طراحی مرکز گفتگوی ادیان توحیدی : پایان نامه ارشد مهندسی معماری
معماری یکی از هنرهای بسیار فاخر ایران زمین میباشد که ریشه در فرهنگ و مدنیت هزاران ساله ما دارد . هنری که امروزه با تلفیق علوم مهندسی به یک رشته بسیار جذاب دانشگاهی در کشورمان تبدیل شده و بدلیل همین ریشه فرهنگی از رشته های بسیار پرطرفدار دانشگاهی میباشد. در ادامه به سری جدیدی از پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته معماری میپردازیم . پایان نامه حاضر با عنوان ” طراحی مرکز گفتگوی ادیان توحیدی با فرمت قابل ویرایش WORD به شما دانشجویان و کاربران گرامی معرفی می گردد.
چکیده پایان نامه طراحی مرکز گفتگوی ادیان توحیدی :
دين از وجوه امتیاز بشری است و انسان طی قرون متمادی باور های دینی متعددی را تجربه کرده است که هر یک پیروانی دارد. ارتباطات جهانی نیز چنان گسترده است که تعامل افراد با عقاید متفاوت گریز ناپذیر می نماید. در این میان اعتقاد برخی به اینکه دیوار های بلندی میان ادیان کشیده شده به تفرقه و جنگ انجامیده است در حالی که اساسا نهایت توقع انسان از دین آرامش و سعادت است. بدین ترتیب گفتگو به عنوان تعامل سودمند ضرورت امروز دینداران است. این رفتار ضروری نیازمند بستری است تا در آن شکل گیرید بستری که تعاملات اجتماعی افراد از ادیان متفاوت را ممکن ساخته، آن را تقویت سازد و از سوی دیگر خود موجب بروز اختلاف نباشد. مکانی برای بیان و تبادل آزادانه عقاید دینی.
در این راستا هدف این رساله، طراحی مرکزی است برای گفتگوی موثر ادیان با یکدیگر. برای این منظور پس از طرح مساله، هدف و ضرورت آن در فصل نخست، به شناخت مفهوم دین و ابعاد آن در فصل دوم پرداخته شده است، سپس با توجه به بستر سازی “گفتگوی دینی” به عنوان هدف غایی طرح، فصل سوم به بررسی عوامل موثر بر آن اختصاص می یابد. از طرفی گفتگوی دینی نیازمند فضایی است متناسب با مفهوم دین و قداست آن، که در فصل چهارم در قالب هنر و معماری قدسی و ویژگی های آن به طور عام تبیین می شود. در ادامه فصل پنجم پژوهش به بررسی معماری چهار دین توحیدی به طور خاص می پردازد تا راهکار های برآمده از موضوع به طور کامل بررسی گردد. سپس در فصل شش بستر مناسبی برای طرح انتخاب شده و نهایتا با بررسی نمونه های موردی در فصل هفتم، فصل پایانی به بیان فرایند تقرب به طرح و نیز ارایه طرح پایانی به عنوان فضایی متعلق به همه ادیان اختصاص یافته است.
اهمیت و ضرورت تحقیق
امروزه گفتگوی ادیان بیش از هر زمان دیگر ضرورت دارد. از نظر بسیاری هدف از گفتگوی دینی توضیح و تشریح دین خود برای طرف مقابل و اندکی هم یادگیری دین طرف مقابل است. اما برخی به این مساله فراتر می نگرند و هدف را کمک به ایجاد و پیشرفت تمدن جهانی بر اساس صلح و عشق و مهربانی و دوستی می دانند. (ساجید،1385،ص54)
تفرقه و تشت میان ادیان و مذاهب از جمله عواملی است که متدینان به ادیان گوناگون را در طول تاریخ و بویژه در قرن اخیر متحمل خسارت های زیانباری نموده است. برای کثیری از پیروان ادیان کشمکش پیرامون احتلافات فرقه ای نسبت به حرکت در راستای ارزش های الهی و انسانی و زندگی مسالمت آمیز با هم از الویت بیشتری بر خوردار بوده است. (غلامرضا کاشی، 1387،ص68)
حجم کثیر مهاجرت ها، جنگ های طولانی بی تمر، کوچک شدن جهان به سبب وجود تکنولوژی های ارتباطی، همزیستی پیروان ادیان گوناگون را در کنار هم الزامی کرده است. (غلامرضا کاشی، 1387،ص68)
در این بین یکی از راه حل های روز و البته صرفا ظاهری عبارتست از سکولاریم، این جریان تفاوت های مهم را نادیده گرفته و حتی سرکوب می کند با پرداختن به موضوعات اساسی معنا و ارزش مخالفت می کند و هر گونه جستجو برای یافتن حقیقت را می خشکاند و به وضعیت تصنعی و ظاهری حیات می انجامد. (اشمیتز، 1380، ص257) ریشه بسیاری از مشکلات امروز بشر در همین نگاه ماتریالیستی به مسایل است. تنها عده کمی به این پی برده اند که نظم اجتماعی و سازش با طبیعت تنها در آشتی عرصه های مادی و معنوی امکان پذیر است. مذهب می تواند مقوله های به نظر متضاد را با هم آشتی دهد، در برابر ویرانی های ناشی از مادیگرایی علمی سدی دفاعی بنا کند و نزاع دیر پای ملل و افراد پایان دهد. .(گولن،1385، ص59)
سازگاری شرط لازم صلح و صلح گشاینده راه به سوی شادی است. ناراحتی و اضطراب، درد و مصیبت، نتیجه از دست دادن سازگاری است. ادیان جهان در از بین رفتن سازگاری اجتماعی دخیل بوده اند و این رویداد اغلب به این دلیل بوده است که این ادیان متعددند و در تخالف با یکدیگر به نظر می رسند. با در نظر گرفتن این حقیقت که ادیان جهان به مبانی مشترک معضلات انسانی می پردازند اننتظار این است که ادیان پیش قراولان ارتقای سازگاری نه تنها در میان خود بلکه در تمام سطوح اجتماع باشند. به رقم عقاید گسترده جهانی که توسط روشنفکران سنت های دینی مختلف بیان شده ، حقیقت ساده و تاسف بر انگیز این است که هنوز بشر بر سر مساله تکثر ادیان به توافق نرسیده است. سنت دینی دیگران اغلب به صورت تهدید نگریسته می شود، اختلافات دینی هنوز آزار دهنده و همواره موجب سوء تفاهم و بی اعتمادی متقابل اند.(تیاگاناندا، 1389، ص53)
نادیده گرفتن این رفتار و وانمود ساختن اینکه چنین درگیری و تنشی وجود ندارد ساده لوحانه است و همین احتمال بروز مخاصمه است که مسئولیت پرداختن به گفتگو با پیروان سایر ادیان را بر دوش مومنان می نهد.(اشمیتز، 1380، 257). گفتگوی ادیان این ظرفیت را دارد که در توسعه و بسط معنویت و روحیه دینی و دین ورزی نقشی اساسی ایفا کند زمینه ساز صلح جهانی گردد. (برومر، 1385،ص4)
“مذاهب می توانند با پذیرش سرچشمه واحد خود را پذیرفته و یگانگی و اتحاد میان ادیان را به سمفونی رحمت و عطوفت الهی بدل سازند.” (گولن،1385، ص59)و در فضای پر از تنش کنونی جهان که پدیده هایی همچون جهانی شدن و جنگ های منطقه ای آینده جهان را دچار ابهام کرده است محفلی باشند برای صلح، تفاهم و آرامش جامعه بشری.(اسدی، 1385، ص63)
گفتگوی ادیان نیازمند فضایی است که این همزیستی مسالمت آمیز را تحقق بخشد و با احترام به عقاید انسان ها از هر فرقه و مذهب گفتمان و در نتیجه هدف صلح و سازگاری میان آنان را عملی سازد. لذا طراحی چنین فضایی با در نظر گرفتن اصول حاکم بر فضای تعامل و گفتگو و نیز لزومات طرای فضای مقدس و مرتبط با معنویت دین ضروری به نظر می رسد.
فهرست مطالب پایان نامه طراحی مرکز گفتگوی ادیان توحیدی :
فصل اول: مقدمه و طرح تحقیق | |
1-1- مقدمه | 2 |
1-2- طرح کلی موضوع و مسئله تحقیق | 3 |
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق | 5 |
1-4- اهداف تحقیق | 7 |
1- 5- سوالات تحقیق | 7 |
1- 5- ساختار تحقیق | 8 |
فصل دوم: دین | |
2-1- مقدمه | 10 |
2-2- مفهوم دین | 11 |
2-2-1- معنای لغوی | 12 |
2-2-2- معنای اصطلاحی دین | 12 |
2-2-3- ابعاد دین | 13 |
2-3- منشاء دین | 14 |
2-3-1- علل پیدایش دین | 15 |
2-3-2- علل پذیرش دین | 16 |
2-4- کارکرد های دین | 17 |
2-4-1- کارکرد های فردی | 17 |
2-4-1-1-معرفت زایی | 17 |
2-4-1-2- کارکرد احساسی (بهداشت روانی …………………………… | 17 |
2-4-1-3- کارکرد اخلاقی و رفتاری | 18 |
2-4-2- کارکرد های اجتماعی | 19 |
2-4-2-1- همبستگی | 19 |
2-4-2-2- آزادی و عدالت اجتماعی | 19 |
2-4-2-4- هویت سازی | 19 |
2-5- طبقه بندی ادیان | 20 |
2-5-1- ادیان غیر توحیدی | 20 |
2-5-2- ادیان توحیدی | 20 |
2-5-2-1- زرتشت | 21 |
2-5-2-2- یهودیت | 23 |
2-5-2-3- مسیحیت | 26 |
2-5-2-4- اسلام | 29 |
2-6- مساله تعدد ادیان | 32 |
2-6-1- انحصار گرایی | 32 |
2-6-2- شمول گرایی | 32 |
2-6-3- کثرت گرایی | 32 |
2-7- نگاهی به اصول مشترک ادیان | 34 |
2-8- جمع بندی و نتیجه گیری | 35 |
فصل سوم: گفتگوی ادیان | |
3-1- مقدمه | 37 |
3-2- گفتگو | 37 |
3-2-1- تعریف گفتگو | 37 |
3-2-2- پیشینه گفتگو | 38 |
3-3 گفتگوی ادیان | 39 |
3-3-1- پیشینه گفتگوی ادیان | 40 |
3-3-2- اهداف و آثار گفتگوی ادیان | 41 |
3-3-2-1- تفاهم و درک متقابل | 42 |
3-3-2-2- تلاش برای نجات جامعه ی انسانی از بحران های موجود | 42 |
3-3-2-3- افزایش روحیه دینی در جهان …………………………… | 44 |
3-3-2-4- همزیستی پیروان ادیان ………………………………………. | 44 |
3-3-2-7- زمینه سازی شکل گیری تنوع فرهنگی ……………. | 45 |
3-3-2-8- درک حقایق تازه | 45 |
3-3-3- شرایط و قواعد گفتگوی ادیان | 46 |
3-3-3-1- وجود نکات اشتراک و افتراق ……………………………… | 46 |
3-3-3-2- احترام کامل به طرف مقابل و آزادی اندیشه او … | 46 |
3-3-3-3- اقرار به جهل و تاکید بر تساهل ………………………….. | 47 |
3-3-3-4- تکیه بر مشترکات | 48 |
3-3-3-5- فراموش کردن اتفاقات گذشته و تمایزات سیاسی اقتصادی | 49 |
3-3-4- موانع گفتگوی ادیان | 50 |
3-3-4-1- برتر انگاشتن خود | 50 |
3-3-4-2- مطلق فرض نمودن حقیقت …………………………………. | 50 |
3-3-4-3- تکیه بر عناصر تمایز بخش ………………………………….. | 51 |
3-3-4-4- اهانت به طرف مقابل و مسخ عقاید او ………………… | 51 |
3-3-4-6- استفاده از معیارهاى متفاوت ……………………………….. | 52 |
3-3-5- انواع گفتگو در گستره گفتگوی ادیان الهی ……………………….. | 52 |
3-3-5-1- گفتمان اخلاقی ……………………………………………………. | 53 |
3-3-5-1- گفتمان همسازگرایانه ………………………………………….. | 53 |
3-3-5-1- گفتمان پراگماتیستی …………………………………………… | 54 |
3-3-5-1- گفتمان وابسته به موسسه ها یا نهاد های دینی .. | 54 |
3-3-5-1- گفتمان تاریخی ……………………………………………………. | 54 |
3-3-5-1- گفتمان توطئه محور ……………………………………………. | 55 |
3-3-5-1- گفتمان مبلغ دینی | 55 |
3-4- فضای گفتگو | 56 |
3-4-1- فضضای گفتگو میان ادیان | 57 |
3-5- جمع بندی و نتیجه گیری | 58 |
فصل چهارم: هنر و معماری قدسی | |
4-1- مقدمه | 59 |
4-2- امر قدسی | 60 |
4-2-1- شیوه های تجلی امر قدسی ………………………………………………… | 62 |
4-2-1-1- شیوه های مستقیم ………………………………………………. | 62 |
4-2-1-2- شیوه های غیر مستقیم ……………………………………….. | 63 |
4-2-1-3- تجلی امر قدسی در هنر (امر قدسی و هنر) ……… | 64 |
4-3- هنر مقدس | 66 |
4-3-1- مفهوم هنر قدسی | 67 |
4-3-2- شکل گیری هنر قدسی | 69 |
4-3-3- جایگاه هنر مند در هنر قدسی | 70 |
4-3-4- نقش و کارکرد هنر مقدس | 72 |
4-4- مکان مقدس | 73 |
4-5- معماری قدسی | 75 |
4-5-1- اهداف و کارکرد های فضا و معماری قدسی ……………………….. | 77 |
4-5-1-1- ایجاد ناهمگونی در فضا ………………………………………….. | 78 |
4-5-1-2- ایجاد محملی برای اندیشه دینی ……………………………. | 79 |
4-5-1-3- زمینه سازی حیات معنوی …………………………………….. | 81 |
4-5-1-4- ایجاد مکانی برای حضور ذات الهی ………………………… | 84 |
4-5-1-5- تجلی عوالم برتر در ساحت های نازل تر ……………….. | 87 |
4-5-2- ویژگی های فضا و معماری قدسی | 90 |
4-5-2-1- ویژگی های منشا معنوی …………………………………….. | 91 |
4-5-2-2- ویژگی های شیوه ی بیان ……………………………………. | 95 |
4-5-2-3- ویژگی های صورت | 112 |
4-5-2-3-1- صفات کالبدی …………………………………………. | 113 |
4-5-2-3-2- عناصر کالبدی …………………………………………. | 118 |
4-5-3- عبادتگاه تجلی معماری قدسی در ادیان …………………………….. | 122 |
4-6- جمع بندی و نتیجه گیری | 124 |
فصل پنجم: عبادتگاه در ادیان توحیدی | |
5-1- مقدمه | 126 |
5-2- عبادتگاه زرتشتیان | 127 |
5-2-1- آتش | 127 |
5-2-2- جایگاه آتش | 128 |
5-2-3- تاریخچه آتشکده | 129 |
5-2-3- معماری آتشکده | 129 |
5-2-3- جمع بندی خصوصیات طرح آتشکده ……………………………….. | 132 |
5-3- عبادتگاه یهودیان | 133 |
5-3-1- خیمه میعادگاه | 133 |
5-3-2- خانه مقدس | 134 |
5-3-3- کنیسه | 136 |
5-3-4- جمع بندی خصوصیات طرح کنیسه …………………………………. | 140 |
5-4- عبادتگاه مسیحیان | 140 |
5-4-1- پیشینه کلیسا | 140 |
5-4-2- معماری کلیسا | 142 |
5-4-3- جمع بندی خصوصیات طرح کلیسا | 144 |
5-5- عبادتگاه مسلمانان | 146 |
5-5-1- مسجد | 146 |
5-5-2- پیشینه مساجد | 147 |
5-5-3- عناصر کالبدی مسجد | 148 |
5-5-4- جمع بندی خصوصیات طرح مساجد ………………………………… | 151 |
5-6- جمع بندی و نتیجه گیری | 154 |
فصل ششم: شناخت و تحلیل بستر طراحی | |
6-1- مقدمه | 156 |
6-2- شیراز | 156 |
6-2-1- موقعیت جغرافیایی شهرستان ………………………………………………. | 157 |
6-2-1-1- مشخصه های جغرافیایی شهر شیراز …………… | 157 |
6-2-2- ویژگش های جمعیتی ………………………………………………………….. | 158 |
6-2-2-1- دین ………………………………………………………………… | 158 |
6-2-2-2- فرهنگ …………………………………………………………… | 159 |
6-2-3- ویژگش ها و مطالعات اقلیمی ……………………………………………….. | 159 |
6-2-3-1- باد …………………………………………………………………… | 159 |
6-2-2-2- بارندگی | 160 |
6-2-2-3- دما | 161 |
6-2-2-4- رطوبت | 162 |
6-3- مکان یابی پروژه | 163 |
6-3-1- معرفی سایت های پیشنهادی ………………………………………………. | 163 |
6-3-1-1- سایت پیشنهادی اول …………………………………….. | 164 |
6-3-1-2- سایت پیشنهادی دوم ……………………………………. | 165 |
6-3-1-3- سایت پیشنهادی سوم …………………………………… | 165 |
6-3-2- انتخاب سایت بر اساس فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) | 166 |
6-3-2-1- اصول فرآیند تحلیل سلسله مراتبی | 167 |
6-3-3- معیار های انتخاب سایت و تعیین اولویت هر یک | 167 |
6-3-2-1- نتایج حاصل از ورود معیار ها و گزینه ها در تحلیل سلسله مراتبی (AHP) | 168 |
6-3-4- انتخاب نهایی سایت | 170 |
فصل هفتم: بررسی نمونه های موردی | |
7-1- موزه ادیان جهان در تایوان Museum of World Religions ….. | 172 |
7-2- معبد ادیان | 178 |
7-2-1- طرح کلی مجموعه | 179 |
7-2-2- فضای قدسی | 181 |
7-2-3- معابد کوچک و مجزای ادیان | 182 |
7-2- خانه عبادت و آموزش House of prayer and learning ……. | 184 |
7-4- مرکز بین دینی دانشگاه دربی Mmulti-faith center of Derby university ……. | 189 |
فصل هشتم: برنامه ریزی و فرآیند طراحی | |
8-1- نیاز سنجی مخاطبین | 195 |
8-2- ارایه برنامه فیزیکی | 197 |
8-3- روند طراحی | 201 |
8-3-1- تحلیل و بررسی سایت | 201 |
8-3-1-1- بررسی دسترسی های سایت ……………………….. | 201 |
8-3-1-2- شناخت کاربری های مجاور و موثر ………………. | 202 |
8-3-1-3- بررسی پوشش گیاهی موجود در سایت ………. | 202 |
8-3-2- شکل گیری طرح | 203 |
8-4- معرقی طرح | 207 |
8-4-1- نقشه های طرح مجموعه | 207 |
8-4-2- تصاویر طرح مجموعه | 210 |
فهرست منابع | 218 |
فهرست جدول ها
جدول 6‑1 جهت وزش بادها در شهر شیراز | 160 |
جدول 6-2- میزان متوسط بارندگی برحسب میلیمتر در شهر شیراز در ماههای مختلف | 161 |
جدول 1‑3- دمای حداقل، حداکثر ماهانه و متوسط در ماه های مختلف درشهر شیراز | 162 |
جدول 1‑4- درصد متوسط ماهانه رطوبت نسبی در ماه های مختلف شهر شیراز | 163 |
جدول 1‑5- معیار های انتخاب سایت و اولویت نسبی هریک | 167 |
جدول شماره 8‑1- شناخت مخاطبین و رویکرد های مجموعه در قبال آنان | 196 |
جدول شماره 8‑2-فعالیت های پیش بینی شده در راستای رویکرد های مجموعه | 196 |
جدول شماره 8‑3- برنامه فیزیکی مجموعه | 197 |
فهرست نمودارها
نمودار شماره 4-1 حوزه شمول آثار هنر مقدس | 70 |
نمودار شماره 6-1 هرم سنی جمعیت شیرازدر سال 1385 | 158 |
نمودار شماره 6-2 نتایج امتیازات کسب شده در سایت های پیشنهادی بر اساس تنوع مذهبی محیط پیرامون | 168 |
نمودار شماره 6-3 نتایج امتیازات کسب شده در سایت های پیشنهادی بر اساس نبود زمینه غالب یک دین در محیط | 168 |
نمودار شماره 6-4 نتایج امتیازات کسب شده در سایت های پیشنهادی بر اساس سازگاری همجواری ها | 169 |
نمودار شماره 6-5 نتایج امتیازات کسب شده در سایت های پیشنهادی بر اساس دسترسی مناسب | 169 |
نمودار شماره 6-5 نتایج امتیازات کسب شده در سایت های پیشنهادی بر اساس نیاز به تخریب کمتر | 169 |
نمودار شماره 6مقایسه امتیازات کسب شده درسایت های انتخابی بر اساس معیار های مورد نظر در انتخاب سایت مناسب | 170 |
نمودار شماره 6-8 درصد امتیاز نهایی کسب شده سایت های پیشنهادی | 170 |
فهرست تصاویر
تصویر شماره 5-1 آتشکده نیاسر | 131 |
تصویر شماره 5-2 کنیسه ملا یعقوب در اصفهان | 138 |
تصویر شماره 5-3 پلان مستطیلی شک کنیسه شکرا در اصفهان | 138 |
تصویر شماره 5-4 پنجره نور گیر در کنیسه ملا یعقوب | 139 |
تصویر شماره 5-5 پلان کلیسای هاکوپ مقدس | 142 |
تصویر شماره 5-6 منبر و محراب مسجد گوهرشاد | 148 |
تصویر شماره 5-7 گنبد مسجد گوهرشاد | 149 |
تصویر شماره 5-8 حیاط مسجد عماد الدوله در کرمانشاه | 150 |
تصویر شماره 6-1 محل قرار گیری سایت های پیشنهادی در تصویر هوایی از شیراز
| 163 |
تصویر شماره 6-2 تصویر هوایی سایت پیشنهادی اول
| 164 |
تصویر شماره 6-3 تصویر هوایی سایت پیشنهادی اول
| 164 |
تصویر شماره 6-4 تصویر هوایی سایت پیشنهادی دوم | 165 |
تصویر شماره 6-5 تصویر هوایی سایت پیشنهادی سوم | 166 |
تصویر شماره 7-1 نمای خارجی موزه | 173 |
تصویر شماره 7-2 اولین دیدن به موزه پس از خروج از آسانسور(منبع: www.mwr.org.tw) | 174 |
تصویر شماره7-3 دیواره آب | 174 |
تصویر شماره 7-4 پیاده راه زیارت | 174 |
تصویر شماره 7-5 سالن طلایی | 175 |
تصویر شماره 7-6 سالن سفر پیدایش | 175 |
تصویر شماره 7-7 سالن سفر زندگی | 176 |
تصویر شماره 7-8 سالن زندگی بیداری | 176 |
تصویر شماره 7-9 سالن ادیان | 176 |
تصویر شماره 7-10 دیوار یادآوری حق شناسی | 177 |
تصویر شماره 7-11 ماکت ابنیه ادیان | 178 |
تصویر شماره 7-12 ماکت ابنیه ادیان | 178 |
تصویر شماره 7-13 سرزمین کودکان یا جنگل عشق | 178 |
تصویر شماره7-14 تصویر ورودی معبد ادیان | 179 |
تصویر شماره 7-15 تصویر مدل بنای معبد ادیان | 179 |
تصویر شماره 7-16 تصویری از مدل بنای معبد ادیان | 180 |
تصویر شماره 7-17 پرسپکتیو دید پرنده از مجموعه | 180 |
تصویر شماره 7-18 پلان معبد ادیان | 181 |
تصویر شماره 7-19 نمایی از حیاط مرکزی عبد ادیان | 181 |
تصویر شماره 7-20 برشی از مجموعه معبد ادیان | 182 |
تصویر شماره 7-21 برشی از فضای قدسی و حیاط مرکزی | 182 |
تصویر شماره 7-22 نمای داخلی قضای قدسی | 182 |
تصویر شماره 7-23 باز بودن فضای قدسی به حیاط مرکزی | 183 |
تصویر شماره7-24 بسته شدن فضای قدسی به حیاط مرکزی | 183 |
تصویر شماره 7-25 نمای خارجی معابد کوچک در مجموعه | 184 |
تصویر شماره 7-26 نمای معابد کوچک در شب | 184 |
تصویر شماره 7-27- برش معابد کوچک | 184 |
تصویر شماره 7-28 نمای داخلی معبد یهودیان در مجموعه معبد ادیان | 184 |
تصویر شماره 7-29 نمای خارجی مرکز | 185 |
تصویر شماره 7-30 تصویر کلیسای سن پیتر | 186 |
تصویر شماره 7-31 تصویر پلان خانه عبادت و آموزش | 187 |
تصویر شماره 7-32 نمای خارجی و ورودی مرکز | 188 |
تصویر شماره 7-33 برش خانه عبادت و آموزش | 189 |
تصویر شماره 7-34 تصویر فضای مرکزی | 189 |
تصویر شماره 7-35 نمای خارجی مرکز | 190 |
تصویر شماره 7-36 تصویر هوایی از مجموعه | 190 |
تصویر شماره 7-37 نمای خارجی مرکز | 191 |
تصویر شماره 7-38 نمای خاجی مرکز | 192 |
تصویر شماره 7-39 نمای خارجی مرکز | 192 |
تصویر شماره 7-40 نمای خارجی مرکز | 192 |
تصویر شماره 7-41 لبه های دندانه دار بام | 193 |
تصویر شماره 7-42 تصویر کلی از مرکز | 193 |
تصویر شماره 7-43 ورودی مرکز | 193 |
تصویر شماره 7-44 فضای گردهمایی 1 | 193 |
تصویر شماره 7-45 فضای گردهمایی 2 | 193 |
تصویر شماره 7-46 فضای سکوت | 194 |
تصویر شماره 7-47 فضای سکوت | 194 |
تصویر شماره 7-48 فضای اجتماعی | 194 |
تصویر شماره7-49 بام سبز | 194 |
تصویر شماره 8-1 بررسی مسیر های دسترسی به سایت | 201 |
تصویر شماره 8-2 کاربری های مجاور سایت | 202 |
تصویر شماره 8-3 محل قرار گیری فضای سبز در سایت | 203 |
تصویر شماره 8-4 شکل گیری نقطه عطف مجموعه و مسیر پیاده گردشگری | 204 |
تصویر شماره 8-5 جانمایی کلی محدوده های در پلان | 205 |
تصویر شماره 8-6 جانمایی مجموعه نسبت به معابد مجاور در برش | 205 |
تصویر شماره 8-7 سایت پلان مجموعه با توجه به فضای سبز و کاربری های مجاور | 206 |
تصویر شماره 8-8 زون بندی فضاها | 206 |
تصویر شماره 8-9 تصویر سایت مجموعه | 210 |
تصویر شماره 8-10 پرسپکتیو دید پرنده از کل مجموعه | 211 |
تصویر شماره 8-11 پرسپکتیو دید پرنده از کل مجموعه | 211 |
تصویر شماره 8-12 پرسپکتیو دید پرنده از فضای قدسی | 212 |
تصویر شماره 8-13 فضای قدسی | 212 |
تصویر شماره 8-14 پسپکتیو دید پرنده از سایت و مجموعه | 213 |
تصویر شماره 8-15 دید انسانی به فضای مرکزی | 214 |
تصویر شماره 8-16 دید انسانی به فضای مرکزی | 214 |
تصویر شماره 8-17 دید انسانی به فضای مرکزی | 214 |
تصویر شماره 8-18 جداره مشبک در ورودی موزه | 215 |
تصویر شماره 8-19 جداره های مشبک مجموعه | 215 |
تصویر شماره 8-20 ورودی بخش همایش و گفتمان | 215 |
تصویر شماره 8-21 دید انسانی هنگام خروج از موزه | 216 |
تصویر شماره 8-22 ورودی بخش آموزشی | 216 |
تصویر شماره 8-23 ورودی بخش اداری | 217 |
تصویر شماره 8-24 فضای قدسی | 217 |
فهرست نقشه ها
نقشه شماره 1‑1 پلان سطح اول مجموعه | 207 |
نقشه شماره 1‑2 پلان سطح دوم مجموعه | 208 |
نقشه شماره 1‑3 پلان سطح سوم مجموعه | 208 |
نقشه شماره 1‑4 سایت پلان مجموعه | 209 |
نقشه شماره 1‑5 برشA-A | 209 |
نقشه شماره 1‑6 برش B-B | 230 |
راهنمای خرید و دانلود فایل
برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.
بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.
در صورت بروز هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا مشکل مورد بررسی قرار گیرد. دیجی لود متعهد میشود که هر طور شده فایل خریداری شده ، به دست شما خواهد رسید.
برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود کلیک نمایید.
ديدگاه ها