پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
تحلیل رابطه بین سرمایه اجتماعی و مشارکت سیاسی :پایان نامه ارشد رشته علوم سیاسی
doc
تعداد صفحات : 228
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته علوم سیاسی
همراه با جداول ، اشکال و نمودار
89000 تومان


علوم سیاسی را میتوان از جمله رشته های بسیار حساس و تعیین کننده برای رشد و شکوفایی هر جامعه ای برشمرد ، واضح است که این سیاست که سرنوشت یک جامعه رو رقم میزند و هرچه قدر بتوان رجال سیاس زبده و کارآمدی در طول تحصیل تربیت و معرفی کرد آن جامعه به شکل بهتری رهنمود خواهد شد. دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های آماده کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی میپردازد .این  پایان نامه با عنوان “ تحلیل رابطه بین سرمایه اجتماعی و مشارکت سیاسی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه های اصفهان، صنعتی اصفهان، هنر اصفهان و علوم پزشکی اصفهان ” با فرمت WOrd (قابل ویرایش) در228  صفحه تقدیم کاربران میگردد.

 

چکیده تحلیل رابطه بین سرمایه اجتماعی و مشارکت سیاسی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه های اصفهان، صنعتی اصفهان، هنر اصفهان و علوم پزشکی اصفهان :

سرمایه اجتماعی موضوعی بین رشته­ای است که در سال­های اخیر به طور روزافزونی مورد توجه صاحب­نظران حوزه­های مختلف علوم، بویژه حوزه علوم سیاسی، جامعه­شناسی، مدیریت و اقتصاد قرار گرفته است. یکی از حوزه­های که به نظر می­رسد سرمایه اجتماعی بر روی آن تاثیر دارد، مشارکت سیاسی است که می­تواند از طریق تقویت و گسترش علاقه­مندی افراد به مسائل سیاسی باعث بهبود فعالیت­های سیاسی آنان گردد.

از این رو هدف این پژوهش، بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر مشارکت سیاسی در بین دانشجویان دانشگاه­های دولتی شهر اصفهان می­باشد. روش پژوهش، ترکیبی از روش­های همبستگی، علی-مقایسه­ای و مدلسازی معادلات ساختاری می­باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه­های دولتی شهر اصفهان در سال 1392-1393 می­باشد. روش نمونه­ گیری تصادفی طبقه­ای است که برای بررسی این پژوهش از حجم نمونه 383 نفر استفاده شد. ابزار گردآوری داده ­ها و اطلاعات شامل دو پرسشنامه سنجش سرمایه اجتماعی و مشارکت سیاسی است که اعتبار آنها با روش آلفای کرونباخ تعیین شده است.

در این پژوهش با تقسیم سرمایه اجتماعی به سه بعد اعتماد اجتماعی، هنجارهای اجتماعی و شبکه­ های اجتماعی و مشارکت سیاسی به 5 مولفه شرکت در انتخابات، ظرفیت سیاسی، اعتراض سیاسی، مصرف­ گرایی سیاسی و مشارکت پست مدرن از روش رگرسیون OLS مبتنی بر کوواریانس و مدلسازی معادلات ساختاری با روش PLS مبتنی بر واریانس برای بررسی فرضیات اصلی استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل فرضیه­ های اصلی حاکی از آن است که:

  1. سرمایه اجتماعی بر میزان شرکت در انتخابات تاثیر مثبت و معنی­داری دارد.
  2. سرمایه اجتماعی بر میزان ظرفیت سیاسی تاثیر مثبت و معنی­داری دارد.
  3. سرمایه اجتماعی بر میزان اعتراض سیاسی تاثیر مثبت و معنی­داری دارد.
  4. سرمایه اجتماعی بر میزان مصرف­گرایی سیاسی تاثیر مثبت و معنی­داری دارد.
  5. سرمایه اجتماعی بر میزان مشارکت پست مدرن تاثیر مثبت و معنی­داری دارد.
  6. سرمایه اجتماعی بر کل مشارکت سیاسی تاثیر مثبت و معنی­داری دارد.

 

 اهداف پژوهش

برخلاف انگيزش­ها و مقاصد شخصي پژوهشگر در بر عهده گرفتن يک پروژه تحقيقاتي، اهداف پژوهش به انواع معرفت توليد شده در تحقيق مربوط مي­شود. پژوهش اجتماعي مي­تواند چند هدف داشته باشد که از اهداف نسبتاً ساده تا اهداف بسيار پيچيده را شامل شود و هم پژوهش­هاي کاربردي را در بر مي­گيرد و هم پژوهشهاي بنيادي را. اهداف پژوهش شامل اکتشاف، توصيف، تبيين، فهم، پيش بيني، تغيير، ارزشيابي و برآورد تأثير مي­شود. يک پروژه تحقيقاتي مي­تواند فقط مي­تواند يکي از اين اهداف يا شايد چند هدف را به ترتيب تعقيب کند کانون توجه پژوهش بنيادي بر پنج هدف اول متمرکز است (بليکي، 1384: 102).

در این راستا، هدف از این پژوهش بررسی میزان، نوع و نقش سرمایه اجتماعی بر مشارکت سیاسی دانشجویان می­باشد. یکی از معضلات مهم جامعه امروز، بی­تفاوتی سیاسی دانشجویان در مقایسه با گذشته می­باشد که متاسفانه مشکلات زیادی را برای جامعه ایجاد کرده است، در این پژوهش سعی می­شود به روش پیمایشی رابطه سرمایه اجتماعی و مشارکت سیاسی مورد بررسی قرار گیرد. سپس با مرور ادبیات نظری و پژوهشی، راهکارهایی برای ارتقای سطوح سرمایه اجتماعی و مشارکت سیاسی متناسب با بافت و جامعه پژوهش ارائه خواهد شد. به طور کلی اهداف مبتنی بر نتایج جمعیت­ شناختی پژوهش

اهداف فرعی و اهداف اصلی این پژوهش عبارتند از:

اهداف مبتنی بر نتایج جمعیت­ شناختی پژوهش

  1. تبیین رابطه سن افراد با ابعاد مختلف مشارکت سیاسی
  2. تبیین ابعاد مختلف مشارکت سیاسی در بین مردان و زنان
  3. تبیین ابعاد مختلف مشارکت سیاسی در بین دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری
  4. تبیین ابعاد مختلف مشارکت سیاسی در بین رشته­های انسانی، پزشکی، فنی و مهندسی، هنر و علوم پایه
  5. تبیین ابعاد مختلف مشارکت سیاسی در بین قومیت­های مختلف
  6. تبیین ابعاد مختلف مشارکت سیاسی در بین سطوح درآمدی مختلف
  7. تبیین ابعاد مختلف مشارکت سیاسی در بین افراد شیعه و سنی
  8. تبیین ابعاد مختلف مشارکت سیاسی در بین افراد شاغل و بیکار
  9. تبیین ابعاد مختلف مشارکت سیاسی در بین افراد شیعه و سنی

 اهداف فرعی

  1. تبیین رابطه ابعاد اعتماد اجتماعی با شرکت در انتخابات
  2. تبیین رابطه ابعاد اعتماد اجتماعی با ظرفیت سیاسی
  3. تبیین رابطه ابعاد اعتماد اجتماعی با اعتراض سیاسی
  4. تبیین رابطه ابعاد اعتماد اجتماعی با مصرف­گرایی سیاسی
  5. تبیین رابطه ابعاد اعتماد اجتماعی با مشارکت پست­مدرن
  6. تبیین رابطه ابعاد هنجارهای اجتماعی با شرکت در انتخابات
  7. تبیین رابطه ابعاد هنجارهای اجتماعی با ظرفیت سیاسی
  8. تبیین رابطه ابعاد هنجارهای اجتماعی با اعتراض سیاسی
  9. تبیین رابطه ابعاد هنجارهای اجتماعی با مصرف­گرایی سیاسی
  10. تبیین رابطه ابعاد هنجارهای اجتماعی با مشارکت پست­مدرن
  11. تبیین رابطه ابعاد شبکه­های اجتماعی با شرکت در انتخابات
  12. تبیین رابطه ابعاد شبکه­های اجتماعی با ظرفیت سیاسی
  13. تبیین رابطه ابعاد شبکه­های اجتماعی با اعتراض سیاسی
  14. تبیین رابطه ابعاد شبکه­های اجتماعی با مصرف­گرایی سیاسی
  15. تبیین رابطه ابعاد شبکه­های اجتماعی با مشارکت پست­مدرن
  16. تبیین تاثیر ابعاد سرمایه اجتماعی بر میزان شرکت در انتخابات
  17. تبیین تاثیر ابعاد سرمایه اجتماعی بر ظرفیت سیاسی
  18. تبیین تاثیر ابعاد سرمایه اجتماعی بر اعتراض سیاسی
  19. تبیین تاثیر ابعاد سرمایه اجتماعی بر مصرف­گرایی سیاسی
  20. تبیین تاثیر ابعاد سرمایه اجتماعی بر مشارکت پست­مدرن

اهداف اصلی

  1. تبیین تاثیر سرمایه اجتماعی بر شرکت در انتخابات
  2. تبیین تاثیر سرمایه اجتماعی بر ظرفیت سیاسی
  3. تبیین تاثیر سرمایه اجتماعی بر اعتراض سیاسی
  4. تبیین تاثیر سرمایه اجتماعی بر مصرف­گرایی سیاسی
  5. تبیین تاثیر سرمایه اجتماعی بر مشارکت پست­مدرن
  6. تبیین تاثیر سرمایه اجتماعی بر کل مشارکت سیاسی

اهميت و ارزش پژوهش

مفاهيم سرمايه اجتماعي و مشارکت سیاسی از مفاهيم اساسي و پايه­اي هستند که نه تنها در کشورهاي پيشرفته بلکه در کشورهاي جهان سوم نیز براي انديشمندان به مساله­ ای مهم تبدیل شده است. مفهوم سرمايه اجتماعي به اشکال مختلف در دنياي جديد اهميت پيدا مي­کند. خيلي از متفکران از قبيل پوتنام، بورديو و فوکوياما بر اين باورند که جامعه براي اينکه بتواند در مسير پيشرفت(در عرصه­ هاي مختلف) درست و کم هزينه گام بردارد نيازمند سرمايه­گذاري درازمدت در زمينه سرمايه­اجتماعي مي­باشد زیرا درحالیکه انجام سرمايه ­گذاري­هاي کلان توسط دولت­ها و سازمان­هاي رسمي پر­هزينه مي­باشد اما از طريق شبکه ­ها، اعتماد اجتماعي و غيره که منجر به مشارکت داوطلبانه مردم مخصوصا در حوزه ­های سیاسی مي­شوند اين هزينه ­ها به حداقل مي­رسد. بنابراين سرمايه ­اجتماعي پيش­­­نياز توسعه صحیح و کم هزينه در بخش هاي مختلف جامعه از جمله عرصه ­های سیاسی و مخصوصا مشارکت سیاسی محسوب مي­شود.

امروزه مشارکت سیاسی به عنوان مهمترین شاخص توسعه سیاسی ملت­ها به امری گریزناپذیر تبدیل شده است. این امر در کشورهای جهان سوم که گذار از سنت به مدرنیته را تجربه می­کنند به شکلی حساس­تر خود را نشان می­دهد. دولت­ها نیز ناچارند برای کسب مشروعیت به مشارکت سیاسی تن در دهند. از طرف دیگر میزان بالای مشارکت سیاسی مردم در زمینه تصمیمات و خط مشی ­های سیاسی بر فرهنگ توسعه­ یافته و توسعه یافتگی فرهنگ سیاسی آن جامعه دلالت دارد.

از منظر دینی، مشارکت سیاسی فعال و حساسیت نسبت به سرنوشت خود و جامعه، نه تنها یک حق، بلکه یک تکلیف حتمی و ضروری و ارزشی مطلوب برای دانشجویان و عموم جامعه است. از این رو بررسی نقش، جایگاه و کارکردهای دانشجویان در نظام سیاسی و ضرورت بهره­مندی جامعه از توانمندی­های دانشجویان در اداره امور می­تواند یکی از شرایط اجتناب­ ناپذیر توسعه سیاسی و اجتماعی باشد.

سیاسی بودن دانشجو در حدی که در برابر سرنوشت خود و جامعه حساس باشد؛ نسبت به مسائل داخلی و خارجی و جریان­های موجود از بینش و تحلیل سیاسی برخوردار باشد؛ از جمله ضرورت­های حیات سیاسی دانشجویان و لازمه توسعه سیاسی است. همچنین تبیین کارکردهای دانشگاه به عنوان یکی از بخش­های ساختار فرهنگی کشور و نقشی که دانشجو در این زمینه به عهده دارد به خوبی مبین ضرورت مشارکت سیاسی دانشجویان است. از این رو به نظر می­رسد پرداختن به مقوله مشارکت سیاسی از منظر دانشجویان می­تواند روشنگر یکی از ابعاد توسعه­ یافتگی باشد.

بنابراین مهم­ترین ضرورت­های این پژوهش نقش بی بدیل سرمایه اجتماعی در سوق دادن به مشارکت سیاسی قشر دانشجو می­باشد. بدون شک سرمایه اجتماعی و بسیج اجتماعی در واقعی و ناب­ترین شکل آن در صحنه انقلاب اسلامی ایران متجلی گردید. براساس مطالعه ­های میدانی انجام شده، روند بازتولید این سرمایه در بین دانشجویان رو به کاهش است و این کاهش سرمایه اگرچه خفیف، اما نگران­ کننده می­باشد. بر اساس مطالعات گوناگون، سرمایه اجتماعی در دهه دوم و سوم پس از پیروزی انقلاب اسلامی نسبت به دهه اول کاهش یافته (رنانی، 1385) و در صورت ادامه این روند، تبعات زیانبار آن متوجه نظام و کشور خواهد بود. گسترش سرمایه اجتماعی در بین دانشجویان زمینه رشد فرهنگ مشارکتی، روحیه داوطلبانه و همکاری و اعتماد اجتماعی فراگیر را فراهم می کند و نوعی پیوند و رابطه محکم را در سطح بین فردی ایجاد خواهد کرد.

ضرورت دیگر این پژوهش شناخت خواسته ­ها و علایق قشر دانشجویان به عنوان قشر توسعه ­خواه کشور می­باشد. با توجه به اینکه درحال حاضر جنگ نرم به عنوان پروژه­اي عظيم عليه جمهوري اسلامي در حال تدوين است و در این میان با توجه بی ­تفاوتی­های سیاسی­ای که در میان دانشجویان در طی سالیان اخیر صورت گرفته است ضرورت شناخت صحیح پدیده آسیب‌ها ـ تجزیه و تحلیل روند آنها و ارائه نسخه‌های کاربردی لازم و عملیاتی نمودن آنها، از جمله موضوعاتی است که می‌تواند در جهت مهار و کنترل آسیب‌ها مسئولین کشور را موفق سازد. به نظر می­رسد که این بی ­تفاوتی سیاسی قشر دانشجو به عدم شکل­گیری مطلوب سرمایه اجتماعی در کشور بر می­گردد؛ چرا که سرمايه اجتماعي می­تواند از طريق هنجارهاي دستوري همانند تقويت روحيه گروهي، همكاري، تعاون، رقابت سالم، برقراري كنش­ها و تعاملات اجتماعي مبتني بر اعتماد، صداقت و احترام متقابل و از بين بردن تعارضات و خصومت­ها ميان افراد، به تقويت حس همبستگي و وفاق ملي و نهایت مشارکت مردم در امور مختلف زندگی افراد كمك كند.

تأکيد بر اين نکته الزامي است که تغيير و دگرگوني در ميزان سرمايه اجتماعي نشانگر علائم بيماري يا سلامت جامعه است و جوامعي که ميزان سرمايه اجتماعي آنها به هر دليلي کاهش يابد، گسيختگي­ها و شکاف­هاي ژرفي در ميان گروه­هاي اجتماعي آن پديدار مي­گردد و باعث مي­شود که عوامل واسطه­ پذيري آن که شامل شبکه­ هاي رسمي و غيررسمي سازمان­ها و هنجارهاي اجتماعي مربوط به مشارکت می­باشد، به صورت صحيح عمل نکرده و جامعه را با بحران­هاي گوناگون رو به رو سازد؛ لذا اين امر خود منجر به کاهش و زوال تدريجي مشارکت سیاسی در جامعه مي شود. بنابراين به نظر می­رسد که بررسی سطح و رابطه میان سرمایه اجتماعی و مشارکت سیاسی امری ضروری می­باشد.

 

 

فرضیات پژوهش

فرضیات مبتنی بر نتایج جمعیت ­شناختی پژوهش

  1. بین سن افراد با ابعاد مختلف مشارکت سیاسی رابطه­ وجود دارد.
  2. میزان ابعاد مختلف مشارکت سیاسی در بین مردان و زنان تفاوت دارد.
  3. میزان ابعاد مختلف مشارکت سیاسی در بین دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تفاوت دارد.
  4. میزان ابعاد مختلف مشارکت سیاسی در بین رشته­های انسانی، پزشکی، فنی و مهندسی، هنر و علوم پایه تفاوت دارد.
  5. میزان ابعاد مختلف مشارکت سیاسی در بین قومیت­های مختلف تفاوت دارد.
  6. میزان ابعاد مختلف مشارکت سیاسی در بین سطوح درآمدی مختلف تفاوت دارد.
  7. میزان ابعاد مختلف مشارکت سیاسی در بین افراد شیعه و سنی تفاوت دارد.
  8. میزان ابعاد مختلف مشارکت سیاسی در بین افراد شاغل و بیکار تفاوت دارد.
  9. میزان ابعاد مختلف مشارکت سیاسی در بین افراد شیعه و سنی تفاوت دارد.

فرضیات فرعی پژوهش

  1. بین ابعاد اعتماد اجتماعی با شرکت در انتخابات رابطه­ وجود دارد.
  2. بین ابعاد اعتماد اجتماعی با ظرفیت سیاسی رابطه­ وجود دارد.
  3. بین ابعاد اعتماد اجتماعی با اعتراض سیاسی رابطه وجود دارد.
  4. بین ابعاد اعتماد اجتماعی با مصرف­گرایی سیاسی رابطه وجود دارد.
  5. بین ابعاد اعتماد اجتماعی با مشارکت پست­مدرن رابطه­ وجود دارد.
  6. بین ابعاد هنجارهای اجتماعی با شرکت در انتخابات رابطه­ وجود دارد.
  7. بین ابعاد هنجارهای اجتماعی با ظرفیت سیاسی رابطه­ وجود دارد.
  8. بین ابعاد هنجارهای اجتماعی با اعتراض سیاسی رابطه­ وجود دارد.
  9. بین ابعاد هنجارهای اجتماعی با مصرف­گرایی سیاسی رابطه­ وجود دارد.
  10. بین ابعاد هنجارهای اجتماعی با مشارکت پست­مدرن رابطه وجود دارد.
  11. بین ابعاد شبکه­ های اجتماعی با شرکت در انتخابات رابطه­ وجود دارد.
  12. بین ابعاد شبکه ­های اجتماعی با ظرفیت سیاسی رابطه وجود دارد.
  13. بین ابعاد شبکه­ های اجتماعی با اعتراض سیاسی رابطه وجود دارد.
  14. بین ابعاد شبکه ­های اجتماعی با مصرف­گرایی سیاسی رابطه­ وجود دارد.
  15. بین ابعاد شبکه­ های اجتماعی با مشارکت پست­مدرن رابطه وجود دارد.
  16. ابعاد سرمایه اجتماعی بر میزان شرکت در انتخابات تاثیر دارد.
  17. ابعاد سرمایه اجتماعی بر ظرفیت سیاسی تاثیر دارد.
  18. ابعاد سرمایه اجتماعی بر اعتراض سیاسی تاثیر دارد.
  19. ابعاد سرمایه اجتماعی بر مصرف­گرایی سیاسی تاثیر دارد.
  20. ابعاد سرمایه اجتماعی بر مشارکت پست­مدرن تاثیر دارد.

فرضیات اصلی پژوهش

  1. سرمایه اجتماعی بر شرکت در انتخابات تاثیر دارد.
  2. سرمایه اجتماعی بر ظرفیت سیاسی تاثیر دارد.
  3. سرمایه اجتماعی بر اعتراض سیاسی تاثیر دارد.
  4. سرمایه اجتماعی بر مصرف­گرایی سیاسی تاثیر دارد.
  5. سرمایه اجتماعی بر مشارکت پست­مدرن تاثیر دارد.
  6. سرمایه اجتماعی بر کل مشارکت سیاسی تاثیر دارد.

 

فهرست مطالب

  • فصل اول: کلیات پژوهش
  • 1-1. شرح و بيان مساله پژوهشی.. 1
  • 1-2. اهداف پژوهش…. 5
  • 1-2-1. اهداف مبتنی بر نتایج جمعیت شناختی پژوهش…. 6
  • 1-2-2. اهداف فرعی.. 6
  • 1-2-3. اهداف اصلی.. 7
  • 1-3. اهميت و ارزش پژوهش…. 7
  • 1-4. كاربرد نتايج پژوهش…. 8
  • 1-5. نوآوری پژوهش…. 9
  • 1-6. فرضیات پژوهش…. 10
  • 1-6-1. فرضیات مبتنی بر نتایج جمعیت شناختی پژوهش…. 10
  • 1-6-2. فرضیات فرعی پژوهش…. 10
  • 1-6-3. فرضیات اصلی پژوهش…. 10
  • 1-7. تعریف نظری مفاهیم.. 11
  • 1-7-1. سرمايه اجتماعي: 11
  • 1-7-2. هنجارهای اجتماعي: 11
  • 1-7-3. اعتماد اجتماعي: 12
  • 1-7-4. شبکه های اجتماعی: 12
  • 1-7-5. مشارکت سیاسی: 12
  • فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
  • 2-1. مقدمه. 14
  • 2-2. مروری بر پژوهش های پیشین.. 15
  • 2-2-1. ادبیات پژوهش در منابع داخل کشور. 15
  • 2-2-2. ادبیات پژوهش در منابع خارج از کشور. 22
  • 2-3. مفهوم مشارکت سیاسی.. 29
  • 2-4. رهیافت انتخاب عقلایی.. 35
  • 2-5. رهیافت بسیج.. 38
  • 2-6. رهیافت انگیزش عمومی.. 41
  • 2-7. حوزه مشارکت سیاسی.. 42
  • 2-8. سطوح مشارکت سیاسی.. 45
  • 2-9. تحلیلهای فردگرایانه و جامعه شناسانه از مشارکت سیاسی.. 50
  • 2-10. تبیین منطق اجتماعی فعالیت های سیاسی.. 52
  • 2-11. رابطه سرمایه اجتماعی و مشارکت سیاسی.. 56
  • 2-12. بنیان های سرمایه اجتماعی.. 58
  • 2-13. مفهوم سرمایه اجتماعی.. 59
  • 2-13-1. پیر بوردیو و اشکال مختلف سرمایه اجتماعی.. 61
  • 2-13-2. جیمز کلمن و تبیین سرمایه اجتماعی.. 67
  • 2-13-3. گرانووتر  و سرمایه اجتماعی شبکه. 69
  • 2-13-4. دیدگاه بارت در مورد حفره های ساختاری.. 71
  • 2-13-5. فوکویاما و سرمایه اجتماعی مبتنی بر هنجارها 74
  • 2-13-6. رهیافت منابع اجتماعی نان لین.. 76
  • 2-13-7. رهیافت مدنی پوتنام نسبت به سرمایه اجتماعی.. 79
  • 2-13-8. پورتس و نقد پوتنام. 83
  • 2-13-9. وولکاک و نارایان و پیوندهای خارج از شبکه. 84
  • 2-13-10. گوشال و ناهاپیت و ابعاد سه گانه. 86
  • 2-14. ابعاد سرمایه اجتماعی.. 86
  • 2-14-1. اعتماد اجتماعی.. 88
  • 2-14-2. هنجارهای اجتماعی.. 90
  • 2-14-3. شبکه های اجتماعی.. 91
  • 2-15. رابطه ابعاد مختلف سرمایه اجتماعی و مشارکت سیاسی.. 93
  • 2-15-1. رابطه اعتماد اجتماعی و مشارکت سیاسی.. 94
  • 2-15-2. رابطه هنجارهای اجتماعی و مشارکت سیاسی.. 102
  • 2-15-3. ارتباط شبکه های اجتماعی و مشارکت سیاسی.. 107
  • 2-16. رابطه متغیرهای زمینه ای و مشارکت سیاسی.. 111
  • فصل سوم: روش‌شناسی پژوهشی
  • 3-1. مقدمه. 117
  • 3-2. روش پژوهش بر اساس هدف… 117
  • 3-3. روش پژوهش بر اساس نحوه گردآوري داده ها 118
  • 3-4. جامعه آماری پژوهش…. 119
  • 3-5. تعداد نمونه و روش نمونه گيري.. 120
  • 3-6. متغيرهاي پژوهش…. 121
  • 3-7. ابزار گردآوري داده ها 123
  • 3-8. ابزار تجزيه و تحليل.. 127
  • 3-9. مدلسازی معادلات ساختاري به روش حداقل مجذورات جزئي PLS-PM… 127
  • فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها
  • 4-1. مقدمه. 133
  • 4-2. نتایج توصیفی تک متغیره. 133
  • 4-2-1. یافته های توصیفی متغیرهای جمعیت شناختی.. 134
  • 4-2-1-1. وضعیت جنسی پاسخگویان.. 134
  • 4-2-1-2.وضعیت دینی پاسخگویان.. 134
  • 4-2-1-3.وضعیت سطح تحصیلات پاسخگویان.. 135
  • 4-2-1-4.وضعیت رشته تحصیلی پاسخگویان.. 135
  • 4-2-1-5. ترکیب قومی پاسخگویان.. 136
  • 4-2-1-6. وضعیت تاهل پاسخگویان.. 137
  • 4-2-1-7. وضعیت اشتغال پاسخگویان.. 137
  • 4-2-1-8. وضعیت سکونت پاسخگویان.. 138
  • 4-2-1-9.وضعیت سطح درآمد پاسخگویان.. 138
  • 4-2-1-10. وضعیت سنی پاسخگویان.. 139
  • 4-2-1-11. وضعیت تعداد اعضای خانواده پاسخگویان.. 139
  • 4-2-2. نتایج توصیفی متغیرهای اصلی پژوهش…. 139
  • 4-2-2-1. آماره های توصیفی اعتماد اجتماعی دانشجویان.. 139
  • 4-2-2-2.آماره های توصیفی هنجارهای اجتماعی دانشجویان.. 140
  • 4-2-2-3.آماره های توصیفی شبکه های اجتماعی دانشجویان.. 141
  • 4-2-2-4.آماره های توصیفی مشارکت سیاسی دانشجویان.. 141
  • 4-3. روابط بین متغیرها و نتایج تحلیل استنباطی.. 142
  • 4-3-1. آزمون فرضیه های جمعیت شناختی پژوهش…. 142
  • 4-3-2. آزمون فرضیات فرعی پژوهش…. 152
  • 4-3-3. آزمون فرضیات اصلی پژوهش…. 167
  • 4-4. مدلسازی معادلات ساختاری فرضیات پژوهش… 172
  • فصل پنجم: نتیجه‌گیری
  • 5-1. مقدمه. 174
  • 5-2. نتایج تجربی توصیفی.. 177
  • 5-3. نتایج استنباطی پژوهش…. 179
  • 5-4. محدودیتهای پژوهش…. 194
  • 5-5. پیشنهادات پژوهش…. 194
  • 5-6. پیشنهادهای پژوهشی.. 195
  • منابع و مآخذ..196
  • الف. منابع فارسی.. 196
  • ب. منابع لاتين.. 202

 

 

فهرست جداول

  • جدول (3-1). جامعه آماری دانشگاه ها و تعداد نمونه آماری هر کدام از آنها 121
  • جدول(3-2).  ابعاد و شاخص های سرمایه اجتماعی.. 122
  • جدول(3-3).  ابعاد مشارکت سیاسی.. 123
  • جدول(3-4). ضرایب محاسبه شده برای هر یک از ابعاد فرعی سرمایه اجتماعی.. 124
  • جدول (3-5). ارزش ویژه و درصد واریانس تبیین شده بر اساس عوامل استخراج شده در پرسشنامه مشارکت سیاسی   126
  • جدول (3-6). شاخص های پایایی همسانی درونی ابعاد مشارکت سیاسی.. 127
  • جدول (3-7). ارزیابی اندازه گیری مدلهای اندازه گیری پژوهش…. 130
  • جدول (3-8). ماتریس بارهای عاملی متقابل (Cross Loadings)… 132
  • جدول(4-1). توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت… 134
  • جدول(4-2). توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب مذهب… 134
  • جدول (4-3). توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سطح تحصیلات… 135
  • جدول (4-4). توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب رشته تحصیلی.. 135
  • جدول(4-5). توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب قومیت… 136
  • جدول(4-6). توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب وضعیت تاهل.. 137
  • جدول(4-7). توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب وضعیت اشتغال.. 137
  • جدول(4-8). توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب وضعیت سکونت… 138
  • جدول(4-9). توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سطح درآمد.. 138
  • جدول(4-10). توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سن دانشجویان.. 139
  • جدول(4-11). توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب تعداد اعضای خانواده دانشجویان.. 139
  • جدول(4-12). آمار توصیفی شرکت کنندگان در هر یک ابعاد اعتماد اجتماعی.. 139
  • جدول(4-13). آمار توصیفی شرکت کنندگان در هر یک ابعاد هنجارهای اجتماعی.. 140
  • جدول(4-14). آمار توصیفی شرکت کنندگان در هر یک ابعاد شبکه های اجتماعی.. 141
  • جدول(4-15). آمار توصیفی شرکت کنندگان در هر یک ابعاد مشارکت سیاسی.. 141
  • جدول(4-16). آمار توصیفی ابعاد مشارکت سیاسی در بین افراد میانسال و بزرگسال.. 142
  • جدول (4-17). آزمون تفاوت میانگین مشارکت سیاسی بر حسب سن دانشجویان.. 143
  • جدول (4-18). آمار توصیفی ابعاد مشارکت سیاسی در بین مردان و زنان.. 144
  • جدول (4-19). آزمون تفاوت میانگین مشارکت سیاسی بر حسب جنسیت دانشجویان.. 144
  • جدول (4-20). آمار توصیفی میزان ابعاد مشارکت سیاسی در بین دانشجویان مقاطع مختلف… 145
  • جدول (4-21). آزمون تفاوت میزان ابعاد مشارکت سیاسی در بین دانشجویان سطوح تحصیلی مختلف… 145
  • جدول (4-22). آمار توصیفی ابعاد مشارکت سیاسی در بین رشته های انسانی، پزشکی، فنی و مهندسی، هنر و علوم پایه  146
  • جدول (4-23). آزمون تفاوت میزان ابعاد مختلف مشارکت سیاسی در بین دانشجویان رشته های مختلف… 147
  • جدول (4-24). آمار توصیفی میزان ابعاد مشارکت سیاسی در بین قومیت های مختلف… 147
  • جدول (4-25). آزمون تفاوت میزان ابعاد مختلف مشارکت سیاسی در بین قومیت های مختلف… 148
  • جدول (4-26). آمار توصیفی میزان ابعاد مشارکت سیاسی در بین سطوح درآمدی مختلف… 149
  • جدول (4-27). آزمون تفاوت میزان ابعاد مختلف مشارکت سیاسی در بین دانشجویان بر حسب سطوح درآمدی مختلف    149
  • جدول (4-28). آمار توصیفی میزان ابعاد مشارکت سیاسی در بین افراد شیعه و سنی.. 150
  • جدول (4-29). آزمون تفاوت میانگین ابعاد مشارکت سیاسی بر حسب نوع مذهب دانشجویان.. 150
  • جدول (4-30). آمار توصیفی میزان ابعاد مشارکت سیاسی در بین افراد شاغل و بیکار. 151
  • جدول(4-31). آزمون تفاوت میانگین ابعاد مشارکت سیاسی بر حسب وضعیت اشتغال دانشجویان.. 151
  • جدول (4-32). همبستگي ابعاد اعتماد اجتماعی و شرکت در انتخابات… 152
  • جدول (4-33). همبستگي ابعاد اعتماد اجتماعی و ظرفیت سیاسی.. 153
  • جدول (4-34). همبستگي ابعاد اعتماد اجتماعی و اعتراض سیاسی.. 153
  • جدول (4-35). همبستگي ابعاد اعتماد اجتماعی و مصرف گرایی سیاسی.. 154
  • جدول (4-36). همبستگي ابعاد اعتماد اجتماعی و مشارکت پست مدرن.. 154
  • جدول (4-37). همبستگي ابعاد هنجار اجتماعی و شرکت در انتخابات… 155
  • جدول (4-38). همبستگي ابعاد هنجار اجتماعی و ظرفیت سیاسی.. 156
  • جدول (4-39). همبستگي ابعاد هنجار اجتماعی و اعتراض سیاسی.. 156
  • جدول (4-40). همبستگي ابعاد هنجار اجتماعی و مصرف گرایی سیاسی.. 157
  • جدول(4-41). همبستگي ابعاد هنجار اجتماعی و مشارکت پست مدرن.. 158
  • جدول (4-42). همبستگي ابعاد شبکه های اجتماعی و شرکت در انتخابات… 159
  • جدول (4-43). همبستگي ابعاد شبکه های اجتماعی و ظرفیت سیاسی.. 160
  • جدول (4-44). همبستگي ابعاد شبکه های اجتماعی و اعتراض سیاسی.. 160
  • جدول (4-45). همبستگي ابعاد شبکه های اجتماعی و مصرف گرایی سیاسی.. 161
  • جدول (4-46). همبستگي ابعاد شبکه های اجتماعی و مشارکت پست مدرن.. 162
  • جدول (4-47). همبستگي ابعاد سرمایه اجتماعی و شرکت در انتخابات… 162
  • جدول(4-48). ضـرايب رگرسيـون به ازاي رگرسيـون هـر بعـد از سـرمایه اجتماعـی بر میزان شـرکت در انتخابات    162
  • جدول (4-49). همبستگي ابعاد سرمایه اجتماعی و ظرفیت سیاسی.. 163
  • جدول(4-50). ضـرايب رگرسيـون به ازاي رگرسيـون هـر بعـد از سـرمایه اجتمـاعی بر میـزان ظـرفیت سیاسی   163
  • جدول (4-51). همبستگي ابعاد سرمایه اجتماعی و اعتراض سیاسی.. 164
  • جدول(4-52). ضـرايب رگرسيـون به ازاي رگرسيـون هـر بعـد از سرمایـه اجتمـاعی بر میـزان اعتـراض سیاسی   164
  • جدول (4-53). همبستگي ابعاد سرمایه اجتماعی و مصرفگرایی سیاسی.. 165
  • جدول(4-54). ضـرايب رگرسيـون به ازاي رگرسيـون هـر بعـد از سرمایـه اجتمـاعی بر میـزان مصرفـگرایی سیاسی   165
  • جدول (4-55). همبستگي ابعاد سرمایه اجتماعی و مشارکت پست مدرن.. 166
  • جدول(4-56). ضـرايب رگرسيـون به ازاي رگرسيـون هـر بعـد از سرمایـه اجتمـاعی بر میـزان مشارکت پست مدرن   166
  • جدول(4-57). ضرايب رگرسيون به ازاي رگرسيون سرمایه اجتماعی بر میزان شرکت در انتخابات… 167
  • جدول(4-58). ضرايب رگرسيون به ازاي رگرسيون سرمایه اجتماعی بر میزان ظرفیت سیاسی.. 167
  • جدول(4-59). ضرايب رگرسيون به ازاي رگرسيون سرمایه اجتماعی بر میزان اعتراض سیاسی.. 168
  • جدول(4-60). ضرايب رگرسيون به ازاي رگرسيون سرمایه اجتماعی بر میزان مصرفگرایی سیاسی.. 169
  • جدول(4-61). ضرايب رگرسيون به ازاي رگرسيون سرمایه اجتماعی بر میزان مشارکت پست مدرن.. 169
  • جدول(4-62). ضرايب رگرسيون به ازاي رگرسيون سرمایه اجتماعی بر میزان مشارکت سیاسی.. 170
  • جدول(4-63). مدل ارتباط سرمایه اجتماعی با ابعاد مشارکت سیاسی.. 172

 

فهرست اشکال

  • شکل(3-1). نمودار سنگ ریزه برای بررسی تعیین تعداد عامل­های مشارکت سیاسی.. 126
  • شکل (4-1). جدول فراوانی مردان و زنان به تفکیک جنسیت… 134
  • شکل (4-2). توزیع فراوانی پاسخگویان به تفکیک مذهب… 134
  • شکل (4-3). فراوانی دانشجویان به تفکیک سطوح تحصیلی.. 135
  • شکل (4-4). تعداد فراوانی دانشجویان به تفکیک رشته تحصیلی.. 136
  • شکل (4-5). فراوانی افراد به تفکیک قومیت… 136
  • شکل (4-6). فراوانی وضعیت تأهل دانشجویان به تفکیک متاهل و مجرد. 137
  • شکل (4-7). وضعیت اشتغال دانشجویان به تفکیک شاغل و بیکار. 137
  • شکل (4-8). محل سکونت دانشجویان به تفکیک شهری و روستایی.. 138
  • شکل (4-9). وضعیت سطح درآمد دانشجویان.. 139
  • شکل (4-10). مدل معـادلات ساختـاری مربـوط به تاثیـر سرمایـه اجتماعی بر ابعـاد مختلف مشـارکت سیاسی..171
  • شکل (4-11). مدل معادلات ساختاری مربوط به تاثیر کل متغیرهای پژوهش بر ابعاد مشارکت سیاسی.172

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.

 



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =