پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
ارزيابی كارايی وصول مطالبات گاز بهاء بخشهای تابعه شركت گاز استان اردبيل با استفاده از تحليل پوششی داده ها و رگرسيون چند متغيره
doc
تعداد صفحات : 102
پایان نامه کارشناسی ارشد
مهندسی صنایع
همراه با جداول ، اشکال و نمودار
79000 تومان


رشته صنایع یکی از مهمترین زیر شاخه های فنی و مهندسی شامل گرایش های متعددی در مقطع کارشناسی ارشد میباشد . در ادامه به معرفی نمونه پایان نامه ارشد مهندسی صنایع  با عنوان : ارزيابی كارايی وصول مطالبات گاز بهاء بخشهای تابعه شركت گاز استان اردبيل با استفاده از تحليل پوششی داده ها و رگرسيون چند متغيره   که در 110 صفحه در فرمت قابل ویرایش Word به نگارش در آمده میپردازیم .

چکیده تحقیق ارزيابی كارايی وصول مطالبات گاز بهاء بخشهای تابعه شركت گاز استان اردبيل

امروزه اهميت و آگاهي از ميزان كارايي و سنجش آن جهت بهبود عملكرد و نهايتاً حفظ و ادامه حيات سازمان با توجه به شرايط متغير محيطي ، پيچيدگي تكنولوژي، كمبود منابع،رقابت شديد، تنوع خدمات و سرعت بالاي تبادل اطلاعات و ارتباطات ضرورتي اجتناب ناپذير است. لذا شرکتهای وابسته به دولت به منظور رقابت در عرصه های داخلی و بین المللی نیازمند تلاش مستمر در راستای بوجود اوردن شرایط مناسب اقتصادی برای کلیه سرمایه گذارانشان هستند. در این میان شرکت ملی گاز با توجه به ماهیت خدماتی شرکت نیازمند تامین منابع مالی به منظور افزایش حوزه های گازرسانی در مناطق فاقد گاز خانگی می باشد. این امر محقق نمی شود مگر با وصول مطالبات گاز بهاء مشترکین در مناطق تحت پوشش، بنابراین ارزیابی کارایی وصول مطالبات در صنعت گاز دارای اهمیت به خصوصی می باشد بویژه بعد از هدفمند کردن یارانه در سالهای اخیر در کشور و افزایش بهای منابع انرژی . تحلیل پوششی داده ها یکی از شاخه های علم تحقیق در عملیات می باشد که در سالهای اخیر پیشرفتهای زیادی را در محاسبه کارایی واحدهای تصمیم گیری دارد.

هدف عمده این پایان نامه ، محاسبه نمره کارایی وصول مطالبات گاز بهای مصرفی توسط مشترکین در شرکت گاز استان اردبیل می باشد. و بدین منظور در این پایان نامه از دو روش تحلیل پوششی داده ها و رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. چهار ورودی و دو خروجی به ترتیب تحت عناوین I1 تا I4 و O1 تا O2 جهت محاسبه کارایی شناسایی و محاسبه شده اند که ورودی اول تا چهارم به ترتیب بیانگر درآمد خانوار، شاخص فرهنگی ناحیه، شاخص نیروی انسانی و ماشین آلات و میانگین دمای سالیانه بوده و خروجی اول و دوم بیانگر نسبت مبالغ واریزی به مبالغ صادره در فیش ها و نسبت تعداد فیش های واریزی به صادره می باشد. برای حل مدل عنوان شده با  روش تحلیل پوششی داده ها از نرم افزار GAMS استفاده کرده و نمرات کارایی و وزن های ورودی ها و خروجی ها مدل محاسبه شده و در ادامه به منظور محاسبه کارایی توسط روش رگرسیون چند متغیره از نرم افزار SPSS بهره گرفته و پس از یافتن معادله خط رگرسیونی نمره کارایی نواحی تابعه مشخص می شود. پس از محاسبه نمره کارایی توسط روش تحلیل پوششی داده ها هفت ناحیه دارای نمره کارایی یک شده و در روش رگرسیون چند متغیره یک ناحیه نمره کارایی یک را کسب می نماید.

کلمات کلیدی : ارزیابی کارایی ، تحلیل پوششی داده ها ، وصول مطالبات ،رگرسیون چند متغیره

 

اهميت و ضرورت انجام تحقيق

بهبود مستمر عملكرد سازمانها ، نيروي هم افزايي ايجاد مي كند كه اين نيروها مي تواند پشتيبان برنامه و رشد و توسعه و ايجاد فرصت هاي تعالي سازماني شود.دولت ها و سازمان ها و مؤسسات تلاش جلو برنده اي را در اين مورد اعمال مي كنند. بدون بررسي و كسب آگاهي از ميزان پيشرفت و دستيابي به اهداف و بدون شناسايي چالش هاي پيش رو سازمان و كسب بازخور و اطلاع از ميزان اجراء سياستهاي تدوين شده و شناسايي مواردي كه به بهبود جدي نياز دارند،بهبود مستمر ميسر نخواهد شد. تمامي موارد مذكور بدون اندازه گيري و ارزيابي امكان پذير نيست. لرد كلوين فيزيكدان انگليسي در مورد ضرورت اندازه گيري مي گويد (( هرگاه توانستيم آنچه درباره آن صحبت مي كنيم را اندازه گرفته و در قالب اعداد و ارقام بيان نمائيم مي توانيم ادعا كنيم درباره موضوع مورد بحث چيزهايي مي دانيم . در غير اين صورت آگاهي و دانش ما ناقص بوده و هرگز به مرحله بلوغ نخواهد رسيد)) علم مديريت نيز مبين مطلب مذكور است. هر چه را كه نتوانيم اندازه گيري كنيم نمي توانيم كنترل كنيم  و هر چه را كه نتوانيم كنترل كنيم مديريت آن امكان پذير نخواهد بود . در محيط هاي رقابتي امروزي، سازمانهايي مي توانند به فعاليت خود ادامه دهند و در اين محيط باقي بمانند كه بنحو بهتري از منابع و داشته هاي خود بهره برداري نموده و بهره وري خود را افزايش دهند.

اوضاع و احوال بسياري از مؤسسه ها و سازمانها نشان مي دهد كه در روند بهره گيري از عوامل توليد و ارايه خدمات از مطلوبيت چنداني برخوردار نيستند، وضعيت نامناسب اين موسسات از سويي بيشتر به دليل عدم ارتباط مناسب نهاده مورد نياز به منظور توليد ستاده هاي مورد انتظار و از سويي ديگر عدم شناسايي و تعيين دقيق نهاده ها و ستاده ها مي باشد. در بياني ديگر ضرورت اندازه گيري ارزيابي و محاسبه كارايي و اثر بخشي به وضوح نمايان مي شود.دستيابي به رشد و توسعه اقتصادي نيازمند استفاده بهينه از منابع طبيعي و رشد و توسعه پايدار در گرو نهادينه نمودن استفاده صحيح و كنترل شده از اين نعمات الهي مي باشد.

گاز به عنوان اصلي ترين و مهم ترين منبع تامين انرژي محسوب مي شود. توجه به روند رشد جمعيت در كشورهاي جهان سومي و ترس از تمام شدن سوختهاي فسيلي، دولتها را بر آن داشت كه علاوه بر تلاش براي جايگزيني سوختهاي فسيلي با ساير انواع سوختها در جهت اصلاح الگوي مصرف و مصرف بهينه اين نعمت خدادادي گام بردارند.

در كشور ما نيز با توجه به افزايش چشمگير سهم گاز در سبد انرژي و روند صعودي مصرف آن در بخشهاي مختلف مصرف از جمله بخش صنعتي ، تجاري، خانگي و نيروگاهي از يكسو و پايان پذير بودن ذخاير گازي از سوي ديگر ضرورت مصرف بهينه را در تمام بخشهاي مصرف كننده بيش از پيش محسوس مي نمايد. مجموعه عوامل فني ، اقتصادي و فرهنگي را مي توان از مهم ترين عوامل مصرف بي رويه گاز طبيعي در ايران بر شمرد . در حال حاضر گاز به عنوان اصلي ترين منبع تامين انرژي در كشور ما از اهميت حياتي برخوردار است و نقشي اساسي را در زندگي روزمره مردم بازي مي كند.

هدفمندسازي يارانه ها باعث افزايش هزينه هاي ناشي از استفاده از گاز طبيعي به طور مستقيم و چه غير مستقيم در سبد هزينه اي خانوار شده و جامعه را با شوك افزايش ناگهاني گازبهاء روبرو نموده است كه اين امر موجب بروز تفاوتهايي در پرداخت گازبهاء از سوي مصرف كنندگان شده است. از طرفي افزايش گازبهاي واحدهاي صنعتي با توجه به تخصيص كم و يا دير هنگام يارانه به آنها باعث افزايش هزينه هاي توليد شده و در نتيجه قدرت رقابت پذيري بسياري از آنها را از بين برده و باعث تعطيلي بسياري از كارخانجات شده كه عدم پرداخت گازبهاء و يا تاخير در پرداخت آن توسط واحدهاي صنعتي به عنوان اصلي ترين مشتريان گاز شده است. در ضمن عدم وصول به موقع مطالبات شركتهاي گاز استاني از مشتريان عمده و خرده باعث ركود در پرداخت به پيمانكار و متعاقب آن تاخير و يا عدم اجراي پروژه هاي جديد مي شود.

حال با توجه به اينكه وصول مطالبات از مشتركين و صنايع به عنوان اصلي ترين چالش پيش روي شركتهاي گاز استاني پس از اجراي طرح هدفمندسازي يارانه ها مطرح شده لزوم تعامل همه جانبه با ذينفعان (مشتركين عمده و خرده) و نحوه تعاملات با مصرف كنندگان نيازمند بررسي و بهبود مي باشد. كنتور خواني دقيق و مدون كه زمينه ساز وصول به موقع مطالبات گازبهاء و به تبع آن استمرار فعاليت در بخش گازرساني را در پي خواهد داشت. با توجه به مسائل و مشكلات بوجود آمده در اين زمينه؛ طراحي مكانيسم مناسب وصول مطالبات گازبهاء و نيز بررسي كارايي و اثر بخشي آن از اهميت بسزايي برخوردار است.

از ديدگاه مديران ارشد و صاحبنظران صنعت گاز كشور نيز وصول بدهي گازبهاء ي شركتهاي گاز استاني پس از اجراي طرح هدفمندسازي يارانه ها از مشتركين گاز به يك معضل بزرگ مبدل گرديده است . عدم وصول مطالبات شركتهاي گاز استاني علاوه بر اينكه از يك سو بودجه اختصاص يافته بر شركتها را با مشكل مواجه مي سازد. باعث عدم اختصاص به موقع هزينه هاي سنگين تعميرات و نگهداري شبكه هاي گازرساني شهري و روستايي و عدم اجراي طرحهاي جديد گازرساني در شهرها و روستاها مي شود.

اتخاذ تصميمات مقطعي مانند تقسيط كردن قبوض و ارسال پيام كوتاه به مشتركين بدهكار و يا قطع كردن گاز مشترك از جمله سياستهاي كوتاه مدت شركتهاي گاز استاني مي باشد كه نشان دهنده تلاش مديران ارشد اين شركتها به منظور وصول مطالبات گازبهاء مي باشد. اين اقدامات همگي مبين اهميت بيش از پيش بخش وصول مطالبات شركتهاي گاز استاني مي باشد، در گامي فراتر واگذاري فروش گاز و وصول مطالبات شركتهاي گاز استاني به بخش خصوصي با هدف تصميم گيري سريع در حل مشكلات جاري و پرداخت هزينه از محل درآمدهاي جاري نيز دليل ديگري بر ضرورت و لزوم توجه ويژه به بخش وصول مطالبات را به روشني نشان مي دهد. در تحقيق حاضر با توجه به لزوم ارزيابي كارايي وصول مطالبات بخشهاي تابعه شركت گاز استان اردبيل، عوامل تاثير گذار شناسايي و كارايي بخشهاي مختلف شركت مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار مي گيرد.

 

مطالب تحقیق ارزيابی كارايی وصول مطالبات گاز بها

چکیده….……………1

فصل اول کليات تحقيق.. 2

1-1 مقدمه. 3

1-2 بيان مسئله. 6

1-3  اهميت و ضرورت انجام تحقيق. 8

1-4 اهداف تحقيق. 10

1- 5 سوالات تحقيق. 10

1 –  6 شرح واژه ها و اصطلاحات بكار رفته در تحقيق. 10

1 – 6 -1 كارايي.. 10

1 –6-2 تحليل پوششي داده ها (DEA) 12

1 -6-2- 1 مزاياي تحليل پوششي داده ها 13

1 –  7 درآمد خانوار. 13

1 – 8 رگرسيون چند متغيره 14

1 – 9 قلمرو تحقيق. 14

1- 9 -1 قلمرو موضوعي.. 14

1 –9- 2 قلمرو مكاني.. 14

1- 9- 3 قلمرو زماني.. 15

فصل دوم مروري بر تحقيقات انجام شده. 16

2- 1 مقدمه. 17

2 – 2 مباني نظري تحقيق. 18

2 – 2 – 1 نقش درآمد خانوار در مصرف انرژي.. 18

2-2-1-1 نظريه مصرف كينز يا تئوري درآمد مطلق. 20

2-2-1-2 نظريه درآمد نسبي.. 21

2-2-1-3 نظريه درآمد دائمي.. 21

2-2-1-4 نظريه سيكل زندگي.. 22

2-2-1-5 نتايج مهم نظريه هاي مصرف.. 23

2-2-2 نقش فرهنگ جامعه بر روي الگوي مصرف خانوار. 23

2-2-2-1 عوامل فرهنگي موثر بر نوع و ميزان مصرف.. 26

2-2-2-1-1جهاني شدن. 26

2-2-2-1-2 مصرف تفاخري.. 26

2-2-2-1-3 مصرف چشم و هم چشمي.. 27

2-2-2-1-4 مد اجتماعي.. 27

2-2-2-1-5 تبليغات بازرگاني.. 27

2-2-2-2 رويكرد دين اسلام در رابطه با مصرف.. 28

2-2-3 نقش دماي هوا بر مصرف انرژي.. 29

2-3 مباني تئوري تحقيق. 30

2-3-1 پيشينه تحقيقات داخل کشور: 30

فصل سوم : روش تحقيق.. 37

3-1 مقدمه. 38

3-2 نوع تحقیق. 38

3-3 مدل تحقیق. 38

3- 4 فرضیه های تحقیق. 93

3- 5 متغیرهای تحقیق. 40

3-5-1 متغیرهای مستقل. 40

3-5-2- متغیرهای وابسته. 40

3- 6 تاریخچه تحلیل پوششی داده ها 40

3 – 7 تعریف تحلیل پوششی داده ها 42

3- 8 ویژگی ها و قابلیت های کاربردی مدلهای تحلیل پوششی داده ها 44

3 – 9 محدودیت ها و مسائل خاص در مورد رویکرد DEA.. 45

3 – 10 انواع مدلهای تحلیل پوششی داده ها 48

3-10- 1 مدل CCR.. 48

3-10- 2 مدل BCC.. 49

3-11 دیدگاههای ورودی- محور و خروجی – محور در حل مدلهای DEA.. 50

3- 12 بازگشت نسبت به مقیاس… 51

3-13 تاریخچه رگرسیون. 52

3- 14 رگرسیون خطی.. 53

3-15رگرسیون چند متغیره ………………………………………………………………………………………………….55

3-16ارزیابی اوزان شاخص ها به روش آنتروپی……………………………………………………………………………..55

3 – 17 روش گرد آوری اطلاعات…………………………………………………………………………………………….56

3- 18 جامعه آماری تحقیق…………………………………………………………………………………………………..57

3 – 19 روش نمونه گیری…………………………………………………………………………………………………….57

3-20 روش تجزیه و تحلیل داده ها ………………………………………………………………………………………….57

فصل چهارم نتايج.. 60

4- 1 مقدمه: 61

4-2 پاسخ به سوالات تحقیق………………………………………………………………………………………………….61

4-2-1 پاسخ به سوال پژوهشی اول…………………………………………………………………………………………..61

4-2-2 پاسخ به سوال پژوهشی دوم…………………………………………………………………………………………..62

4-2-3 پاسخ به سوال پژوهشی سوم………………………………………………………………………………………….62

4-2-4 پاسخ به سوال پژوهشی چهارم………………………………………………………………………………………..62

4- 2 آمار توصيفي داده ها 62

4-2-1 آمار توصيفي مربوط به درآمد ساليانه خانوارها: 62

4-2-2 آمار توصيفي مربوط به شاخص فرهنگي نواحي تابعه: 63

4-2-3 آمار توصيفي مربوط به شاخص نيروهاي عملياتي و ماشين آلات جهت وصول مطالبات در نواحي تابعه: 65

4-2-4 آمار توصيفي مربوط به شاخص ميانگين دماي هواي ساليانه  نواحي تابعه شرکت گاز استان اردبيل: 66

4-2- 5 آمار توصيفي مربوط به خروجي اول که بيانگر نسبت مبلغ فيش هاي واريز شده به مبلغ فيش هاي صادره نواحي تابعه شرکت گاز استان اردبيل: 67

4-2-6 آمار توصيفي مربوط به خروجي دوم که بيانگر نسبت تعداد فيش هاي واريز شده به تعداد فيش هاي صادره نواحي تابعه شرکت گاز استان اردبيل: 68

4 – 3 مدل برنامه ریزی شده برای تحلیل پوششی داده ها در نرم افزارGAMS

4- 4  آمار توصيفي حاصل از نتايج حل مدل توسط روش تحليل پوششي داده ها: 70

4-5 وزن هاي بهين ورودي ها و خروجي ها براي هر يک از نواحي تابعه:…………………………….72

4- 6 تصوير هر DMU  بر روي مرز کارا : 73

4-7 نتايج حاصل از حل مدل توسط رگرسيون : 77

فصل پنجم  بحث و نتيجه گيري.. 80

5-1 مقدمه…………………81

5-2 بحث و تفسير نتايج.. 81

5-3 پيشنهادات.. 83

5-4 محدوديت هاي تحقيق. 84

5-5 پیشنهادات برای تحقیقات آتی……………….85

فهرست منابع. 87

چکیده انگلیسی……………….91

 

فهرست جداول

جدول 4-1 در آمد ساليانه خانوار. 63

جدول 4-2  شاخص فرهنگي ناحيه. 64

جدول 4-3 شاخص نيروهاي عملياتي و ماشين آلات.. 65

جدول 4-4 شاخص ميانگين دماي هواي ساليانه. 66

جدول 4-5 نسبت مبالغ واريزي  به مبالغ صادره 67

جدول 4-6 نسبت تعداد فيش واريزي به تعداد فيش صارده 68

جدول 4-7 نمرات کارايي وصول مطالبات.. 71

جدول4-8  اوزان ورودي ها و خروجي هاي مدل تحليل پوشش داده ها 73

جدول4-9  تصوير هر DMU  بر روي مرز کارا 74

جدول 4-10متغير هاي وابسته و مستقل. 77

جدول4-11 نتايج رگرسيون. 78

جدول4-12 نمرات کارايي وصول مطالبات.. 79

 

فهرست نمودار

نمودار 3-1 چارچوب مفهومی مدل پژوهش…………39

نمودار3-2 الگوي بهبود كارايي.. 50

نمودار 3-3 مرز توليد مدل CCR.. 52

نمودار 3-4 مرز توليد مدل BCC.. 52

نمودار 4-1 نمرات کارايي وصول مطالبات.. 72

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، میتوانید از کلیه کارتهای عضو شتاب  استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + ده =

enemad-logo