پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
تاثیر اسید هیومیک و نیتروژن بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت در رقابت با علف های هرز : پایان نامه ارشد مهندسی کشاورزی زراعت و اصلاح نباتات
doc
تعداد صفحات : 119
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته کشاورزی - گرایش زراعت و اصلاح نباتات
همراه با جداول و اشکال
79000 تومان


کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان” تاثیر اسید هیومیک و نیتروژن بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت در رقابت با علف های هرز ” با گرایش زراعت و اصلاح نباتات و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

چکیده تاثیر اسید هیومیک و نیتروژن بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت در رقابت با علف های هرز:

کود نیتروژن معمولا تأثیر مثبت بر عملکرد و اجزاء عملکرد غلات و به ویژه ذرت دارد. مصرف مناسب و به موقع این کود می تواند بر روی عملکرد گیاه تأثیر مثبتی داشته باشد. اسید هیومیک به عنوان یک اسید آلی حاصل از هوموس و سایر منابع طبیعی از طریق اثرات هورمونی و بهبود جذب عناصر غذایی، سبب افزایش بیومس ریشه و اندام هوایی می شود. به منظور بررسی تاثیر تقسیط نیتروژن وکاربرد اسید هیومیک بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت در شرایط حضور علف­های هرز، آزمایشی بصورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با  سه تکرار در سال 1390 در دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی شاهرود اجرا شد.

تیمارهای آزمایش شامل تقسیط نیتروژن در چهار سطح: A1 (شاهد ( بدون مصرف نیتروژن))، A2(مصرف 3/1 در زمان کاشت + 3/1 در زمان 6 تا 8 برگی + 3/1 در زمان ظهور گل تاجی)، A3 ( عدم مصرف نیتروژن در زمان کاشت + مصرف 2/1 در زمان 6 تا 8 برگی + مصرف 2/1 در زمان ظهور گل تاجی)،A4 (مصرف 2/1 در زمان کاشت + عدم مصرف نیتروژن در زمان 6 تا 8 برگی + مصرف 2/1 در زمان ظهور گل تاجی) به عنوان فاکتور اول و کاربرد اسید هیومیک(25/1 لیتر  در100 کیلوگرم بذر) در دو سطح عدم کاربرد (H1) و کاربرد(H2)بعنوان فاکتور دوم و کنترل علف هرز نیز در دو سطح عدم وجین(C1) و وجین (C2)به عنوان فاکتور سوم بودند.

نتایج نشان داد که تقسیط نیتروژن بر روی صفات وزن بلال،تعداد ردیف دانه در بلال، وزن صد دانه، قطر و وزن خشک چوب بلال، عملکرد دانه، عملکرد بیولوژیک و همچنین تعداد و وزن خشک علف­های هرز تاثیر معنی داری داشت. کنترل علف های هرز نیز بر روی تمام صفات مورد بررسی در آزمایش به جزارتفاع گیاه، وزن صد دانه و شاخص برداشت تاثیر معنی داری نشان داد.اما اثر اسید هیومیک فقط بر روی تعداد ردیف دانه در بلال معنی دار بود.

نتایج نشان داد که بیشترین مقادیر صفات مورد بررسی ذرت در تیمار عدم مصرف نیتروژن در زمان کاشت + مصرف 2/1 در زمان 6 تا 8 برگی + مصرف 2/1 در زمان ظهور گل تاجی بدست آمد. همچنین کمترین تعداد و وزن خشک علف­های هرز بعد از تیمار شاهد(بدون مصرف نیتروژن) متعلق به تیمار A3 ( عدم مصرف نیتروژن در زمان کاشت + مصرف 2/1 در زمان 6 تا 8 برگی + مصرف 2/1 در زمان ظهور گل تاجی) بود.

