روشهای وجین دستی، کولتیواتور، شیمیایی و تلفیقی از آنها در کنترل علفهای هرز ذرت

فصل اول
مقدمه 2
کنترل علف هرز 5
کنترل مکانیکی 7
کولتیواسیون 8
وجین دستی 9
کنترل شیمیایی 11
مزایای پژوهش 14
اهداف پژوهش 16
فصل دوم
مروری بر تحقیقات گذشته 18
فصل سوم
روش پژوهش 28
1-3- موقعیت و محل انجام آزمایش 28
2-3-وضعیت بارندگی و دما 29
3-3- طرح آزمایشی 30

4-3- عملیات زراعی 30
5-3- صفات اندازه گیری شده 33
6-3- نحوه اندازه گیری صفات 34
فصل چهارم
نتایج و بحث 36
نتایج به دست آمده از تجزیه تحلیل داده های مرحله شش برگی ذرت 36
1-1-4- قطر ذرت 36
2-1-4- شاخص سطح برگ ذرت 37
وزن تر علف هرز 40
وزن خشک علف هرز 41
تعداد گونه علف هرز 42
نتایج بدست آمده از تجزیه تحلیل داده های هشت برگی ذرت 45
1-2-4- قطر ساقۀ ذرت 45
شاخص سطح برگ ذرت 46
وزن تر علف هرز 49
وزن خشک علف هرز 50
تعداد گونه علف هرز 51
نتایج بدست آمده از تجزیه تحلیل داده های مرحله خوشهدهی برگ ذرت 54
قطر ساقه 54
شاخص سطح برگ ذرت 54
وزن تر علف هرز 57
وزن خشک علف هرز 57
تعداد گونه علف هرز 58
نتایج بدست آمده از تجزیه تحلیل داده های مرحله رسیدگی ذرت 61
قطر ذرت 61
ارتفاع نهایی ذرت 62
شاخص سطح برگ ذرت 63
عملکرد بیولوژیک ذرت 66
عملکرد دانه 67
تعداد دانه در بلال 70
وزن هزار دانه ذرت 70
8-4-4- وزن تر علف هرز در مرحله رسیدگی 72
9-4-4-وزن خشک علف هرز 73
10-4-4-تعداد گونه های علف هرز 74
11-4-4-شاخص سطح برگ علف هرز 75
روند تغییرات 79
ارزیابی اقتصادی روشهای کنترل اعمال شده در کنترل علفهای هرز 82
فصل پنجم
نتیجه گیری 89
پیشنهادها 91
منابع 92

فهرست جداول

جدول 1-3 برخی از ویژگیهای خاک محل آزمایش 28
جدول2-3 میانگین دما و مقادیر بارندگی در سال آزمایش و میانگین سی ساله ایستگاه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز (باجگاه) 29
جدول 2-3 تیمارها و زمان انجام آنها 32
جدول 1-4 تجزیه واریانس تأثیر تیمارهای اعمال شده بر قطر و شاخص سطح برگ ذرت در
مرحله هشت برگی 38
جدول2-4 تجزیه واریانس متغیرهای علف هرز در مرحله شش برگی 43
جدول 3-4 تجزیه واریانس تأثیر تیمارهای اعمال شده بر قطر و شاخص سطح برگ ذرت در
مرحله هشت برگی 47
جدول 4-4 تجزیه واریانس متغیرهای علف هرز در مرحله هشت برگی 52
جدول 5-4 تجزیه واریانس تأثیر تیمارهای اعمال شده بر قطر و شاخص سطح برگ ذرت در
مرحله خوشه دهی 55
جدول 6-4 تجزیه واریانس تأثیر تیمارهای اعمال شده بر قطر و شاخص سطح برگ ذرت در
مرحله خوشه دهی 59
جدول 7-4 تجزیه واریانس تأثیر تیمارهای اعمال شده بر قطر، ارتفاع و شاخص سطح برگ
ذرت در مرحله رسیدگی 64
جدول 8-4 تجزیه واریانس تأثیر تیمارهای اعمال شده بر عملکرد بیولوژیک و عملکرد دانه
ذرت 68
جدول 9-4 جدول تجزیه واریانس متغیرهای اعمال شده بر وزن هزار دانه و تعداد دانه در
بلال 71
جدول 10-4 تجزیه واریانس تیمارهای اعمال شده بر پارامترهای رشد علف هرز در
مرحله رسیدگی ذرت 76
جدول 11-4 برآورد هزینههای اعمال تیمارها 82
جدول 12-4 بررسی هزینههای صرف شده نسبت به عملکرد دانه و بیولوژیک 83
جدول 13-4 برآورد سود خالص از اعمال تیمارها در عملکرد دانه 85

فهرست شکلها

شکل 1-4 قطر ساقه ذرت در مرحله شش برگی تحت تاثیر تیمارهای مختلف 39
شکل 2-4 شاخص سطح برگ ذرت در مرحله شش برگی تحت تاثیر تیمارهای مختلف 39
شکل 3-4 وزن تر علف هرز در مرحله شش برگی تحت تأثیر تیمارهای مختلف 43
شکل 4-4 وزن خشک علف هرز در مرحله شش برگی تحت تأثیر تیمارهای مختلف 44
شکل 5-4 تعداد گونه علف هرز در مرحله شش برگی تحت تأثیر تیمارهای مختلف 44
شکل 6-4 قطر ساقه ذرت در مرحله هشت برگی تحت تاثیر تیمارهای مختلف 48
شکل 7-4 شاخص سطح برگ ذرت در مرحله هشت برگی تحت تاثیر تیمارهای مختلف 48
شکل 8-4 وزن تر علف هرز در مرحله هشت برگی تحت تاثیر تیمارهای مختلف 52
شکل 9-4 وزن خشک علف هرز در مرحله هشت برگی تحت تاثیر تیمارهای مختلف 53
شکل 10-4 تعداد گونه علف هرز در مرحله هشت برگی تحت تأثیر تیمارهای مختلف 53
شکل 11-4 قطر ساقه ذرت در مرحله خوشه دهی تحت تاثیر تیمارهای مختلف 56
شکل 12-4 شاخص سطح برگ ذرت در مرحله خوشه دهی تحت تأثیر تیمارهای مختلف 56
شکل 13-4 وزن تر علف هرز در مرحله خوشه دهی تحت تأثیر تیمارهای مختلف 60
شکل 14-4 وزن خشک علف هرز در مرحله خوشه دهی تحت تأثیر تیمارهای مختلف 60
شکل 15-4 تعداد گونه علف هرز در مرحله خوشه دهی تاثیر تیمارهای مختلف 61
شکل 16-4 قطر ساقه ذرت در مرحله رسیدگی تحت تأثیر تیمارهای مختلف 64
شکل 17-4 ارتفاع نهایی ذرت در مرحله رسیدگی تحت تأثیر تیمارهای مختلف 65
شکل 18-4 شاخص سطح برگ ذرت در مرحله رسیدگی تحت تأثیر تیمارهای مختلف 65
شکل 19-4 عملکرد بیولوژیک ذرت تحت تأثیر تیمارهای مختلف 66
شکل 20-4 عملکرد دانه ذرت تحت تأثیر تیمارهای مختلف 66
شکل 21-4 تعداد دانه در بلال ذرت تحت تأثیر تیمارهای مختلف 71
شکل 22-4 وزن هزار دانه ذرت تحت تأثیر تیمارهای مختلف 72
شکل23-4 وزن تر علفهای هرز در مرحله رسیدگی تحت تأثیر تیمارهای مختلف 77
شکل 24-4 وزن خشک علفهای هرز در مرحله رسیدگی تحت تأثیر تیمارهای مختلف 77
شکل 25-4 تعداد گونه علف هرز در مرحله رسیدگی تحت تأثیر تیمارهای مختلف 78
شکل 26-4 شاخص سطح برگ علف هرز در مرحله رسیدگی تحت تاثیر تیمارهای مختلف 78
شکل 27-4 روند رشد قطر ساقه ذرت در طول فصل زراعی 79
شکل 28-4 روند رشد شاخص سطح برگ ذرت در طول فصل زراعی 80
شکل 29-4 روند وزن تر علفهای هرز در طول فصل زراعی 80
شکل 30-4 روند وزن خشک علفهای هرز در طول فصل زراعی 81
شکل 31-4 روند تعداد گونه علفهای هرز در طول فصل زراعی 81
شکل 32-4 هزینه و سود خالص حاصل از اعمال تیمارها 86

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =