پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسی قابلیت تصویر سنجنده Pleadasدر تعیین کاربری اراضی و تراکم جنگل (مطالعه موردی: منطقه کاکا رضا- لرستان)  : پایان نامه ارشد مهندسی کشاورزی منابع طبیعی و جنگل داری
doc
تعداد صفحات : 82
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته کشاورزی - گرایش منابع طبیعی و جنگل داری
همراه با جداول و اشکال
79000 تومان


کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان”  بررسی قابلیت تصویر سنجنده Pleadasدر تعیین کاربری اراضی و تراکم جنگل (مطالعه موردی: منطقه کاکا رضا- لرستان) ” با گرایش  کشاورزی منابع طبیعی و جنگل داری و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

چکیده بررسی قابلیت تصویر سنجنده Pleadasدر تعیین کاربری اراضی و تراکم جنگل (مطالعه موردی: منطقه کاکا رضا- لرستان):

نقشه‌های کاربری/ پوشش اراضی و تفکیک اراضی از اطلاعات بسیار مهم برای اعمال برنامه‌های مدیریتی می‌باشند.  هدف از این مطالعه تعیین کاربری/ پوشش اراضی و تراکم جنگل با استفاده از داده­ های ماهواره­ای Pleiades در منطقه کاکا رضا الشتر – لرستان می­باشد. برای این منظور، ابتدا پس از اطمینان از صحت هندسی تصاویر، ­پردازش­های لازم نظیر ایجاد شاخص­های گیاهی، تجزیه مولفه اصلی و آنالیز بافت بر روی باندهای اصلی انجام شد. سپس نمونه­ های تعلیمی لازم با استفاده از عملیات میدانی و همچنین نقشه توپوگرافی و تصاویر ماهواره­ای، برای تعیین کاربری اراضی برداشت گردید.

برای تعیین تراکم جنگل نیز تعداد 96 قطعه نمونه 40× 40 متر با استفاده از شبکه آماربرداری تصادفی – سیستماتیک با ابعاد 500 × 340 متر برداشت گردید.سپس تفکیک­پذیری نمونه ­های تعلیمی با استفاده از معیار­های مختلف مورد آزمون قرار گرفت. در این مطالعه برای طبقه ­بندی داده­ های ماهواره­ای از روش ناپارامتری درخت طبقه­ بندی و رگرسیونی استفاده شد. نتایج این مطالعه نشان داد داده­ های ماهواره­ایPleiades با صحت کلی 90 درصد و ضریب کاپا 84/0 قادر به تفکیک کردن کاربری اراضی می­باشد.

همچنین نتایج این مطالعه نشان داد داده ­های این ماهواره قادر هستند تراکم­های مختلف تاج پوشش با صحت کلی 71 درصد و ضریب کاپا 68/0 از هم تفکیک نماید. در مجموع نتایج این مطالعه نشان داد داده­ های ماهواره Pleiades قابلیت بالایی در تعیین کاربری اراضی و تفکیک تراکم­های مختلف تاج پوشش در منطقه کاکا رضا الشتر می­باشد.

 

مقدمه

بدون ترديد زيستگاههاي زیست‌کره به ميراثهاي باارزش طبيعي هر سرزمين و کشور محسوب ميشوند که بين گستردهاي از اکوسيستمهاي دست‌نخورده، تنوع عظيمي از گونه هاي گياهي و جانوري به سيماي منحصر به فردي از چشم‌اندازها، عوارض زمين و آثار تاريخي فرهنگي بيشمار و داراي ارزشهاي اقتصادي و آموزشي، پژوهشي و تفرجگاهي در گستردهاي نه‌چندان وسيع می‌باشند. برخلاف تصور عالم از اين قبيل مناطق که آن‌ها را مانند ســــرمايهاي راکد و حتـــــي بعضاً در جهت برخي استفادههاي ويژه انحصاري ميپندارند، حفاظت پايدار از چنين منطقه هايي که تنها در گروه درک و شناخت واقعي ارزشهاي نهفته و در آن‌ها امکانپذير است به واقع تعيين کننده پايداري روند توســــــعه سرزمين محسوب ميگردد (رضایی بنفشه و همکاران، 1375). استفاده انسان از سرزمین ساختار و کارکردهای اکوسیستم را تغییر میدهد. (گزارش سازمان ملل متحد، 2001).

گام اصلي در تعيين کاربری، استفاده از فنآوري سنجش از دور است. اين دادهها به دليل پوشش گسترده، سهولت در پردازش، هزينه کمتر و همچنين در دسترس بودن می‌تواند گزينه مناسبي براي تعیین کاربري اراضي باشد. از طرفی جنگلهای غرب کشور به عنوان يكي از مجموعه پوششهاي جنگلي كشور، علاوه بر ویژگی‌های اكولوژيكي خاص، تأثيرات مهمي بر زندگي مردم منطقه دارد. بهره‌برداری از اين جنگل‌ها موجب شده كه اين توده ها همانند بسياري از مناطق جنگلي دستخوش تغييرات شديد و تخريبهايي شود، از این‌رو تلاش براي حفظ رويشگاه هاي طبيعي اين گونه كه امروزه تنها سطح اندكي از جنگلهاي نيمه انبوه آن باقي مانده است ضرورت دارد. براي شناسايي و مديريت اين اكوسيستم باارزش به نقشه هاي موضوعي مرتبط با جنگل نياز است. آگاهي از وضعيت انبوهي (درصد تاج پوشش) اين جنگل‌ها براي اجراي رويكردهاي مديريت و كنترل (حفظ و احياي) از مهم‌ترین اقدامات اوليهاي است كه در شناسايي اين جنگل‌ها ضرورت پيدا می‌کند. علاوه بر این جنگل‌های زاگرس از جمله مناطق مهم و باارزش منابع طبیعی کشور ایران است که وسعتی بالغ بر یک پنجم سطح و جمعیتی حدود یک سوم جمعیت کل کشور را در خود جاي داده است. تعداد گونه‌های درختی و درختچه‌ای بالغ بر 190 گونه، در سطح 2/5 میلیون هکتار این جنگل‌ها وجود دارد (فتاحی،2005).

از آنجایی که استفاده روش‌های معمول جهت طبقه‌بندی تراکمی، در شرایط جنگل‌های زاگرس به لحاظ شرایط پستی و بلندي و امکانات موجود، با صرف وقت و هزینه زیاد همراه می‌باشد، لذا استفاده از فنونی که بتواند امکان تهیه نقشه را با صرف زمان و هزینه کمتري فراهم کند ضروري به نظر می‌رسد. روش‌های مختلفي به -منظور دستيابي به اين اطلاعات وجود دارد كه بيشتر آن‌ها نيازمند صرف زمان طولاني و هزینه زياد میباشد. سنجش از دور ماهواره اي با كمك داده هاي چند طيفي با توان تفكيك زياد می‌تواند گزينه اي مناسب در اين زمينه باشد و نقش مهمي را در به دست آوردن اطلاعات به هنگام ايفا نماید. نتايج تحقيقات سنجش از دور در شرايط متنوع رويشگاهي و وضعيت جنگل بسيار متفاوت میباشد (حسینی و همکاران، 1391). از این‌رو ضروري است كه قابليت داده هاي ماهواره‌ای در شرايط مختلف تعيين و با يكديگر مقايسه شوند. از نتايج اين گونه مقایسه‌ها می‌توان در انتخاب داده هاي ماهواره‌ای در كارهاي اجرايي استفاده نمود.

يکي از مهمترين راهها براي استخراج اطلاعات از داده هاي سنجش از دور طبقه بندي هست. در اکثر مطالعات از روش‌های پارامتري براي طبقه بندي تصاوير استفاده شده است که این روش‌ها داراي محدوديتهايي مانند حساسيت به وجود داده هاي پرت و همچنين نياز به نرمال بودن نمونه های تعلیمی و … دارند. در اين مطالـــــعه از روش ناپارامتری درخت طبقه بندی و رگرسیونی براي طبقه بندي تصاوير استفاده ميشود. از طرفی در بیشتر مطالعات قبلی از سنجنده هایی با قدرت تفکیک متوسط برای تعیین کاربری و تراکم جنگل استفاده شده است.

هدف از اين مطالعه تعيين کاربری فعلی منطقه و تراکم جنگل با استفاده از آنالیز بافت تصاویر سنجنده pleiades و روش درخت طبقه بندی و رگرسیونی استفاده میشود. اميد است اين مطالعه در صورت دقت بالا جهت مديريت اين مناطق مفيد باشد. شناسايي دقیق مرز هر یک از کاربریها و تراکمهای مختلف تاج پوشش می‌تواند مديران و برنامه ريزان را براي کنترل و برنامه‌ریزی مفيد و مؤثر یاری نماید.

 

فرضيه هاي تحقيق

با استفاده از تصاویر سنجنده Pleiades میتوان کــاربری اراضی را با دقت بالایی تعیین کرد.
تصاویر سنجنده Pleiades دارای قابلیت بالایی در تعیین تراکم جنگل میباشد.

 

اهداف تحقيق

تعیین قابلیتها و محدودیتهای تصاویر سنجنده Pleiades در تعیین کــاربری اراضی، تراکم جنگل
تهیه نقشه موضوعی کاربری اراضی و تراکم جنگل

 

نتیجه گیری کلی

در این مطالعه قابلیت داده های ماهواره Pleiades و روش ناپارامتریک درخت طبقه بندی و رگرسیونی در تفکیک کاربری/ پوشش اراضی و تراکم جنگل مورد آزمون و ارزیابی قرار گرفت. نتایج کلی این مطالعه نشان داد داده های سنجنده و روش فوق دارای قابلیت بالایی در طبقه بندی کاربری اراضی و قابلیت نسبتاً مناسبی در تعیین تراکم جنگل میباشد.

 

فهرست جدولها

جدول 1-1- مشخصات سنجنده Pleiadas 7
جدول 3-1- ترکیبات نسبت گیری تصاویر Pleiades 34
جدول 3-2- توضيح کاربريهاي عمده در منطقه 36
جدول 4-1- نتایج مربوط به تجزیه مولفه اصلی 41
جدول 4-2- بررسي ميزان تفکيک پذيري بين طبقات 42
جدول 4-3- نتایج مربوط به انتخاب بهترین متغیرها جهت طبقه‌بندی کاربری اراضی 43
جدول 4-4- جدول ماتریس خطا مربوط به کاربری اراضی 45
جدول 4-5-مساحت کاربری‌های موجود در منطقه 47
جدول 4-6- آزمون تفکیک پذیری نمونه های تعلیمی مربوط به تراکم تاج پوشش جنگل 47
جدول 4-7-بهترین باندها و میزان اهمیت در طبقه‌بندی تراکم جنگل 48
جدول 4-8-نتایج ماتریس طبقه‌بندی برای تعیین تراکم جنگل 50
جدول 4-9- مساحت کاربری‌های موجود در منطقه 51

فهرست شکلها

شکل 1-1- ساختار کلي مدل طبقه‌بندی رگرسيون درختي 17
شکل 3-1- موقعیت منطقه مورد مطالعه در کشور ایران، استان لرستان و موقعیت قطعات نمونه 32
شکل 4-1- قرار دادن لايه هاي برداري جاده ها بر روی تصوير رنگي کاذب سنجنده ETM+ 40
شکل 4-2- درخت حاصل از طبقه‌بندی درختی جهت تعیین کاربری اراضی 44
شکل 4-3- کاربری اراضی موجود در منطقه 46
شکل 4-4- درخت طبقه‌بندی جهت طبقه بندی تراکم جنگل 49
شکل 4-5- نقشه تراکم جنگل در منطقه مورد مطالعه 50

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − شانزده =