پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
تدوین استراتژی مدیریت دانش با ترکیب روشهای SWOT  وBSC و اولویت بندی  استراتژی ها با استفاده از روش ANP: پایان نامه ارشد مدیریت MBA
doc
تعداد صفحات : 135
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته مدیریت اجرایی MBA
همراه با جداول ، اشکال و نمودار
79000 تومان


پایان نامه ای که به شما همراهان صمیمی فروشگاه دیجی لود معرفی میگردد از سری پایان نامه های جدید رشته مدیریت اجرایی  و با عنوان تدوین استراتژی مدیریت دانش با ترکیب روشهای SWOT وBSC و اولویت بندی استراتژی ها با استفاده از روش ANP در 135 صفحه با فرمت Word (قابل ویرایش) در مقطع کارشناسی ارشد تهیه و نگارش شده است. امیدواریم مورد توجه کاربران سایت و دانشجویان عزیز مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته های جذاب مدیریت قرار گیرد.

 

چکیده پایان نامه تدوین استراتژی مدیریت دانش با ترکیب روشهای SWOT وBSC و اولویت بندی استراتژی ها با استفاده از روش ANP

امروزه دانش یکی از مهمترین منابع سازمانی می باشد که مدیریت و بهره برداری صحیح از آن می تواند مزیت رقابتی پایدار برای سازمان ایجاد کند.به منظور اطمینان از پیاده سازی موفق مدیریت دانش در سازمان، مسئله مهم در وهله ی نخست، انتخاب و ارزیابی راهبرد مدیریت دانش مطلوب است که باید بر مبنای چهارچوب متناسب بنا نهاده شود و غالبا می بایست تعداد زیادی از عوامل و معیارهای سازمانی را مد نظر قرار دهد. شناخت این عوامل می تواند به سازمان ها در طراحی، برنامه ریزی و پیاده سازی مدیریت دانش یاری دهد.انتخاب استراتژي براي مديريت دانش، مستلزم شناسايي و تحليل عوامل زيادي از سازمان است.در این پژوهش با کمک روش تحلیلی SWOT  و BSC  استراتژی های مدیریت دانش سازمان توسط مدیران و خبرگان شرکت سبلان تهویه تدوبن گردید.

در نهایت برای حداکثر کردن تاثیر استراتژی ها، با استفاده از فرآیند تحلیل شبکه ای که از روش های تصمیم گیری چند معیاره(MCDM ) است برای اولویت بندی استراتژی ها استفاده گردید.در الگورتیم پیشنهادی مهمترین عوامل اثر گذار داخلی و خارجی سازمان از طریق پر کردن پرسشنامه توسط کارمندان سازمان شناخته می شود تا استراتژی های مدیریت دانش دقیق تر تدوین شوند. بر خلاف بسیاری از روشهای تصمیم گیری چند معیاره که بر فرض استقلال معیارها و گزینه ها متکی هستند، فرآیند تحلیل شبکه ای می تواند از طریق تعاملی نظام یافته، با همه گونه وابستگی بین معیارها و گزینه ها، پاسخ هایی به مراتب بهتر و دقیق تر از سایر روشهای تصمیم گیری چند معیاره عرضه کند و با توجه به برخورداری از این نوع مزیت، در این مقاله با تلفیق دو روش SWOT و ANP چهارچوب موثری به منظور کمک به شرکت سبلان تهویه که به دنبال ارزیابی و انتخاب دانش است توسعه داده شده است.

واژگان کلیدی: استراتژی مدیریت دانش  ، تجزیه و تحلیل SWOT، متد BSC،  متد ANP

 

تعریف موضوع و مسئله اصلی تحقیق

سازمان ها برای انجام مأموریت ها و دستیابی به اهداف خود دارای منابع و دارایی های متعددی می باشند. برخی از این منابع و دارایی ها بسیار ارزشمند و راهبردی هستند که برای کسب مزیت رقابتی سازمان نقش محوری دارند[1].دانش برای تمام سازمان ها از جمله ی این منابع و دارایی ها است، به طوری که صاحبنظران علم مدیریت، دانش را جایگزین نهایی تولید، ثروت و سرمایه پولی می دانند.

همچنین پیتر دراکر  [2]معتقد است که در اقتصاد امروز دنیا، دانش منبعی همانند و در عرض سایر منابع تولید مانند کار و سرمایه و زمین نیست، بلکه تنها منبع معنی دار عصر حاضر به شمار می رود .در واقع دانش تنها منبعی در سازمان است که در اثر استفاده، نه تنها از ارزش آن کاسته نشده، بلکه بر ارزش آن نیز افزوده می شود.

این دانش در رویه ها، دستورالعمل ها، دیدگاه ها، اقدامات و تصمیمات سازمانی مستقر و مستتر است و زمانی اهمیت بیشتر می یابد که به محصولات و خدمات ارزشمندی تبدیل شود.

استراتژی مدیریت دانش به پروسه‌ها و زیرساخت‌هایی می‌پردازد که بنگاه برای کسب، ایجاد و درمیان گذاشتن دانش در جهت تنظیم استراتژی و اتخاذ تصمیمات تجاری از آنها استفاده می‌کند. استراتژی دانش یک بنگاه به بررسی رویکرد کلی یک سازمان که مایل به همسو کردن منابع دانش و توانایی‌های خود با نیازمندی‌ها در استراتژی خود است، می‌پردازد. بنابراین فاصله دانشی موجود بین آنچه یک بنگاه باید برای اجرای استراتژی خود بداند و آنچه که می‌داند، کاهش می‌یابد.

درک بهتر مفهوم و کاربردهای استراتژی‌های دانش می‌تواند از طریق بررسی مهم‌ترین دستاوردهای آن حاصل شود. یک عامل الزامی این است که بنگاه‌های دارای توازن باید بتوانند مفهوم اکتشاف و بهره‌برداری از دانش را درک كنند.سيستم هاي مديريت دانش، درچنين فضايي و با هدف تأثير گذاري بر شناسايي، خلق، ذخيره سازي، بازيابي، تسهيم و به كارگيري دانش مورد نياز در سازمان به وجود آمدند.

مديريت دانش به سازمان ها كمك مي كند تا مأموريت خود را به خوبي انجام داده و به چشم انداز و اهداف خود دست پيدا كنند. در اين راستا مفهوم استراتژي با هدف تبيين اين موضوع كه خلاهاي دانشي سازمان كدامند و كدام دانش و چرا براي سازمان راهبردي و مورد نیاز مي باشد، در ادبيات مديريت دانش ظهور يافته است.

پيش از استقرار سيستم هاي مديريت دانش، ابتدا بايد استراتژي دانش سازمان تدوين گردد تا بر اساس آن، سازمان در فراگرد مديريت دانش بداند كه با چه استراتژي مشخصي بايد اين كار را انجام بدهد.

استراتژي دانش سازمان بیان مي كند كه اين صنعت براي انجام مأموريت ها و اجراي استراتژي هاي خود چه دانشي را، با چه عمقي، از چه منبعي و از چه طريقي بايستي كسب نمايد. از همين رو در اين پژوهش تلاش شده است تا ضمن مروري بر ادبيات نظري موضوع استراتژي دانش، ضرورت هاي تدوين استراتژي دانش، كاركردها و پويايي هاي آن بررسي و تبيين شوند.

در مطالعات مدیریت دانش، مفهوم استراتژی مدیریت دانش  مفهومی جدید و ابداعی می باشد که اغلب در پروژه های داخل کشور چندان مورد توجه قرار نگرفته است. از همین رو تحقیق حاضر با هدف بررسی مطالعات انجام شده در زمینه تدوین استراتژی دانش و ارائه مدل مناسب جهت تدوین استراتژی مدیریت دانش در شرکت سبلان  تهویه انجام میشود. .

شرکت سبلان  تهویه(سهامی خاص) در سال 1371 با هدف ارتقای سطح دانش و فن کشور و انجام پروژه های تاسیسات حرارتی و برودتی و ساختمانی تاسیس شد و پس از انجام چندین پروژه ساختمانی، نیروگاهی، خودرو سازی و … از سال 1375 رسما در جهت تولید سیستمهای تهویه مطبوع و سردخانه (چیلر پکیج یونیت آبی و هوایی، هواساز، ایرواشر، برج خنک کننده، کندانسور آبی و هوایی، یونیت هیتر، فن کوئل سقفی و زمینی، داکتد فن کوئل و کوئل آب گرم و بخار و سردخانه) گام برداشت.

هدف مدیران و مهندسان شرکت سبلان تهویه بهبود مستمر کیفیت محصولات و رسیدن به قله های رفیع موفقیت همراه با شعار مشتری مداری و ارتقاء سطح دانش و توجه به صادرات است.

امروزه، ارزش واقعی سازمان، بیش از ارزش فیزیکی و دارایی ها یا ارزش خالص آن است.دانش سازمان برای دارایی های سازمان، ارزش افزوده ایجاد میکند.دانش نه تنها در چگونگی ایجاد کالا و خدمات، بلکه در اینکه چه چیزی میتواند تولید شود یا حتی اینکه توان بالقوه لازم برای تولید چه چیزی وجود دارد، نقش قابل توجهی دارد.

با توجه به تغییرات تکنولوژیکی که در حال حاضر شتاب زیادی به خود گرفته است و پیچیده شدن تصمیمات سازمانی،  لزوم بکارگیری برنامه‌ای جامع برای مواجهه با اینگونه مسائل بیشتر از گذشته ملموس می‌شود. این برنامه چیزی جز برنامه استراتژیک نیست.

 

در این زمینه اولین مشکلات عبارتست از موانع ایجاد و توسعه روند مدیریت استراتژیک دانش در سازمان‌ها که این فرآیند را از بنیان و پای بست با مشکل مواجه می‌سازند. دلایل گوناگونی وجود دارند که برخی از سازمان‌ها تمایل چندانی به ایجاد و توسعه روندهای مدیریت استراتژیک دانش از خود نشان ندهند که مهمترین آنها عبارتند از:

 

  • عدم آگاهی مدیریت سطح بالا نسبت به وضعیت واقعی سازمان
  • خودفریبی مدیران سطح بالا به طور جمعی درباره موقعیت سازمان
  • توجه مدیران به حفظ وضع موجود
  • درهم آمیختگی دشواری‌های مشترک مدیریت سطح بالا و دشواری‌های عملکرد روزانه
  • اشتباه تلقی کردن هر گونه تغییر در رابطه با هر چه در گذشته در سازمان انجام گرفته است.

در این پژوهش سعی شده، تا با بررسی تحقیقات اخیر و مرتبط ساختن نظریات پیرامون مدیریت دانش، مدل استراتژی مدیریت دانش سازمان را ارائه نموده و اقدام به ارائه مدلی جهت تدوین استراتژی مدیریت دانش نماید. استراتژی مدیریت دانش  سازمان بیان مي كند كه اين صنعت براي انجام مأموريت ها و اجراي استراتژي هاي خود چه دانشي را، با چه عمقي، از چه منبعي و از چه طريقي بايستي كسب نمايد.

 

 

فهرست مطالب پایان نامه تدوین استراتژی مدیریت دانش

فصل اول: کلیات پژوهش و ساختار پایان­ نامه          1

1-1 مقدمه  ………..2

1-2 تعریف موضوع و مسئله اصلی تحقیق   3

1-3 اهداف اساسی پژوهش    6

1-4 اهمیت موضوع  7

1-5 روش بررسی و مطالعه  9

1-6 روش های تجزیه و تحلیل و اولویت بندی گزینه ها 10

1-6-1ماتریس ارزیابی عوامل داخلی IFE  10

1-6-2 ماتریس ارزیابی عوامل خارجی  EFE  10

1-7 تجزیه و تحلیل SWOT  11

1-8 کارت امتیازات متوازن  11

1-9 اولویت بندی استراتژی ها با استفاده از فرآیند تحلیل شبکه ای   11

1-10 پرسش های پژوهش    11

1-11 فرضیات مسئله  12

1-12 جاﻣﻌﺔ آﻣﺎري و ﺗﻌﺪاد ﻧﻤﻮﻧﻪ  12

1-13 واژگان کلیدی   13

  

فصل دوم  : مروری بر ادبیات موضوع         14

2-1 مقدمه …………….  15

2-2 مدیریت دانش    16

2-2-1 تاریخچه مدیریت دانش    16

2-2-2  سیر تحول مدیریت دانش    17

2-2-3 تعاریف مدیریت دانش    18

2-2-4 چرخه مدیریت دانش    20

2-2-5 ویژگیهای مدیریت دانش    21

2-2-6 نظریه های مدیریت دانش    21

2-2-7 دیدگاههای مدیریت دانش    22

2-2-8 مزایای مدیریت دانش    23

2-3  مدیریت دانش و مدیریت استراتژیک    24

2-4 مدیریت استراتژیک    25

2-5  پیشینه تحقیق   26

فصل سوم : روش پژوهش ……..29

3-1 مقدمه……………. 30

3-2 فرآیند برنامه ریزی استراتژیک    30

3-2-1 تدوین ارکان جهت ساز  31

3-2-1-1 بیانیه های ماموریت    32

3-2-1-2 چشم انداز  33

3-2-1-3 ارزش ها، بایدها و نبایدها 33

3-2-2 شناخت و تحلیل محیط داخلی/ خارجی   34

3-2-2-1         فرآیند شناسایی عوامل داخلی و خارجی سازمان  35

3-2-2-2         ارزیابی محیط بیرونی   36

3-2-2-3 ارزیابی محیط درونی سازمان  38

3-2-3 تدوین و طراحی استراتژی   40

3-2-3-1 مدل تحلیل SWOT   40

3-2-4 کارت امتیازات متوازن  43

3-2-4-1 مراحل پیاده سازیBSC   44

3-2-5ترکیب تحلیل SWOT با کارت امتیازات متوازن BSC  45

3-3  اولویت بندی استراتژی ها 45

3-3-1 نظریه تصمیم گیری   46

3-3-2 تعریف تصمیم گیری   47

3-3-2-1 تصمیم گیری با معیارهای چند گانه  47

3-3-2-2 مدلهای تصمیم گیری چند هدفه  47

3-3-2-3 مدلهای تصمیم گیری چند شاخصه  47

3-4 مقدمه ای بر فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و شبکه ای   48

3-5 فرآیند تحلیل شبکه ای (ANP) 51

3-5-1 رویکرد گام به گام روش فرآیند تحلیل شبکه اي   51

3-5-1-1 محاسبه وزن در فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و شبکه  55

3-5-1-1-1 روش بردار ویژه 56

3-5-1-1-1-1 محاسبه وزن ها در روش بردار ویژه 56

3-5-1-2 محاسبه نرخ ناسازگاری   57

3-5-1-3 شاخص ناسازگاری تصادفی   58

3-6 تلفیق فرآیند تحلیل شبکه ای و تحلیل SWOT  59

3-7 الگوریتم پیشنهادی ANP برای اولویت بندی استراتژی های ماتریس SWOT   60

3-8 روش گرد آوری اطلاعات   61

3-8-1 روايي ابزار جمع آوري داده ها 61

3-8-2 پايايي ابزار جمع آوري داده ها 63

3-8-2-1 ضريب آلفاي کرونباخ   64

3-9 فرآیند کلی تحقیق   65

فصل چهارم: محاسبات و یافته های تحقیق   68

4-1 مقدمه ………….. 69

4-2 معرفی سازمان  69

4-2-1 چشم انداز سازمان  70

4-2-2  ارزش ها ی سازمان  70

4-3 تحلیل محیط داخلی شرکت سبلان تهویه  70

4-3-1 فرآیند شناسایی نقاط قوت و ضعف    70

4-3-2 ارزیابی وضعیت محیط داخلی سازمان  72

4-4 تحلیل محیط خارجی سازمان  74

4-4-1 فرصت ها و تهدیدات مربوط به مدیریت دانش    75

4-4-2  ارزیابی موقعیت سازمان نسبت به مولفه های خارجی 76

4-5 تدوین استراتژی مدیریت دانش 77

4-6 اولویت بندی استراتژی ها 80

4-6-1 ساختار سلسله مراتبی سازمان  80

4-6-2 ماتریس مقایسات زوجی عوامل اصلی   81

4-6-3 وابستگيهاي دروني ميان گروههاي SWOT   83

4-6-4 اولویت های گروههای SWOT   85

4-6-5 اولویت های نسبی فاکتورهای SWOT   85

4-6-6 اولویت نهایی (کلی) فاکتورهای SWOT   85

4-6-7 درجه ی اهمیت فاکتورهای SWOT   87

4-6-8 تعیین اولویت نهایی گزینه های استراتژی   99

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها 101

5-1 نتیجه گیری 102

5-2 پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده 105

مراجع……….106

مراجع فارسی……………. 107

مراجع لاتین…………. 110

ضمائم و پیوست ها 116

 

 

فهرست نمودارها

نمودار3-1:فرآیند برنامه ریزی استراتژیک هاکس   31

نمودار3-2:فرآیند کلی برنامه ریزی استراتژ یک   31

نمودار3-3: فرآیند شناسایی عوامل داخلی و خارجی سازمان  35

نمودار3-4: ساختار سلسله مراتبی SWOT و ساختار شبکه ای SWOT  49

نمودار3-5: فرآیند تدوین و اولویت بندی استراتژی های مدیریت دانش شرکت سبلان تهویه 66

نمودار4-1: مدل ANP برای تحلیل SWOT شرکت سبلان تهویه 81

نمودار4-2: وابستگی درونی بین گروه های SWOT  83

 

 

فهرست جداول:

جدول 3-1: تجزيه و تحليل SWOT  41

جدول 3-2: مقیاس 1-9 ساعتی برای اولویت بندی AHP  53

جدول 3-3: شاخص ناسازگاری تصادفی  58

جدول 4-1:  لیست نقاط قوت مدیریت دانش شرکت سبلان تهویه 71

جدول 4-2: لیست نقاط ضعف مدیریت دانش شرکت سبلان تهویه 72

جدول 4-3: ماتریس ارزیابی وضعیت داخلی  73

جدول 4-4: لیست فرصتهای پیش روی مدیریت دانش سازمان  75

جدول 4-5: لیست تهدیدات مدیریت دانش سازمان  75

جدول 4-6:   ماتریس ارزیابی عوامل خارجی مدیریت دانش سازمان(EFE) 77

جدول 4-7: ماتریس SWOT مدیریت دانش سازمان  78

جدول 4-8: مقیاس اصلی ارقام قطعی  82

جدول 4-9: ماتریس مقایسه زوجی گروههای SWOT  83

جدول 4-10: ماتریس مقایسه زوجی عوامل اصلی و اهمیت نسبی هر عامل  84

جدول 4-11: ماتریس مقایسه زوجی عوامل اصلی و اهمیت نسبی هر عامل  84

جدول 4-12: ماتریس مقایسه زوجی عوامل اصلی و اهمیت نسبی هر عامل  84

جدول 4-13: محاسبه ی اولویت های نهایی فاکتورهای SWOT  86

جدول 4-14: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 88

جدول 4-15: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 88

جدول 4-16: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 89

جدول 4-17: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 89

جدول 4-18: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 90

جدول 4-19: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 90

جدول 4-20: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 91

جدول 4-21: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 91

جدول 4-22: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 92

جدول 4-23: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 92

جدول 4-24: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 93

جدول 4-25: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 93

جدول 4-26: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 94

جدول 4-27: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 94

جدول 4-28: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 95

جدول 4-29: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 95

جدول 4-30: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 96

جدول 4-31: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 96

جدول 4-32: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 97

جدول 4-33: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 97

جدول 4-34: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 98

جدول 4-35: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 98

جدول 4-36: مقایسه اولویت  استراتژی مدیریت دانش  سازمان بر اساس روش ANP  100

جدول 5-1:  ماتریس SWOT مدیریت دانش سازمان  104

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − یک =