پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد اقتصادی روش‏های مختلف مدیریتی در تولید انگور شهرستان ملکان استان آذربایجان شرقی : پایان نامه ارشد مهندسی کشاورزی مدیریت
doc
تعداد صفحات : 112
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته کشاورزی - گرایش مدیریت کشاورزی
همراه با جداول ، اشکال و نمودار
79000 تومان


کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان”  بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد اقتصادی روش‏های مختلف مدیریتی در تولید انگور شهرستان ملکان استان آذربایجان شرقی” با گرایش  مدیریت کشاورزی و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

 

چکیده بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد اقتصادی روش‏های مختلف مدیریتی در تولید انگور شهرستان ملکان استان آذربایجان شرقی:

انگور یکی از محصولات ارزآور در کشور است در توسعه صادرات غیرنفتی از اهمیت ویژه‏ای برخوردار است استان آذربایجان شرقی یکی از استان‏های مهم تولید کننده انگور در ایران می‏باشد. انگور عمده محصول باغی در ملکان است این تحقیق به بررسی عوامل مؤثر برعملکرد اقتصادی روش‏های مختلف مدیریتی( روش روسیمی و سنتی) در تولید انگور شهرستان ملکان استان آذربایجان شرقی پرداخته است. این تحقیق از نوع کاربردی و در حوزه مطالعات میدانی پیمایشی و از نوع علی- مقایسه­ای به شمار می­رود. جامعه آماری این تحقیق را انگورکاران شهرستان ملکان تشکیل می­دهد. گردآوری داده­ها و اطلاعات مورد نیاز از طریق مصاحبه حضوری و تکمیل پرسشنامه برای سال زراعی 1392-1391 که بهره‏برداران روسیمی به روش سر شماری که 30 تعداد نمونه بودند و برای بهره­برداران سنتی به روش نمونه‌گیری که حجم نمونه به وسیله فرمول کوکران 101 نمونه تعیین گردید، صورت گرفت که بطور کلی 131 پرسشنامه جمع آوری گردید. در تحقیق حاضر به بررسی ویژگی­های اجتماعی ساختاری و عملکرد اقتصادی واحد­های تولید کننده انگور در دو رویکرد روسیمی و سنتی پرداخته شده است سپس با استفاده از آزمون­های آماری به بررسی تفاوت­های ویژگی­های اجتماعی، اقتصادی، محیطی و فنی در دو رویکرد پرداخته شد نتایج نشان داد که بین بهره­برداران دو رویکرد روسیمی و سنتی از لحاظ تحصیلات، میزان درآمد غیر کشاورزی و سودناخالص تولید انگور و تجربه کشاورزی، تجربه انگورکاری مدت کار کشاورز و مدت کار خانواده و هزینه­های متغیر، میزان استفاده از کودآلی و میزان استفاده از سموم کشاورزی، تعداد قطعات باغ، دفعات آبیاری، انجام فرآوری، نوع فرآوری و همچنین سن باغ، نحوه انجام سمپاشی اختلاف معنی­داری داشتند و نیز رویکرد روسیمی مهارت فنی و مهارت انسانی رتبه بالاتری نسبت به رویکرد سنتی دارد ولی از لحاظ مهارت ادراکی رویکرد سنتی رتبه بالاتری نسبت به رویکرد روسیمی داشت و نیز از لحاظ مهارت­های مدیریتی کل رویکرد روسیمی رتبه بالاتری نسبت به رویکرد سنتی دارد و از لحاظ عوامل اقتصادی ارزش تولید ناخالص و عملکرد اقتصادی( سود ناخالص) رویکرد روسیمی رتبه بالاتری نسبت به رویکرد سنتی دارد که نشانگر رابطه مثبت و همسویی بین مهارت­های مدیریتی و عوامل اقتصادی تولید می­باشد که جهت رتبه بندی و مقایسه مهارت­های مدیریتی و عوامل اقتصادی( ارزش تولید ناخالص، سود ناخالص) از تکنیک topsis استفاده گردید.

 

 

مقدمه

اطلاعات و داده‏های تاریخ سیاسی و اقتصادی جهان گویای این واقعیت است که بی‏ثباتی‏های اقتصادی، فقر، گرسنگی و به ویژه بیکاری از جمله عواملی هستند که امنیت، رفاه و آینده ملت‏ها را تهدید می‏کنند. از این رو امنیت غذایی از اهداف دارای اولویت و مورد تایید کشورهای صنعتی و غیر صنعتی است. بخش کشاورزی زمانی می­تواند نقشی در تحول و پیشرفت اقتصادی داشته باشد که شیوه جدید تولید در آن حاکم شده و از حالت بسته خارج و به اقتصادی مبتنی بر بازار تبدیل شود و برای ایجاد این تحول باید بهره‏وری در بخش کشاورزی افزایش یابد (بی‏نام، 1389).

درجه کاربری نسبتاً بالای بخش کشاورزی نسبت به بخش­های صنعت و معدن و توان اشتغال­زایی، امکان کسب درآمد ارزی از طریق صادرات و همچنین صرفه­جویی در مصارف ارزی در خصوص کاهش واردات محصولات کشاورزی از طریق افزایش تولیدات داخلی، استراژیک بودن برخی از محصولات این بخش، تأمین برخی داده­های مورد نیاز به ویژه برای بخش­های صنعت و خدمات و نیز بازاری برای ستاده سایر بخش­ها از جمله دلایل اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد ملی می­باشند(طهرانچیان،1384).

بخش کشاورزی ایران یکی از مهم‏ترین و تواناترین بخش‏های اقتصادی کشور است و تامین کننده بیش از یک چهارم تولید ناخالص ملی، یک چهارم اشتغال، بیش از چهار پنجم نیازهای غذایی، یک چهارم صادرات غیر نفتی و حدود نه دهم از نیاز صنایع به محصولات کشاورزی است. کاملا روشن است که بخش کشاورزی به لحاظ دارا بودن شرایط کنترل ناپذیر و نبود اطمینان، برنامه‏ریزی خاص خود را می‏طلبد. بنابراین رشد بخش کشاورزی، اثر تعیین کننده‏ای در رشد کل اقتصاد دارد (بی‏نام، 1389).

 

ضرورت واهمیت تحقیق:

اهمیت توسعه کشاورزی و لزوم توجه بیشتر به آن، برخلاف گذشته بیشتر ناشی از این است که برنامه‏های توسعه اقتصادی علاوه بر هدف افزایش درآمد مالی به هدف‏های رفاهی نیز توجهی روزافزون می‏شود. گرسنگی و فقر به ویژه در مناطق روستایی بسیاری از کشورهای توسعه نیافته انگیزه‏ای نیرومند برای توسعه اقتصادی به شمار می‏رود (بی نام، 1389).

در کشورهای در حال توسعه، کشاورزی به عنوان یکی از محورهای اساسی توسعه، نقشی مهم در توسعه اقتصادی کشورها دارد. برای رسیدن به توسعه‏ی کشاورزی نیز به سیاست‏ها و برنامه‏هایی مناسب و پذیرفتنی از سوی کشاورزان نیاز است (محمدی محمدی و ترکمانی، 1380).

نگرشی در کارکرد بخش­های اقتصادی کشور، حاکی از موقعیت مناسب بخش کشاورزی در اقتصاد ایران است. زیرا بخش کشاورزی توانسته است از نظر اشتغال­زایی، تامین درآمد و سهم آن در تولید ناخالص ملی، تأمین نیاز­های مصرفی جمعیت و همچنین تأمین ارز، موقعیت مطلوب­تری را نسبت به سایر بخش­های اقتصادی کسب نماید (مطیعی لنگرودی، 1381).

از آن جایی که کشور با تولید سالانه بیش از 16 میلیون تن محصولات باغی، مقام هشتم تولیدات باغی را در بین کشورهای مختلف جهان را به خود اختصاص داده است و در زمینه تولید 12 محصول باغی، رتبه های اول تا هفتم دنیا در اختیار دارد. بخش باغبانی کشور، 17درصد سطوح زیر کشت، 18 درصد تولید و25 درصد ارزش افزوده، هم چنین 20 درصد اشتغال و به تنهایی 80 درصد صادرات بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است (اسکندری، 1389).

انگور و شکل فرآوری شده آن در بین محصولات باغی در کشور از اهمیت ویژه‏ای برخوردار است و استان آذربایجان شرقی در زمینه کشت و تولید انگور با داشتن 23 هزار و 500 هکتار سطح زیر کشت، مقام سوم کشور را در تولید انگور دارا است. انگور بیش از یک پنجم سطح زیر کشت کل باغات و یک سوم تولید محصولات باغی استان را به خود اختصاص داده است. انگور از نظر میزان تولید بعد از سیب، دومین محصول عمده استان محسوب می‏شود و53 درصد صادرات محصولات کشاورزی استان مربوط به محصول کشمش است و شهرستان ملکان با اقتصاد مبتنی بر کشاورزی، مهمترین مرکز تولید انگور با تولید بیش از 240 هزار تن در استان به شمار می‏آید. بیش از 40 هزار تن کشمش تیزآبی و کالیفرنیایی در این شهرستان بسته بندی شده و علاوه بر عرضه به بازارهای داخلی به خارج از کشور نیز صادر می‏گردد (محمدیان ،1389).

امروزه یکی از مشکلات کشور در جهت توسعه و بهره‏وری در بخش کشاورزی ضعف بسیاری ازمدیریت‏ها و ناکارایی اقتصادی واحدهای تولیدی در به کارگیری از نهاده‏‏‏ها در روش‏های مدیریتی مختلف می‏باشد. باتوجه به اینکه روش‏های مدیریتی تولید انگور در شهرستان ملکان به دو صورت روسیمی و سنتی می‏باشد لذا توسعه و بهره‏وری منابع موجود این بخش نیازمند توجه به عواملی که بر عملکرد اقتصادی دو روش مذکور تأثیر می‏گذارد، می‏باشد با توجه به میزان بالای سطح زیر کشت انگور در ملکان و هزینه‏های بالای تولید و عدم امکان استفاده از ماشین‏الات کشاورزی، راندمان پایین عملکرد به علت تراکم کاشت کم و پایین بودن کیفیت محصول در روش مدیریتی سنتی رایج، و نیز آشنا نبودن باغداران به مسائل اگروتکنیکی بخصوص هرس و عدم به کارگیری نیروی انسانی ماهر و متکی‏ بودن بر دانش بومی خصوصاً در روش مدیریتی روسیمی، در نتیجه کاهش عملکرد اقتصادی در پی خواهد داشت.

نظر به اینکه مطالعات زیادی در زمینه روش‏های مدیریتی انگور صورت گرفته، از جمله محمودزاده ودولتی (1379) و ‏جوان (1391) که یافته‏های حاصل از این مطالعات نشان داد‏ که، درآمد روش روسیمی بیشتر از سنتی می‏باشد و همچنین غفاری‏ قره‏باغ و‏ همکاران (1391) دریافتند، نسبت سود به هزینه در باغات روسیمی نسبت به باغات سنتی به طور معنی‏داری بیشتر می‏باشد که این نه تنها به دلیل اختلاف عملکرد بلکه به دلیل کیفیت بالای محصول تولیدی در روش مدیریتی روسیمی نسبت به روش مدیریتی سنتی می‏باشد. در نتیجه اختلاف میانگین درآمد خالص در روش روسیمی نسبت به سنتی معنی‏دار می‏باشد.

علی رغم مزایای روش روسیمی در نتایج تحقیقات مذکور روند روسیمی شدن در باغات منطقه ملکان بسیار کند بوده و فقط 370 هکتار از 11000 هکتار به صورت روسیمی می‏باشد و حتی در برخی موارد این روند حالت برگشت به شیوه روش قبلی (جوی و پشته­ای) دارد که با هزینه‏های سنگین توأم می‏باشد.

بنا به سیاست توسعه کشاورزی در این منطقه، که با تخصیص اعتبارات لازم در راستای روسیمی نمودن این باغات، می‏باشد. به این علت بررسی عملکرد اقتصادی در دو روش مدبریتی مذکور و شناخت عوامل تآثیر گذار بر انتخاب و یا عدم انتخاب روش مدیریتی روسیمی کشاورزان که از این جهت بر عملکرد اقتصادی تأثیر گذار می‏باشد ضرورت دارد.

بدین صورت در این تحقیق درصدد هستیم به بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد اقتصادی در دو روش مدیریتی روسیمی وسنتی در این شهرستان تأثیر دارند را بررسی نموده تا بتوان از این طریق راهکارهایی در راستای تحقق توسعه واحدهای تولیدی انگور در این منطقه ارائه نماییم.

 

سؤالات اصلی پژوهش :

  1. آیا درآمد حاصل از تولید انگور در رویکرد سنتی و روسیمی دارای تفاوت معنی‏داری می‏باشد؟
  2. چه عواملی بر تغییر یا انتخاب رویکرد‏های مختلف مدیریتی در تولید انگور شهرستان ملکان مؤثر می‏باشد؟
  3. مهارت­های مدیریتی در کدام از دو رویکرد دارای رتبه بیشتری می­باشد؟

 

 

هدف (اهداف) پژوهش:

هدف اصلی در این تحقیق بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد اقتصادی روش‏های مدیریتی روسیمی وسنتی در تولید انگور شهرستان ملکان می‏باشد و از طرف ديگر اهداف فرعی در این تحقیق به شرح زیر عنوان مي‌گردد :

  1. بررسی ساختار اجتماعی – اقتصادی واحد‏های تولید کننده انگور
  2. .بررسی عملکرد اقتصادی واحدهای تولید کننده انگور در دو رویکرد سنتی و روسیمی
  3. مقایسه مهارت­های مدیریتی در دو رویکرد سنتی و روسیمی
  4. بررسی عوامل مؤثر بر توسعه واحد‏های تولیدکننده انگور در دو رویکرد سنتی و روسیمی

بررسی مشکلات و تنگناهای موجود در مناطق تحقیق به جهت رشد و یا عدم روند روسیمی شدن در تولید انگور مقایسه مهارت­های مدیریتی در دو رویکرد سنتی و روسیمی

 

 فهرست مطالب

فصل اول: کليات پژوهش

1-1- مقدمه   2

1-2- بیان مسآله  2

1-3- ضرورت و اهمیت تحقیق 5

1-4- سژالات اصلی پژوهش 7

1-5- اهداف پژوهش ..8

1-6- بررسی مطالعات انجام شده 8

1-7- محدوده­ی پژوهش 15

 

فصل دوم: مبانی پژوهش

2-1- مقدمه  17

2-2- خصوصیات گیاهشناسی 17

2-3- ترکیب شیمیایی انگور و فرآورده­های آن 17

2-3- 1-مواد موجود در دم خوشه 18

2-3-2- مواد موجود درگوشت داخل حبه یا پالپ انگور 18

2-3-3- مواد موجود در هر صد گرم حبه انگور 18

2-3-4- مواد موجود در پوست حبه­ها    19

2-4-خواص درمانی انگور 19

2-4-1-خواص درمانی هسته انگور 19

2-5-ارزش غذایی انگورو فراورده­های انگور 19

2-6-تاریخچه کشت و پرورش انگور در ایران و جهان 20

2-7- عناصر غذایی مورد نیاز انگور 21

2-8-نکاتی مهم در مورد کشت انگور   21

2-9- نکات مهم در مورد برداشت انگور 22

2-10-ارقام انگور 22

2-10-1- ارقام انگور در دنیا  22

2-10-2-ارقام انگور در ایران 23

2-10-3-ارقام انگورمورد کشت دراستان آذربایجان شرقی  23

2-10-4- ارقام مورد کشت در ملکان 24

2-11-سطح زیر کشت و میزان تولید 24

2-11-1-سطح زیر کشت و میزان تولید انگور در دنیا 24

2-11-2-سطح زیر کشت و میزان تولید انگور درایران  24

2-11-3-سطح زیر کشت و میزان تولید انگور درمنطقه  25

2-12-تعریف مدیریت  25

2-13-اهمیت مدیریت 25

2-14- وظایف مدیریت 26

2-14-1- طرح ریزی 26

2-14-2- سازماندهی 27

2-14-3- هدایت 27

2-14-4- کنترل 27

2-15-مهارت­های لازم مدیریتی 27

2-15-1-مهارت­های فنی 28

2-15-2- مهارت­های انسانی 28

2-15-3- مهارت­های ادراکی 28

2-16- تعریف روش­های مختلف مدیریتی 28

2-16-1- تعریف و تاریخچه روش کشت سنتی 29

2-16-2- تعریف و تاریخچه روش کشت روسیمی 29

2-17- تعریف مدیریت واحد­های کشاورزی 29

2-18- تاریخچه مدیریت کشاورزی 30

2-19- هدف­های مدیریت کشاورزی 30

فصل سوم: مواد و روش پژوهش

3-1- مقدمه…….  32

3-2- توصیف منطقه مورد مطالعه 32.

3-3- روش و نوع تحقیق 33

3-4- جامعه، نمونه و روش نمونه­گیری 33

3-5-ابزار تحقیق 34

3-5-1-روایی پرسش­نامه 35

3-5-2-پایایی پرسش­نامه 35

3-6- متغیر­های مورد استفاده در تحقیق  36

3-6-1- متغیر­های مربوط به متغیر­گروهبندی و وابسته 36

3-6-2-متغیر­های مربوط به مهارت­های مدیریتی 37

3-7- فرضیه­های تحقیق 38

3-8-روش­های تجزیه و تحلیل داده­ها..­  38

3-9-تکنیک تاپسیس 39

3-10- تکنیک آنتروپی شانون 39

 

فصل چهارم: بجث و نتایج

4-1-مقدمه 43

4-2- تحلیل توصیفی داده­ها 43

4-2-1-تجزیه و تحلیل ویژگی­های اجتماعی ساختاری واحدهای تولید کننده انگور 43

4-2-2- بررسی عملکرد اقتصادی واحد­های تولید کننده انگور 44

4-3-بررسی ویژگی­های اجتماعی، اقتصادی، محیطی و فنی واحدهای کشاورزی 50

4-3-1- تعیین نرمال بودن متغیر­های اجتماعی، اقتصادی، محیطی و فنی کشاورزان 51

4-3-2- بررسی مقایسات میانگین بین متغیرهای دارای توزیع نرمال متغیر­های اجتماعی، اقتصادی و فنی و محیطی….52.

4-3-3- بررسی مقایسات میانگین بین متغیرهای دارای توزیع غیر نرمال متغیر­های  اجتماعی- اقتصادی 53.

4-3-4- بررسی مقایسات میانگین بین متغیرهای دارای توزیع غیر نرمال متغیر­های فنی و محیطی 54

4-4- نتایج تحلیل تشخیصی ویژگی­های اجتماعی، اقتصادی، محیطی و فنی 55

4-5-بررسی و مقایسه بر اساس مهارت­های مدیریتی 56

4-5-1-تجزیه تحلیل دو گروه سنتی و روسیمی از لحاظ مهارت­ فنی 58

4-5-2-تجزیه تحلیل دو گروه سنتی و روسیمی از لحاظ مهارت­های ادراکی 58

4-5-3-تجزیه تحلیل دو گروه سنتی و روسیمی از لحاظ مهارت­های انسانی 59

4-6- تجزیه تحلیل دو گروه سنتی و روسیمی از لحاظ مهارت­های مدیریتی( انسانی، ادراکی و فنی 61

4-7-تجزیه تحلیل دو گروه سنتی و روسیمی از لحاظ عوامل اقتصادی تولید انگور 62

4-8- تجزیه تحلیل دو گروه سنتی و روسیمی از لحاظ عملکرد اقتصادی(سود خالص) تولید انگور/ کشمش…………………63

فصل پنجم: نتیجه­گیری و بحث

5-1- مقدمه 64.

5-2- بررسی نتایج اهداف و فرضیه­های تحقیق 64

 

5-2-1-تحلیل نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل ویژگی­های اجتماعی ساختاری واحد­های تولیدکننده انگور 64

5-2-2- تحلیل نتایج حاصل از بررسی عملکرد اقتصادی واحدهای تولید کننده انگور در دو رویکرد سنتی و روسیمی……64

5-2-3- تحلیل نتایج حاصل از بررسی تفاوت ویژگی­های اجتماعی، اقتصادی، محیطی و فنی 65.

5-3- تحلیل نتایج حاصل از بررسی و مقایسه مهارت­های مدیریتی و عملکرد اقتصادی بین دو رویکرد 66

5-3-1- تحلیل نتایج حاصل از بررسی مهارت­های انسانی، فنی، ادراکی بین دو رویکرد روسیمی و سنتی 66

5-3-2-تجزیه تحلیل دو گروه سنتی و روسیمی از لحاظ کل مهارت­های مدیریتی( انسانی، ادراکی و فنی)………………….68

5 -3-3- تجزیه تحلیل دو گروه سنتی و روسیمی از لحاظ عوامل اقتصادی تولید انگور 68

5- 4- معایب و مزایای روش سنتی با توجه به نتایج بدست آمده از منابع و تحقیق حاضر 68

5-5- مزایا و معایب روش روسیمی با توجه به نتایج بدست آمده از منابع و تحقیق حاضر 69

5-6- بررسی مشکلات و تنگنا­های تحقیق به جهت رشد و توسعه واحد‏های تولیدکننده انگور و یا عدم روند روسیمی شدن در تولید انگور 70

5-7-راهکارها و پیشنهادات 71

فهرست منابع و مآخذ 72

پیوست­ها 77

فهرست جدول­ها

جدول 2-1: ارزش غذایی انگور در رقم­های انگور عسگری و انگور یاقوتی، انگور عسگری نارس( غوره) در یک صد گرم..20

جدول2-2: میزان مصرف عناصر در هکتار مورد نیاز انگور 21

جدول3-1: وضیعت حجم نمونه در منطقه تحقیق 36

جدول 3-2: متغیر­های گروهبندی و متغیر­های مستقل اجتماعی، اقتصادی و فنی، محیطی 40

جدول 3-3: متغیر­های مربوط به مهارت­های مدیریتی 41

جدول4-1: متوسط ویژگی­های اجتماعی واحدهای تولید کننده انگور 42

جدول4-2: متوسط سطح زیر کشت و سن باغات واحد­های تولید کننده انگور 43

 

جدول 4-3: عملکرد(کیلوگرم/ هکتار) واحد­های تولید کننده انگور 43

جدول4-4: ارزیابی تولید انگور در واحد­های کشاورزی 46د

جدول4-6: متوسط قیمت و ارزش فروش انگور در واحد کشاورزی 46

جدول4-7: متوسط قیمت و ارزش فروش کشمش در واحد کشاورزی 47

جدول4-8: ارزش تولید ناخالص انگور در واحد­های کشاورزی 47

جدول4-9:  ارزش تولید ناخالص کشمش در واحد­های کشاورزی 47

جدول 4-10: ارزش تولید ناخالص انگور/کشمش واحد­های کشاورزی 48

جدول 4-11: هزینه­های متغیر در واحد­های کشاورزی 49

جدول 4-12: سودناخالص تولید انگور/ کشمش در واحدهای کشاورزی 49

جدول 4-12- کل هزینه­های ثابت در واحدهای کشاورزی 49

جدول 4-14- تعیین سود خالص تولید انگور/ کشمش در واحد کشاورزی  50

جدول 4-15: نتایج آنالیز کلوموگروف–اسمیرنوف جهت تعیین متغیرهای نرمال محیطی و فنی 51

جدول 4-16: نتایج آزمون t مستقل با توجه به متغیر­های دارای توزیع نرمال 52

جدول 4-19: نتایج آزمون من­ویتنی یو با توجه به متغیر­های  محیطی با توزیع غیر نرمال  53

جدول 4-20:  نتایج آزمون من­ویتنی یو با توجه به متغیر­های  فنی با توزیع غیر نرمال 54

جدول4-21: نتایج تحلیل تشخیصی ویژگی­های اجتماعی، اقتصادی، محیطی و فنی 55

جدول 4-22: لامبدای ویلک 56

جدول 4-23: تعیین رتبه شاخص­های مهارت­ فنی 57

جدول 4-24: تعیین رتبه دو رویکرد سنتی و روسیمی از لحاظ مهارت فنی  57

جدول 4-25: تعیین وزن و رتبه شاخص­های مهارت ادراکی در دو رویکرد سنتی و روسیمی 58

جدول 4-26: تعیین رتبه دو رویکرد سنتی و روسیمی از لحاظ مهارت ادراکی 58

جدول 4-27: تعیین وزن و رتبه شاخص­های مهارت­های انسانی در دو رویکرد سنتی و روسیمی 60

جدول 4-28: تعیین رتبه دو رویکرد سنتی و روسیمی از لحاظ مهارت انسانی  60

جدول 4-29: تعیین وزن و رتبه شاخص­های  مهارت­های مدیریتی در دو گروه روسیمی و سنتی 61

جدول4-30: تعیین رتبه دو رویکرد سنتی و روسیمی از لحاظ مهارت مدیریتی  61

جدول 4-31: تعیین وزن ورتبه شاخص­های  عوامل اقتصادی تولید انگور در دو گروه روسیمی و سنتی 62

جدول4-32: تعیین رتبه دو رویکرد سنتی و روسیمی از لحاظ عوامل اقتصادی تولید انگور 62

جدول4-33: تعیین وزن و رتبه شاخص­های عملکرد اقتصادی تولید انگور/ کشمش در دو رویکرد روسیمی و سنتی 63.

جدول 4-34: تعیین رتبه دو رویکرد سنتی و روسیمی از لحاظ عملکرد اقتصادی تولید انگور/ کشمش 63

فهرست شکل­ها

شکل 3-1: وضیعت جغرافیایی استان آذربایجان شرقی و شهرستان ملکان 32

نمودار4-1: مربوط به مهارت فنی در دو رویکرد روسیمی و سنتی 8 5

نمودار4-2: نمودار مربوط به مهارت­های ادراکی در دو رویکرد روسیمی و سنتی 59

نمودار4-3: میزان مهارت انسانی در دو رویکرد روسیمی و سنتی 60

نمودار 4-4: میزان مهارت­های مدیریتی در دو رویکرد روسیمی و سنتی 61

نمودار 4-5: مقایسه عوامل اقتصادی در دو رویکرد روسیمی و سنتی 62

نمودار 4-6: مقایسه سودخالص تولید انگور/ کشمش در دو رویکرد روسیمی و سنتی 63

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =