پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
مقایسه تأثیر کود زیستی ازتوباکتر و بيو سوپر جاذب  بر عملکرد گیاه ماش : دانلود پایان نامه ارشد کشاورزی
doc
تعداد صفحات : 91
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته کشاورزی - گرایش بیماری شناسی گیاهی
75000 تومان


کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان”  مقایسه تأثیر کود زیستی ازتوباکتر و بيو سوپر جاذب بر عملکرد گیاه ماش ” با گرایش بیماری شناسی گیاهی و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

مقایسه تأثیر کود زیستی ازتوباکتر و بيو سوپر جاذب بر عملکرد گیاه ماش

اهمیت و خواص حبوبات

حبوبات یکی از مهم ترین منابع گیاهی غنی از پروتئین و دومین منبع مهم غذایی انسان به شمار می روند و نقش بسیار مؤثری در کنار غلات در تغذیه انسان داشته و در کشورهایی که از نظر کمی و کیفی در فقر غذایی هستند حبوبات اهمیت ویژه ای داشته و جزء اصلی رژیم غذایی مردم فقیر جهان محسوب می شوند. میزان انرژی در حبوبات معادل غلات بوده و از نظر اسیدهای آمینه (به خصوص لایسین) غنی هستند ، با توجه به داشتن ریشه های عمیق، لگوم ها علاوه بر تحمل شرایط خشکی که جهت کشت در مناطق خشک توصیه می شود از توانایی تثبیت نیتروژن نیز برخوردار هستند که موجب بهبود حاصلخیزی خاک اعم از خواص فیزیکی، شیمیایی و زیستی شده و نقش مهمی را در پایداری نظام کشاورزی ایفا می کنند، به همین خاطر حبوبات در تنوع زراعی جایگاه خاصی داشته و دامنه سازگاری وسیعی دارند. در عرض های جغرافیایی و دامنه های حرارتی مختلف اعم از مناطق گرمسیری و سردسیری قابل کشت می باشند. این محصولات هم به طور منفرد و هم به صورت کشت مخلوط با سایر محصولات قابل کشت هستند.

رشد جمعیت و توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور در دو دهه اخیر باعث شده تا مصرف مواد پروتئینی به خصوص گوشت قرمز افزایش چشم گیری یابد، بر این اساس افزایش تولید مواد پروتئینی به ویژه پروتئین های گیاهی که منابع ارزشمندتری در تغذیه هستند، اجتناب ناپذیر است، از طرفی حبوبات منبع مناسبی برای تغذیه احشام و حیوانات محسوب می شوند. ماش، در کشورهای پرجمعیتی نظیر هندوستان با مصرف سرانه 7/11 کیلوگرم، سهم بیشتری در رژیم غذایی مردم نسبت به سایر کشورها دارد، در کشور ما مصرف سرانه ماش 8/4 کیلوگرم است. اگرچه مصرف آن از متوسط جهانی (1/6 کیلوگرم) پایین تر است ولی نقش مهمی در تغذیه افراد کم درآمد ایفا می کند، لذا افزایش تولید حبوبات به عنوان مکمل منابع پروتئینی در برنامه های توسعه اقتصادی کشور مورد توجه قرار گرفته است(پارسا و باقری،1387). لگوم ها از نظر حجم تولید غلات به دلیل تولید کربوهیدرات ها که بخش عمده رژیم غذایی انسان و دام را شامل می شوند، مهم ترین گیاهان هستند. از طرف دیگر بر اساس تعداد جنس و گونه مورد استفاده انسان، بقولات تا به حال پرمصرف ترین خانواده گیاهی هستند، لگوم ها جهت تولید مواد شیمیایی، مواد معطر، الوار سوخت، سرشاخه های علوفه ای، علوفه، گیاهان پوششی، کود سبز، دانه و غذا استفاده می شوند(مجنون حسینی ،1387 ). حبوبات با داشتن پروتئینی در حدود 20 درصد و گاهی بیشتر نقش مهمی در تأمین پروتیئن مورد نیاز انسان دارند.

در کشورهایی که تولیدات دامی و محصولات کشاورزی آن ها کم است حبوبات در تغذیه انسان می توانند یک مکمل غذایی خوبی  برای غلات محسوب شوند. میزان پروتئین در غذاهای حیوانی معمولاً کمتر از میزان پروتئین در منابع گیاهی است ولی پروتئین های موجود در غذاهای حیوانی به علت داشتن تعداد اسید آمینه های بیشتر و مقدار بیشتر اسید آمینه، باارزش تر از پروتئین های گیاهی هستند (مجنون حسینی، 1375). با ترکیب پروتئین های گیاهی و حیوانی می توان کمبود اسیدهای آمینه را برطرف کرد، بنابراین در مواردی که پروتئین غلات و حبوبات با هم مصرف شوند توازن اسیدهای آمینه و مخلوط پروتئین از نظر کیفیت بهتر از حالتی است که هر کدام به تنهایی مصرف می شوند (کوچکی، 1368). هم چنین این گیاهان به عنوان گیاهان جایگزین، باارزش هستند اما در شیوه های زراعی و تحقیقات کشاورزی کمتر مورد توجه واقع شده اند (احمدی، 1387). دانه های خشک و خوراکی لگوم ها را حبوبات می گویند.

زراعت حبوبات سریع ترین راه افزایش تولید پروتئین در کشورهای در حال توسعه آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین است. پتانسیل عملکرد حبوبات بالا و به 3000 – 2500 کیلوگرم در هکتار می رسد ولی بنا به دلایلی از جمله عوامل بوم شناختی، فقدان فرصت و موقعیت برای تولید حبوبات، ضعف در فناوری  پس از برداشت، کمبود تحقیقات بنیادی، محدودیت اقتصادی – اجتماعی، فقدان مدیریت زراعی مناسب و عدم دسترسی کافی به بذور اصلاح شده و باکتری های ریزوبیوم میزان عملکرد آن ها در اکثر کشورها پایین است. حبوبات در حاصل خیزی خاک مؤثر بوده و علاوه بر عدم نیاز چندان به نیتروژن، هر ساله مقادیری نیتروژن از طریق فرآیند تثبیت به خاک می افزایند. این گیاهان به دلیل کوتاهی فصل رشد و لطافت بقایای گیاهی بر جای گذاشته، گیاهان مناسبی برای قرار گرفتن قبل از محصولات پاییزه و پس از محصولات وجینی و دیررس هستند (باقری و همکاران، 1376). شاخص برداشت پایین در این گیاهان باعث شده مواد تولیدی کمتری از بخش های رویشی به غلاف ها منتقل شوند هم چنین رشد نامحدود و ریزش گل ها و غلاف ها سبب کاهش عملکرد می گردد.

ماش (Vigna radiate (L.) Wilczek) يكي از گونه‌هاي خانواده بقولات مي‌باشد كه دانه آن به واسطه داشتن   27-24 درصد پروتئين و حدود 340 كالري انرژي كه از مصرف 100 گرم دانه خشك آن حاصل مي‌شود از منابع مهم تأمين‌كننده پروتئين گياهي براي انسان به شمار مي‌رود (كوچكي و بنايان اول، 1372).

ماش از معمول‌ترين گياهاني است كه در اكثر مناطق گرمسيري و نيمه گرمسيري ايران بعد از برداشت گندم كشت شده و قبل از شروع كشت پائيزه برداشت مي‌شود. ماش به علت دوره رشد و نمو كوتاه، قابليت تثبيت نيتروژن هوا، تقويت زمين و جلوگيري از فرسايش خاك بر ساير گياهان به منظور كشت دوم برتري دارد. اين گياه مي‌تواند در بعضي مناطق به شرطي كه توجيه اقتصادي داشته باشد به صورت كود سبز در تناوب‌هاي زراعی جهت نيل به كشاورزي پايدار به كار گرفته شود. (مجنون حسيني، 1387).

 

فرضیه های تحقیق

1- کود زیستی  ازتوباکتر تأثیر مثبتی بر عملکرد و اجزای عملکرد و خصوصیات ریخت شناسی  و صفات کیفی ماش دارد.

2- ماش به مقادير مختلف بيوسوپر جاذب  عکس العمل نشان می دهد.

3- اثرات متقابل کود زیستی  ازتوباکتر و بيوسوپر جاذب بر  روی عملکرد و اجزای عملکرد و خصوصیات ریخت شناسی  گیاه ماش مؤثر است.

 

اهداف تحقیق

الف- مقایسه تأثیر کود زیستی  ازتوباکتر و بيو سوپر جاذب  بر عملکرد گیاه ماش

ب- مطالعه تأثیر کود زیستی  ازتوباکتر بر خصوصیات کمی و کیفی گیاه ماش

ج- کاهش و یا حذف مصرف کودهای شیمیایی در راستای کشاورزی پایدار

د- افزایش تولید و عملکرد در واحد سطح و تأمین نیازهای غذایی انسان و سایر موجودات زنده.

 

گياه ماش 

ماش از حبوبات با ارزش بوده و سرشار از فسفر (326 ميلي‌گرم در هر گرم دانه) است. دانه آن به صورت كامل، لپه و يا آرد شده مورد استفاده قرار مي‌گيرد. دانه ماش حدود 25-24 درصد پروتئين و مقادير متنابهي كربوهيدرات (7/56 درصد)، مواد معدني (1/4 درصد) و ويتامين (كاروتن، تيامين، ريبوفلاوين، نياسين و غيره) دارد. پروتئين ماش تمام اسيد آمينه‌هاي ضروري را دارد. در مقايسه با انواع لوبياها، ماش بسيار قابل هضم، خوش طعم و خوشمزه‌تر است. دانه‌هاي رسيده آن به صورت پخته در تهيه سوپ و خورشت، دانه‌هاي سبز آن در تهيه كنسرو و جوانه‌هاي سبز شده ماش سرشار از ويتامين ث و مقدار زيادي تيامين و ريبوفلاوين هستند كه در تهيه انواع غذا و سالاد در كشورهاي آمريكا و چين هواداران بسيار دارد. افزودن 30 درصد آرد ماش به رشته فرنگي، بدون ايجاد تغييرات ساختار در ماكاروني، در بهبود فقر غذايي مردم هندوستان موثر گزارش شده است.

واويلوف  ماش را از جنس فازلوس (با نام علمي Phaseohus aureus) معرفي كرد، در حالي كه ويلسزك آن را تحت جنس ويگنا (Vigna) طبقه‌بندي نمود . در جنس فازلوس لوله مادگي (خامه) خميده، كرك دار و در زير كلاله قرار دارد در حالي كه، در جنس ويگنا خامه كم و بيش راست مي‌باشد و طويل و دورتر از كلاله قرار دارد. جنس ويگنا را ساوي  كشف كرد. ماش سبز از هندوستان و آسياي مركزي  منشاء يافته و به احتمال قوي اولين منطقه اهلي شدن ماش سبز هندوستان است، زيرا تنوع زيادي از فرمهاي زراعي و وحشي اين گياه در آنجا يافت شده است. (مجنون حسيني ،1388). همچنين فرمهاي وحشي ماش سبز در سطح وسيعي از مناطق گرمسيري جنوب، جنوب شرقي، شرق آسيا و شمال استراليا پراكنده هستند. گونه وحشي vigna radiata var. sublobatus كه در هندوستان و اندونزي مي‌رويد، به احتمال زياد به عنوان جد ماش سبز و سياه شناخته شده است. جنس ويگنا در مناطق گرمسيري انتشار دارد و مشتمل بر حدود 150 گونه است كه اكثر آنها در آسيا و آفريقا هستند. فاريس به نقل از مجنون حسيني (1388) گزارش نموده است كه فقط هفت گونه اين جنس زراعي هستند، دو گونه منشاء آفريقايي (vigna radiata, vigna subterranean) و 5 گونه منشاء آسيايي (V. umbellate, (V.mungo ,V. unguicilata, V. aconitifolia, V. anaularis) هستند جنس vigna radiate داراي سه زير گونه است:

V.indicus-واريته‌هايي ديررس با وزن هزار دانه 30-15 گرم هستند.

V.iranicusواريته‌هايي متوسط‌رس با وزن هزار دانه 40-35 گرم دارد.

V.chinensis-واريته‌هايي زودرس با وزن هزار دانه 80-60 گرم دارد.

و …

 

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =