پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
عوامل فيزيكی نگهداری ميوه ‏ها و سبزيها در سردخانه : دانلود تحقیق رشته صنایع غذایی
doc
تعداد صفحات : 19
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته صنایع غذایی
29000 تومان


تحقیق رشته صنایع غذایی با فرمت WORD و در ۱۹ صفحه با موضوع عوامل فيزيكی نگهداری ميوه ‏ها و سبزيها در سردخانه نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

عوامل فيزيكی نگهداری ميوه ‏ها و سبزيها در سردخانه

فهرست مطالب

تعاريف عوامل فيزيكی نگهداری ميوه ‏ها و سبزيها در سردخانه و روش اندازه ‏گيري آنها

مقدمه

هدف و دامنه كاربرد

درجه حرارت

رطوبت نسبي

جريان هوا

 

پيشگفتار

استاندارد شرايط و عوامل فيزيكی نگهداری ميوه ‏ها و سبزيجات در سردخانه كه بوسيله كميسيون فني ميوه‏ها و سبزيجات تهيه و تدوين شده در بيست و هفتمين جلسه ملي كشاورزي و مواد غذائي مورخ ۵۷/۶/۷ تصويب گرديد .  پس از تأييد شوراي عالي استاندارد و به استناد ماده يك ( قانون مواد الحاقي به قانون تأسيس مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران مصوب آذر ماه ۱۳۴۹) به عنوان استاندارد رسمي ايران منتشر مي‏گردد .

براي حفظ همگامي و هماهنگي با پيشرفت‏هاي ملي و جهاني صنايع و علوم استانداردهاي ايران در مواقع لزوم و يا در فواصل معين مورد تجديد نظر قرار خواهند گرفت و هر گونه پيشنهادي كه براي اصلاح يا تكميل اين استانداردها برسد در هنگام تجديد نظر در كميسيون فني مربوط مورد توجه واقع خواهد شد .

بنابراين براي مراجعه به استانداردهاي ايران بايد همواره از آخرين چاپ و تجديد نظر آنها استفاده نمود .

در تهيه اين استاندارد سعي بر آن بوده است كه با توجه به نيازمنديهاي خاص ايران حتي المقدور ميان روشهاي معمول در اين كشور و استاندارد و روشهاي متداول در كشورهاي ديگر هماهنگي ايجاد شود .

تعاريف عوامل فيزيكی نگهداری ميوه ‏ها و سبزيها در سردخانه و روش اندازه‏گيري آنها

  مقدمه

استانداردهايي كه در باره شرايط مناسب نگهداري ميوه‏ها و سبزيها در سردخانه تدوين شده است روي ميزان مناسب بعضي از عوامل فيزيكي مانند درجه حرارت , رطوبت نسبي نسبت جريان هوا و ميزان تعويض هوا تأكيد دارند .  براي مشخص كردن اين عوامل و پيشگيري تعبيرهاي مختلف ( مثلا فرق بين حرارتي كه به يك فرآورده داده مي‏شود و حرارت فضاي محل نگهداري يا فرق نسبت جريان هوا و ميزان تعويض هوا ) تعريف اين عوامل لازم است .

در اين استاندارد عوامل فيزيكي مربوط به كليه استانداردهاي ” نگهداري ميوه‏ها و سبزيها در سردخانه ” و روشهاي اندازه‏گيري آنها شرح داده شده است

هدف و دامنه كاربرد

هدف از تدوين اين استاندارد ارائه تعاريفي براي عوامل فيزيكي كه در سردخانه‏ هاي صنعتي براي نگهداري ميوه‏ها و سبزيها بكار مي‏روند ( درجه حرارت , رطوبت نسبي , سرعت جريان هوا , ميزان تعويض هوا و غيره ) و روشهاي اندازه‏گيري آنها مي‏باشد .

 درجه حرارت

درجه حرارتهاي مورد نظر

درجه حرارتي كه به فرآورده داده مي‏شود :

براي نگهداري فرآورده‏اي با منشأ گياهي در سردخانه چندين درجه حرارت با فاصله حرارتي قابل ذكر است .

در درجه حرارت كشنده : اين درجه حرارت در سردخانه باعث انجماد فيزيولوژيكي و در نتيجه مرگ بافتها مي‏گردد .

درجه حرارت بحراني درجه حرارتي كه پائين‏تر از آن براي يك زمان محدود نگهداري در سردخانه براي انواع خاص ميوه‏ها و سبزيها باعث ايجاد عوارض فيزيولوژيكي مانند قهوه‏اي شدن داخلي ۳ ( با تغيير تركيب اتمسفر يا بدون تغيير تركيب اتمسفر ) و بروز تغييراتي در تركيب بافتهاي بعضي از فرآورده‏ها ( موز , خيار , آوكادو , ليمو و غيره ) مي‏گردد

در حالات ويژه حرارتهاي پائين‏تر از حرارت بحراني رسيدن طبيعي ميوه را پس از نگهداري در سردخانه متوقف مي‏سازد .

 حرارت مناسب براي نگهداري‏هاي طولاني : حرارتي است كه نگهداري فرآورده را به نحو رضايت بخشي در اتمسفر طبيعي يا كنترل شده براي مدتها طولاني و تا زمان مصرف ممكن مي‏سازد خطر آسيب‏هاي ناشي از درجه حرارت بستگي به مدت زماني دارد كه فرآورده تحت آن درجه حرارت نگهداري مي‏شود , بطوريكه ممكن است فرآورده‏هائي را براي مدت كم در درجه حرارت بحراني يا حرارتهاي پائين‏تر از آن بدون اينكه باعث بروز عوارض فيزيولوژيكي قرار دهد .

رطوبت نسبي

۳ ـ ۱ كليات

اندازه‏ گيري رطوبت نسبي بسيار حساس ولي دقت آن كمتر از اندازه ‏گيري حرارت است رطوبت نسبي سردخانه به عواملي بستگي دارد كه از ميان آنها مي‏توان نكات زير را نام برد .

  •   جنس فرآورده و بسته بندي
  • طرز انبار نمودن كالا در انبار
  • سطح و ساختمان تبخير كننده‏ها و همچنين سطح و چگونگي قرار گرفتن شبكه‏ها
  •  اختلاف بين درجه حرارت سطح تبخير كننده و ميانگين حرارت واقعي فضاي انبار
  • طرز تهويه ( سرعت جريان هوا , چگونگي جريان هوا در سردخانه , تغييرات هوا و غيره .)
  • عايق بندي سردخانه
  • تغيير ساعات كار ماشين آلات

نتيجه اين كه رطوبت نسبي در طول ساعات كار سردخانه متغير است .

 يادآوري :

براي ايجاد رطوبت نسبي (۸۰ تا ۹۰ درصد ) در سردخانه بايد تعادل حرارتي تبخير كننده‏ها زياد بوده و اختلاف درجه حرارت مايع سرد كننده يا فضاي سردخانه حداقل باشد عملا ۵ درجه سانتيگراد اختلاف حرارت بين مايع سردكننده و فضاي سردخانه قابل قبول است بنابراين در سردخانه ‏هايي كه حرارت آن را بين صفر و ۲ + درجه سانتيگراد تنظيم مي‏كند در صورتي كه عايق بندي آن مناسب باشد حرارت تبخير مايع بايد بين ۳ ـ تا ۵ درجه سانتيگراد باشد .

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − یک =