پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسی رابطه سازمان یادگیرنده و فرهنگ سازمانی با خلاقیت مدیران : دانلود پایان نامه ارشد علوم تربیتی
doc
تعداد صفحات : 135
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته علوم تربیتی
همراه با جداول و اشکال
79000 تومان


بسیاری از رشته های علوم انسانی بعلت تاثیر مستقیم در شکل گیری و پرورش جامعه به سمت اهداف والای تربیتی از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار هستند. یکی از این رشته های مهم علوم تربیتی میباشد. هرچه دانش آموختگان این رشته تحصیلی به مدارج بالاتری برسند و کمال گرایی در این رشته را تجربه کنند مطمئنا جامعه تربیتی و پرورشی کامل تری خواهیم داشت. چنانچه بسیاری از کشورهای پیشرفته این هدف را دنبال میکنند و بالاترین اهمیت را برای نظام تربیتی و پرورشی خود قائل هستند. سایت دیجی لود در ادامه معرفی سری  پایان نامه های جدید مقطع ارشد به سراغ رشته مهم و تاثیر گذار علوم تربیتی رفته و در ادامه پایان نامه ای با عنوان بررسی رابطه سازمان یادگیرنده و فرهنگ سازمانی با خلاقیت مدیران را در  135 صفحه با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم مینماید.

 

چکیده پایان نامه بررسی رابطه سازمان یادگیرنده و فرهنگ سازمانی با خلاقیت مدیران :

جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی مدیران هنرستان های شاغل در ادارات آموزش و پرورش شهرستان بندرعباس در سال تحصیلی 93-1392 بود که از تعداد 84 نفر (51 نفر مرد و 33 نفر زن) تشکیل شده بودند. نمونه آماری به روش سرشماری بر جامعه آماری منطبق بوده و تمامی افراد جامعه را در بر گرفت.

اين بررسي به روش توصيفي از نوع همبستگي صورت گرفته و جهت جمع آوري داده ها از پرسش نامه سازمان یادگیرنده، فرهنگ سازماني و خلاقیت بهره گرفته شد. جهت تجزیه و تحليل داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون چند متغیره استفاده گردید که نتایج حاصل نشان داد: بین متغیرهای سازمان یادگیرنده و فرهنگ سازمانی با خلاقیت مدیران رابطه معناداری وجود داشته و متغیر سازمان یادگیرنده نسبت به دیگر متغیر پیش بینی کننده قوی تری برای خلاقیت مدیران می باشد.

از بین متغیرهای سازمان یادگیرنده، دو متغیر تفکر سیستمی و یادگیری تیمی با خلاقیت مدیران رابطه معناداری داشته و از آن بین متغیر تفکر سیستمی نسبت به دیگر متغیرها پیش بینی کننده قوی تری برای خلاقیت مدیران می باشد. همچنین بین همه ابعاد فرهنگ سازمانی با خلاقیت مدیران رابطه معناداری وجود داشته و متغیر نظام پاداش نسبت به دیگر متغیر ها پیش بینی کننده قوی تری برای خلاقیت می باشد.

کلید واژه ها: سازمان یادگیرنده، فرهنگ سازمانی، خلاقیت، مدیران، آموزش و پرورش.

 

اهداف تحقیق

 هدف اصلی تحقیق

– بررسی و تعیین رابطه بین سازمان یادگیرنده و فرهنگ سازمانی با خلاقیت مدیران هنرستان های شهرستان بندرعباس

 اهداف فرعي تحقيق

1- بررسی و تعیین رابطه مؤلفه های سازمان یادگیرنده با خلاقیت مدیران هنرستان های شهرستان بندرعباس

2- بررسی و تعیین رابطه مؤلفه های فرهنگ سازمانی با خلاقیت مدیران هنرستان های شهرستان بندرعباس

3- پیش بینی خلاقیت مدیران هنرستان های شهرستان بندرعباس از طریق سازمان یادگیرنده و فرهنگ سازمانی

4- پیش بینی خلاقیت مدیران هنرستان های شهرستان بندرعباس از طریق مؤلفه های سازمان یادگیرنده 5- پیش بینی خلاقیت مدیران هنرستان های شهرستان بندرعباس از طریق مؤلفه های فرهنگ سازمانی

 

فرضيه ‏هاي تحقیق

 فرضيه اصلی تحقيق

– بین سازمان یادگیرنده و فرهنگ سازمانی با خلاقیت مدیران هنرستان های شهرستان بندرعباس رابطه معنی داری وجود دارد.

 فرضيه‏ هاي فرعی تحقيق

1- بین مؤلفه های سازمان یادگیرنده با خلاقیت مدیران هنرستان های شهرستان بندرعباس رابطه معنی داری وجود دارد.

2- بین مؤلفه های فرهنگ سازمانی با خلاقیت مدیران هنرستان های شهرستان بندرعباس رابطه معنی داری وجود دارد.

3- خلاقیت مدیران هنرستان های شهرستان بندرعباس از طریق سازمان یادگیرنده و فرهنگ سازمانی قابل پیش بینی است.

4- خلاقیت مدیران هنرستان های شهرستان بندرعباس از طریق مؤلفه های سازمان یادگیرنده قابل پیش بینی است.

3- خلاقیت مدیران هنرستان های شهرستان بندرعباس از طریق مؤلفه های فرهنگ سازمانی قابل پیش بینی است.

 

اهمیت و ضرورت تحقیق بررسی رابطه سازمان یادگیرنده و فرهنگ سازمانی با خلاقیت مدیران :

ﮔﺴﺘﺮه ﻋﻠﻮم روز ﺑﻪ روز وﺳﯿﻊﺗﺮ و ﭘﺮ داﻣﻨﻪﺗﺮ ﻣﯽﮔﺮدد. از ﺟﻤﻠﻪ ﺗﺤﻮﻻت ﭼﺸﻤﮕﯿﺮ در ﻗﻠﻤﺮو ﻋﻠﻮم ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ، ﺑﺮوز و ﻇﻬﻮر ﭘﺪﯾﺪهﻫﺎﯾﯽ ﻫﻤﭽﻮن سازمان یادگیرنده، فرهنگ سازماني و ﺧﻼﻗﯿﺖ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.

سینگه(1385) معتقد است که سازمان یادگیرنده به طور مستمر در پی افزایش قابلیت های خود برای خلق چیزهایی است که می خواهد ایجاد کند. از ديدگاه صاحبنظران، يادگيري سازماني مهمترين فرصت براي ايجاد تغيير و تحول و همگام شدن با تغييرات محيطي است(نژاد ایرانی و همکاران، 1389). از دیدگاه لاندری (1992) یادگیری سازمانی برای ابداع و خلاقیت عامل بنیادی حساب می‌شود. براون و داکوئید (1991) یادگیری را به عنوان پلی بین کار و خلاقیت در نظر می‌گیرند. پاتاکوس (1996) یادگیری و خلاقیت را فرآیندهای به هم وابسته می‌داند که دو روی سکه را تشکیل می‌دهند و خلاقیت را مهارت یاد گرفتنی به حساب می‌اورد که می‌تواند در سطوح مختلف سازمانی شکوفا شود (رهنورد، 1378). سازمانهای یادگیرنده را به تعبیری دیگر، می توان سازمانهای دانش آفرین نامید، سازمانهایی که در آنها خلق دانش و آگاهی های جدید، ابداعات و ابتکارات یک کار تخصصی و اختصاصی نیست، بلکه نوعی رفتار همگانی و روشی است که همه اعضای سازمان بدان عمل می کنند (الوانی، 1373). برای ایجاد سازمان های یادگیرنده، نیاز اساسی برای ایجاد تغییر و دگرگونی بنیادی در سازمان داریم. تعهد و ادراک صحیح افراد از لازمه های سازمانهای یادگیرنده می باشد، افراد بایستی درک نمایند که هدف از یادگیری، حفظ و بقاء و افزایش قدرت رقابتی و پاسخگویی سازمان می باشد زیرا یادگیری سازمانی عملکرد سازمانی را بهبود می بخشد(چاولا و روش، 1995).

به باور انديشمندان، يكي از اهداف ايجاد بستر يادگيري سازماني و توسعه سازمان يادگيرنده همانا ايجاد زمينه و افزايش سطح خلاقيت و نوآوري در سازمان هاست. امروزه طبق نظریه‌های جدید سازمان و مدیریت، یکی از مهمترین عناصر و وظایف مدیریت، ایجاد زمینه لازم برای بروز خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها به منظور ایجاد و تحول در سازمان ها، جهت همگام شدن با محیط غیر قابل پیس بینی می‌باشد(نژاد ایرانی و همکاران، 1389).

در دنیای امروز که سرعت تغییرات بسیار افزایش پیدا کرده و رقابت در سازمان ها گسترش یافته است، خلاقیت راه کلیدی بقاء و پایداری سازمان ها در این عرصه پر تلاطم محسوب می شود و به همین دلیل امروزه استفاده از توان خلاقیت کارکنان برای هماهنگی و انطباق با دنیای نوین در سازمان ها مورد توجه قرار گرفته است. سازمان ها برای بقاء و تداوم نقش مثبت و سازنده خود نیازمند افکار، اندیشه ها و نظرات نو و تازه هستند تا با دریافت دیدگاه های نو بتوانند پویایی خود را تضمین کنند؛ وگرنه به زوال و نابودی محکوم خواهند شد همچنان که مقاومت سازمان ها در مقابل تغییرات و تحولات مختلف محیطی موجب حذف آنها و یا کم رنگ شدن نقششان شده و حتی در ادامه قادر به حفظ وضع موجود نیز نخواهند بود. امروزه جریان نوجویی و خلاقیت و نوآوری در سازمان به عنوان یک راهبرد مناسب برای تطبیق سازمانها با شرایط پیچیده محیط فعالیت خود می باشد. در حقیقت امروزه شعار «فنا می شوید اگر خلاق نباشید» برای سازمانها یک هشدار جدی است(زارع، 1392).

در عصر ما برای بقاء و پیشرفت و حتی حفظ وضع موجود، باید جریان نوجوئی و نوآوری را در سازمان تداوم بخشید تا از رکود و نابودی آن جلوگیری شود. برای آنکه بتوان در دنیای متلاطم و متغیر امروز به حیات ادامه داد باید به نوآوری و خلاقیت روی آورد و ضمن شناخت تغییرات و تحولات محیط برای رویارویی با آنها پاسخ‌های بدیع و تازه تدارک دید و همراه تأثیرپذیری از این تحولات بر آنها تأثیر نهاد و بر آنها شکل دلخواه داد (الوانی، 1388). انسان کیفیت زندگی خود را مرهون ذهن و اندیشه خود می‌باشد و ذهن نیز به نوبه خود متکی بر خلاقیت و نوآوری است. اگر انسان خلاق و نوآور نبود در چرخه حیات اسیر فرآیند تکراری و یکنواختی می‌شد نه تغییری روی می‌داد و نه بهبودی، همه اختراعات و اکتشافات بشر پیشرفت های گوناگون زمینه‌های مختلف، مرهون خلاقیت و نوآوری است (سید عباس‌زاده، 1387). از ديدگاه صاحبنظران، يادگيري سازماني مهمترين فرصت براي ايجاد تغيير و تحول و همگام شدن با تغييرات محيطي است(کونر، 1992).

مدیران باید بر طبق نظر روحانی(1384) بپذیرند که در عصر دانش و اطلاعات و توسعه دانایی و خلاقیت مدیریت می کنند و لازمه موفقیت آنان در این برهه آن است که به مقوله خلاقیت به عنوان یک مسأله و فرصتی برای پویایی و توسعه بنگرند و از حل مسأله به روش های سنتی و معمول بپرهیزند. شریعتمداری و توانگر (1390) معتقدند که داشتن مدیران خلاق و نوآور بهترین عامل در تضمین بقای سازمان برای ارائه اندیشه جدید و بکر است. مدیریت می تواند توانایی و استعداد خلاقیت و نوآوری را در افراد ایجاد، ترویج و تشویق کند یا رفتار و عملکردی داشته باشد که مانع نوآوری کارکنان شود. مدیران باید بدانند که سازمان آنها مجموعه زنده انسانی است که در تعامل با ابزار، تجهیزات و مواد می باشد. آنها باید برای انطباق و رشد در محیط و بهبود توانایی یادگیری خود و دیگر عناصر انسانی سازمان، تمایل ایجاد کنند و واکنش های انطباقی را در پیکره سازمان تقویت کنند تا استعداد و توانایی نوآوری را بهبود دهند.

یکی از عوامل موثر در بروز خلاقیت در سازمان، زمینه سازی و بستر سازی در جهت ایجاد فرهنگی است که در آن کارکنان در تلاش برای رشد استعدادها و بروز داشته های ذهنی خود برآیند تا با تاثیر پذیری و تاثیر گذاری بر افکار یکدیگر و تکمیل ایده ها بتوانند پیشرفت سازمان متبوع و در کل به پیشرفت جامعه کمک کنند. از شرایط لازم برای پدیدار شدن افکار نو، وجود آرامش در محیط سازمان برای تفکر عمیق کارکنان می باشد. خلاقیت هم به استعداد فرد و داشته های ذهنی افراد نیاز دارد و هم به محیط مناسب برای بروز این استعدادها وابسته است. یکی از چالشهای مهم مدیران عصر حاضر در سازمانها عدم استفاده کافی از منابع فکری، توان ذهنی و ظرفیت های بالقوه منابع انسانی است. دراغلب سازمانها از توانایی های کارکنان استفاده بهینه نمی شود و مدیران قادر نیستند ظرفیت های بالقوه آنان را بکار گیرند. به عبارت دیگر با اینکه افراد توان بروز خلاقیت و ابتکار بیشتری را دارند اما در محیط سازمانی به دلایلی از این قابلیتها به طور مطلوب بهره برداری نمی شود. اندیشمندان مدیریت تحول و بهسازی سازمان، توانمندسازی منابع انسانی را به عنوان یک راهبرد اثرگذار به عملکرد و بهسازی انسانی معرفی نموده اند و معتقدند که توانمندسازی منابع انسانی یکی از نگرش های عصر جدید است که امروزه توسط سازمانها به کار گرفته می شود و در واقع پاسخ به نیاز حیاتی مدیریت معاصر است(سید نقوی و عباس پور، 1389). بنابراین يكي از دلايل مهم حفظ هر سازمان يا سازماني كه مسلماً موجب افزايش بهره­وري آن هم مي­شود، برخورداري از انسجام در ارزش­ها و باورها و به طور كلي فرهنگ سازماني آن مي­باشد. به عبارت ديگر، در صورت عدم وجود وحدت در ارزش­ها و باورهاي حاكم و پايبندي به اصول و قواعد پيش نياز بهره مندي از مزيت هاي امروزي و يا وجود نوعي پراكندگي آراء در افراد، فرهنگ سازمان آسيب پذير مي­گردد و حصول به اهداف را مشكل مي سازد(ابزری و دلوی، 1388). البته پيش نياز موفقيت در اجراي سيستم­هاي نوين مديريتي و مدل­هاي مشهور جهاني، برخورداري از يك فرهنگ سازماني مناسب است. از اين رو، براي سازماني كه به دنبال دستيابي به نوعي مزيت است، اطمينان از چگونگي فرهنگ سازماني موجود و توجه به راه هاي كاربردي براي ايجاد انسجام در آن از اولويت­هاي اصلي به شمار مي­رود(پارسونز، 1986).

با توجه به اهمیت روزافزون نیروی انسانی در سازمان به عنوان یک سرمایه باارزش سازمانی و لزوم کسب توانمندیهای لازم برای بهتر انجام دادن شیوه های عملکرد در سازمان، لازم است که در جهت بروز استعدادهای بالقوه خود در سازمان شرایطی را فراهم کرد تا شیوه های نو و بدیع بیافرینند و روشهای کاراتر و با بهره وری بیشتر ایجاد کنند. پایداری و تداوم فعالیت سازمانها در گرو ایجاد مزیت رقابتی نسبی قرار گرفته است؛ برای دستیابی به این مزیت نسبی بایستی در مقایسه با رقبا بتوان محصولات و خدمات با کیفیت تر را با قیمت های قابل رقابت تولید و ارائه نمود و با خلاقیت و نوآوری به دامنه محصولات و خدمات افزود تا از این رهگذر رضایت مندی مشتریان حاصل شود.بر پایه این فرض اساسی، اعتقاد بر آن است که خلاقیت زمانی تحقق می یابد که سازمانها از نیروهای انسانی با دانش، با انگیزه و در یک کلام توانمند برخوردار باشند(ضرابی، 1392).

بنابراین بر اساس نتایج کاربردی این پژوهش می­توان گام های اساسی را در راستای تقویت و تبیین مؤلفه های سازمان یادگیرنده، فرهنگ سازمانی و خلاقیت در سازمان های آموزشی برداشت. از این پس توسل به این عوامل تضمین کنندة افزایش بهره وری کارکنان در راستای تقویت اهداف سازمانی خواهد بود. و نیز مسئولین و دست اندرکاران سازمان آموزش و پرورش می توانند از نتایج این تحقیق جهت بر خورداری از سازمانی توسعه یافته و پویا استفاده کرده و گام­های لازم را در راستای تقویت آن بردارند. از اين رو يافته هاي اين تحقيق مي تواند به مسؤولان آموزش و پرورش جهت ايجاد طرح هاي موفقيت سازمان یادگیرنده و فرهنگ سازمانی ياري رساند؛ چرا كه این دو در سازمان های آموزشی و در رأس آنها در مدارس می توانند محرك نوآوري و خلاقیت بوده و به افزايش بهره وري و يافتن راهكارهاي مناسب جهت برنامه ريزي و افزايش كارايي عملكرد مدارس به آموزش و پرورش ياري رساند.

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =