پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
تعیین ظرفیت بردتغذیه ای گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک، دریاچه ارومیه : پایان نامه ارشد مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست- زیستگاه ها و تنوع زیستی
doc
تعداد صفحات : 120
پایان نامه کارشناسی ارشد
کشاورزی - مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست- زیستگاه ها و تنوع زیستی
همراه با جداول و اشکال
79000 تومان


کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان”  تعیین ظرفیت بردتغذیه ای گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک، دریاچه ارومیه ” با گرایش  کشاورزی منابع طبیعی و جنگل داری و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

چکیده تعیین ظرفیت بردتغذیه ای گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک، دریاچه ارومیه:

مفهوم ظرفیت برد[1] در زمینه های مختلف مورد استفاده واقع شده است، تعاریف متعددی از سوی متخصصان مختلف برای این اصطلاح ارائه شده است، ­که اکثر تعاریف بکار رفته برای این اصطلاح مبهم و تقریباً بی معنی هستند. ارائه ی یک ظرفیت برد به صورت عددی دستورالعملی برای ارائه ی راه کارهای مدیریتی به منظور حفاظت از جمعیت های حیات وحش خواهد بود. بنابراین در یک مفهوم کلی ظرفیت برد را می توان بعنوان حداکثر افرادی از یک گونه خاص نام برد که در یک دوره طولانی زمانی در یک منطقه مشخص، زیست می کنند و آن منطقه قابلیت نگهداری از آنها را دارد. شناسایی منابعی که جانوران تغذیه می کنند در تلاش برای حفظ گونه های در خطر و مدیریت جمعیت های بهره برداری شده مورد نیاز است.

از آنجائیکه جمعیت گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک طی دو دهه ی اخیر رو به ا­فزایش بوده است، انجام مدیریت پایدار در این جزیره به بررسی وضعیت تغذیه ای گوزن زرد نیازمند است. برآورد ظرفیت برد تغذیه ای نیز نیاز به شناسایی گونه های مورد تغذیه  دارد. از آنجائیکه  قابلیت دسترسی منابع متفاوت در طبیعت یکسان نیست، و استفاده از آنها ممکن است از طریق تغییر در قابلیت در دسترسی تغییر کند، از اینرو، منابع استفاده شده باید با مقدار عرضه مقایسه شوند.

بر اساس نتایجی که از طریق نمونه برداری بدست آمد مشخص شد که گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک در فصل بهار از میان گونه های گیاهی موجود یولاف (Avena fatua L.) ، گندم نیای قفقازی (Aegilops tauschii Cosson) و سیر وحشی (Allium akaka S.G.GMEL.) را در صورت موجود بودن در زیستگاه نسبت به سایر گونه ها ترجیح می دهد. نسبت به پسته وحشی (Pistacia atlantica DESF. Subsp. mutica (POJ.)RECH.) اجتناب نسبی نشان می دهد و همچنین نسبت به گیاه تنگرس(Rhamnus pallasii Fisch & C. A. Mey.) اجتناب کامل نشان می دهد.

بعد از برآورد میزان پروتئین موجود در جزیره اشک با استفاده از نمونه های تهیه شده و همچنین مشخص شدن نیاز روزانه ی گوزن زرد با توجه به مطالعه ای که در یک محیط مدیترانه واقع در استرالیا انجام شده بود، به برآورد ظرفیت برد تغذیه ای از طریق این فاکتور پرداخته شد. طبق نتایج مشخص شد که ظرفیت برد تغذیه ای جزیره اشک بر این اساس برابر با 222.5 رأس گوزن بوده است که با توجه به آماری که از جمعیت گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک از سوی مسؤولان اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی (1390) ارائه می شود (بیش از 300 رأس) باید به منظور تعدیل این جمعیت اقدامات لازم مدیریتی اعمال شود.

مقدمه

تجزیه و تحلیل ارتباط بین گونه  و زیستگاه همواره به عنوان یک مرکز ثقل در مسائل بوم شناسی مطرح بوده است .لذا اهمیت اقلیم برای شرح پراکنش جانوران وگیاهان از زمان های دور مطرح بوده است (Guisan, 2000). زیستگاه ها محیط ها یا اکوسیستم هایی هستند که مقادیر بوم شناختی وسرویس هایی ازقبیل ماهی، جمعیت های حیات وحش، تصفیه ی آب، وکنترل اقلیم را فراهم می نماید (Serfis, 1993).  لذا یکی از اهداف حفاظت ازطبیعت برنامه ریزی برای تعیین مناطق مهم برای تنوع زیستی است (Luoto et al.2004). با توجه به اینکه جمعیت گونه های گوزن طی سال های اخیر با معضلاتی مواجه بوده است، به خصوص در مورد گوزن زرد ایرانی که جزء گونه های آسیب پذیر(VU) قرار گرفته و همچنین به عنوان یکی از گونه هایی است که در ضمیمه II کنوانسیون CITES قرار گرفته (ضیائی،1387) لذا IUCN  برنامه ای را برای مطالعه و مدیریت گوزن های در معرض تهدید با استفاده از اطلاعات مربوط به انقراض در سراسر محدوده ی پراکنش آنها درجهان آغاز نموده است (Cowan & Holloway,1973). گوزن زرد ایرانی(Cervus dama mesopotamica) برای اولین بار توسط آقای Brooke  در سال 1875 نام گذاری شد (IUCN, 2011; Cowan & Holloway, 1973). این گونه در ایران طی دهه های گذشته با مشکلات و تهدید هایی مواجه بوده است، لذا این گونه را به زیستگاه های مختلفی در ایران معرفی نموده اند که یکی از اولین زیستگاه ها جزیره اشک در دریاچه ی ارومیه می باشد.

دریاچه ارومیه (ذخیره گاه زیستکره- تالاب بین المللی) از سال 1346 تحت حفاظت بوده، در سال 1354 به پارک ملی ارتقاء یافت، از مهمترین گونه های گیاهی جزایر این دریاچه می توان به بنه، بادام، ارس، گوجه وحشی، درمنه، گرامینه ها و … و همچنین از گونه های جانوری وارد شده به این جزیره می توان به کبک، قوچ ومیش ارمنی و گوزن زرد ایرانی اشاره نمود (درویش صفت، 1385). جزیره اشک با مساحتی بالغ بر حدود 26 کیلومتر مربع، از نظر وسعت، در میان جزایر صد و یک گانه دریاچه ارومیه در جایگاه دوم قرار دارد. این جزیره نیز مانند سایر جزایر بصورت برآمدگی کوه مانندی است که تقریباًدر هیچ نقطه آن زمین هموار وسیعی یافت نمی گردد (زهزاد، 1368). گوزن زرد ایرانی در ابتدا از منطقه دشت ناز به جزیره اشک معرفی شد و جمعیت همواره در حال افزایش بود و این جمعیت در دسامبر 1993 ،80 رأس گزارش شده، بعد از مدتی تعدادی از جانوران جزیره را ترک کردند و با شنا به جزایر دیگر رفتند بعد از بررسی های انجام شده احتمال این امر را ظرفیت برد منطقه اعلام نمودند، بقاء گونه در جزایر مجاور احتمالاً به دلیل عدم وجود آب شیرین خیلی ناچیز بوده است (Wemmer,1998). لذا بررسی ظرفیت برد زیستگاه و اینکه این جزیره قابلیت حمایت از چه تعداد گوزن را دارد از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به اینکه گوزن زرد ایرانی جزء گونه های با ارزش و آسیب پذیر(VU) می باشد و طبق آمار ارائه شده از سوی IUCN این گونه در سال 2011 در رده درمعرض خطر(Endangered D) قرار گرفته است (IUCN, 2012).

لذا لزوم پژوهش در زمینه زیستگاه های این گونه در ایران که به عنوان یکی از مراکز اصلی پراکنش این گونه به صورت طبیعی در دنیا می باشد به شدت احساس می شود و با توجه به اینکه جزیره اشک به عنوان یکی از زیستگاه های با ارزش این گونه محسوب می شود این زیستگاه به عنوان منطقه مورد مطالعه انتخاب شد. هدف در این پژوهش تعیین ظرفیت برد زیستگاه جزیره اشک برای گوزن زرد ایرانی طی فصل تابستان به عنوان فصل سخت برای این گونه می باشد، لذا برای دستیابی به این اهداف باید یکسری پارامترها (متغیرها) اندازه گیری شوند که از آن میان می توان به: تراکم پوشش گیاهی در کوادرات ها یا ترانسکت های تصادفی (نمونه)، تعیین گونه های گیاهی مورد تغذیه گوزن در دو فصل بهار و تابستان از طریق مشاهده مستقیم و اثر چرا (تعیین گونه های دارای ارجحیت بیشتر و تعیین تراکم آن گونه ها در جزیره با استفاده از کوادرات)، اشاره نمود. و در ادامه مشخص نمودن میزان ارجحیت این گونه ها از طریق شاخص های انتخاب متعدد و برآورد میزان مواد غذایی در دسترس و دارای ارجحیت موجود در جزیره و ظرفیت برد تغذیه ای جزیره اشک برای گوزن زرد ایرانی خواهد بود.

 

سؤالات پژوهش

  • ظرفیت بردتغذیه ای جزیره اشک برای گوزن زرد به چه میزان است؟
  • چه گونه های گیاهی برای گوزن زرد درجزیره اشک داراری ارجحیت تغذیه ای هستند؟
  • میزان مواد غذایی دردسترس دارای ارجحیت برای گوزن زرد درطی فصل سخت سال(تابستان) به چه میزان است، و شاخص های انتخاب گونه های دارای ارجحیت به چه صورت است؟
  • نیاز روزانه غذایی گوزن زرد درجزیره اشک به چه میزان است؟
  • گوزن زرد درجزیره اشک چه زیستگاه هایی را با چه پوشش گیاهی ترجیح می دهد؟

 

اهداف پژوهش تعیین ظرفیت بردتغذیه ای گوزن زرد ایرانی

هدف از اجراي اين تحقيق تعیین ظرفیت برد تغذیه ای گوزن زرد (Cervus dama mesopotamica) مي باشد، ازآنجاكه تاكنون تحقیقات اندکی درزمینه ی تعیین ظرفیت برد تغذیه ای برای گونه های وحشی (گونه های علفخوار و گونه های گوشت خوار) در زیستگاه ها ی طبیعی در کشور انجام شده و معدود تحقیقاتی که صورت گرفته نیز برروی گونه هایی است که در خطر نبوده اند و از دید جمعیتی در ایران وجهان کمتر دچارمشکلاتی بوده اند لذا برآن شدیم که در این تحقیق به تعیین ظرفیت برد تغذیه ای گوزن زرد در جزیره اشک که به نظر می رسد این جزیره محدودیت هایی برای گوزن زرد ایرانی ایجاد کرده است بپردازیم.

این پژوهش با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی به منظور دستیابی به اهداف زیر انجام شد:

  • برآورد ظرفیت برد تغذیه ای زیستگاه گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک، پارک ملی دریاچه ارومیه
  • تعیین گونه های گیاهی مورد استفاده گوزن زرد ایرانی (ارجحیت غذایی) در جزیره اشک
  • تعیین تراکم پوشش گیاهی جزیره اشک وتراکم پوشش گیاهان دارای ارجحیت غذایی برای گوزن زرد ایرانی

 

ضرورت پژوهش

با توجه به اهمیت گوزن زرد ایرانی و فعالیت هایی که در 4 دهه ی اخیر در ایران به منظور حفظ این گونه انجام شده است، درزمینه گوزن زرد ایرانی تحقیقات متنوعی در ایران انجام شده که به صورت مقاله ها و گزارش های متعدد در محا­فل علمی ارائه شده است، براساس مرور منابع انجام شده مشخص شد که علیرغم تحقیقات متنوعی که در مورد این گونه صورت گرفته است متأسفانه درزمینه رابطه زیستگاه وگونه تحقیقات اندکی در ایران انجام شده است لذا برآن شدیم که دراین زمینه تحقیقاتی را در جزیره اشک آغاز نمائیم. و علاوه بر این با توجه به خروج گوزن زرد از جزیره و ورود به جزیره کبودان طی دهه های گذشته و یا شاید در حال حاضر رفتن این گونه به جزیره اسپیر (به دلیل خشک شدن حد فاصل دو جزیره اشک و اسپیر در برخی ماه های سال که در زمان انجام مطالعه بین این دو جزیره خشک شده بود) و بیان این دلیل که این امر ظرفیت برد جزیره اشک (عدم وجود مواد غذایی و یا عدم فضای کافی برای فعالیت های اکولوژیک دیگر مانند: نمایشات جنسی، زایمان، تشکیل حرم سرا و …) بوده است لذا در این پژوهش به تعیین ظرفیت برد تغذیه ای جزیره اشک در فصل سخت سال (تابستان)  پرداخته خواهد شد. تا اطلاعات پایه ی لازم جهت ارائه طرحهای مدیریتی در زمینه ی مدیریت جمعیت فراهم گردد.

 


فهرست مطالب تعیین ظرفیت بردتغذیه ای گوزن زرد ایرانی

چکیده1
فصل اول : کلیات2
مقدمه3
1-1-  پرسش های پژوهش4
1-2-  اهداف پژوهش5
1-3-  فرضیه های پژوهش5
1-4- ضرورت پژوهش5
1-5- تعریف واژه ها و اصطلاحات فنی و تخصصی6
–  ظرفیت برد6
–  ظرفیت برد بوم شناختی7
–  ظرفیت برد انسانی8
–  ظرفیت برد زیست شناختی8
–  ظرفیت برد اجتماعی8
–  ظرفیت برد اقتصادی9
1-6-  روش های برآورد ظرفیت برد10
1-6-1- انواع مدل های ارائه شده برای تعیین ظرفیت برد10
1-7-  روش های برآورد ظرفیت برد تغذیه ای15
1-8- تعیین ارزش رجحانی گونه های مصرفی16
1-8-1-  شاخص های ارجحیت تغذیه ای17
1-8-2-  شاخص های انتخاب18
1-9-  آزمون فرضیه ها و حدود اعتمادها21
1-10-  واحد دامی و نیاز های روزانه غذایی21
1-11-  حد بهره برداری مجاز22
1-12-  روش های اندازه گیری تولید23
فصل دوم : پیشینه پژوهش24
2-1- مقدمه25
2-2- منابع داخلی25
2-3- منابع خارجی30
2-4- جمع بندی35
فصل سوم : مواد و روش‌ها36
3-1- موقعیت و ویژگی های منطقه مورد مطالعه35
3-2-  موقعیت جغرافیایی دریاچه ارومیه36
3-1-2- جزیره اشک36
3-1- 3-  دشت ناز (منطقه ی تأمین کننده جمعیت اولیه ی گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک)38
3-1-4-  پوشش گیاهی منطقه مطالعاتی (جزیره اشک)39
3-1-5-  جانوران منطقه40
3-2- معرفی گونه41
3-2-1-  جایگاه گونه در رده بندی جانوری41
3-2-2-  مشخصات گوزن زرد ایرانی41
3-2-3-  زیستگاه گوزن زرد ایرانی44
3-2-4-  عادات رفتاری گوزن زرد ایرانی45
3-2-5-  تغذیه و عادات غذایی گوزن زرد ایرانی46
3-3- روش پژوهش47
3-3-1-  تعیین تیپ های پوشش گیاهی47
3-3-2-  مشخص نمودن عادات غذایی گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک48
3-3-3-  تعیین ارزش رجحانی گونه های گیاهی (شاخص انتخاب)52
3-3-4-  کیفیت علوفه مورد تغذیه از نظر میزان پروتئین در بهار و تابستان52
3-3-4-1-  اندازه گیری درصد ماده خشک53
3-3-4-2-  اندازه گیری پروتئین خام53
3-3-5-  برآورد میزان علوفه در دسترس گوزن زرد55
3-3-5-1-  اندازه گیری تولید55
3-3-5-2-  روش قطع و توزین56
3-3-6-  پروتئین و خاکستر گونه های مورد تغذیه گوزن زرد در بهار56
3-3-7-  نیاز روزانه گوزن زرد ایرانی (ماده خشک، پروتئین)61
3-3-8- حد مجاز بهره برداری از گونه های گیاهی63
3-3-9-  برآورد ظرفیت برد تغذیه ای بهاره و تابستانه گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک، با استفاده از وزن ماده خشک، پروتئین63
فصل چهارم: نتایج پژوهش64
4-1- تعیین ارزش رجحانی گونه های گیاهی (شاخص انتخاب)65
4-1- 1-  شاخص انتخاب66
4-1-2- شاخص انتخاب استاندارد شده69
4-1-3-  آزمون های آماری70
4-2-  شاخص های دیگر76
4-2-1-  شاخص آلفای منلی79
4-2-2-  برآورد میزان تولید بهاره گونه های دارای ارجحیت غذایی و ظرفیت برد بهاره و تابستانه82
4-2-3-  تعیین میزان پروتئین و خاکستر گونه های گیاهی مورد تغذیه گوزن زرد ایرانی در فصل بهار84
4-3-  برآورد ظرفیت برد تغذیه ای تابستانه جزیره اشک با استفاده از پروتئین در دسترس84
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری93
5-1-  ارزش رجحانی گونه های گیاهی94
5-2-  شاخص انتخاب95
5-3-  تولید بهاره گونه های دارای ارجحیت غذایی و ظرفیت برد بهاره100
5-4-  پروتئین گونه های دارای ارجحیت و ظرفیت برد100
5-5-  پیشنهادها101
منابع103

 

 


فهرست جداول

 
جدول شماره (3-1): زیستگاه های گوزن زرد ایرانی در کشور39
جدول شماره (3-2): نیازهای غذایی روزانه گوزن زرد در نیمکره جنوبی (استرالیا)62
جدول شماره (4-1): شاخص نسبت علوفه و شاخص استاندارد شده، در جنگل جزیره ا­شک بر اساس رژیم غذایی گوزن زرد ایرانی (Cervus dama mesopotamica) (با حجم) برآورد شده از طریق کوادرات در بهار139066
جدول شماره (4-2): شاخص نسبت علوفه و شاخص استاندازد شده، در جنگل جزیره اشک بر اساس رژیم غذایی گوزن زرد ایرانی (Cervus dama mesopotamica) (با حجم) برآورد شده از طریق ترانسکت و کوادرات در تابستان 139068
جدول شماره(4-3) : خلاصه ی نتایج آزمون G(X2)، در مورد گونه های دارای ارجحیت گوزن زرد ایرانی در بهار 139072
جدول شماره(4-4) : شاخص های انتخاب برای گوزن زرد ایرانی مشاهده شده در چهار نوع زیستگاه در جزیره اشک،  دریاچه ارومیه بهار 139073
جدول شماره(4-5) : شاخص انتخاب(w) و شاخص انتخاب استاندارد شده (Bi) محاسبه شده از طریق نرم افزار Ecological Methodology،(داده های مربوط به تغذیه گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک دریاچه ارومیه، بهار 1390)75
جدول شماره (4-6): برخی شاخص های انتخاب برای گونه های تغذیه شده گوزن زرد ایرانی، جزیره اشک، بهار 139077
جدول شماره (4-7): برخی شاخص های انتخاب برای گونه های مورد تغذیه گوزن زرد ایرانی، جزیره اشک، ، تابستان 139078
جدول شماره (4-8): مقادیر شاخص آلفای منلی برای گونه های دارای ارجحیت گوزن زرد ایرانی در فصل بهار81
جدول شماره (4-9): نیازهای روزانه گوزن زرد ایرانی( با توجه به نسبت وزنی گرفته شده از جدول 3-2)85
جدول شماره (4-10): ترکیب شیمیایی گونه های مورد تغذیه ی گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک (تابستان)85
جدول شماره (5-1): مقادیر شاخص انتخاب Ivelv(1961)  (Ei)  مرتبط با مقادیر میانی فراوانی نسبیri (موارد غذاییi موجود در رژیم غذایی) (oi) و موجود در محیط (pi)96
جدول (5-2): مقادیر شاخص انتخاب) Ivelv(1961)  (Ei  مرتبط با مقادیر میانی فراوانی نسبیri (موارد غذاییi موجود در رژیم غذایی) (oi) و موجود در محیط (pi)  در مورد داده های بهاره جزیره اشک97
جدول (5-3): مقادیر شاخص انتخاب Straus(1979)  (Li)  مرتبط با مقادیر میانی فراوانی نسبیri (موارد غذاییi موجود در رژیم غذایی) (oi) و موجود در محیط (pi)  در مورد داده های بهاره جزیره اشک97
جدول (5-4): مقادیر شاخص انتخابBowyer and Bleich(1984) مرتبط با مقادیر میانی فراوانی نسبیri (موارد غذاییi موجود در رژیم غذایی) (oi) و موجود در محیط (pi)  در مورد داده های بهاره جزیره اشک98
جدول (5-5): مقادیر شاخص انتخاب) Ivelv(1961)  (Ei  مرتبط با مقادیر میانی فراوانی نسبیri (موارد غذاییi موجود در رژیم غذایی) (oi) و موجود در محیط (pi)  در مورد داده های تابستانه جزیره اشک98
جدول (5-6): مقادیر شاخص انتخاب Straus(1979)  (Li)  مرتبط با مقادیر میانی فراوانی نسبیri (موارد غذاییi موجود در رژیم غذایی) (oi) و موجود در محیط (pi)  در مورد داده های تابستانه جزیره اشک98
جدول (5-7): مقادیر شاخص انتخابBowyer and Bleich(1984) مرتبط با مقادیر میانی فراوانی نسبیri (موارد غذاییi موجود در رژیم غذایی) (oi) و موجود در محیط (pi)  در مورد داده های تابستانه جزیره اشک99

فهرست نمودارها

 
نمودار شماره (4-1) : زیست توده کل گیاهان دارای ارجحیت و در دسترس برای گوزن زرد ایرانی در زیستگاه های مختلف جزیره اشک در فصل بهار (a) زیست توده کل گیاهان مورد تغذیه گوزن زرد ایرانی در زیستگاه های مختلف  (b)87
نمودار شماره (4-2) : شاخص های انتخاب در گونه های گیاهی دارای ارجحیت در فصل بهار در جزیره اشک88
نمودار شماره (4-3) : رابطه بین میزان گونه های گیاهی دراری ارجحیت در محیط (pi) ، میزان گونه در رژیم غذایی (oi) و شاخص انتخاب منبع (wi) در زیستگاه دشتی برای گوزن زرد ایرانی، جزیره اشک دریاچه ارومیه در بهار88
نمودار شماره (4-4): رابطه بین میزان گونه های گیاهی دراری ارجحیت در محیط (pi)، میزان گونه در رژیم غذایی (oi) و شاخص انتخاب منبع (wi) در زیستگاه با شیب بالا برای گوزن زرد ایرانی، جزیره اشک دریاچه ارومیه در بهار89
نمودار شماره (4-5): رابطه بین میزان گونه های گیاهی دراری ارجحیت در محیط (pi)، میزان گونه در رژیم غذایی (oi) و شاخص انتخاب منبع (wi) در زیستگاه با حاشیه ی شرقی برای گوزن زرد ایرانی، جزیره اشک دریاچه ارومیه در بهار89
نمودار شماره (4-6): رابطه بین میزان گونه های گیاهی دراری ارجحیت در محیط (pi)، میزان گونه در رژیم غذایی (oi) و شاخص انتخاب منبع (wi) در زیستگاه با حاشیه ی شمالی برای گوزن زرد ایرانی، جزیره اشک دریاچه ارومیه در بهار90
نمودار شماره (4-7) : رابطه بین میزان گونه های گیاهی دراری ارجحیت در محیط (pi) ، میزان گونه در رژیم غذایی (oi) و شاخص انتخاب منبع (wi) در زیستگاه دشتی برای گوزن زرد ایرانی، جزیره اشک دریاچه ارومیه در تابستان90
نمودار شماره (4-8): رابطه بین میزان گونه های گیاهی دراری ارجحیت در محیط (pi)، میزان گونه در رژیم غذایی (oi) و شاخص انتخاب منبع (wi) در زیستگاه با شیب بالا برای گوزن زرد ایرانی، جزیره اشک دریاچه ارومیه در تابستان91
نمودار شماره (4-9): رابطه بین میزان گونه های گیاهی دراری ارجحیت در محیط (pi)، میزان گونه در رژیم غذایی (oi) و شاخص انتخاب منبع (wi) در زیستگاه با حاشیه ی شرقی برای گوزن زرد ایرانی، جزیره اشک دریاچه ارومیه در تابستان91
نمودار شماره (4-10): رابطه بین میزان گونه های گیاهی دراری ارجحیت در محیط (pi)، میزان گونه در رژیم غذایی (oi) و شاخص انتخاب منبع (wi) در زیستگاه با حاشیه ی شمالی برای گوزن زرد ایرانی، جزیره اشک دریاچه ارومیه در تابستان92

 


فهرست تصاویر

تصویر شماره (3-1): جزیره اشک، بهار 139037
تصویر شماره (3-2) : دشت ناز ساری، تابستان 138739
تصویر شماره( 3-3 ): نقشه پراکنش گوزن زرد ایرانی43
تصویر شماره (3-4) : سیمای بهاره زیستگاه گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک، بهار 139046
تصویرشماره (3-5): سیمای تابستانه زیستگاه گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک، تابستان 139046

 


فهرست پیوست ها

 
پیوست ها112
پیوست 1: . فهرست پستانداران پارك ملي درياچه اروميه114-113
پیوست 2. فهرست پرندگان پارک ملی دریاچه ارومیه115-119
پیوست 3. جدول خصوصيات زيستي و وضعيت حمايتي خزندگان پارك ملي درياچه اروميه120
پیوست 4. فرم ثبت اطلاعات صحرایی (فرم شماره 1)121
پیوست 5. خصوصیات چهار نوع زیستگاه گوزن زرد در جزیره اشک (تاج پوشش، میزان تولید در هر هکتار و تولید کل) در فصل بهار122
ادامه پیوست 5. خصوصیات چهار نوع زیستگاه گوزن زرد در جزیره اشک (تاج پوشش، میزان تولید در هر هکتار و تولید کل) در فصل بهار123
پیوست 6. خصوصیات چهار نوع زیستگاه گوزن زرد در جزیره اشک (تاج پوشش، میزان تولید در هر هکتار و تولید کل) در فصل تابستان124
ادامه پیوست 6. خصوصیات چهار نوع زیستگاه گوزن زرد در جزیره اشک (تاج پوشش، میزان تولید در هر هکتار و تولید کل) در فصل تابستان125

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 1 =