براساس نتایج این پژوهش کاربرد اسید هیومیک و زمان کاربرد کود های نیتروژنه، بر رشد و رقابت ذرت با علف های هرز تاثیر گذار است و بنابراین در برنامه مدیریت تلفیقی علف های هرز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

مقدمه تاثیر اسید هیومیک و نیتروژن بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت در رقابت با علف های هرز:

ذرت یکی از مهمترین گیاهان زراعی است که اهمیت زیادی در تغذیه انسان، دام، تغذیه و طیور دارد. ذرت به علت موارد مصرف زیاد و کیفیت و ارزش غذایی بالا در سطح وسیعی از جهان کاشت می شود و بعد از گندم و برنج سومین گیاه زراعی مهم دنیا است و اهمیت آن هم به علت پر محصولی و هم به علت قابل کشت بودن آن در محدوه وسیعی از جهان می باشد(خواجه پور، 1380). در سالهای اخیر به منظور کاهش واردات سالیانه ذرت تلاش زیادی برای افزایش سطح زیر کشت آن صورت گرفته و تحقیقات زیادی در زمینه­های مختلف مرتبط با زراعت ذرت به اجرا گذاشته شده است.

نیتروژن نخستین عنصری است که کمبود آن در مناطق خشک و نیمه خشک (به دلیل کمبود میزان مواد آلی) مورد توجه قرار گرفته است(ملکوتی و همایی، 1382). انتخاب بهترین منبع کودی، مقدار و زمان مصرف کودهای نیتروژن­دار در افزایش عملکرد کمی و کیفی گیاهان زراعی از اهمیت ویژه­ای برخوردار است.در این میان با وجود سهم بالای کودهای نیتروژنه، کارایی استفاده از این کودها پایین می باشد(رضایی و ملکوتی، 1380). در شرایط کمبود نیتروژن، فتوسنتز از راه کاهش توسعه سطح برگ و تسریع پیری برگ کاهش می یابد(کوچکی و بنایان، 1373). تحت شرایط کمبود نیتروژن در مرحله­ی گلدهی نشانه­هایی مانند تاخیر در ظهور کاکل و  کاهش وزن بلال دیده می شود(موچو و داویس، 1988). نوع و مقدار کود مصرفی با آزمایش­های خاک مشخص می شود. کودهای شیمیایی را می توان قبل از کاشت، هنگام کاشت و یا به صورت سرک مصرف نمود. تحقیقات نشان داده است که اغلب هیبریدهای ذرت عکس العمل مطلوبی به مصرف کود از خود نشان می دهند(شرما و همکاران 1987).

یکی از مشکلات مربوط به تولید ذرت وجود علف­های هرزی است که از طریق رقابت باعث کاهش عملکرد ذرت می گردند(فاتح و همکاران، 1385). علف­های هرز از طریق رقابت با گیاهان زراعی مجاور خود بر سر نور، آب و مواد غذایی عملکرد گیاهان زراعی را تحت تاثیر قرار می دهند(راجکان و سوانتون، 2001). علیرغم اینکه کاربرد کود در شرایط عدم رقابت منجر به افزایش عملکرد محصول زراعی می گردد از سوی دیگر موجب افزایش تراکم و بیوماس علف های هرز نیز می گردد که ممکن است افزایش تولید بذر آنها را بدنبال داشته باشد و از آنجا که تولید بذر همبستگی مثبتی با بیوماس می تواند داشته باشد لذا مصرف کود ها بخصوص نیتروژن بر تولید بذر علف های هرز موثر خواهد بود(فاوکتت و اسلیف، 1978 و سالاس و همکاران، 1997). سالاس و همکاران(1997) نشان دادند که نوع ترکیب کودی بکار رفته نیز می تواند بر نحوه عکس العمل علف های هرز موثر باشد.

امروزه بحث کاهش مصرف علف کش­ها، به علت مخاطرات زیست محیطی مصرف آنها، از جمله آلودگی آبهای زیرزمینی، بقایای علف کش­ها در غذا، تاثیر بر موجودات غیر هدف و نیز شیوع علف­های هرز مقاوم به علف کش­ها، به یک امر جدی مبدل گشته است(دیهیم فرد و همکاران، 1383). در بین سموم مورد استفاده در محصولات زراعی مختلف، علف کش­های مورد استفاده در کنترل علف­های هرز ذرت از شایع ترین آفت کش­های موجود در آب­های سطحی و زیرزمینی می باشند(کراف و همکاران، 1992و شورای ملی تحقیقات، 1989). بنابراین هر روشی مدیریتی که بتواند سبب کاهش مصرف این دسته از ترکیبات در زراعت ذرت شود خود می تواند گامی موثر در حفظ محیط زیست و سلامت غذا محسوب گردد. همچنین بکارگیری روش­های یک جانبه در کنترل علف­های هرز که باعث بوجود آمدن مشکلاتی در تولید محصولات زراعی، اعم از عدم کنترل مناسب علف­های هرز و نیز ظهور مقاومت می گردد، لزوم تلفیق روش­های کنترل علف­های هرز را ضروری ساخته است.

استفاده از انواع کود­های طبیعی و از جمله اسید هیومیک بدون اثرات مخرب زیست محیطی جهت بالا بردن عملکرد مفید می باشد، به طوری که مقادیر بسیار کم اسید­های آلی به دلیل وجود ترکیبات هورمونی اثرات مفیدی در افزایش تولید و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی دارند. مالکوم و واگان(1979) نیز نشان دادند که جذب نیتروژن در حضور اسید هیومیک افزایش می یابد. به همین دلیل اسید هیومیک در افزایش طول ریشه و وزن خشک آن بسیار موثر است. تحقیقات نشان داده است که هر گونه افزایش رشد ریشه در دسترسی بهتر عناصر غذایی خاک و بالا بردن حاصلخیزی و باروری خاک موثر خواهد بود.

 

 

نتیجه گیری کلی

نتایج این تحقیق نشان داد کهتقسیط کود نیتروژن بر روی صفات وزن بلال،تعداد ردیف دانه در بلال، وزن صد دانه، قطر و وزن خشک چوب بلال، عملکرد دانه، عملکرد بیولوژیک تاثیر معنی داری داشت.همچنین بیشترین مقادیر صفات مورد بررسی ذرت در تیمار عدم مصرف نیتروژن در زمان کاشت + مصرف 2/1 در زمان 6 تا 8 برگی + مصرف 2/1 در زمان ظهور گل تاجی بدست آمد.روضاتی و همکاران(1390) گزارش کردند که در صورت استفاده از کود نیتروژن در هنگام کاشت، بدلیل عدم توسعه و گسترش ریشه، گیاه توانایی چندانی برای جذب نیتروژن ندارد و مقداری از نیتروژن مصرفی توسط آبشویی از دسترس گیاه خارج می شود. بنابراین به کاربردن کود نیتروژن کمتر در زمان کاشت و مصرف بیشتر آن در طول دوره حداکثر رشد رویشی گیاه از طریق تامین نیتروژن مورد نیاز در این مرحله می تواند منجر به افزایش عملکرد و اجزای عملکرد گردد.

طبق نتایج حاصل از آزمایش اثرکاربرد اسید هیومیک بر روی صفات مورد بررسی گیاه ذرت معنی دار نبود، اما کاربرد اسید هیومیک از نظر تعداد ردیف دانه در بلال تاثیر معنی داری داشت. به نظر می رسد که کاربرد اسید هیومیک به صورت بذرمال تاثیر معنی داری بر سایر اجزای عملکرد نداشت، علت عدم تاثیر گذاری کاربرد اسید هیومیک به صورت بذر مال، ممکن است پایین بودن غلظت و یا شیوه کاربرد این ماده باشد. همچنین اثرکنترل علف های هرز نیز بر روی تمام صفات مورد بررسی در آزمایش به جزء ارتفاع گیاه، وزن صد دانه و شاخص برداشت تاثیر معنی داری نشان داد. به طوری که بیشترین مقادیر صفات مورد بررسی ذرت در تیمار وجین حاصل گردید.در تیمار وجین کامل علف هرز در طول فصل رشد، به دلیل حذف رقابت بین گونه­ای با عث می شود که گیاه زراعی از منابع محدود مانند نور، آب و مواد غذایی بطور موثر استفاده کرده و عملکرد آن افزایش یابد.

اثر تقسیط نیتروژن بر ماده خشک و تعداد علف های هرز نشان داد که کمترین ماده خشک و تعداد علف هرز بعد از تیمار شاهد(بدون مصرف نیتروژن) در تیمارعدم مصرف نیتروژن در زمان کاشت + مصرف 2/1 در زمان 6 تا 8 برگی + مصرف 2/1 در زمان ظهور گل تاجی بدست آمد. عدم مصرف نیتروژن در زمان کاشت، باعث می شود که جوانه زنی بذور علف­های هرز در ابتدای فصل کاهش یابد، از طرفی  تاخیر در کوددهی تا مرحله 6 تا 8 برگی ذرت سبب می شود تا علف های هرز کمتری به خاطر نبود کیفیت نور کافی در زیر کانوپی جوانه زده و از طرفی علف های هرز سبز شده نیز در این مرحله قدرت رقابت کافی با ذرت نداشته باشند. لذا از جمعیت و زیست توده خشک آنها کاسته می شود. از طرفی کارایی استفاده از کود در گیاه بالا رفته زیرا گیاه در اوایل رشد از ذخیره اولیه خاک استفاده کرده و نیاز زیادی به کود ندارد، زیرا کود دهی در این مرحله باعث شستشوی نیتروژن با آب آبیاری و خارج شدن آن از دسترس ریشه توسعه نیافته ذرت شده و در نواحی دورتر از ریشه ذرت باعث تحریک جوانه زنی بذور علف های هرز می گردد. با توجه به دلایل ذکر شده این نوع تقسیط کود سبب افزایش معنی دار عملکرد و اجزای عملکرد گیاه ذرت و کاهش معنی دار جمعیت و وزن خشک علف­های هرز گردید.

هرچند کنترل علف­های هرز قبل از کاربرد هر نوع کودی در مزرعه بوسیله محققان زیادی توصیه شده است زیرا علف های هرز بدلیل قابلیت جذب وتسخیر سریعتر عناصر غذایی از خاک می توانند در حضور کود فشار رقابتی بیشتری بر گیاه زراعی اعمال کرده و کاهش عملکرد بیشتری را ایجاد کنند. اما با توجه به عدم کنترل مطلوب و هزینه های زیاد اقتصادی و زیست محیطی حاصل از روش های معمول کنترل  علف های هرز، با استفاده از تقسیط کود مصرفی می توان تا حدودی تاثیر زیان بار علف های هرز بر گیاهان زراعی را کاهش داده و البته اگر با سایر روش های مدیریتی علف های هرز همراه شود (مدیریت تلفیقی) قطعاً نتایج بهتری را به همراه خواهد داشت.

اثر متقابل اسید هیومیک در کنترل علف هرز از لحاظ وزن چوب بلال، وزن صد دانه و عملکرد بیولوژیک نیز معنی دار گردیده است، که این امر موید آن است که کاربرد اسید هیومیک همراه با کنترل علف هرز بر اجزای عملکرد ذرت تاثیرگذار می باشد.همچنین بر اساس نتایج تعداد و وزن خشک کل علف­های هرز تحت تأثیر اثر متقابل تقسیط نیتروژن و اسید هیومیک قرار گرفت. و زمانی که اسید هیومیک همراه با نیتروژن بکار رفت جمعیت و وزن خشک علف­های هرز نیز افزایش یافت. براساس نتایج این پژوهش کاربرد اسید هیومیکو زمان کاربرد کود های نیتروژنه، بر رشد و رقابت ذرت با علف های هرز تاثیر گذار است و بنابراین در برنامه مدیریت تلفیقی علف های هرز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

فهرست مطالب تاثیر اسید هیومیک و نیتروژن بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت در رقابت با علف های هرز:

فصل اول: مقدمه و کلیات

1-1- مقدمه 1

1-2- کلیات 4

1-2-1- اهمیت غلات در تغذیه انسان  5

1-2-2- اهمیت اقتصادی ذرت  5

1-2-3- ویژگی­های گیاهشناسی  5

1-2-4- ارزش غذایی ذرت  6

1-2-5- مراحل رشد ذرت  7

1-2-6- اکولوژی  8

1-2-6-1- حرارت  8

1-2-6-2- نور  8

1-2-7-کاشت ذرت  9

1-2-8- آبیاری ذرت  9

1-2-9- نیاز غذایی ذرت 10

1-2-9-1- کود­های حیوانی و سبز  10

1-2-9-2- کود فسفر  10

1-2-9-3-کود پتاس 11

1-2-9-4- نیتروژن  11

1-2-10- اسید هیومیک  12

1-2-10-1- تفاوت اسید هیومیک با اسید فولیک 13

1-2-10-2- اهمیت اسید هیومیک  13

1-2-10-3- خواصاسید هیومیک 14

1-2-11- علف های هرز  15

1-2-11-1- اثر علف­های هرز بر نظام­­های زراعی و غیر زراعی  17

فصل دوم: بررسی منابع

2-1-1- تاثیر نیتروژن بر روی عملکرد و اجزای عملکرد ذرت  20

2-1-2- ضرورت کاربرد به موقع نیتروژن  20

2-1-3- تقسیط نیتروژن  21

2-2-1- بررسی اثر اسید هیومیک خصوصیات فیزیولوژیک گیاهان 23

2-2-2- تأثیر اسید هیومیک بر عکس العمل­های رشدی و صفات زراعی گیاهان  24

2-3-1- خسارت علف­های هرز ذرت   25

2-3-2- نقش ازت در رقابت گیاهان زراعی با علف­های هرز  ……..26

2-3-3- نقش زمان کاربرد ازت در رقابت گیاهان زراعی با علف­های هرز  28

2-3-4- نقش اسید هیومیک در رقابت علف­های هرز  29

2-3-5- اثر متقابل اسید هیومیک و نیتروژن در رقابت ذرت با علف­های هرز  30

فصل سوم: مواد و روش

3-1- زمان و مکان مورد آزمایش  34

3-2- موقعیت شهر بسطام از نظر جغرافیایی  34

3-3- خصوصیات خاک مورد آزمایش  34

3-4- نوع و قالب طرح آزمایشی  35

3-5- مشخصات مواد آزمایشی  36

3-6- عملیات اجرایی  37

3-6-1- نقشه کشت 37

3-6-2- عملیات آماده سازی زمین و کاشت  38

3-6-3- عملیات داشت  38

3-6-4- نمونه برداری و اندازگیری­ها  39

3-6-4-1- نمونه برداری ذرت  39

3-6-4-2- نمونه برداری علف های هرز  403-6-5-

برداشت نهایی  40

3-6-7- تجزیه آماری داده­ها  40

فصل چهارم: نتایج و بحث

4-1- نتایج حاصل از تجزیه واریانس ذرت  42

4-1-1- شاخص سطح برگ  42

4-1-2- ارتفاع گیاه  48

4-1-3- قطر ساقه  49

4-1-4- طول بلال  49

4-1-5- تعداد دانه در ردیف بلال  51

4-1-6- وزن بلال  52

4-1-7- تعداد ردیف دانه در بلال  54

4-1-8-تعداد دانه در بلال   57

4-1-9- قطر چوب بلال     60

4-1-10- وزن خشک چوب بلال  62

4-1-11- وزن صد دانه  64

4-1-12- عملکرد دانه   66

4-1-13- عملکرد بیولوژیک  69

4-1-14- شاخص برداشت   72

4-2- نتایج حاصل از تجزیه واریانس علف­های هرز ذرت  74

4-2-1- تعداد کل علف های هرز  74

4-2-2- وزن خشک کل علف­های هرز  77

4-3- نتیجه گیری کلی  81

4-4- توصیه ها و پیشنهادات  83

4-5- منابع  مورد استفاده  86

 

فهرست جداول

جدول2-1- مراحل رشد ذرت  7

جدول3-1- نتایج تجزیه شیمیایی و فیزیکی خاک مزرعه 34

جدول 3-2- محتویات محلول اسیدهیومیک(سیسارون 35

جدول 4-1- نتایج تجزیه واریانس صفات مورد مطالعه ذرت 59

جدول 4-2- نتایج تجزیه واریانس صفات مورد مطالعه ذرت 73

جدول4-3- نتایج تجزیه واریانس مربوط به تاثیر تیمارها بر تعداد کل علف های هرز در شش

مرحله نمونه برداری در طول فصل رشد  84

جدول4-4- نتایج تجزیه واریانس مربوط به تاثیر تیمارها بر وزن خشککل علف های هرز

در شش مرحله نمونه برداری در طول فصل رشد  84

جدول 4-5- مقایسه میانگین اثر اصلی تقسیط نیتروژن بر تعداد کل علف های هرز درشش

مرحله نمونه برداری در طول فصل رشد  85

جدول 4-6- مقایسه میانگین اثر اصلی تقسیط نیتروژن بر وزن خشک کل علف های هرز در

شش مرحله نمونه برداری در طول فصل رشد  85

 

فهرست اشکال

شکل 3-1- نقشه کاشت  37

شکل 4-1- روند تغییرات شاخص سطح برگ در تقسیط کود نیتروژن 43

شکل 4-2- اثر تقسیط نیتروژن بر شاخص سطح برگ در انتهای فصل رشد  44

شکل 4-3- روند تغییرات شاخص سطح برگ در کاربرد اسید هیومیک 45

شکل 4-4- روند تغییرات شاخص سطح برگ در کنترل علف هرز 46

شکل 4-5- اثر کنترل علف هرز بر شاخص سطح برگ در انتهای فصل رشد  47

شکل4-6- تاثیر کنترل علف هرز بر قطر ساقه 49

شکل4-7- تاثیر کنترل علف هرز بر  طول بلال 50

شکل4-8- اثر کنترل علف هرز بر تعداد دانه در ردیف 52

شکل4-9- اثر تقسیط نیتروژن بر وزن بلال 53

شکل4-10-اثر کنترل علف هرز بر وزن بلال 54

شکل4-11- اثر تقسیط نیتروژن بر تعداد ردیف دانه در بلال 55

شکل4-12- اثر اسید هیومیک بر تعداد ردیف دانه در بلال 56

شکل4-13- اثر کنترل علف هرز بر تعداد ردیف دانه در بلال 57

شکل4-14- اثر کنترل علف­ هرز بر تعداد دانه در بلال   58

شکل4-15- اثر تقسیط نیتروژن بر قطر چوب بلال 61

شکل 4-16- اثر کنترل علف هرز بر قطر چوب بلال 61

شکل4-17- اثر تقسیط نیتروژن بر وزن خشک چوب بلال 62

شکل4-18- اثر کنترل علف­هرز بر وزن خشک چوب بلال 63

شکل4-19- اثر متقابل اسید هیومیک و کنترل علف هرز بر وزن خشک چوب بلال ……………….63

شکل4-20- اثر تقسیط نیتروژن بر وزن صد دانه 65

شکل 4-21- اثر متقابل اسید هیومیک و کنترل علف هرز بر وزن صد دانه  66

شکل4-22-اثر تقسیط نیتروژن بر عملکرد دانه  68

شکل 4-23- اثر کنترل علف هرز بر عملکرد دانه  68

شکل4-24- اثر تقسیط نیتروژن بر عملکرد بیولوژیک  71

شکل4-25-اثر کنترل علف هرز بر عملکرد بیولوژیک  71

شکل4-26- اثر متقابل اسید هیومیک و کنترل علف هرز بر عملکرد بیولوژیک 72

شکل4-27- اثر تقسیط نیتروژن بر تعداد علف­های هرز  76

شکل4-28- اثر متقابل دوگانه تقسیط نیتروژن و اسید هیومیک (AB)بر تعداد­ کل

علف­های هرز  77

شکل4-29- اثر تقسیط نیتروژن بر وزن خشک کل علف­های هرز  79

شکل 4-30- اثر متقابل دوگانه تقسیط نیتروژن و اسید هیومیک (AB)بر وزن خشک­

کل علف­های هرز …………………

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 10 =