پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
تاثير عصاره روغني رزماري (Rosmarinus officinalis) بر عملکرد رشد و سيستم ايمني فيل‌ماهيان جوان (Huso huso) : پایان نامه ارشد مهندسی کشاورزی منابع طبیعی و تکثير و پرورش آبزيان
doc
تعداد صفحات : 72
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته کشاورزی - گرایش منابع طبیعی و تکثير و پرورش آبزيان
همراه با جداول و اشکال
79000 تومان


کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان”  تاثير عصاره روغني رزماري (Rosmarinus officinalis) بر عملکرد رشد و سيستم ايمني فيل‌ماهيان جوان (Huso huso) ” با گرایش  منابع طبیعی و تکثير و پرورش آبزيان و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

چکیده تاثير عصاره روغني رزماري (Rosmarinus officinalis) بر عملکرد رشد و سيستم ايمني فيل‌ماهيان جوان (Huso huso) :

پرورش ماهي نمونه‌اي از فعاليت­هاي آبزي‌پروري است که امروزه به يکي از مهم‌ترين صنايع داراي رشد سريع تبديل شده است. به دليل پرورش متراکم آبزيان، توسعه بيماري‌هاي عفوني به عنوان يک مشکل اساسي در صنعت آبزي‌پروري محسوب شده و زيان­هاي اقتصادي فراواني را به همراه داشته است. حساسيت بالاي ماهيان به استرس و گسترش سريع بيماري‌ها در آب، پرورش‌دهندگان آبزيان را ملزم به متمرکزکردن فعاليت‌هايشان به منظور ايمن‌کردن ماهيان در برابر بيماري‌هاي عفوني کرده است. تلاش‌هايي نظير پيشگيري‌هاي بهداشتي، ضدعفوني و دارودرماني (با تاکيد بر آنتي‌بيوتيک‌ها) براي کنترل بيماري‌ها انجام شده است.

استفاده تجاري از آنتي‌بيوتيک‌ها و ديگر داروهاي شيميايي در پرورش ماهي به دليل ايجاد مقاومت باکتريايي، آلودگي محيط زيست و تجمع مواد آلاينده در بدن ماهي بشدت مورد انتقاد قرار گرفته است. در سال‌هاي اخير توجه بسياري به مواد محرک سيستم ايمني معطوف شده است. مواد محرک سيستم ايمني، عصاره‌هاي زيستي و يا ساختگي هستند که رشد موجود و هم‌چنين پاسخ‌هاي ايمني بدن را تحريک مي‌کنند. رزماري يکي از ادويه‌هايي است که داراي خاصيت آنتي‌اکسيداني بالا مي‌باشد. از روغن رزماري بعنوان ماده‌اي با خاصيت آنتي‌باکتريايي و ضدقارچي، آنتي‌اکسيداني، آنتي‌ميکروبي و ضدسرطاني استفاده مي‌شود.

بر اين اساس در تحقيق حاضر خواص عصاره روغني گياه رزماري به عنوان يک ماده محرک سيستم ايمني بر پارامترهاي رشد و تغذيه (شامل وزن نهايي، ضريب رشد ويژه، شاخص وضعيت، درصد افزايش وزن بدن، ضريب تبديل غذا، شاخص کبدي و بازده مصرف پروتئين)، فاکتورهاي بيوشيميايي و ايمني سلولي (شامل پروتئين کل، آلبومين، گلوبولين، گلوکز، کلسترول، تري‌گليسيريد و آنزيم‌هاي کبدي)و ترکيب شيميايي لاشه (شامل پروتئين، رطوبت و چربي) فيل‌ماهيان جوان پرورشي مورد بررسي قرار گرفت. بدين منظور بچه فيل‌ماهيان جوان پرورشي با متوسط وزن 28/5±94/130 (ميانگين ± خطاي استاندارد) گرم به شش گروه (تيمارها) و هر گروه به سه زيرگروه (تکرارها)تقسيم شدند. گروه اول به عنوان شاهد با جيره پايه و فاقد عصاره رزماري و گروه‌هاي دوم، سوم،‌چهارم و ‌پنجم به ترتيب با جيره‌هاي حاوي 1/0، 1، 10 و 20 گرم عصاره روغني رزماري به ازاء هر کيلوگرم جيره غذايي و گروه ششم با جيره حاوي 03/0 گرم آنتي‌بيوتيک اکسي‌تتراسايکلين به ازاء هر کيلوگرم جيره غذايي به مدت 56 روز تغذيه شدند.

نتايج حاصل نشان‌دهنده عدم وجود اختلاف معني‌داري در پارامترهاي رشد بين تيمارهاي مختلف بود. ميزان بقا در انتهاي دوره اختلاف معني‌داري را بين تيمارهاي مختلف نشان نداد (05/0 >p). محتواي پروتئين لاشه تيمارg/kg1/0 عصاره رزماري به طور معني‌داري نسبت به تيمار شاهد افزايش داشت(05/0 >p). در مقابل ميزان چربي کبد در تيمار مذکور  و تيمار g/kg03/0 اکسي‌تتراسايکلين به طور معني‌داري نسبت به ديگر تيمارها کاهش نشان داد (05/0 >p). در عين حال اختلاف معني‌داري در محتواي چربي و رطوبت لاشه بين تيمارهاي مختلف مشاهده نشد. محتواي پروتئين کل سرم و آلبومين در تيمارهاي حاوي عصاره رزماري به طور معني‌داري نسبت به تيمار شاهد افزايش نشان داد به طوري که کم‌ترين ميزان پروتئين کل در تيمار شاهد و بيشترين آن در تيمار g/kg1 عصاره رزماري بدست آمد(05/0 >p). محتواي آلبومين نيز در تيمار g/kg1/0 عصاره رزماري به طور معني‌داري نسبت به تيمار شاهد افزايش نشان داد(05/0 >p). آنزيم‌هاي کبدي به طور معني‌داري در تيمارهاي حاوي عصاره رزماري نسبت به تيمار شاهد کاهش يافت(05/0 >p).

محتواي گلوکز سرم خون در تيمار شاهد بطور معني‌داري بيشتر از ساير تيمارها بود(05/0 >p)در حالي‌که ميزان کلسترول و تري‌گليسيريد تغيير معني‌داري را بين تيمارهاي آزمايشي نشان نداد. ميزان هموگلوبين خون در تيمار شاهد به طور معني‌داري نسبت به تيمارهاي حاوي عصاره رزماري افزايش يافت(05/0 >p)اما تغييري در ميزان هماتوکريت خون بين تيمارهاي مختلف مشاهده نشد. شمارش افتراقي گلبول‌هاي سفيد خون، نشان‌دهنده وجود اختلاف معني‌داري در ميزان لنفوسيت،‌ ائوزينوفيل و نوتروفيل خون است به طوري که ميزان لنفوسيت در تيمارهاي حاوي عصاره رزماري بطور معني‌داري بالاتر از تيمار شاهد بود(05/0 >p). در مقابل ميزان ائوزينوفيل و نوتروفيل خون در تيمار شاهد به طوري معني‌داري بالاتر از ديگر تيمارها بود(05/0 >p). در مجموع نتايج اين تحقيق نشان داد که سطوح مختلف عصاره رزماري مورد استفاده، تاثير مثبت معني‌داري بر پارامترهاي رشد نداشته است اما سطح g/kg1/0 و g/kg1 آن در جيره غذايي باعث مي‌شود تا پارامترهاي بيوشيميايي خون و کيفيت لاشه را بهبود بخشيده و باعث تقويت  سيستم ايمني گردد.

 

 

مقدمه

پرورش ماهينمونه‌اي از فعاليت­هايآبزي‌پروري است که به يکي از مهم‌ترين صنايع داراي رشد بسيار سريع تبديل شده است [22]. از ميان موجودات مختلف پرورشي، تعداد زيادي از ماهيان آب­هاي شيرين و شور بخش مهمي از صنعت آبزي‌پروري را شامل مي‌شوندکه هر ساله بر تعداد آن‌ها افزوده مي‌شود. تراکم نگهدارييک عامل کليدي در ارزيابي ميزان توليد و سوددهييک مزرعه تجاري پرورش ماهيان است. مزارع تجاري از ترکيبي از مشاهدات و تجارب به منظور تصميم‌گيري در مورد تراکم مناسب نگهداري بهره مي‌برند. حال آن‌که گونه‌هاي مختلف، واکنش‌هاي متفاوتي را نسبت به تراکم محيط از خود نشان مي‌دهند [33].پرورش متراکم ماهي محيط فيزيکي استرس‌زايي را به وجود مي‌آورد که منجر به کاهش عملکرد سيستم ايمني و حساسيت به بيماري‌هاي عفوني مي‌شود [22].حساسيت بالاي ماهيان به استرس و گسترش سريع بيماري‌ها در آب، پرورش‌دهندگان آبزيان را ملزم به متمرکزکردن فعاليت‌هايشان به منظور ايمن‌کردن ماهيان در برابر بيماري‌هاي عفوني کرده است[61].علاوه‌ براين، وجود مواد شيميايي مضر در محيط باعث ايجاد بيماري‌هاي مختلف و اثرات نامطلوب در محيط آب مي‌شود [22].

در حال حاضر، بيمارييکي از عوامل محدودکننده پرورش بسياري از گونه‌هاي ماهيان است که مانع از رشد اقتصادي و توسعه اجتماعي در برخي از کشورها شده است[22].تلاش‌هايي نظير پيشگيري‌هاي بهداشتي، ضد عفوني و دارودرماني (با تاکيد بر آنتي‌بيوتيک‌ها) براي کنترل بيماري‌ها انجام شده است [33].

 

استفاده تجاري از آنتي‌بيوتيک‌ها و ديگر داروهاي شيميايي در پرورش ماهي به دليل ايجاد مقاومت باکتريايي، آلودگي محيط زيست و تجمع مواد آلاينده در بدن ماهي به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. بر همين اساس اتحاديه اروپا قانوني را مبني بر منع استفاده از آنتي‌بيوتيک‌هاي مصنوعي[1] در سال 2006 مصوب کرد (آيين نامه 1831/2003/EC)[22]. از سوي ديگر سازمان سلامت جهاني (WHO[2]) به‌منظور کاهش استفاده از مواد شيميايي و جايگزيني آن‌‌ها، استفاده از گياهان دارويي را توصيه مي‌کند. تلاش‌هاي زيادي براي استفاده از مواد طبيعي نظير گياهان دارويي بعنوان افزودني مواد غذايي براي افزايش کارايي غذا، افزايش توليد جانوران پرورشي و سلامت محصول توليد شده انجام شده است[21].

افزايش نگراني‌هاي عمومي در مورد اثرات سوء ايجاد شده به علت تجمع بيش از حد مواد شيميايي مصنوعي در محيط باعث توجه بيشتر به ترکيبات سبز[3] نظير مواد آلي و محصولات غذايي فاقد مواد مصنوعي شد. يک امر ضروري براي اجرايي شدن توليد ماهيان ارگانيک، توسعه درمان‌هاي آنتي‌بيوتيکي بر پايه ترکيبات حاصله از منابع طبيعي است[16]. استفاده از آنتي‌اکسيدان‌هاي مصنوعي در صنايع غذايي حتي در مقادير بسيار اندک به شدت محدود شده است[30].

برهمين اساس در سال‌هاي اخير توجه بسياريبه مواد محرک سيستم ايمني معطوف شده است. مواد محرک سيستم ايمني، عصاره‌هاي زيستي و يا ساختگي هستند که رشد موجود و هم چنين پاسخ‌هاي ايمني بدن را تحريک مي‌کنند.مواد متنوعي وجود دارند که به عنوان ماده محرک سيستم ايمني شناخته شده‌اند، اما تعداد کمي از آن‌ها براي استفاده در آبزي‌پروري مناسب هستند [39]. مواد محرک سيستم ايمني به طور عمده عملکرد سلول‌هاي فاگوسيت را بهبود بخشيده و ميزان فعاليت آنتي‌باکتريايي، فعاليت سلول‌هاي مهاجم بدن، فعاليت ليزوزيمي و پاسخ آنتي‌بادي را در ماهيان افزايش مي‌دهند [33]. بدين‌ترتيب مکانيسم دفاعي سيستم ايمنيافزايش يافتهو ميزان مقاومت در برابر بيماري‌هاي عفوني با افزايش مکانيسم‌هاي دفاعيبدن بالا مي‌رود. در نتيجه به طور غيرمستقيم باعث افزايش ميزان رشد در ماهيان مي‌شوند [61]. امروزه افزايش تقاضاي مصرف‌کنندگان براي بهبود اوضاع بهداشتيدر مزارع پرورش ماهي، ابعاد جديدي را در مورد کيفيت و سلامت محصول، حذف آنتي‌بيوتيک‌ها و مواد سرطان‌زا از فرآيند توليد مطرح کرده است[33].

طبيعت شيميدان ماهري است که توانايي خود را در توليد کربوهيدرات‌ها، پروتئين‌ها، چربي‌ها، ويتامين‌ها و تعداد بيشماري از متابوليت‌هاي ثانويه با استفاده از آب، کربن‌دي‌اکسيد و مواد معدنينشان داده است. استفاده از گياهان که محصولاتي ارزان و مطمئن هستندقدمتي به اندازه خلقت بشريت دارد[18].

داروهاي گياهي گروه عمده‌اي از ترکيبات بدست‌آمده از گياهان هستند که عموما در ميوه‌ها، سبزيجات، دانه‌ها و غلات و نوشيدني‌ها گياهييافت مي‌شوند.ترکيب شيميايي مربوط به ترکيبات فعال گياهي را بر اساس ساختار آن‌ها مي‌توان به آلکالوئيدها[4]، فلاونوئيدها[5]، رنگدانه‌ها، فنول‌ها[6]، ترپن‌ها[7]، استروئيدها[8] و روغن‌هاي ضروري طبقه‌بندي کرد. ترکيبات گياهي همچنين داراي خواص ضد استرس، محرک رشد، محرک سيستم ايمني و ضد ميکروبي هستند. استفاده از مواد گياهي به عنوان دارو، در کشورهاي آسيايي تاريخچه طولاني دارد و ممکن است منبع مفيدي از داروهاي جديد و ترکيبات فعال زيستي براي درمان موثر بيماري‌هاي عفوني را در ماهيان فراهم آورند و باعث افزايش ميزان سلامتي ماهيان و فرآورده‌هاي آن‌ها و حفظ محيط زيست شوند[22].

در آبزي‌پروري از گياهان دارويي به منظور جلوگيري از فعاليت ميکروبي، تسهيل رشد و بلوغ گونه‌هاي پرورشي استفاده مي‌شود. استفاده از عصاره‌هاي گياهي و ديگر فرآورده‌هاي آن‌ها با غلظت‌هاي مختلف بصورت خوراکي و يا تزريق باعث افزايش ايمني ماهيان مختلف آب شيرين و آب شور و نرم‌تنان عليه باکتري‌ها، ويرو‌س‌ها و انگل‌ها شده است. افزايش بيش از حد غلظت مواد محرک سيستم ايمني، فاقد اثرات جانبي مضر بوده و به افزايش ايمني کمک مي‌کند[33].

قابليت آنتي‌اکسيداني و ضد‌ميکروبيگياهان، باعث شده که آن‌ها به عنوان يک منبع مهم از داروها در پرورش ماهيان به شمار روند [22]. مطالعات نشان داده است که تمايل به استفاده از گياهان دارويي به عنوان منبع جديدي از عوامل آنتي‌اکسيداني و ضد‌ميکروبي رو به فزوني است [30]. به عنوان مثال، متابوليت‌هاي ثانويه گياهي نظير روغن‌هاي ضروري و فلاونوئيدها به طور گسترده‌اي بخاطر فعاليت‌هاي ضد ميکروبي، حشره‌کشي، ضد قارچي، ضد باکتريايي و فعاليت‌هاي ضد مسموميت مورد مطالعه قرار گرفته‌اند [78]. ترکيبات فنولي که به طور گسترده‌اي در گياهان وجود دارند، نقش مهم آنتي‌اکسيداني را عليه فعاليت‌هاي مخرب اکسيداسيوني در ارگانيزم‌هاي زنده ايفا مي‌کنند و مي‌توانند آن‌ها را در برابر سرطان، تصلب شرائين و پيرشدن سلول‌ها محافظت کنند [79].

گياه رزماري(Rosmarinus officinalis) ادويه‌اي بسيار مشهور و گياهي خانگي است که  در اکثر نقاط جهان کشت مي‌شود. اين گياه در ساخت مواد طعم‌دهنده غذا، مواد آرايشي و داروهاي تجاري براي محافظت از کبد و فعاليت‌هاي ضد سرطاني استفاده مي‌شود. عصاره رزماري در صنعت غذا به عنوان يک ترکيب فعال و در داروسازي به عنوان منبع مهمي از داروها مطرح است. روغن رزماري بطور گسترده‌اي مورد مطالعه قرار گرفته است[40]. رزمارييکياز ادويه‌هايي است که داراي خاصيت آنتي‌اکسيداني بالا مي‌باشد. از روغن رزماري بهعنوان ماده‌اي با خاصيت آنتي‌باکتريايي و ضدقارچي، آنتي‌اکسيداني، آنتي‌ميکروبي و ضدسرطاني استفاده مي‌شود. ترکيبات بسياري نظير فلاونوئيدها، دي‌ترپن‌ها[9]، استروئيدهاو تري‌ترپن‌ها[10] از رزماري استخراج شده است [30،40].

ماهيان خاوياريکه از مهم‌ترين ماهيان درياي خزر محسوب مي‌شوند،به عنوان فسيل‌هاي زنده ماهيان شناخته شده‌اند[37]. متاسفانه ساخت سدها، صيد بي‌رويه، تخريب زيستگاه‌ها و مناطق تخمريزي اين ماهيان بدليل احداث کارخانه‌هاي صنعتي و آلودگي‌هاي کشاورزي، اين گونه‌ها را در ليست قرمز گونه‌هاي در معرض خطر انقراض سازمان جهاني حفاظت از محيط زيست(IUCN[11])  قرار داده است. بطوري‌که در سال 1997، تمامي ماهيان خاوياري در ضميمه انجمن جهاني تجارت گونه‌هاي در معرض خطر انقراض (CITES[12]) قرار گرفتند [39].

 

نتيجه گيري کلي

در بررسي حاضر، براي اولين بار اثر عصاره رزماري بر شاخص‌هاي رشد، ترکيب شيميايي لاشه، ويژگي‌هاي بيوشيميايي خون و سيستم ايمني بدن فيل‌ماهيان جوان خاوياري مورد ارزيابي قرار گرفت.

نتايج کلي بدست آمده از اين تحقيق را مي‌توان به صورت زير خلاصه کرد:

 

الف) با بررسي ترکيب شيميايي بدن فيل‌ماهيان گروه شاهد و فيل‌ماهيان تغذيه شده با عصاره رزماري، مشاهده شد که استفاده از اين عصاره در جيره فيل‌ماهيان موجب افزايش معني‌دار ميزان پروتئين لاشه در حد فيل‌ماهيان تغذيه شده با جيره حاوي آنتي‌بيوتيک اکسي‌تتراسايکلين شد، اما تاثير معني‌داري از لحاظ ميزان رطوبت، چربي و خاکستر لاشه بين تيمارهاي مورد بررسي مشاهده نشد.

 

ب) بررسي شاخص‌هاي رشد شامل وزن نهايي، شاخص وضعيت، درصد افزايش وزن بدن، ضريب رشد ويژه، ضريب تبديل غذا و کارايي غذا حاکي از عدم وجود تفاوت معني‌داري در شاخص‌هاي رشد فيل‌ماهيان تغذيه شده با جيره‌هاي حاوي مقادير مختلف رزماري، تيمار شاهد و تيمار اکسي‌تتراسايکلين است. با اين حال اين شاخص‌ها در فيل‌ماهيان تغذيه شده با جيره‌هاي حاوي رزماري به وضوح نسبت به ديگر تيمارها بهبود يافت. اين امکان وجود دارد که استفاده از جيره‌هاي حاوي عصاره رزماري در مدت‌زمان طولاني‌تر بتواند شاخص‌هاي وزن را به طور معني‌داري بهبود بخشد.

ج)شاخص‌هاي بيوشيميايي خون فيل‌ماهياني که از جيره‌هاي حاوي عصاره رزماري استفاده کرده بودند به طور معني‌داري نسبت به تيمار شاهد بهبود يافت. سطح بهبود اين فاکتورهاي خوني در حد تيمار تغذيه شده با آنتي‌بيوتيک اکسي‌تتراسايکلين بود. از آن‌جا که فاکتورهاي بيوشيميايي خون در بهبود عملکرد سيستم ايمني موثراند، با توجه به نتايج بدست آمده از اين تحقيق مي‌توان بيان کرد که از عصاره رزماري مي‌توان بعنوان جايگزين آنتي‌بيوتيک‌هاي مصنوعي نظير اکسي‌تتراسايکلين در تقويت سيستم ايمني ماهيان بهره برد.

د)با توجه به نتايج بدست‌آمده از بررسي فاکتورهاي بيوشيميايي خون، در شرايط پرورشي و محدوده زماني که اين تحقيق در آن اجرا شد، پيشنهاد مي‌گردد از عصاره روغني رزماري در سطح g/kg1/0 و g/kg1 براي بهبود سلامت و تقويت سيستم ايمني فيل‌ماهيان جوان پرورشي استفاده شود.

 

فهرست مطالب

فهرست مطالب هشت

فهرست جداول يازده

فهرست اشکال دوازده

چکيده 1

فصل اول: مقدمه

مقدمه 2

فصل دوم: کليات و مرور منابع

2-1- استفاده از گياهان دارويي بعنوان محرک رشد و سيستم ايمني   6

2-2- استفاده از گياهان دارويي در ماهيان مختلف………… 7

2-2-1- کپور 7

2-2-2- تيلاپيا 7

2-2-3- قزل‌آلاي رنگين‌کمان 8

2-2-4- ساير ماهيان 8

2-3- استفاده از گياهان دارويي در درمان بيماري‌ها……… .8

2-3-1- بيماري‌هاي باکتريايي 9

2-3-2- بيماري هاي ويروسي 9

2-3-3- بيماري هاي ايجاد شده توسط کرم هاي انگل………… 9

2-4- عامل ضد استرس 12

2-5- اثر ضد اکسيداسيوني و محافظت کنندگي گياهان دارويي در برابر فلزات سنگين 10

2-6- گياه رزماري 12

2-6-1- گياه شناسي رزماري 12

2-6-2- استفاده تجاري از رزماري 13

2-6-3- شيمي رزماري 13

2-6-3-1- شيمي رزمارينيک اسيد 14

2-6-3-1-1- داروشناسي رزمارينيک اسيد 15

2-7- استفاده از رزماري در آبزي‌پروري 15

2-8- استفاده از مواد محرک رشد و سيستم ايمني در فيل‌ماهيان جوان پرورشي    15

-فصل سوم: مواد و روش ها

3-1- سيستم پرورشي 17

3-2- تهيه ماهيان و سازگاري 18

3-3- تهيه عصاره رزماري 18

3-4- ترکيب جيره هاي غذايي و نحوه تغذيه ماهيان……….. 18

3-5- فاکتورهاي مورد بررسي 19

3-5-1- بررسي پارامترهاي رشد و عملکرد جيره 19

3-5-1-1- آناليز تقريبي غذا و لاشه 20

3-5-2- فاکتورهاي بيوشيميايي خون 20

3-5-2-1- نمونه گيري 20

3-5-2-2- شمارش افتراقي گلبول سفيد……  21

3-6- آناليزهاي آماري 21

فصل چهارم: نتايج و بحث

4-1- ويژگي هاي فيزيکوشيميايي آب 22

4-2- ترکيب شيميايي عصاره رزماري 23

4-3- نتايج آناليز جيره هاي غذايي و لاشه 23

4-3-1- درصد رطوبت لاشه 24

4-3-2- درصد پروتئين لاشه 24

4-3-3- درصد چربي لاشه 25

4-3-4- درصد خاکستر لاشه 25

4-3-5- چربي کبد 26

4-4- شاخص هاي رشد 26

4-4-1- وزن اوليه 26

4-4-2- وزن نهايي 26

4-4-3- درصد افزايش وزن بدن 29

4-4-4- ضريب رشد ويژه 29

4-4-5- ضريب تبديل غذايي 29

4-4-6- شاخص وضعيت 30

4-4-7- کارايي غذا 30

4-4-8- بازده مصرف پروتئين 30

4-4-9- شاخص کبدي 31

4-4-10- ميزان بقا ماهيان 31

4-5- شاخص هاي بيوشيميايي خون 31

4-5-1- گلوکز 31

4-5-2- آنزيم هاي کبدي 32

4-5-3- آلبومين 32

4-5-4- پروتئين کل 32

4-5-5- گلوبولين 34

4-5-6- کلسترول 34

4-5-7- تري گليسيريد 34

4-5-8- هماتوکريت 35

4-5-9- هموگلوبين 35

4-5-10- شمارش افتراقي گلبول هاي سفيد 36

4-5-10-1- لنفوسيت 36

4-5-10-2- ائوزينوفيل 37

4-5-10-3- نوتروفيل 37

4-5-10-4- مونوسيت 38

فصل پنجم: نتيجه‌گيري و پيشنهادها

5-1 نتيجه‌گيري کلي 39

5-2 پيشنهادها 40

پيوست 41

منابع 47

 

فهرست جداول

جدول 1-1 جايگاه سيستماتيک فيل‌ماهي…………………… 5

جدول 3-1 اجزاي تشکيل‌دهنده جيره‌هاي غذايي (برحسب درصد)…. 19

جدول 3-3 فاکتورهاي بيوشيميايي بررسي‌شده……………… 21

جدول 4-1مقادير پارامترهاي فيزيکوشيميايي آب در طول دوره آزمايش(ميانگين ± خطاي استاندارد 22

جدول 4-2 مهم‌ترين ترکيبات شيميايي موجود در عصاره رزماري استفاده شده در اين تحقيق 23

جدول 4-3 ترکيب شيميايي لاشه فيل‌ماهيان پرورشي در ابتدا و انتهاي آزمايش برحسب درصد در لاشه (ميانگين ± خطاي استاندارد)……………… 23

جدول 4-4 نتايج حاصل از بررسي پارامترهاي رشد در تيمارهاي مختلف آزمايشي( ميانگين ± خطاي استاندارد 28

جدول 4-5 حاصل از بررسي پارامترهاي بيوشيميايي در تيمارهاي مختلف ( ميانگين ± خطاي استاندارد 33

جدول 4-6 نتايج شمارش افتراقي گلبول‌هاي سفيد خون(ميانگين ± خطاي استاندارد 36

فهرست اشکال

شکل 2-1 مسير سنتز طبيعي کافئيک اسيد، دهيدروکسي فنيل‌لاکتيک اسيد و رزمارينيک اسيد در برخي گياهان………………………………. 14

شکل 2-1 ساختار شيميايي کافئيک اسيد، دهيدروکسي فنيل لاکتيک اسيد و رزمارينيک اسيد……………………………………………. 14

شکل 6-1 شمارش تفريقي درصد گلبول‌هاي سفيد خون فيل‌ماهيان جوان تغذيه شده با عصاره روغني رزماري در سطوح 0، 1/0، 1، 10 و 20 گرم بر کيلوگرم (به ترتيب جيره‌هاي شماره 1 تا 6)، (الف)درصد لنفوسيت، (ب) درصد مونوسيت، (ج) درصد ائوزينوفيل و (د) درصد نوتروفيل (ميانگين ± خطاي استاندارد) 41

شکل 6-2 ترکيب لاشه فيل‌ماهيان جوان تغذيه شده با عصاره روغني رزماري در سطوح 0، 1/0، 1، 10 و 20 گرم بر کيلوگرم (به ترتيب جيره‌هاي شماره 1 تا 6)، (الف) درصد رطوبت، (ب) درصد پروتئين در وزن تر، (ج) درصد چربي در وزن تر، (د) درصد خاکستر و (ه) درصد چربي کبد(ميانگين ± خطاي استاندارد)…. 42

شکل 6-3 شاخص‌هاي وزن فيل‌ماهيان جوان تغذيه شده با عصاره روغني رزماري در سطوح 0، 1/0، 1، 10 و 20 گرم بر کيلوگرم (به ترتيب جيره‌هاي شماره 1 تا 6)، (الف) وزن نهايي (گرم)،‌ (ب) شاخص وضعيت، (ج) درصد افزايش وزن بدن و (د) ضريب رشد ويژه(ميانگين ± خطاي استاندارد 43

شکل 6-4 شاخص‌هاي وزن فيل‌ماهيان جوان تغذيه شده با عصاره روغني رزماري در سطوح 0، 1/0، 1، 10 و 20 گرم بر کيلوگرم (به ترتيب جيره‌هاي شماره 1 تا 6)، (الف) ضريب تبديل غذا،‌ (ب) کارايي غذا، (ج) ضريب تبديل پروتئين و (د) شاخص کبدي(ميانگين ± خطاي استاندارد)…………………….. 44

شکل 6-5 پارامترهاى بيوشيميايي فيل‌ماهيان جوان تغذيه شده با عصاره روغني رزماري در سطوح 0، 1/0، 1، 10 و 20 گرم بر کيلوگرم (به ترتيب جيره‌هاي شماره 1 تا 6)، (الف) پروتئين کل،‌ (ب) آلبومين، (ج) گلوبولين، (د) گلوکز، (ه)هماتوکريت و (ز) هموگلوبين(ميانگين ± خطاي استاندارد).. 45

شکل 6-6 شاخص هاي مرتبط با چربي کل در سرم خون فيل ماهيان جوان تغذيه شده با سطوح مختلف عصاره رزماري. (الف) کلسترول، (ب) تري گليسيريد(ميانگين ± خطاي استاندارد 46

شکل 6-7 آنزيم هاي شاخص کبدي در سرم خون فيل ماهيان جوان تغذيه شده با سطوح مختلف عصاره رزماري. (الف) GOT، (ب) GPT…………….. 46

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 6 =