پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
طراحی فرهنگسرا در منطقه آزاد انزلی  با رویکرد سازه های نو : پایان نامه ارشد مهندسی معماری
doc
تعداد صفحات : 150
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته مهندسی معماری
همراه با جداول ، اشکال
79000 تومان


معماری یکی از هنرهای بسیار فاخر ایران زمین میباشد که ریشه در فرهنگ و مدنیت هزاران ساله ما دارد . هنری که امروزه با تلفیق علوم مهندسی به یک رشته بسیار جذاب دانشگاهی در کشورمان تبدیل شده و بدلیل همین ریشه فرهنگی از رشته های بسیار پرطرفدار دانشگاهی میباشد. در ادامه به سری جدیدی از پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته معماری میپردازیم . پایان نامه حاضر با عنوان ” طراحی فرهنگسرا در منطقه آزاد انزلی با رویکرد سازه های نو با فرمت قابل ویرایش WORD  به شما دانشجویان و کاربران گرامی معرفی می گردد.

 

چکیده پایان نامه طراحی فرهنگسرا در منطقه آزاد انزلی با رویکرد سازه های نو :

هر جامعه ای با هر سیستمی اداره شود و هر نوع ایدئولوژی که بر آن حاکم باشد دارای اهداف و آرمان های خاص خود می باشد. وظیفه ی اصلی فرهنگ، نمایش این ایده های ذهنی است به وسیله ی نمود اشکال عینی. در فرآیند این استحاله، معماری نقش اساسی به عهده دارد.
هرمان موتسیوس که از اولین نظریه پردازان در ورک بوند آلمان در سال ۱۹۱۱ میلادی چنین می نویسد:
” معماری وسیله ی واقعی سنجش فرهنگ یک ملت بوده و هست. هنگامی که ملتی می تواند مبل ها و لوسترهای زیبا بسازد، اما هر روز بدترین ساختمان ها را می سازد، دلالت بر اوضاع نابسامان و تاریک آن جامعه دارد. اوضاعی که در مجموع، بی نظمی و عدم سازماندهی آن ملت را به ثبات می رساند هر بنایی به عنوان جزئی از فرهنگ معماری این وظیفه را دارد که یک اندیشه ی ذهنی را از طریق فرم ظاهری خود، عینیت بخشد و به این ترتیب نمودی خواهد بود برای سنجش این فرهنگ.”
در جوامع رو به رشد و در حال توسعه، لزوم بازنگری به ارزش ها و عناصر فرهنگی، نابسامانی اقتصادی و هرج و مرج های رفتاری، همه و همه باعث گردیده است تا لزوم عرصه هایی کالبدی که بتواند مجموعه ای مدون از آموزش های غیر رسمی را خارج از نظام آموزشی رسمی ارائه نماید، بیش از پیش حس می گردد.
معماری به عنوان یکی از مولفه های محیط انسان ساخت، در طی روند تاریخی خویش همواره متأثر از فناوری های زمانه بوده که تأثیرات غیر قابل انکار فولاد و بتن در پیدایش معماری مدرن گواهی بر این مدعاست. لیکن طی سالهای اخیر که پیشرفت های عمده ای در صنعت شاختمان و مصالح ساختمانی به وجود آمده است، شاهد حصور تأثیرگذارتری از جلوه های تکنولوژی در معماری هستیم. در این میان گاه معماری در سایه فناوری های جدید قرار گرفته و گاه تکنولوژی با حضور موثر و البته نامحسوس خود در خدمت معماری بوده است

 

کلید واژه: فرهنگسرا-سازه های نو-سازه پارچه ای کشش ی-سازه کابلی-سازه پیش تنیده-سازه مشبک فضایی

 

Abstract

Design a cultural center with new Structures Approvein ANZALI FREE ZONE

Societies have developed cultural, economical, and educational goals based on their needs.  Architecture is a tool to materialize the cultural goals and hypotheses.  Hermann Muthesius, a well-known German architect quotes:

Revisiting the cultural values is becoming commonplace for developing countries since these values are heavily influenced by economical instability, and social behavior.

It is obvious that architecture is influenced by technological advances.  For example, invention of concrete and steel paved the way for modern architecture.  That is, recent advancements in construction materials and technologies have significantly influenced the current architecture.  Nevertheless, architecture has sometimes demanded new technologies or technological advancements have influenced the architecture.

KEY WORDS: Cultural Center-new structures-tensioned fabric roof-space grid structures-post tensioned structures

طرح  مساله

تاثیر فرهنگ بر هنر، هنر بر فرهنگ، فرهنگ بر معماری، بخصوص درقرن حاضر، صد چندان شده است. این تاثیر به حدی است که نفوذ هرکدام از حوزه های یادشده در دیگری درپاره ای موارد باعث تغییرات بنیادی شده است و از طرف دیگر نمی توان یک هنرمند یا فیلسوف یا عالم را به تنهایی در حوزه خودش مورد مطالعه قرار داد. گاه یک هنرمند با اثر هنری خود سخنی فیلسوفانه و یا عالمانه می گوید و یا کار فیلسوف، رابطه گفتارها و اندیشه‌های وی با مردم و درک آنها از جانب ایشان، می‌تواند هنر باشد. اما وجود این تعاملات نیازمند ایجاد فضای مناسب برای هنرمندان، ادیبان و عارفان درهر شهری می باشد.

هنر، سرچشمه ی فرهنگ
هر فرهنگ بازتاب سیستم ارزشی یک نظام اجتماعی است. در مفهوم جامع می توان گفت که دانش و هنر مظاهر این بازنمایی هستند. در حالی که دانش در جهتی شدیداً عقلانی گام بر می دارد و تنها با شعور انسان سروکار دارد، هنر چیزی است ادراکی که با احساس سروکار دارد که این جنبه ی غیرعقلانی و احساسی فرهنگ همانند جنبه ی علمی آن، قدمتی طولانی دارد.
هنر که ارنست کریز آن را رؤیاهای زیباشناختی می نامد، به نظر فروید نیز سرآغاز فرهنگ است. به این ترتیب هنر در گذشته ی دور به تعبیر امروز نیز استحاله ی ترفیعی اعمال و رفتار آئینی با محتوای نمادین بوده و هست، هنر چیز مستقلی نبوده است، بلکه جزئی از ساختار اجتماعی- اخلاقی بوده است.

ارتباط هنر و فرهنگ و تأثیر آن بر زندگی:
هر قوم و ملتی یا هر فردی به طریقی می اندیشد، می نگرد و به شکلی استنباط می کند، به عبارت دیگر دارای هدفی است. آداب و رسوم، سنتها و… بیانگر نگرش خاص به هستی و نشانی است از نحوه ی نگرش به آرمان ها. از اینجاست که فرهنگ هر قومی شکل می گیرد و در زندگی کارایی پیدا می کند. فرهنگ عامل هم بستگی قومی است و عامل تفاهم. تفاهم به معنای کامل کلمه و به معنی ” فهم از دو طرف” و این نقطه ی تلاقی هنر و فرهنگ است.

 

معماری به عنوان بستر فرهنگ:

هر جامعه ای با هر سیستمی اداره شود و هر نوع ایدئولوژی که بر آن حاکم باشد دارای اهداف و آرمان های خاص خود می باشد. وظیفه ی اصلی فرهنگ، نمایش این ایده های ذهنی است به وسیله ی نمود اشکال عینی. در فرآیند این استحاله، معماری نقش اساسی به عهده دارد.
هرمان موتسیوس که از اولین نظریه پردازان در ورک بوند آلمان در سال ۱۹۱۱ میلادی چنین می نویسد:
” معماری وسیله ی واقعی سنجش فرهنگ یک ملت بوده و هست. هنگامی که ملتی می تواند مبل ها و لوسترهای زیبا بسازد، اما هر روز بدترین ساختمان ها را می سازد، دلالت بر اوضاع نابسامان و تاریک آن جامعه دارد. اوضاعی که در مجموع، بی نظمی و عدم سازماندهی آن ملت را به ثبات می رساند هر بنایی به عنوان جزئی از فرهنگ معماری این وظیفه را دارد که یک اندیشه ی ذهنی را از طریق فرم ظاهری خود، عینیت بخشد و به این ترتیب نمودی خواهد بود برای سنجش این فرهنگ.”
در جوامع رو به رشد و در حال توسعه، لزوم بازنگری به ارزش ها و عناصر فرهنگی، نابسامانی اقتصادی و هرج و مرج های رفتاری، همه و همه باعث گردیده است تا لزوم عرصه هایی کالبدی که بتواند مجموعه ای مدون از آموزش های غیر رسمی را خارج از نظام آموزشی رسمی ارائه نماید، بیش از پیش حس می گردد.
در نظر گرفتن مسئله زمان و مکان درهمه رویدادها امری عاقلانه است درعصری که تبلیغات به شکل گسترده همه جنبه های زندگی انسانی را در بر گرفته است و دیگر راههای برقراری ارتباط و انتقال پیام متفاوت شده اند، آیا وجود فضاهای فرهنگی که پایگاهی برای اشاعه هنر و فرهنگ در جامعه باشد و بتواند روحیه ادبی و هنری بشر را زنده نگهدارد، ضروری نیست؟

 

ضرورت تحقیق

منطقه آزاد انزلی به عنوان تنها منطقه آزاد شمال کشور، فاقد هرگونه فضایی جهت امور فرهنگی و هنری است. در حالی که وجود یک مرکز فرهنگی امور مربوط فرهنگ، آداب، رسوم و سنن و هنرهای ایرانی بخصوص ویژگی های فرهنگی مردم گیلان ضروری است، که در تبادل فرهنگی با سایر ملل و اقوام حاشیه دریای کاسپین قرار گیرد. بخصوص اینکه این ارتباط پس از انقلاب اکتبر قطع گردید و ضرورت برقراری ارتباط بین فرهنگ های مشابه، اقوام مختلف، مانند؛ آذری، ترکمن، قزاز و روس و… نیاز مبرم منطقه می باشد. لذا برای برقراری ارتباط عینی و ذهنی با مللی که به این منطقه مراجعه می کنند، صرفاً برقراری ارتباطات اقتصادی و تجاری کافی نمی باشد و مکمل آن برقراری ارتباطات فرهنگی می باشد و طبعاً رویکرد این مجموعه فرهنگی باید نمادی از فرهنگ بومی و توانایی های فناوری منطقه باشد. با توجه به اینکه مراکز فرهنگی ساخته شده در استان بدون استفاده از فناوری نوین و نوآوری ساخته شده اند، ساخت یک مجموعه فرهنگی با رویکرد یک سازه خاص می تواند ضمن افزودن به جایگاه گردشگری و توسعه اقتصادی منطقه به عنوان نماد منطقه آزاد عمل نماید.

 

 

 

    فهرست مطالب(2)                             صفحه    فهرست مطالب (1)
272-4-2- پیام سازه1فصل اول:بیان موضوع
282-5- انواع سازه21-1-مقدمه
282-5-1-سازه مشبک فضایی31-2-طرح مساله
302-5-1-1-توسعه اولیه شبکه های فضایی31-2-1-هنر،سرچشمه فرهنگ
342-5-1-2-مزایای استفاده از شبکه های فضایی31-2-2-ارتباط هنر و فرهنگ و تأثیر آن بر زندگی
382-5-1-3-معایب و محدودیتهای  شبکه های فضایی41-2-3- معماری به عنوان بستر فرهنگ
402-5-2- سازه های کابلی51-2-4- معماری و مهندسی نوین
402-5-2-1-خرپای فضایی کابلی51-3-اهداف تحقیق
422-5-2-2-انواع سیسنم های خرپای فضایی کابلی61-4-ضرورت تحقیق
442-5-2-3-ویژگی ها و امکانات خرپای فضایی کاابلی61-5-روش تحقیق و گرد آوری
462-5-2-4-محدودیت و امکانات خرپای فضایی کابلی61-6-محدودیت ها و امکانات تحقیق
462-5-2-5-مزایا و معایب خرپای فضایی کابلی
472-5-3- سازه های حبابی8فصل دوم : مبانی نظری
482-5-3-1-سازه حبابی پر شده از هوا92-1- فرهنگ
482-5-3-2-فرم فعال/سطح فعال92-1-1- مفهوم شناسی فرهنگ و ویژگی های آن
502-5-3-3-نتایج حاصل از محاسبات سازه ای102-1-2-ویژگی های فرهنگی
512-5-3-4-آنالیز سازه با فرم فعال112-1-3-نمای شماتیک  فرهنگ
522-5-3-5-تغییر شکل عناصر هوایی122-1-4-شاکله بندی معنا شناختی فرهنگ
532-5-4-سازه های پارچه ای کششی132-1-5-مجموعه فرهنگی
542-5-4-1-افسون عوام و بهت معماران142-2-سازه های نو و معماری
572-5-4-2-تفاوت اولویت ها در درک سازه پارچه ای کششی162-2-1-میراث مهندسین و معماران
582-5-4-3-عناصر فرم و طرح162-2-2 توسعه تاریخی
602-5-4-4- شاخص های کارایی غیر سازه ای182-2-3- توجه به معماری در عصر حاضر
672-5-5-سازه پیش تنیده192-2-4-معمار و مهندس
692-5-5-1-مفهوم پیش تنیدگی202-2-5- هدف سازه
702-5-5-2-اصول پیش تنیدگی212-2-6-تاثیر بر سازه و متعاقب آن فرم در معماری امروز
702-5-5-3-مزایای استفاده از پیش تنیدگی در ساره ها222-3-جدایی سازه و معماری
732-5-5-4- روشهای اعمال پیش تنیدگی252-4- زیباگرایی سازه ای
762-5-6-سازه های پیش ساخته  بتنی262-4-1-پیامد های رمزی

 

 

صفحه    فهرست مطالب (4)صفحه    فهرست مطالب (3)  
114فصل پنجم-سازه طرح762-5-6-1-معرفی سازه های پیش ساخته بتنی
1155-1-عوامل تاثیرگذار772-5-6-2-ویژگی معماری
1155-1-1-آب و هوا772-5-6-3-سیستم سازه ای
1155-1-2-نوع شکل بنا802-5-6-4-کاربرد های مناسب
1165-1-3-سهولت اجرا812-5-6-5-محدودیت ها
1165-1-4-مقاومت در برابر آتش سوزی812-5-6-6-الزامات طراحی و اجرا
1165-1-5-صرفه اقتصادی 
1165-1-6-طول دهانه83فصل سوم: شناخت بستر طرح
1165-2-نتیجه گیری843-1-تعریف منطقه آزاد
121منابع و ماخذ843-2-تاریخچه منطقه آزاد انزلی
122نقشه ها و عکس853-3-روند شروع فعالیت
853-4-نحوه شکل گیری منطقه آزاد انزلی
863-5-روستاهای محدوده منطقه آزاد انزلی
873-6-آثار با ارزش طبیعی منطقه
883-7-امکانات بندری و کشتیرانی
91فصل چهارم: برنامه ریزی فضایی و کالبدی مورد نیاز
924-1-برنامه ریزی کالبدی
924-2-ضوابط طراحی سالن نمایش
994-3-فرم مناسب تالار
1024-4-فضای نمایشگاهی و گالری
1024-5-آمفی تئاتر روباز
1034-6-کتابخانه
1034-7- سالن مطالعه
1044-8-کارگاههای آموزشی
1134-9-مکانیابی سایت مجموعه در منطقه آزاد انزلی

 

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا مشکل مورد بررسی قرار گیرد. دیجی لود متعهد میشود که هر طور شده فایل خریداری شده ، به دست شما خواهد رسید.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 2 =