پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
اثر تاریخ کاشت و استفاده از مالچ بر رشد و عملکرد گیاه لوبیا در گیلان   : پایان نامه ارشد مهندسی کشاورزی زراعت و اصلاح نباتات
doc
تعداد صفحات : 88
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته کشاورزی - گرایش زراعت و اصلاح نباتات
همراه با جداول ، اشکال و نمودار
79000 تومان


کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان” اثر تاریخ کاشت و استفاده از مالچ بر رشد و عملکرد گیاه لوبیا در گیلان ” با گرایش زراعت و اصلاح نباتات و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

چکیده اثر تاریخ کاشت و استفاده از مالچ بر رشد و عملکرد گیاه لوبیا در گیلان :

به منظور تعیین تاریخ کاشت مناسب و بررسی اثر کاربرد مالچ بر رشد و عملکرد لوبیا آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک‌های کامل تصادفی با سه تکرار در سال زراعی 1392 در مزرعه تحقیقاتی واقع در روستای کفترود شهرستان رشت اجرا گردید. فاکتورهای آزمایش شامل تاریخ کاشت در سه سطح (13، 20 و 27 شهریور 1392) و دو سطح استفاده از مالچ پلاستیکی و عدم استفاده از مالچ بود.

نتایج حاصل از تجزیه واریانس، معنی‌داری اثر اصلی تاریخ کاشت و اثر اصلی مالچ را برای همه صفات مورد مطالعه نشان داد. اثر متقابل تاریخ کاشت × مالچ برای صفات تعداد غلاف در بوته و طول دانه در سطح احتمال 1% و برای صفت وزن غلاف در سطح احتمال 5% معنی‌دار بود. تیمار تاریخ کاشت اول و شرایط استفاده از پوشش مالچ از نظر صفات تعداد غلاف در بوته، طول دانه و وزن غلاف بیشترین مقادیر میانگین صفات را داشته است که به عنوان تیمار برتر آزمایش معرفی می‌شود.

 

مقدمه اثر تاریخ کاشت و استفاده از مالچ بر رشد و عملکرد گیاه لوبیا در گیلان :

افزايش جمعيت جهان و تخريب منابع طبيعي و به دنبال آن نياز مبرم به افزايش توليدات غذايي از مشكلات اساسي دنياي امروز به شمار مي‌روند. در واقع افزایش جمعیت جهان و به دنبال آن نیاز بشر به مواد غذایی، سبب فشار مضاعفی بر منابع طبیعی شده و در این راستا پایداری سیستم‌های کشاورزی مورد تهدید قرار گرفتند. به همین دلیل توجه به تاریخ مناسب جهت کاشت گیاهان و طراحی و اجرای سیستم‌های پوشش مانندی همچون انواع مختلف مالچ مورد نیاز می‌باشد که بتواند ضمن حفظ منابع طبیعی عملکرد را هم افزایش دهد. دانه حبوبات از جمله لوبیا به عنوان یکی از مهمترین منابع گیاهی غنی از پروتئین بعد از غلات و دومین منبع مهم غذایی انسان به شمار می رود (باقری و پارسا، 1376). بنابراین توجه به کاشت لوبیا و تلاش برای بهبود عملکرد و اجزای عملکرد این گیاه بسیار حائز اهمیت است.

از عوامل مهم تعیین کننده عملکرد لوبیا، رعایت تاریخ کشت مناسب می باشد. به طور کلی عوامل اقلیمی مثل دما، بارندگی، طول روز، باد و غیره و عوامل غیراقلیمی مثل آفات، امراض، علف هاي هرز، پرندگان، اقتصاد تولید و غیره بر انتخاب تاریخ کشت مناسب موثر هستند (مظاهري و مجنون حسینی، 1384). دستیابی به عملکرد دانه زیاد در لوبیا از اهداف اصلی کشت این گیاه است که می‌تواند با تغییر عوامل ژنتیکی، محیطی و مدیریتی و برهمکنش آنها به دست آید. از میان عوامل مدیریتی، تاریخ کاشت عامل مهمی است که از راه تأثیر بر طول دوره رشد رویشی و زایشی و نسبت آن‌ها، بر عملکرد کمی و کیفی لوبیا اثر میگذارد (دپاه و همکاران[1] ، 2000؛ موزامبر و همکاران[2]، 2003). کاشت به موقع لوبیا سبب می‌شود که زمان گلدهی با دماي مناسب برخورد کرده و در نتیجه غلاف و دانه بیشتري تشکیل شود.

تاریخ کشت مناسب همچنین، سبب بهینه شدن طول دوره رشد و گسترش اندام‌هاي رویشی شده و پتانسیل انتقال مواد فتوسنتزي به قسمتهاي ذخیره‌اي از جمله دانه را افزایش می‌دهد. اما، تأخیر در کاشت در کنار کوتاهتر کردن طول دوره رشد رویشی سبب گل‌انگیزي زودتر از موعد گیاه می‌شود که به نوبه خود کاهش تجمع ماده خشک، کاهش تعداد غلاف و شاخه در بوته و در نهایت، کاهش عملکرد را در پی خواهد داشت (اکپارا[3]، 1999؛ لوپز‒ بلیدو و همکاران[4]، 2008).

از سوی دیگر رواج سيستم‌هاي كشاورزي فشرده همراه با افزايش انرژي مصرفي براي كنترل علف‌هاي هرز عمدتاً از طريق مصرف علف‌كش‌ها بوده است. مصرف بي رويه اين سموم شيميايي نه تنها مشكلاتي را در مديريت علف‌هاي هرز ايجاد نموده است، بلكه براي سلامت انسان و محيط زيست مشكل آفرين شده است. علاوه بر اين، افزايش هزينه نهاده‌ها، كاهش دسترسي به علف كش‌هاي جديد و مقاومت علف‌هاي هرز به علف كش‌ها، پايداري سيستم‌هاي رايج توليد محصول را كاهش می‌دهند (کانلی و همکاران[5]، 2001). به همين دليل استفاده از روشهای غير شيميايي و سازگار با محيط زيست براي كنترل علف‌هاي هرز رو به گسترش است. از جمله اين روشها مي توان به مالچ بقاياي گياهي و مالچ پلاستیکی اشاره كرد. همچنین، يكي از راهكارهاي مناسب براي حفظ منابع موجود در خاک، جلوگيري از تلفات آب است كه تبخير از سطح خاك بخشي از آن مي‌باشد. به منظور كاهش تبخير و حفظ رطوبت به مدت طولاني در خاك، استفاده از مالچ در سطح خاك و يا شخم زدن بعد از آبياري مي‌تواند مؤثر واقع گردد. مالچ را مي‌توان پوشش غير زنده‌اي ناميد كه به عنوان محافظي براي گياهان در زمستان به كار مي‌رود و گياهان را در برابر تغيير دماي شديد خاك و از دست رفتن آب زمين محافظت مي‌كند و نيز جلوي رشد علف‌هاي هرز را می‌گيرد.

از آن جایی که بررسی توأم اثر تاریخ کاشت و اثر استفاده از مالچ می‌تواند نتایج حائز اهمیتی از نظر میزان تأثیرگذاری بر عملکرد و اجزای عملکرد در گیاه لوبیا داشته باشد، در نتیجه این تحقیق با هدف تعیین مناسب‌ترین تاریخ کاشت جهت دستیابی به عملکرد مطلوب در استان گیلان و نیز بررسی کاربرد استفاده از مالچ پلاستیکی بر عملکرد و اجزای عملکرد لوبیا محلی گیلان به مرحله اجرا درآمد.

 

