پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
تعیین میزان رویش شعاعي درختان حاشیه حفره ها : پایان نامه ارشد کشاورزی گرایش جنگلداری
doc
تعداد صفحات : 128
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته کشاورزی - گرایش منابع طبیعی و جنگل داری
همراه با جداول و اشکال
79000 تومان


کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان”  تعیین میزان رویش شعاعي درختان حاشیه حفره ها ” با گرایش  جنگلداری  و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

مقدمه تعیین میزان رویش شعاعي درختان حاشیه حفره ها :

بوم ­سازگان­ها محصول ارتباط متقابل جانداران، اقلیم، خاک و فرایند­های اختلال می­باشند (رنچ و همکاران[1] ،2010) . جنگل­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ها، به عنوان مهم­­ترين بوم­ سازگان­هاي خشكي در زمين، خدمات اساسي براي بشر از جمله چرخه مواد، حفاظت خاك، حفاظت تنوع زيستي، تنظيم شرايط اقليمي و ذخيره منابع آبي را فراهم  مي­سازند (بیا­او و همکاران[2]، 2008). جنگل­ها، سيستم­هاي پويايي هستند كه در معرض تغييرات دايمي مي­باشند (استانسیو و اوهارا[3]،2005) و پويايي يكی از ويژگي­های اصلي آنها است (فورر[4]،2005). مناطق جنگلي همواره  تحت تأثير عوامل طبيعي (مثل طوفان) يا انساني (مثل بهره ­برداري) هستند و این عوامل مي­تواند اثرات جدي بر بوم ­نظام داشته باشد (لی گوت و همکاران[5]، 2009). وجود اختلال براي توسعه، ساختار و تركيب بوم­ نظام­هاي جنگلي عامل بنيادين محسوب مي­شود و وقوع آن از لحاظ زماني و مكاني در جنگل متفاوت مي­باشد (فلتون و همکاران[6]،2006). واكنش جنگل­ها به دخالت­های طبيعي (مثل آتش، سيل، باد) و انساني (مثل بهره ­برداري) مي­تواند  مكانيسم­هاي تکاملی توده جنگلي را فراهم سازد (پدرسون و همکاران[7]، 2008). اختلا­لات نقش حياتي در پويايي جنگل ايفا  مي­نمايند (کوک بل و همکاران[8]، 2009) و بخش طبيعي و سازنده آن محسوب مي­شوند (دیل و همکاران[9]، 2000).

تاج ­پوشش درختان جنگلي همواره در معرض حوادث مختلف قرار دارند  و شدت آنها بر ساختار توده، زادآوري، تركيب گونه ­ها و تنوع گونه­اي موثر مي­باشد(پرومیس و همکاران[10] ،2009). اختلالات در تاج پوشش تأثير زيادي بر پويايي جنگل از طريق افزايش نا­همگني محيطي در آشكوب تحتاني اعمال  مي­كند (دومکه و همکاران[11]، 2007). يكي از چالش­هاي عمده شیوه­های جنگل­شناسي و بوم­شناسي آگاهي از چگونگي توسعه ساختار جوامع گياهي در جنگل­ها پس از ايجاد اختلال مي­باشد (کوتس[12]، 2002)که مي­تواند شامل تشكيل حفره تا حوادثي در سطح وسيع (مثل آتش و طوفان) باشد (فلتون و همکاران[13]، 2006).

به طور­كلي حوادثی نظير بيماري (سامرفلد و همکاران[14]، 2000؛ میلر و همکاران[15]،  2007؛ وپاکوما و همکاران[16]، 2008) ، طوفان (کولینز و باتاگالیا [17]، 2002 ؛ مولر و واگنر[18]، 2003؛ کوکونن و همکاران[19]،2008)،  آتش(زو و همکاران[20]، 2007 ؛ بانال و همکاران[21] ، 2007) و بهره برداري (میلر  و همکاران،2007 ؛ بانال و همکاران، 2007 ؛ تولدو اسوز و همکاران[22] ،2009) در جنگل باعث صدمه يا برداشت درختان شده و به نوبه خود فضاي باز را به وجود مي­آورد كه حفره تاج ­پوشش ناميده مي­شود. در بسياري از تيپ­هاي جنگلي، فرايندهاي ايجاد حفره مكانيسم اصلي اختلال محسوب مي­شوند (هارت و گریسینو- مایر[23]، 2009) و اختلالاتي كه باعث تشكيل حفره ­هاي تاج­پوشش مي­شوند، ناهمگني محيطي را به وجود مي­آورند (ناجل و همکاران[24]،2009 ). اين حفره ­ها در جنگل­هاي معتدله، گرمسيري و سوزني­برگان شمالي مورد مطالعه قرار گرفته­اند (الیاس و دیاز[25]، 2009).

شناخت پويايي حفره در جنگل­ها براي آگاهي از بوم­شناسي جنگل و مديريت منابع توليد چوب مهم مي­باشد (پاگنوتی و همکاران[26]، 2007). آگاهي از اثرات دخالت عامل انساني نظير بهره برداري بر بوم­نظام و مقايسه آن با وقایع طبيعي براي توسعه بهره ­برداري پايدار بوم ­شناختی بسيار مهم مي­باشد  (رابرتز[27]،2007). همانند جنگل­هاي طبيعي، يك جنگل مديريت شده  مي­تواند داراي حفره به اندازه مختلف باشد (دوبرولسکا[28]، 2006). فعا­ليت­هاي جنگل­داري  بوم ­سازگان­هاي طبيعي را دچار تغيير  مي­نمايد     ( بوکارد و همکاران[29]، 2008) و عمليات بهره­ برداري مي­ تواند حفره ­هاي تاج پوشش را در جنگل به وجود آورد (کوکونن و همکاران، 2008). در جنگل­هاي بهره ­برداري شده ممكن است نسبت بيشتري از مساحت آنها شامل حفره باشد؛ زيرا حفره­ هاي حاصل از بهره ­برداري بزرگتر از حفره ­هاي طبيعي مي­باشد (پارک و همکاران[30]، 2005). ایجاد حفره در عملیات بهره­برداری فرصت مناسبی را برای تشکیل جنگل­هایی با ساختار مشابه جنگل­های طبیعی و کهن­سال فراهم می­سازد (دروسلر و لوپكه[31] ، 2005).

امروزه آگاهی از فرایندهای طبیعی مثل توالی و حفره­ ها در مدیریت جنگل از اهداف معمول به شمار می­رود (یورک و همكاران[32] ، 2003). مطالعه در مورد  عكس­ العمل فون، فلور و ساير فرايندهاي جنگل در داخل حفره ­هاي مصنوعي و توده جنگلي مجاور مي­تواند پايه و اساس ارزيابي شیوه­ های  جنگل­ شناسي را تشكيل دهد (شومان و همکاران[33] ، 2003).

 

فرضيه­ های  تحقیق

1- حداکثر زادآوري در حفره ­های کوچک مشاهده می­شود

2- تنوع گونه­ های علفی و چوبي در حفره ­های بزرگ بیشتر از حفره ­های کوچک است

3- میزان رویش شعاعي درختان راش رو به حفره ­ها و پشت به حفره­ها بعد و قبل از انجام عملیات برش نسبت به یکدیگر و توده ­های مجاور متفاوت می­باشد.

4- ميزان روشنايي، وضعیت زادآوري، تنوع گونه­ های علفی و چوبي، خواص خاک  در توده مجاور (اطراف حفره ­ها) نسبت به حفره ­ها  متفاوت می­باشد.

5- با افزايش مساحت حفره، تنوع و زي­توده كرم­هاي خاكي افزايش مي­يابد.

اهداف تحقیق

1- تعیین مناسب­ترين مساحت حفره و پيشنهاد آن براي عمليات نشانه­ گذاري درختان راش درشيوه تك­ گريني درختي

2- تعیین میزان رویش ­شعاعي درختان حاشیه حفره ­ها و مقایسه آن­ها با رویش شعاعي قبل از تشکیل حفره

3- تعیین وضعیت تنوع گونه­ های علفی و چوبي در حفره ­ها

4 – تعیین ویژگی­های فیریکو- شیمیایی خاک در حفره ­ها

5- تعیین میزان رویش شعاعي درختان، تنوع گونه­ های علفی و چوبي و خصوصیات فیریکو شیمیایی خاک در توده­ جنگلی اطراف حفره ­ها

6- تعيين تنوع و زي­توده كرم­هاي خاكي و ارتباط آنها با خصوصيات فيزيكو- شيميايي خاك حفره­ ها و  توده ­هاي مجاور آنها

 

نتیجه ­گیری

جنگل­ها به عنوان سیستمی پویا، همواره در معرض عوامل طبیعی و ا­نسانی تخریب و بازسازی قرار دارند. شناخت این عوامل و چگونگی روابط بین جنگل و آنها در طول زمان می­تواند راهکاری مناسب برای مدیران جهت اتخاذ تصمیم­ صحیح به منظور  توسعه پایدار  مناطق جنگلی باشد. اگر چه این تحقیق به دنبال مطالعه پویایی بوم­سازگان جنگل در داخل حفره­ ها و توده­ جنگلی مجاور نبود؛ اما اثر شیوه­ ی تک گزینی درختی را روی حفره ­ها و توده­ی مجاور به صورتی چندجانبه مورد ارزیابی قرار داد.

جنگل­های هیرکانی که تنها جنگل تولیدی در ایران به شمار می­آیند؛ از دیر باز تحت تأثیر این عوامل بوده ­اند و با توجه به اهمیت زیست محیطی و اقتصادی این جنگل­ها، نیاز به شناخت عوامل تأثیر­گذار و واکنش آنها به این عوامل به طور گسترده­ای در حال افزایش می­باشد. شیوه ­های مختلف جنگل­ شناسی به منظور بهره ­برداری درختان در این جنگل­ها اجرا شده است و ارزیابی این شیوه ­ها  از راه­های مختلف می­تواند کمک به ­سزایی در حفظ این منابع جنگلی نماید.

در تحقیق حاضراثر شیوه تک­ گزینی درختی اجرا شده در جنگل راشستان  از طریق بررسی برخی  ویژگی­های جنگل­شناسی در فضاهای به وجود آمده (حفره) 8 سال بعد از اجرا مورد ارزیابی قرارگرفت. نتایج نشان داد که در حفره ­ها از نظر تعداد کل زادآوری اختلاف وجود دارد و بیشترین تعداد زادآوری مربوط به حفره خیلی بزرگ بود، هرچند بین حفره­ها و توده مجاور تفاوتی وجود نداشت. ترکیب گونه­ های گیاهی در حفره ­ها و توده مجاور یکسان بود و در بیشتر شاخص­ها تنوع تفاوتی وجود نداشت.

در حفره­ ها و بین حفره­ ها و توده مجاوراز نظر  پهنای حلقه ­های رویشی اختلاف مشاهده شد.  برای بیشتر مشخصه­ های درختان راش در حفره ها و توده مجاور آنها اختلافی مشاهده نشد. در حفره­ ها و همچنین بین آنها و توده ­جنگلی مجاور از لحاظ ویژگی­های فیزیکو – شیمیایی خاک اختلافی مشاهده نشد و همچنین زی­توده و تنوع کرم ­خاکی با افزایش مساحت حفره، زیاد نشد و اختلافی بین حفره ها و توده مجاور وجود نداشت.

شایان ذکر است که اندازه حفره ­ها، عامل و مدت زمان تشکیل آنها  و سایر عوامل بوم­شناختی دیگر در روند میزان تأثیرگذاری بر متغیر­های مختلف نقش بسیار مهمی را ایفا می­نماید. براساس نتایج به دست آمده  می­توان اذعان نمود که از نظر متغیرهای اندازه­ گیری شده در این بررسی، اجرای شیوه جنگل­ شناسی تک­گزینی  با موفقیت همراه بوده است و در آینده  هم می­ توان این شیوه را  به کار برد.

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 18 =