پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
روش های مبارزه با برخی از بیماری های درختی در فضاهای سبز شهری : پایان نامه ارشد مهندسی کشاورزی منابع طبیعی و جنگل داری
doc
تعداد صفحات : 107
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته کشاورزی - گرایش منابع طبیعی و جنگل داری
همراه با جداول و اشکال
79000 تومان


کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان”  روش های مبارزه با برخی از بیماری های درختی در فضاهای سبز شهری ” با گرایش   منابع طبیعی و جنگل داری و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

چکیده روش های مبارزه با برخی از بیماری های درختی در فضاهای سبز شهری:

امروزه شهرسازی یک پدیده­ی فراگیر در تمام جهان است. پارک­های شهری و فضاهای سبز نقش­ مهمی در تعریف ساختارهای اکولوژیک اکوسیستم­های شهری دارنددرختان در اکوسیستم­های شهری با جذب و ذخیره­ی گاز­های آلاینده و درنتیجه حذف کردن آنها از اتمسفر، آلودگی هوا را کاهش می ­دهند.نقش پوشش درختی در اکوسیستم شهری در کنترل آلودگی­های هوا یکی از مهم­ترین مزایای فضاهای سبز شهری است.افزایش شهرسازی میکروکلیمای شهرها را تحت تاثیر قرار داده است.درختان در اکوسیستم­های شهری در معرض تنش­های بسیار متفاوتی با آنچه در مناطق جنگلی با آن روبرو می­شوند قرار دارند.

تفاوت­های موجود میان اکوسیستم­های شهری و طبیعی باعث بوجود آمدن طیف گسترده­ایی از بیماری­های فیزیولوژیک یا غیرزیستی علاوه بر بیماری­های زیستی در مناطق شهری شده است که در اکوسیستم­های طبیعی با شدت کمتری انتشار می­یابند از سوی دیگر شرایط خاص موجود در مناطق شهری سبب شده بسیاری از بیماری­ها درختی در مناطق شهری شیوع پیدا نکنند و یا به ندرت طغیان ­یابند.دراین تحقیق سعی شده استبر اساس مطالعات کتابخانه­ای و استفاده از مقالات علمی مربوط شایع­ترین بیماری­های درختان فضای سبز شهری و مهم­ترین روش­های مبارزه با این بیماری­ها شرح داده ­شود.

 

مقدمه

امروزه شهرسازی یک پدیده­ی فراگیر در تمام جهان است. پارک­های شهری و فضاهای سبز  نقش­ مهمی در تعریف ساختارهای اکولوژیک اکوسیستم­های شهری دارند (گیلبرت[1]، 1989). آنها تنوع زیستی را حفظ و خدمات اکوسیستم مهمی ارائه می­دهند (بولاند و هان همر[2]، 1990؛ کرنه و کینزینگ[3]، 2005؛ گاستون و همکاران[4]، 2005؛ اسمیت و همکاران[5]، 2005). در اکوسیستم­های شهری متوسط درجه حرارت و غلظت گازهای گلخانه­ای در مقایسه با مناطق حاشیه­ای بالاتر است (گریم و همکاران[6]، 2008). نقش پوشش درختی در اکوسیستم شهری در کنترل آلودگی­های هوا یکی از مهم­ترین مزایای فضاهای سبز شهری است (باراک[7]، 2000). افزایش شهرسازی میکروکلیمای شهرها را تحت تاثیر قرار داده است. پارک­ها و فضاهای سبز هم­چنین خدمات زیست­محیطی، اجتماعی و فیزیولوژیکی بسیاری ارائه می­دهند که برای قابل زندگی بودن شهرهای مدرن و هم­چنین برای ساکنان شهر مهم هستند (فنگ و لینگ[8]، 2003؛  یانگ و همکاران[9]، 2005). درختان در اکوسیستم­های شهری با جذب و ذخیره­ی گاز­های آلاینده و درنتیجه حذف کردن آنها از اتمسفر، آلودگی هوا را کاهش می ­دهند (نواک[10]، 1994؛ نواک و همکاران[11]، 2006). درختان با ایجاد سایه و خنک کردن محیط، هوا را معتدل می­کنند.

بنابراین به کاهش احتمال بیمارهای مربرط به گرما کمک می­کنند. اکوسیستم­ های شهری پیچیده ­ترین محیط­ها در مدیریت بیماری بشمار می­ آیند.این اکوسیستم­ها محیط­هایی بسیار متنوع و ناهمگن هستند. انواع و شدت شیوع بیماری­ها، نماتدها و پاتوژن­های ایجاد کننده­ی بیماری در بیشتر موارد با مناطق جنگلی متفاوت است اکوسیستم­های شهری موقعیت خاصی برای کنترل بیماری­ها و آفات بویژه کنترل بیولوژیک ایجاد می­کند تعریف اهداف مدیریتی در اکوسیستم­های شهری بسیار دشوار است زیرا ارزش اقتصادی، مباحث زیبا شناختی و خطرات بیماری باید بصورت همزمان در نظر گرفته شوند. با این وجود اصول ارزیابی بیولوژی و اکولوژی بیماری برای مدیریت و کنترل در اکوسیستم­های شهری ضروری است (آهومنش، 1379). بسیاری از بیماری­ها درختی در مناطق شهری وجود ندارند و بسیاری از بیماری­ها در این اکوسیستم­ها به ندرت طغیان می­یابند.

بیماری­های درختی در مناطق شهری دو تفاوت عمده با بیماری­های مناطق جنگلی دارند نخست اینکه اکوسیستم­های نزدیک جمعیت­های بزرگ انسانی تخریب شده هستند بنابراین جز اکوسیستم­های فقیر و کم ارزش محسوب می­شوند بنابراین نیاز است تعریف جدیدی از این بیماری­های ارائه و تعاریف سنتی اصلاح شود. دوم ارزش اقتصادی و زیبا شناختی درختان در اکوسیستم­های شهری است که با جنگل متفاوت است. این اصلاحات، اقدامات کنترلی خاص را  ممکن و توجیح می­کند

درختان برای آشیان­های اکولوژیکی در اکوسیستم­های مختلف سازگار شده­اند. در حالی که برای زندگی در اکوسیستم­های شهری تمایز نیافتند. در واقع امکان کسب تمایز برای آنها وجود ندارد زیرا پراکنش و استقرار پایه­ های جدید عمدتا از طریق کاشت نهال از جمعیت­های خارجی صورت می­گیرد تا کاشت بذر و استقرار طبیعی. بنابراین درختان در یک اکوسیستم بیگانه هستند که برای ادامه حیات در شرایط جدید بطور اختصاصی سازگاری کسب نکرده اند. یک اکوسیستم شهری نتیجه تعامل و برهم کنش دراز مدت موجودات زنده درون محیط زیست که در آن زندگی می­کنند نیست بلکه نتیجه تخریب اکوسیستم­های تکامل یافته­ی قبلی یا ایجاد یک اکوسیستم کاملا طرح ریزی شده (اکوسیستم مصنوعی) هستند (خداشناس و اطهری­پور، 1389).

یک اکوسیستم پایدار وابسته به چرخه­ی عناصر غذایی ضروری و زنجیره ­های انرژی است. در یک اکوسیستم شهری این چرخه­ ها شدیدا تحلیل یافته ­اند. فعالیت­های ساختمان­سازی، سنگفرش و آسفالت جاده ­ها و فشردگی خاک مانع نفوذ آب در خاک می­شود. برگ­ها و دیگر بخش­های درختی با تجزیه شدن درخاک مقادیری از آن را به خاک انتقال می­دهند. در اکوسیستم­های شهری با خود تنظیمی پایین یک کاهش مداوم انرژی و مواد غذایی وجود دارد. بنابراین درختان بویژه درختان بدلیل فقدان مواد غذایی و انرزی در شرایط تنش­زای دائمی قرار دارند.

درختان در اکوسیستم­های شهری در معرض تنش­های بسیار متفاوتی با آنچه درختان در مناطق جنگلی با آن روبرو می­شوند هستند تنش­های ذکر شده در این پژوهش باید به عنوان معیارهای گزینشی در برنامه­ های اصلاح درختان شهری استفاده شوند برخی ویژگی­های اساسی درختان مانند سازگاری به شرایط اقلیمی، مقاومت در برابر بیماری­ها و انعطاف پذیری بالای فنولوژی آنها است. ویژگی­های مربوط به اکوسیستم­های شهری مربوط به تنش­های هستند که بوسیله ­ی عوامل اجتماعی، محدود کننده­ی حجم خاک و فضای تاج، آلاینده­ های خاک، آلاینده­ های هوا، نمک­های یخ­زدا، باد و خشکی ایجاد می­شوند. همواره طول عمر نسبتا پایین درختان در اکوسیستم­های شهری شدید مورد توجه قرار گرفته است (گیلبرتسون و بردشاو[12]، 1985؛ مول[13]، 1989؛ بردشاو و همکاران[14]، 1995؛ هاریس و همکاران[15]، 1999) رابطه­ی بین موقعیت­های مکانی و تنش موضوع بسیاری از مطالعات بوده است (فورست و همکاران[16]، 1999؛ کونیجنندیک و همکاران[17]، 2000). نیلسون[18] (2000) اظهار داشت درختان در حاشیه ­ی خیابان­ها شهری در معرض سطح بالایی از تنش قرار دارند بنابراین طول عمر آنها بسیار کوتاه است. درختان در پارک­ها نسبت به درختان حاشیه­ی خیابان در معرض سطح کمتری از تنش هستند و بنابراین طول عمر نسبتا بیش­تری دارند. در جنگل کاری­های شهری درختان در معرض تنش­های نسبتا پایینی هستند و ممکن است به سن قابل ملاحظه­ایی نیز برسند. تنش در این مناطق بیش­تر ناشی از شرایط اقلیمی، شرایط خاک، الگوهای تفریحی و خسارات زیستی ناشی از فعالیت­های انسانی است. اقدامات حمایتی از درختان در اکوسیستم­های شهری شامل: سیاست­گذاری، برنامه ­ریزی و طراحی مسائل فنی مانند برنامه ­های انتخابی و تکنیک­های استقرار و جنبه ­های مدیریتی است (کونیجینندیک و راندراپ[19]، 2002). موفقیت درختکاری­های شهری وابسته به عملکرد درختان منتخب حتی در شرایط پرتنش است. بنابراین انتخاب و استفاده­ از گونه ­ها و ژنوتیپ­های مناسب عوامل مهمی در یک استراتژی در جهت بهبود کیفیت و کاهش هزینه ­ها در استقرار و مدیریت فضاهای سبز شهری هستند.

پائولیت و همکاران[20] (2002) نشان دادند که در اروپا تنها از چهار جنس   Platanus ،  Aesculus، Acerو Tiliaاستفاده می­شوددر کشورهای مدیترانه­ایی مانند اسپانیا 56 درصد از درختان کاشته شده در مناطق آسفالت شده تنها شامل چهار جنس فوق هستند (گارسیامارتین و گارسیاوالدکانتوس[21]، 2001). استفاده از دامنه­ی ­ژنتیکی متنوع علاوه بر بهبود چشم اندازهای زیبا شناختی باعث افزایش سلامتی درختان در مناطق شهری خواهد شد. استفاده از طیف وسیعی از گونه­ ها می­تواند یکی از مهم­ترین روش­های مبارزه در برابر بیماری­های در حال انتشار و بیماری­های که ممکن است در آینده تهدید کننده باشند در اکوسیستم­های شهری است (سانتامور[22]، 1990؛ سان[23]، 1992؛ تلو و همکاران[24]، 2005؛ رائوپ و همکاران[25]، 2006؛ باسوک و همکاران[26]، 2009).بیماری به هر عاملی که باعث ایجاد اختلال در عملکرد طبیعی درخت گردد گفته می­شود بیماری ممکن است یا زیستی، یعنی عامل ایجاد کننده ­ی اختلال یک موجود زنده­ مثل قارچ یا باکتری باشد و یا غیرزیستی، یعنی عامل ایجاد کننده­ ی اختلال هر عامل غیرزیستی­ که در محیط اطراف است مانند افزایش یا کمبود یک یا چند عنصر غذایی باشد (وست[27]، 2006).امروزه بیشتر رستنی­ های شهری در اکوسیستم­های کاملا مصنوعی کاشته می­شوند. این بخصوص برای درختانی که در پیاده­ روها و معابر کاشته می­شوند صادق است. کنترل بیماری در محیط های مصنوعی محاسن و معایبی دارد. رعایت اصول بهداشتی به­ عنوان یک اقدام پیش­گیرانه در اکوسیستم­های مصنوعی به طور موثرتری انجام می­شود. بزرگترین مشکل در یک اکوسیستم مصنوعی ناتوانی در ایجاد شرایط طبیعی برای رشد و توسعه درخت است. بنابراین بیشتر درختان در اکوسیستم­های مصنوعی تحت شرایط تنش­زا رشد می­کنند (سعیدنیا، 1382).

فضای سبز شهری بخشی جاندار از سیمای شهر می­باشد که از انواع پوشش­های درختی تشکیل شده و دارای بازدهی اکولوژیکی و اجتماعی است. امروزه فضای سبز شهری با دارا بودن کارکرد موثر و سازنده در بهبود بیوکلیمای شهر و تامین سلامت روانی شهروندان، به عنوان جز تعیین کننده از کالبد شهرها شناخته شده است. پوشش درختی بکار رفته در فضای سبز شهری به میزان زیادی در معرض انواع تنش­های محیطی وارگانیزم­های مضرهستند که این امر، سلامت درختان و رشد بهینه آنها را تهدید می­کند (خداشناس و اطهری­پور، 1389).

از میان فاکتورهای تاثیر گذار بر سلامت فضای سبز یک شهر، آفات و بیماری­های درختی از عوامل مهم تهدید کننده درختان هستند که شناخت دقیق این عوامل و دسترسی به ساز و کارهای مدیریت تلفیقی آنها ضمن حفظ سلامت درختان، از مصرف بی­رویه سموم و در نتیجه آثار مخرب زیست محیطی و برهم زدن تعادل اکولوژیک موجود، جلوگیری می­کند. دراین تحقیق سعی شده با معرفی شایع ­ترین بیماری­های درختان فضای سبز شهری و مهم­ترین روش­های مبارزه با این بیماری­ها با کاهش هزینه ­های اجرایی و کنترل بیماری متناسب با ویژگی­های اکوسیستم­های شهری به مدیریت بهتر فضاهای سبز شهری کمک شود.

 

 

فهرست مطالب

1- مقدمه   2

2-مهم­ترین بیماری­های غیرزیستی (بیماری فیزیولوژیک) فضاهای شهری.. 8

2-2- ویژگی بیماری­های غیرزیستی.. 8

2-3- تشخیص بیماری­های غیرزیستی.. 9

2-4- کمبودعناصرغذایی.. 11

2-4-1- کمبودآهن. 12

2-4-2- کمبودنیتروژن. 13

2-4-3-کمبودفسفر. 14

2-4-4- کمبودپتاسیم. 16

2-5- گرمازدگی.. 17

2-6- سرمازدگی.. 18

2-7- تنشنوری.. 19

2-8- بیماری­های ناشی ازفعالیت­های عمرانی انسان. 20

2-8-1- صدمات ناشی ازعملیات حفاری.. 21

2-8-2- عملیات ساختمانی وعمرانی.. 21

2-8-3- آسیب­های ناشی ازشوری خاک.. 22

2-9- آلودگی خاک.. 25

2-10- مسمومیت ناشی ازمصارف نادرست سموم شیمیایی.. 27

2-11- آلاینده ­های هوا 27

2-11-1- مهم­ترین گازهای آلاینده. 28

2-12- تنش آبی.. 29

2-13- تغییراقلیم. 30

3-مهم­ترین بیماری­های زیستی فضاهای سبزشهری.. 33

3-1- بیماری مرگ هلندی نارون: 33

3-1-2- علائم بیماری.. 35

3-1-3- راه­های تشخیص ظاهری بیماری.. 36

3-1-4- مدیریت وکنترل. 38

3-2- پژمردگی ورتیسیلیومی.. 41

3-2-1- علائم بیماری.. 42

3-2-2- چرخه بیماری.. 45

3-2-3- مدیریت وکنترل. 47

3-3- پژمردگی ورتیسیلیومیافرا 49

3-3-1-علائم بیماری.. 50

3-3-2- مدیریت و کنترل. 50

3-4-پژمردگی ورتیسیلیومی زبان گنجشگ.. 51

3-4-1- علائم بیماری.. 52

3-4-2- مدیریت وکنترل بیماری.. 52

3-5- بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی زیتون. 53

3-5-1- علائم بیماری.. 53

3-6- زوال تدریجی.. 54

3-7- سیاهک.. 55

3-7-1- مدیرت وکنترل بیماری.. 56

3-8- بیماری­های قارچی.. 56

3-8-1- تغییررنگ وپوسیدگی دردرختان. 58

3-8-2- قارچ سماسبی(Fomesfomentarius). 59

3-8-2-1-کنترل ومدیریت.. 60

3-8-3- قارچ سفید عسلی.. 60

3-8-3-1- چرخه بیماری.. 61

3-8-3-2- کنترل ومدیریت.. 62

3-8-4-  سفیدکپودری (سفیدکسطحی). 62

3-8-5- سفیدکپودری شمشاد. 64

3-8-6- سفیدکپودرتوری.. 65

3-8-7- سفیدکپودریچنار. 65

3-8-8- سفیدکپودریتوت.. 66

3-8-8-2- کنترل ومدیریت.. 66

3-8-9- شانکرسیتوسپرایی (فتیله نارنجی). 67

3-8-9-1- علائم بیماری.. 67

3-8-9-2- کنترلومدیریت.. 68

3-8-10- قارچ دوده ای (Fumagovagans). 69

3-8-10-1- کنترل ومدیریت.. 70

3-8-11- بیماری­های پیتیومی.. 70

3-8-11-1- کنترل ومدیریت.. 71

3-8-12- بیماری باکتریای یگال طوقه وریشه(Agrobacterium tumefaciens). 72

3-8-12-1- کنترل ومدیریت.. 72

4- نتیجه ­گیری.. 75

4-1 مدیریت عامل بیماری­زا 77

4-1-1 جلوگیری از ورود ماده­ی آلوده کننده. 77

4-1-2 اجتناب عامل بیماری­زا 77

4-1-3 نابودسازی عامل بیماری­زا 78

4-2 مدیریت میزبان. 78

4-3 کاربرد مواد شیمیای.. 79

4-3-1 سموم شیمیایی حفاظتی.. 80

4-3-2 سموم شیمیایی نابودکننده. 80

4-4 مبارزه بیولوژیک در مدیریت بیماری.. 81

پیشنهادات      82

منابع        78

 

 

فهرست جداول

جدول 2-1 نام تجاری، نوع خاک و مقدار مصرف سه نوع کلات مهم در ایران. 12

 

فهرست اشکال

شکل 2-1 کمبود آهن. 13

شکل 2-2 کمبود نیتروژن. 14

شکل 2-3 کمبود فسفر. 15

شکل 2-4 کمبود پتاسیم. 17

شکل 2-5 سرمازگی 19

شکل 2-6 آسیب ناشی از فعالیت عمرانی انسان 22

شکل 2-7 کاربرد نمک جهت یخ­زدایی در سطح شهر. 24

شکل 3-1 دالان­های ایجاد شده به­وسیله سوسک پوست­خوار 36

شکل 3-2 بیماری ورتیسیلیومی.. 45

شکل 3-3 بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی زیتون 54

شکل 3-4 قارچ سم اسبی 61

شکل 3-5  اندام باردهی قارچ سفید عسلی.. 62

شکل 3-6 سفیدک سطحی.. 64

شکل 3-7 بیماری سفیدک پودری شمشاد. 65

شکل 3-8 شانکر سیتوسپرایی.. 68

شکل 3-9 بیماری قارچ دوده­ای.. 70

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × دو =