نتیجه گیری کلی

  • اثر اصلی تاریخ کاشت برای همه صفات مورد بررسی شامل ارتفاع بوته، تعداد غلاف در بوته، طول غلاف، تعداد دانه در غلاف، طول دانه، عرض دانه، وزن بوته، وزن غلاف، وزن صددانه و عملکرد دانه در سطح احتمال 1% معنی‌دار بود.
  • اثر اصلی مالچ برای صفات ارتفاع بوته، تعداد غلاف در بوته، طول غلاف، طول دانه، عرض دانه، وزن بوته، وزن غلاف، وزن صددانه و عملکرد دانه در سطح احتمال 1% و برای صفت تعداد دانه در غلاف در سطح احتمال 5% معنی‌دار بود.
  • اثر متقابل تاریخ کاشت × مالچ برای صفات تعداد غلاف در بوته و طول دانه در سطح احتمال 1% و برای صفت وزن غلاف در سطح احتمال 5% معنی‌دار بود. اما اثر متقابل دو جانبه برای سایر صفات مورد مطالعه معنی‌دار نشد.
  • تاریخ کاشت اول افزایش در مقادیر میانگین همه صفات مورد بررسی را به دنبال داشت به گونه‌ای که این تاریخ کاشت دارای تفاوت معنی‌دار باسایر تاریخ‌های کاشت بود.
  • همه صفات مورد بررسی در گیاه لوبیا بیشترین مقدار میانگین محاسبه شده را در شرایط استفاده از مالچ نشان دادند که نشان می‌دهد استفاده از پوشش مالچ در افزایش مقادیر اجزای عملکرد مؤثر بوده است.
  • تیمار تاریخ کاشت اول و شرایط استفاده از پوشش مالچ از نظر صفات تعداد غلاف در بوته، طول دانه و وزن غلاف بیشترین مقادیر میانگین صفات را داشته است. تیمار تاریخ کاشت دوم و شرایط استفاده از پوشش مالچ از نظر صفت تعداد غلاف در بوته که مهم ترین جزء عملکرد در گیاه لوبیا بوده از سطح مطلوب‌تری نسبت به تاریخ کاشت اول و شرایط عدم استفاده از پوشش مالچ برخوردار بوده است. اگرچه تیمار تاریخ کاشت اول و شرایط عدم استفاده از پوشش مالچ برای صفت طول دانه از نظر عددی دارای مقدار بالاتری نسبت به تیمار تاریخ کاشت دوم و شرایط استفاده از پوشش مالچ است اما از نظر آماری بین دو تیمار تفاوت معنی‌دار مشاهده نشد. کمترین مقدار میانگین در هر سه صفت ذکرشده متعلق به تیمار تاریخ کاشت سوم و شرایط عدم استفاده از پوشش مالچ بود.
  • یافته‌های این آزمایش نشان می‌دهد که اگرچه تأخیر در کاشت سبب کاهش عملکرد دانه و اجزای عملکرد ژنوتیپ‌های لوبیا در شرایط استان گیلان می‌شود ولی می‌توان با مدیریت مناسب به صورت استفاده از پوشش مالچ، اثر نامطلوب تاریخ کاشت نامناسب لوبیا را تا حد مطلوبی کاهش داد.

 

فهرست مطالب اثر تاریخ کاشت و استفاده از مالچ بر رشد و عملکرد گیاه لوبیا در گیلان :

چکیده1
فصل اولمقدمه
2
فصل دومبررسی منابع
5
2-1مبدأ و پیشینه لوبیا6
2-2سطح زیر کشت و تولید لوبیا در ایران و جهان7
2-3اهمیت اقتصادی لوبیا8
2-4خصوصیات گیاهشناسی لوبیا10
2-5نیازهای اقلیمی لوبیا12
2-6تاریخ کاشت13
2-6-1اثر تاریخ کاشت بر رشد لوبیا14
2-6-2اثر تاریخ کاشت بر عملکرد غلاف لوبیا16
2-6-3اثر تاریخ کاشت بر عملکرد دانه لوبیا17
2-6-4اثر تاریخ کاشت بر اجزاء عملکرد لوبیا20
2-6-5اثر تاریخ کاشت بر عملکرد قسمت‌های هوایی لوبیا21
2-7مالچ23
2-7-1مالچ پلاستیکی23
2-7-2اثر مالچ‌های پلاستیکی بر رشد گیاه25
2-7-3فوائد مالچ‌های پلاستیکی27
2-7-4اثر مالچ بر عملکرد دانه لوبیا27
2-7-5اثر مالچ در کنترل علف‌های هرز28
2-7-6اثر مالچ بر رطوبت قابل استفاده خاک29
فصل سوممواد و روش‌ها
32
3-1زمان و موقعیت جغرافیایی و اقلیمی محل اجرای طرح33
3-2ویژگی‌های آب و هوایی منطقه33
3-3مشخصات خاک33
3-4مشخصات طرح آزمایشی34

 

3-5مراحل اجرای طرح آزمایشی34
3-6خصوصیات مورد بررسی35
3-6-1ارتفاع گیاه35
3-6-2تعداد غلاف در بوته35
3-6-3طول غلاف35
3-6-4تعداد دانه در غلاف36
3-6-5طول دانه36
3-6-6عرض دانه36
3-6-7عملکرد بیو36
3-6-8عملکرد غلاف سبز36
3-6-9وزن صددانه37
3-6-10عملکرد دانه37
3-7محاسبات آماری37
فصل چهارمنتایج
38
4-1ارتفاع بوته39
4-2تعداد غلاف در بوته41
4-3طول غلاف44
4-4تعداد دانه در غلاف46
4-5طول دانه48
4-6عرض دانه51
4-7عملکرد بیو52
4-8عملکرد غلاف سبز55
4-9وزن صددانه58
4-10عملکرد دانه60
فصل پنجمنتیجه گیری
66
5-1نتیجه گیری کلی67
5-2پیشنهادات68
منابع مورد استفاده69
چکیده انگلیسی78


فهرست جداول

جدول 1-1میزان درصد صادرات حبوبات در برخی از کشورهای جهان9
جدول 3-1خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک زراعی محل اجرای آزمایش33
جدول 4-1-الفتجزیه واریانس صفات عملکرد و اجزای عملکرد گیاه لوبیا64
جدول 4-1-بتجزیه واریانس صفات عملکرد و اجزای عملکرد گیاه لوبیا65

 

فهرست اشکال و نمودارها

شکل 4-1اثر اصلی تاریخ کاشت بر ارتفاع بوته گیاه لوبیا39
شکل 4-2اثر اصلی مالچ بر ارتفاع بوته گیاه لوبیا40
شکل 4-3اثر اصلی تاریخ کاشت بر تعداد غلاف در بوته گیاه لوبیا42
شکل 4-4اثر اصلی مالچ بر تعداد غلاف در بوته گیاه لوبیا43
شکل 4-5اثر متقابل تاریخ کاشت × مالچ بر تعداد غلاف در بوته گیاه لوبیا44
شکل 4-6اثر اصلی تاریخ کاشت بر طول غلاف گیاه لوبیا45
شکل 4-7اثر اصلی مالچ بر طول غلاف گیاه لوبیا45
شکل 4-8اثر اصلی تاریخ کاشت بر تعداد دانه در غلاف گیاه لوبیا46
شکل 4-9اثر اصلی مالچ بر تعداد دانه در غلاف گیاه لوبیا47
شکل 4-10اثر اصلی تاریخ کاشت بر طول دانه گیاه لوبیا49
شکل 4-11اثر اصلی مالچ بر طول دانه گیاه لوبیا49
شکل 4-12اثر متقابل تاریخ کاشت × مالچ بر طول دانه گیاه لوبیا50
شکل 4-13اثر اصلی تاریخ کاشت بر عرض دانه گیاه لوبیا51
شکل 4-14اثر اصلی مالچ بر عرض دانه گیاه لوبیا51
شکل 4-15اثر اصلی تاریخ کاشت بر عملکرد بیو گیاه لوبیا53
شکل 4-16اثر اصلی مالچ بر عملکرد بیو گیاه لوبیا53
شکل 4-17اثر اصلی تاریخ کاشت بر عملکرد غلاف سبز گیاه لوبیا56
شکل 4-18اثر اصلی مالچ بر عملکرد غلاف سبز گیاه لوبیا56
شکل 4-19اثر متقابل تاریخ کاشت × مالچ بر عملکرد غلاف سبز گیاه لوبیا  …….57
شکل 4-20اثر اصلی تاریخ کاشت بر وزن صددانه گیاه لوبیا58
شکل 4-21اثر اصلی مالچ بر وزن صددانه گیاه لوبیا59
شکل 4-22اثر اصلی تاریخ کاشت بر عملکرد دانه گیاه لوبیا61
شکل 4-23اثر اصلی مالچ بر عملکرد دانه گیاه لوبیا62

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.

 

 



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =