پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
نقش تلفيق فضای سبز و محيط مصنوع در ميزان تعاملات اجتماعی : پايان نامه کارشناسی ارشدی شهرسازی (برنامه ریزی شهری)
doc
تعداد صفحات : 285
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته معماری - شهرسازی (گرايش برنامه‌ریزی شهری)
همراه با تصاویر ، نقشه ، جداول و نمودار
129000 تومان


معماری یکی از هنرهای بسیار فاخر ایران زمین میباشد که ریشه در فرهنگ و مدنیت هزاران ساله ما دارد . هنری که امروزه با تلفیق علوم مهندسی به یک رشته بسیار جذاب دانشگاهی در کشورمان تبدیل شده و بدلیل همین ریشه فرهنگی از رشته های بسیار پرطرفدار دانشگاهی میباشد. در ادامه به سری جدیدی از پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته معماری میپردازیم . پایان نامه حاضر با عنوان ” نقش تلفيق فضای سبز و محيط مصنوع در ميزان تعاملات اجتماعی  ساکنين مجتمع های آپارتمانی .مطالعه موردی: شيراز  با فرمت قابل ویرایش WORD  به شما دانشجویان و کاربران گرامی معرفی می گردد.

 

چکیده پایان نامه نقش تلفيق فضای سبز و محيط مصنوع در ميزان تعاملات اجتماعی :

با توجه به اهمیت محل سکونت و کیفیت محیط مسکونی در شهر به عنوان محیطی تاثیرگذار بر روحیه و نشاط ساکنان مجموعه ­های مسکونی، ضرورت طراحی فضاهای باز مجموعه­ های مسکونی با توجه به نیازها و الگوهای رفتاری ساکنان مجموعه همراه با در نظر گرفتن اصول مبتنی بر برنامه­ ریزی شهری و طراحی محیطی نمایان می­گردد.

هدف از این پژوهش دست­یابی به اصول و الگویی جهت تلفیق فضاهای باز مجتمع­ های مسکونی با فضای سبز است. پژوهش حاضر با رویکرد تحلیلی–تطبیقی، ابتدا به بررسی و تشریح گونه ­ها و چیدمان فضاهای پر و خالی مجتمع­ های مسکونی و الگوهای مختلف فضای سبز قابل اجرا جهت تلفیق با محیط مصنوع می­پردازد، سپس در ارتباطي سلسله مراتبي و منسجم، براساس معیارهای حاصل از این قسمت، آن را در سه گونه متفاوت مجتمع آپارتمانی خاتون، بهاران و فرانسوی ساز معالی آباد در شیراز به کار می­بندد. بر این مبنا یافته­ های این پژوهش آموزه ­هایی را برای ارتقای فضای محیط­ های مسکونی و افزایش تعاملات اجتماعی و پویا سازی فضای شهری در سطح مجتمع ­های آپارتمانی در اختیار قرار می­دهد.

واژگان کلیدی: فضای سبز، محیط مصنوع، مجتمع ­های آپارتمانی، ارتقا کیفیت، تعاملات اجتماعی

طرح مسئله و ضرورت تحقيق

توسعه پايدار كه در سال­هاي پاياني قرن بيستم، به عنوان گستره­اي نوين درجهت پاسخگويي به مسائل خطيري كه چرخه حيات، طبيعت و انسان را به مخاطره افكنده، در عرصه جديد مطرح شده است. تفکر نوین در توسعه شهري اين است که شهرها بايد هر اندازه امکان دارد با محيط­زيست طبيعي سازگار و در حفظ تعادل چرخه حيات عمل کنند. به عبارت ديگر، شهرها بايد به سوي پايداري گام بردارند و به توسعه پايدار شهري توجه نمايند. “توسعه پایدار شهری” در واقع نشان­گر «فرآيندي» است كه در طي آن«پايداري» مي­تواند اتفاق بيفتد. اما «پايداري» مجموعه­اي از وضعيت­هاست كه در طول زمان دوام دارد (Maclaren, 1996:185).

ماکمو: توسعه پايدار شهری را،”تغییر تراکم و کاربری اراضی شهری جهت رفع نيازهای اساسی مردم در زمينه مسکن، حمل ونقل، فراغت و … به­ گونه ­ای که شهر از نظر زيست محيطی قابل سکونت و از نظر اقتصادی قابل دوام و از نظر اجتماعی دارای برابری باشد به نحوی که اين تغييرات تکنولوژيکی و صنعتی، حفظ اشتغال، مسکن و شرايط محيطی مناسب را در برداشته باشد می­داند(Mukomo, 1996: 263).

اصول توسعه پايدار شهري را مي‌توان در موارد زير خلاصه نمود (Rahnama, 2004):

صرفه‌جويي در مصرف انرژي (سوخت)، کاهش فاصله محل کار و زندگي، کاهش استفاده از ماشين براي سفرهاي کاري، توسعه شبکه حمل و نقل عمومي و دسترسي پياده و دوچرخه، حفظ تنوع زيستي و فرهنگي شهري، بازيافت صد درصد زباله و فاضلاب،کاهش آلودگي‌هاي زيست‌محيطي (هوا، صدا و…) و تحقق ايده شهر فشرده.

مفاهیم کلیدی موثر در طراحی شکل پایدار شهری عبارتند از (Jabareen, Yosef Rafeq, 2006: 39)  : فشردگی، تراکم، حمل و نقل پایدار، کاربری زمین مختلط، تنوع، طراحی وابسته به خورشید، سبزینگی. بنابراين سيستم برنامه‌ريزي در تلاش است با توجه به سابقه چندین ساله طرح مسائل توسعه پايدار شهري در شرايط حاضر محيط‌هاي پايداري را خلق کند، که عکس‌العملي در برابر تخريب محيطي محسوب شود. هم­چنين سيستم برنامه‌ريزي رسالت مهم­تري را در خصوص مواجهه با تغييرات آب و هوايي، ذوب شدن يخ‌هاي قطبي، افزايش سطح آب درياها، تخريب محيط­ زيست و ارائه الگوهاي مناسب براي فرم و شکل شهرها به عهده دارد (Jenks, Michael and Burton, Elizabeth, 2000: 17-18).

«گسترش افقي شهر» که در نيم قرن اخير در قالب اصطلاح «اسپرال» در ادبيات پژوهش‌هاي شهري وارد شده، در اثر استفاده بي‌رويه از اتومبيل شخصي و توسعه سيستم بزرگراه‌ها، بسط فضاهاي آمريکايي در آمريکا رونق گرفت (Hess, 2001: 4). آژانس محیط زیست اروپا “پراکنده­رویی” را به عنوان الگوی فیزیکی با گسترش کم تراکم در نواحی شهری بزرگ، تحت شرایط ارزش بازاری و عمدتا در نواحی کشاورزی پیرامون توصیف کرده است (Terzi, Fatih and Bolen, Fulin, 2009:1560). از ابعاد مشخص پراکنده ­رویی تراکم تعداد واحدهاي مسکوني در هر هکتار از زمين‌هاي قابل توسعه نواحي شهري مي‌باشد(Gordon, 1997:89-106).

اوينگ طي مقالات متعددي، مشخصات و مزايا و معايب پديده پراكنده ­رويي را بررسي كرده و از دو نظريه تكامل طبيعي شهر و فرار از آسيب­هاي مركز شهر در پيدايش اين پديده در شهرهاي آمريكايي ياد مي­كند. از يك سو شركت­ها و خانوارها قطعات زمين بزرگ را ترجيح مي­دهند. از سوي ديگر تله ارتباطات جديد ضرورت استقرار در مركز شهر را منتفي و مكان­گزيني در حاشيه شهرها را مقرون به صرفه ساخته است. سيستم­هاي اطلاع ­رساني مدرن و مبادلات اطلاعات الكترونيكي زندگي در حاشيه شهر و درمحيطي سرسبز و آرام با فضاي بي­انتها و خلوت را تشويق مي­نمايد. درپيرامون شهر، هم زمين ارزان است و هم از سروصدا و شلوغي مركز شهر دور است. اين كشش به زندگي در حاشيه شهرها مختص خانوارها نيست بلكه، شركت­ها و مؤسسات نيز قطعات بزرگ زمين ارزان در حاشيه شهر را ترجيح مي­دهند (اسماعیل پور, 1390, ص. 76). ایجاد این الگوی گسترش، پیدایش موجودیت­های سیاسی مستقل در قالب شهر­ها و شهرک­ها در مناطق پیرامونی کلانشهرها را سبب می­شود که امروزه به یکی از اصلی­ترین چالش­های برنامه­ ریزی و مدیریت شهری تبدیل شده است.

از سال 1990 به بعد”شهر فشرده”بعنوان یک مفهوم طراحی شده برای اجرای اصول توسعه پایدار در محیط­های شهری، خنثی کردن ادراک منفی اجتماعی و اقتصادی و تاثیرات محیطی شکل پراکنده شهری در ادبیات برنامه­ ریزی ایجاد شد (Burton, Elizabeth, 2000:1970). تاکید اصلی آن بر رشد مراکز شهری موجود و زمین­های بازیافتی و درعین حال اجتناب از گسترش و پخش شدن شهر در حاشیه­هاست (حسینیون، 1385: 13). هم­چنین توسعه فشرده­ تر منجر به رانندگی کمتر، تولید کمتر گازهای گلخانه­ای و به نوبه خود، کاهش آلاینده­ های هوا می­شود (Schweitzer, 2010: 365). در واقع می­توان گفت شهر فشرده ترکیبی از مكان­هايي است که از تراكم جمعيتي بالايي برخوردارند كه اختلاط و تعامل اجتماعي را، كه عمده­ترين ويژگي شهرهاي سنتي می­باشد، امكان­ پذير مي­سازد. بنابراین مزایای زیر را نیز (به ترتیب اهمیت) شامل می­شوند

بهبود استفاده از وسايل نقليه همگاني، نرخ پايين مرگ و مير، كاهش جداسازي اجتماعي، محدوده بيشتر براي پياده­ روي و دوچرخه­ سواري، فرصت­هاي شغلي بيشتر براي افراد كم مهارت، دسترسي بهتر به تسهيلات. با این حال سیاست­های شهرفشرده، با جلوگیری از انهدام محیط ­زیست روستایی به مقابله با پراکندگی شهر می­پردازد (Korthals Altes, Willem K and Tambach, Milly, 2008: 219) .

در قرن گذشته با پيشرفت سريع صنعت و متعاقب آن افزايش روند شهرنشيني، تعادل ديرينه انسان و طبيعت رو به نابودي گراييد. نظريه­ پردازان شهري در اين دوره با مشاهده مسائل و معضلات اجتماعي، بازگرداندن شهر را به وضعيت طبيعي مورد بحث قرار دادند و راهكارهاي متفاوتي، از باغ شهرها تا لكه­ هاي طبيعي به صورت پارك­هاي شهري ارائه نمودند(جهادیان،1389: 3). در دوران معاصر، با شدت روز­ افزون معضلات محيطي در شهر، سعي بر آن است كه در طراحي محیط­های مصنوع شهري، ارتقاء كيفي و پايداري و حفاظت از ساختارهاي طبيعي در شهر مورد تاكيد قرار گيرد. از اين رو مهم­ترين اصل، ايجاد سازگاري و توازن ميان بستر طبيعي و محیط مصنوع در شهر است. فراهم آوردن این توازن در قالب مجتمع ­های مسکونی به ایجاد شهر فشرده که از اصول توسعه پایدار است کمک می­کند و از گسترش افقی شهر­ها جلوگیری به عمل آید، که این امر ضرورت پرداختن به این موضوع را مشخص می­کند.

فضای سبز شهری با اثرات زیست محیطی اهمیت زیادی برای هر شهر دارد و یک عنصر ضروری از کیفیت زندگی شهری است. اهمیت فضای سبز شهری به وضوح در معماری شهری، به رسمیت شناخته شده است، به عنوان مثال، ابنزر هوارد با باغ­شهرها، چارلز فوریه با فالانستر خود این موضوع را مطرح کردند. اهمیت فضای سبز شهری به طور خاص و تواما در معماری و محیط زیست شهری دیده می­شود (Leeuwen, Nijkamp, de Noro, 2010). اهمیت نقش فضاهای سبز در حمایت از سیستم­های اکولوژیک و اجتماعی شهری، واقعیتی شناخته شده در سیاست­ های عمومی بسیاری از کشورها می­باشد. میزان و نحوه پراکنش فضای سبز و سهولت دسترسی به چنین فضاهایی به عنوان کلیدی در جهت افزایش عملکرد اجتماعی و زیست محیطی در محیط­های شهری هستند (Barbosa, 2007). به همين سبب طراحی محيط و لزوم بکارگيری اصول آن در بهبود سيمای شهری بايستی در سر لوحه عمليات توسعه و بهسازی شهری قرار گيرد تا پيوند گسيخته ما بين شهر، انسان و طبيعت ترميم يابد و شهرها با مناظر طبيعی، بستری مناسب جهت فعاليت­های انسانی گردند. در این راستا ﻧﺤﻮه ﺑﺮﺧﻮرد و ﻣﺪاﺧﻠﻪ اﻧﺴﺎن در ﻣﺤﻴﻂ ﻃﺒﻴﻌﻲ ﺑﺎﻳﺪ ﺿﺎﻣﻦ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺑﻮﻣﻲ، ﺗﻤﺪن و ﺑﺎورﻫﺎﻳﻲ اﻋﺘﻘﺎدي ﺳﺮزﻣﻴﻨﻲ ﺑﺎﺷﺪ، همچنین باید ﺗﻀﻤﻴﻦﻛﻨﻨﺪه ﺑﻘﺎء، ﺛﺒﺎت و ﭘﺎﻳﺪاري ﻣﺤﻴﻂ­زﻳﺴﺖ نیز باشد، ﺗﺎ ﺑﺘﻮاﻧﺪ در ﺟﺮﻳﺎن ﺗﻐﻴﻴﺮ و ﺗﺤﻮل ﭘﺪﻳﺪهﻫﺎ آن را ﺛﺎﺑﺖ و ﭘﺎﻳﺪار ﻧﮕﻪ دارد (منصوري، حبيبي،1389: 64). بنابراین ﻧﺒﻮد ﭼﻨﻴﻦ اﻟﮕﻮﻫﺎﻳﻲ ﺟﻬﺖﺗﻮﺳﻌﻪ و بهبود ﻫﻤﻪ ﺟﺎﻧﺒﻪ ﻣﺤﻴﻂ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺣﻔﻆ ﺗﻌﺎدل ارﺗﺒﺎط اﻧﺴﺎن و ﻣﺤﻴﻂ ﻃﺒﻴﻌﻲ ﺑﻪ اﻧﺠﺎم ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻣﻨﺴﺠﻢ و ﺟﺎﻣﻊ در جهت ﻟﺰوم ارﺗﺒﺎط ﺑﻴﻦ محیط مصنوع و ﻃﺒﻴﻌﺖ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﻣﻲورزد.

از آنجا که مناظر شهری آميخته با طبيعت نسبت به مناطق بدون چشم­انداز اثر بسيار زيادی بر روی سلامتی فيزيکی و روانی انسان­ها دارد، پرداختن به نقش طبيعت بر روی انسان­ها در محيط، بسيار حائز اهميت است. افرادی که فرصتی برای مشاهده مناظر طبيعی همچون جنگل، درختان و گل­ها و حتی يک چشم­انداز مطلوب که تلفيقی از طبيعت و شهر است؛ دارند، رضايتمندی بيشتری داشته و فشارهای ناشی از کار را ساده­تر تحمل می­کنند (ابراهیم زاده، عبادی جوکندان، 1387: 39). چشم­اندازهای طبيعی شهری برای افراد از بعد روانشناختی فوايد زير را دربر­دارد:

۱. روحی :کاهش استرس، افزودن شادی

۲. آگاهی: تقليل خستگي­های ذهنی، شناخت و در پی آن اهميت دادن به محيط طبيعی

۳. ترقی: ترغيب کردن به فعاليت­های ذهنی به خصوص برای کودکان

۴. رفتاری: کمک به رفتارهای ماجراجويانه افراد، افزايش اعتماد به نفس، جلب اعتماد برای مشارکت

۵. اجتماعی: از ميان برداشتن مرزهای موجود بين طبقات اجتماعی و حمايت از روابط و جنبش­های اجتماعی.

 

 

فهرست مطالب پایان نامه نقش تلفيق فضای سبز و محيط مصنوع

فصل اول: کلیات پژوهش    2

1-1 مقدمه و طرح موضوع  2

1-2 طرح مسئله و ضرورت تحقيق  4

1-3 اهداف تحقيق  10

1-4 سؤالات تحقيق  10

1-5 پیشینه تحقیق و چارچوب نظری  11

1-6 فرضيه تحقيق  18

1-7 روش تحقيق  19

1-8 روش و ابزار گردآوري اطلاعات   20

1-9 جامعه آماري و تعداد نمونه و روش نمونه گيري  21

1-10 روش تجزيه و تحليل اطلاعات   22

1-11 مراحل پژوهش    23

فصل دوم: مبانی نظری و سوابق تحقیق  26

2-1 مقدمه  26

2-2 ادبیات موضوع و تعریف مفاهیم  27

2-2-1 فضای سبز 27

2-2-2 اثرات گوناگون تلفيق فضای سبز شهری  30

2-2-3 الگوهای مختلف فضای سبز قابل استفاده در فضای باز واحدهای مسکونی  39

2-2-4 محیط مصنوع  59

2-2-5 فضای باز مسکونی  60

2-2-6 محیط مسکونی  61

2-2-7 مجتمع های مسکونی  63

2-2-8 گونه شناسی مجتمع های آپارتمانی  65

2-2-9 تاریخچه و سابقه ساختمان های بلند ایران و جهان  69

2-2-10 عوامل موثر بر تعاملات اجتماعی ساکنین  72

2-2-11 عوامل موثر در ساخت و برنامه ریزی مجتمع های مسکونی  73

2-2-12 عوامل مؤثر بر ارتقای کیفی محیط   74

2-2-13 نحوه برنامه ریزی پایدار جهت انجام تلفیق فضای سبز و محیط مصنوع  77

2-3 نظریات مطرح شده در زمینه تلفیق فضای سبز و محیط مصنوع  78

2-3-1 باغشهر هوارد 80

2-3-2 شهر پهن دشتی  84

2-3-3 واحد همسایگی  85

2-3-4 شهر سبز 86

2-3-5 شهر اکولوژیک   87

2-4 بررسی تجارب موفق در زمینه تلفيق فضای سبز  و محیط مصنوع  91

2-4-1 مجموعه مسکونی شهر نانت در کشور فرانسه  91

2-4-2 مجتمع مسکونی باغ 5 ام در شهر وانک ترکیبی از سنت های چینی  92

2-4-3 مجتمع مسکونی شهر کریستال وانک   102

2-4-4 آسمان خراش های سبز Sky-Terra در توکیو 109

2-4-5 مجتمع مسکونی سبز نه گانه در چین  114

2-4-6 طراحی مجتمع سبزشهر اسلوونیا 116

2-4-7 شهر اکولوژیک سینو سنگاپور تیانجین چین  116

2-5 جمع بندی و ارائه چارچوب نظری پژوهش    120

فصل سوم: شناخت عرصه پژوهش    124

3-1 مقدمه  124

3-2 ویژگی های محیطی شهر شیراز 125

3-3 بررسی عوامل محیطی-اقلیمی تاثیرگذار بر شکل گیری گونه های فضای سبز 125

3-3-1 بارندگی  126

3-3-2 دما 127

3-4 راهبردهای کلان حاکم در طرح های فرادست جهت اجرای برنامه ریزی فضای سبز 127

3-4-1 طرح جامع فضاي سبز شيراز 127

3-5 گونه شناسی مجتمع های مسکونی شهر شیراز 131

3-6 نحوه انتخاب مجتمع های آپارتمانی  135

3-7 معرفی نمونه های مورد مطالعه  137

3-8 معرفی مجتمع آپارتمانی بهاران واقع در منطقه یک   137

3-8-1 معرفی منطقه یک   138

3-8-2 جایگاه منطقه یک در طرح جامع فضای سبز 138

3-8-3 مجتمع آپارتمانی بهاران  142

3-9 معرفي مجتمع آپارتمانی خاتون واقع در منطقه دو 144

3-9-1 معرفی منطقه دو 145

3-9-2 مشخصات كالبدي  145

3-9-3 مشخصات اجتماعي  146

3-9-4 پهنه فضاي سبز – باز و تفريحي  149

3-9-5 مجتمع آپارتمانی خاتون  150

3-10 معرفی مجتمع آپارتمانی فرانسوی ساز معالی آباد واقع در منطقه شش    153

3-10-1 معرفي منطقه شش شهرداري  153

3-10-2 مشخصات عمومي منطقه شش ( موقعيت ـ وسعت ) در طرح جامع فضاي سبز 154

3-10-3 مجتمع آپارتمانی فرانسوی ساز معالی آباد 157

3-11 جمع بندی  160

فصل چهارم: تحلیلی بر عرصه پژوهش    163

4- 1مقدمه  163

4-2 گونه ها و چیدمان فضاهای پر و خالی در مجتمع های آپارتمانی مورد مطالعه  164

4-2-1 مجتمع آپارتمانی بهاران  165

4-2-2 مجتمع آپارتمانی خاتون  166

4-2-3 مجتمع آپارتمانی فرانسوی ساز معالی آباد 167

4-3 نحوه تامین فضای سبز در مجتمع های آپارتمانی  168

4-3-1 مجتمع آپارتمانی بهاران  170

4-3-2 مجتمع آپارتمانی خاتون  171

4-3-3 مجتمع آپارتمانی فرانسوی ساز معالی آباد 173

4-3-4 پیشنهادهایی مشترک برای هر سه مجتمع  176

4-4 تاثیر تلفيق فضای سبز و محیط مصنوع بر تعاملات اجتماعی ساکنین مجتمع های آپارتمانی  179

4-4-1 رویه ی جمع آوری اطلاعات   179

4-4-2 تجربیات انجام پژوهش میدانی  180

4-4-3 روش تحلیل پاسخهای حاصل از پرسشنامه  181

4-4-4 تجزیه تحلیل یافته ها 185

4-4-5 تحلیل پاسخ ساکنین مجتمع به سوالات باز 194

4-4-6 بررسی فرضیه تاثیر تلفيق فضای سبز  در محیط مصنوع بر تعاملات اجتماعی  198

4-5 الگوها و راهکارهای عملی پیشنهادی در زمینه تلفيق فضای سبز  و محیط مصنوع در مجتمع های آپارتمانی  211

4-6 جمع بندی  219

فصل پنجم: جمع بندی و نتیجه گیری  223

5-1 مقدمه  223

5-2 پاسخ به سئوالات و اهداف تحقیق  224

5-3 مشکلات تحقیق  226

5-4 پیشنهاد پژوهش های آتی  226

5-5 نتیجه گیری و بیان دستاوردهای پژوهش    227

فهرست و منابع و مأخذ (فارسي، لاتين) 230

پیوست   247

پیوست شماره یک   248

پیوست شماره دو 253

پیوست شماره سه  258

 

فهرست جدول­ها

جدول ‏1–1 پیشینه تحقیقات انجام گرفته در راستای موضوع پژوهش    12

جدول ‏2–1مقایسه سیستم گسترده و فشرده بام سبز 47

جدول ‏2–2 مزایای دیوار سبز 57

جدول ‏2–3 ابعاد محیط ساخته شده 59

جدول ‏2–4حداقل ارتفاع ساختمانهای بلند کشورهای اروپایی  64

جدول ‏2–5 شاخص های تحلیل کیفیت های محیطی از منظرهای متفاوت   75

جدول ‏2–6  مولفه های مهم جهت تلفيق فضای سبز و محیط مصنوع در نمونه های مختلف   121

جدول ‏2–7 شاخص های مورد استفاده در این پژوهش جهت ارزیابی کیفیت محیط   122

جدول ‏3–1  طرح جامع فضاي سبز شيراز 129

جدول ‏3–2 طبقه بندی گونه شناسی مجتمع های مسکونی در سطح شهر شیراز 131

جدول ‏3–3وضعيت موجود سرانه فضا هاي سبز عمومي منطقه يك با احتساب جمعيت در سال 1380 ( متر مربع ) 139

جدول ‏3–4ميزان سرانه فضاي سبز عمومي پيشنهادي طرح جامع فضاي سبز شيراز 140

جدول ‏3–5وضعيت موجود سرانه فضا هاي سبز عمومي منطقه شش ( مترمربع ) 155

جدول ‏3–6ميزان سرانه فضاي سبز عمومي پيشنهادي طرح جامع فضاي سبز شيراز 156

جدول ‏3–7مشخصات مجتمع های آپارتمانی مورد مطالعه  160

جدول ‏3–8 بررسی میزان حضور عناصر موجود در منظر مجتمع های آپارتمانی مورد مطالعه  161

جدول ‏4–1مقایسه ویژگی های کارکردی و کالبدی مجتمع های مورد مطالعه  169

جدول ‏4–2 تعداد پرسشنامه های توزیع و دریافت شده و نحوه ی پخش    180

جدول ‏4–3 نمونه ارزش گذاری کمیت عددی پاسخ های حاصل از پرسشنامه  181

جدول ‏4–4 ساختار ارزیابی تعاملات اجتماعی مجتمع های مسکونی در پرسسشنامه  183

جدول ‏4–5 ساختار ارزیابی فضای باز و سبز مجتمع های مسکونی در پرسسشنامه  184

جدول ‏4–6 ارزشگذاری متغیرها به روش لیکرت   198

جدول ‏4–7 ارزشگذاری داده های پرسشنامه ها مطابق روش لیکرت و تحلیل کیفی( نتایج مربوط به مجتمع مسکونی فرانسوی ساز معالی آباد) 205

جدول ‏4–8 ارزشگذاری داده های پرسشنامه ها مطابق روش لیکرت و تحلیل کیفی( نتایج مربوط به مجتمع مسکونی بهاران  199

جدول ‏4–9 ارزشگذاری داده های پرسشنامه ها مطابق روش لیکرت و تحلیل کیفی  202

جدول ‏4–10 بررسی ارتباط ما بین تلفيق فضای سبز  و محیط مصنوع با افزایش تعاملات اجتماعی در بین ساکنین مجتمع های آپارتمانی، در سطح اطمینان 95 درصد  208

جدول ‏4–11 الگوهای پیشنهادی جهت مجتمع های آپارتمانی  211

جدول ‏4–12 نگاهی اجمالی به مجتمع های مورد مطالعه  219

 

فهرست نمودارها

 

نمودار ‏3–1 نحوه تصرف محل سکونت در منطقه 2  147

نمودار ‏3–2 قشربندي اجتماعي در منطقه 2  148

نمودار ‏4–2 شناخت ساکنین از همسایگان هم طبقه خود 185

نمودار ‏4–3 شناخت ساکنین از همسایگان هم بلوک   186

نمودار ‏4–4 شناخت ساکنین از همسایگان هم مجتمع  186

نمودار ‏4–5 میزان کمک همسایگان مجتمع به همدیگر 187

نمودار ‏4–6 نظر ساکنین راجع به حس همکاری همسایگان  187

نمودار ‏4–7 نظر ساکنین راجع به رفتار همسایگان  188

نمودار ‏4–8 نظر ساکنین مجتمع راجع به متناسب بودن همسایگان با شخصیت خود و خانوادشان  188

نمودار ‏4–9 ویژگی ساکنین مجتمع راجع به باز بودن در خانه به روی همه  189

نمودار ‏4–10 ویژگی ساکنین در خصوص سلام کردن ساکنین مجتمع به همدیگر 189

نمودار ‏4–11 ویژگی ساکنین در خصوص میزان تمایل به ارتباط با همسایگان  190

نمودار ‏4–12 میزان رضایت از منظره مشاهده شده از پنجره 191

نمودار ‏4–13 میزان رضایت از دسترسی مجتمع به فضای سبز 191

نمودار ‏4–14 میزان تاثیر فضای باز مجتمع در افزایش ارتباط با همسایگان  192

نمودار ‏4–15 میزان تمایل به ایجاد بام سبز Error! Bookmark not defined.

نمودار ‏4–16 میزان تمایل به ایجاد تراس گلکاری شده 193

نمودار ‏4–17 میزان تمایل به ایجاد پوشش سبز به جای بافت سیمانی  193

نمودار ‏4–17 مقایسه میزان پیوندهای اجتماعی ساکنان نمونه های مورد مطالعه و سطح کیفی فضای سبز 207

 

فهرست شکل­ها

شکل ‏1–1 چیدمان نواری واقع در خیابان دوستان  20

شکل ‏1–2 چیدمان مختلط واقع در حدفاصل ورودی گلدشت2 و 3(خیابان معالی آباد) 21

شکل ‏1–3 چیدمان محیطی واقع در بلوار الزهرا 21

شکل ‏2–1 خیابان های دره ای  37

شکل ‏2–2 آلودگی هوا در خیابان دره ای  38

شکل ‏2–3 تصویر سمت چپ(15آپریل2005) و تصویر سمت راست(15آگوست2005) 42

شکل ‏2–4یک پارک عمومی بر بالای یک مرکز خرید  44

شکل ‏2–5 دانشکده هنر دانشگاه نانیانگ سنگاپور 44

شکل ‏2–6 جزئيات اجرايي سيستم گسترده 46

شکل ‏2–7 جزئيات اجرايي سيستم متمركز 46

شکل ‏2–8 سیستم جعبه گیاه 48

شکل ‏2–9 دیوار سبز 54

شکل ‏2–10 طراحی های متفاوت فضای سبز عمودی  54

شکل ‏2–11 سه سیستم کلی دیوارهای سبز 55

شکل ‏2–12 چیدمان محیطی  67

شکل ‏2–13 چیدمان منفرد 67

شکل ‏2–14 چیدمان نواری  68

شکل ‏2–15 چیدمان مختلط   68

شکل ‏2–16 اولین آسمانخراش دنیا 71

شکل ‏2–17 باغشهر و کمربند روستایی  81

شکل ‏2–18 باغشهر لچورث   83

شکل ‏2–19 نمای بیرونی مجتمع مسکونی نانت   91

شکل ‏2–20 مجتمع مسکونی نانت   92

شکل ‏2–21 طرح بندی منطقه  94

شکل ‏2–22 ساکنین سنتی چین  96

شکل ‏2–23 ساختمانهای باغ پنجم  96

شکل ‏2–24 دیوار سفید و بامبو سبز 97

شکل ‏2–25 پنجرهای کوچک بر دیوار 97

شکل ‏2–26 حیاط و محوطه های باز بین ساختمان ها 98

شکل ‏2–27 فضای سبز منطقه مسکونی  99

شکل ‏2–28  فضای آبی باغ پنجم  100

شکل ‏2–29 المان های موجود در منظر 101

شکل ‏2–30 نحوه جداسازی فضایی  101

شکل ‏2–31 طرح بندی شهر کریستال  102

شکل ‏2–32فضای گروهی و فضای محله ای  103

شکل ‏2–33 ترکیب یکپارچه  104

شکل ‏2–34 سبک ساکنین اروپایی  104

شکل ‏2–35 امکانات و خدمات موجود 106

شکل ‏2–36 فضای عمومی سبز 106

شکل ‏2–37 نمایش فواره و آب   107

شکل ‏2–38 المان های بکار رفته در منظر 108

شکل ‏2–39 فضای خصوصی و فضای عمومی  109

شکل ‏2–40 پروژه Sky-Terra 110

شکل ‏2–41 بام سبز Sky-Terra 112

شکل ‏2–42 نمایش بام سبز در برج مسکونی سوژانگ چین  114

شکل ‏2–43 ترکیب گونه های مسکن در مجتمع مسکونی سوژانگ چین  115

شکل ‏2–44 فعالیت های فیزیکی در فضای مجتمع مسکونی سوژانگ چین  115

شکل ‏2–45 تراس سبز بالشتی در ساختمان شهر لیوبلیانا 116

شکل ‏2–46 موقعیت شهرسینوسنگاپور تیانجین  117

شکل ‏2–47 نقشه طرح جامع شهر سینو سنگاپور تیانجین  119

شکل ‏3–1 گونه های مختلف چیدمان مسکونی الف- پراکنده ب- نواری ج-متمرکز 136

شکل ‏3–2 مجتمع آپارتمانی بهاران  142

شکل ‏3–3 نمونه ای از بلوک های 7 طبقه مجتمع بهاران  143

شکل ‏3–4 زمین بازی موجود در مجتمع بهاران  143

شکل ‏3–5 فضای نشستن تعبیه شده در مجتمع بهاران  144

شکل ‏3–6 نمونه ای از باغچه های رو به روی هر بلوک مجتمع بهاران  144

شکل ‏3–7 مجتمع آپارتمانی خاتون  150

شکل ‏3–8 نمونه ای از بلوک های 5 طبقه مجتمع خاتون  151

شکل ‏3–9 زمین بازی موجود در مجتمع خاتون  151

شکل ‏3–10 فضای نشستن تعبیه شده در مجتمع خاتون  152

شکل ‏3–11 نمونه ای از فضای سبز رو به روی هر بلوک مجتمع خاتون  152

شکل ‏3–12 مجتمع آپارتمانی فرانسوی ساز معالی آباد 158

شکل ‏3–13 نمونه ای از بلوک های 4 و 8 طبقه مجتمع فرانسوی ساز معالی آباد 158

شکل ‏3–14 نمونه ای از فضای سبز موجود در مجتمع فرانسوی ساز معالی آباد 159

شکل ‏3–15 زمین بازی موجود در مجتمع فرانسوی ساز معالی آباد 159

شکل ‏4–1 فضاهای پر و خالی در مجتمع آپارتمانی بهاران  165

شکل ‏4–2 فضاهای پر و خالی در مجتمع آپارتمانی خاتون  166

شکل ‏4–3 فضاهای پر و خالی در مجتمع آپارتمانی فرانسوی ساز معالی آباد 167

شکل ‏4–4 فضای سبز پیشنهادی جهت اجرا در جلو بلوک های مجتمع بهاران  170

شکل ‏4–5 فضای سبز پیشنهادی جهت اجرا در جلو بلوک های مجتمع بهاران  170

شکل ‏4–6 مسیرهای پیشنهادی تلفیق شده با فضای سبز جهت نشستن در محوطه مجتمع  171

شکل ‏4–7 تراس حاوی گلدان های گل رونده 172

شکل ‏4–8 فلاور باکس پیشنهادی جهت استفاده در مسیرها 172

شکل ‏4–9 زمین بازی پیشنهادی جهت مجتمع آپارتمانی خاتون  173

شکل ‏4–10 فضای سبز طراحی شده پیشنهادی در فواصل بین بلوک ها 174

شکل ‏4–11 فضای سبز پیشنهادی جهت طراحی فضای خالی بین بلوک ها 174

شکل ‏4–12 زمین بازی پیشنهادی جهت مجتمع آپارتمانی فرانسوی ساز معالی آباد 175

شکل ‏4–13 تراس سبز پیشنهادی جهت مجتمع فرانسوی ساز معالی آباد 175

شکل ‏4–14 دیوار سبز پیشنهادی جهت نمای مجتمع های آپارتمانی  176

شکل ‏4–15بام سبز و تراس سبز پیشنهادی جهت مجتمع های آپارتمانی  176

شکل ‏4–16 مسیرهای پیاده روی متنوع پیشنهادی  177

شکل ‏4–17آبنما و باغچه پیشنهادی جهت استفاده در محوطه  177

شکل ‏4–18تلفیق فضای مجتمع آپارتمانی با فضای سبز 178

شکل ‏4–19 تلفیق فضای مجتمع آپارتمانی با فضای سبز 178

شکل ‏4–20 ارزیابی ساکنین بهاران از مجتمع مسکونیشان  195

شکل ‏4–21 ارزیابی ساکنین خاتون از مجتمع مسکونیشان  196

شکل ‏4–22 ارزیابی ساکنین مجتمع فرانسوی ساز معالی آباد از مجتمع مسکونیشان  197

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا مشکل مورد بررسی قرار گیرد. دیجی لود متعهد میشود که هر طور شده فایل خریداری شده ، به دست شما خواهد رسید.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 18 =