پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
تحلیل محتوای کتاب های مطالعات اجتماعی و جغرافیا دوره اول متوسطه بر اساس مولفه های آموزش جهانی:دانلود پایان نامه ارشد رشته علوم تربیتی
doc
تعداد صفحات : 128
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته علوم تربیتی
99000 تومان


بسیاری از رشته های علوم انسانی بعلت تاثیر مستقیم در شکل گیری و پرورش جامعه به سمت اهداف والای تربیتی از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار هستند. یکی از این رشته های مهم علوم تربیتی میباشد. هرچه دانش آموختگان این رشته تحصیلی به مدارج بالاتری برسند و کمال گرایی در این رشته را تجربه کنند مطمئنا جامعه تربیتی و پرورشی کامل تری خواهیم داشت. چنانچه بسیاری از کشورهای پیشرفته این هدف را دنبال میکنند و بالاترین اهمیت را برای نظام تربیتی و پرورشی خود قائل هستند. سایت دیجی لود در ادامه معرفی سری  پایان نامه های جدید مقطع ارشد به سراغ رشته مهم و تاثیر گذار علوم تربیتی رفته و در ادامه پایان نامه ای با عنوان تحلیل محتوای کتاب های مطالعات اجتماعی و جغرافیا دوره اول متوسطه بر اساس مولفه های آموزش جهانی را در  128 صفحه با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم مینماید.

 

چکیده پایان نامه تحلیل محتوای کتاب های مطالعات اجتماعی و جغرافیا دوره اول متوسطه بر اساس مولفه های آموزش جهانی :

برای اعتلای کیفی و کمی آموزش وپرورش ونوآوری های علمی در   عرصه تعلیم و تربیت بایدمتناسب با برنامه های آموزشی درسطح  جهانی وفهم موثر آن تلاش کرد و با برنامه ها و مولفه های جهانی  همسو جهت شد .مــــولفه های جهانی شدن فرآیندرو به گسترشی است ک تمامی عرصه   هارا درنــــوردیده و شناسایی مولفه های جهانی،دراین راستا جهان را دهکده ای نمـوده که درآن همه چیز دردنیای بین الملل وجوامع درحال تغییر وانتقال است.

در دنياي امروز عقيده براين  است که بایدتفکرو ایده آموزش جهاني را باتوجه به تحولات وپیچیدگی جهان در نظام آموزشی فراهم نمود و با شناخت هدف های مولفه های آمــــوزش جهانـی ازجمله آگـــــاهی از نظام ها،آگاهی ازچشم انداز ، مسئولیت پذیری و ذهنیت فرآیندی را بعنوان  مبنای حرکت درمحتوای کتاب های مورد تدریس نظام آموزشی کشور گنجاند تا اولین گام موثر دراین جهت به صـــــــورت عملی  برداشت .لــــــذادراین پژوهش ،پژوهشگر بدنبال تحلیل محتوای کتاب مطــــالعات اجتماعی وجغرافیـا براساس مولفه های جهانی بوده است .

واژگان کلیدی :آموزش جهانی ،تحلیل محتوای،مطالعات اجتماعی،جغرافیا

 

اهداف تحقیق :

 هدف اصلی

  بررسی اهداف مولفه های آموزش جهانی درکتاب های مطــالعات اجتماعی و جغرافیا دردوره اول متوسطه .

 

اهداف جزئی

– شناسایی مولفه ،آگـــــاهی از نظام ها در کتاب های  مطالعات اجتماعی و جغرافیا در دوره اول متوسطه .

2- شناسایی مولفه ،آگــــاهی ازچشم انداز  درکتاب های مطالعات اجتماعی و جغرافیا در دوره اول متوسطه.

3- شناسایی  مولفه ، مسئولیت پذیری درکتاب های مطالعات اجتماعی و جغرافیا در دوره اول متوسطه.

4- شناسایی مولفه،ذهنیت فـرآیندی در کتاب های مطالعات اجتماعی و جغرافیا در دوره اول متوسطه.

سوال اصلی

تا چه اندازه به مولفه های آموزش جهانی درکتاب های مطالعات اجتماعی و جغرافیا در دوره اول متوسطه پرداخته شده است ؟

سوالات فرعی

1-  تا چه اندازه به مولفه آگاهی از نظام ها در     کتاب هـــای مطالعات اجتماعی و جغرافیا در دوره اول متوسطه پرداخته شده است ؟

2-  تا چه اندازه به مولفه آگاهی از چشم انداز درکتاب های مطــالعات اجتماعی وجغرافیا در دوره اول متوسطه پرداخته شده است ؟

3- تا چه اندازه به مولفه  مسئولیت پذیری درکتاب های مطالعات اجتماعی و جغرافیا در دوره اول متوسطه پرداخته شده است ؟

4- تاچه اندازه به مولفه ذهنیت فرآیندی درکتاب های مطــالعات اجتماعی و جغرافیادر دوره اول متوسطه پرداخته شده است ؟

 

ضرورت و اهميت تحقيق

روند تحولات درقرن بیستم دردهه ی1970 میلادی وارد مرحله ی جدیدی شد و در اواسط دهه ی  1980 تقریباً درتمامی زمینه ها نشان خود را برجای گذاشت و برای اشاره به این دگرگونی ها مفاهیمی چون جامعه صنعتی و فرا مدرن (پست مدرن ) بکار رفت .این مفاهیم دردهه ی 1990 میلادی جای خود را به مفهوم جهانی شدن داد (ایران زاده، 1380).

رویکرد مشارکتی و فعال جهت شکوفایی استعداد ها را باید رواج داد ، تقویت محیط های یادگیری و بهره گیری از    روش های گوناگون یادگیری ، همچنین ترویج برنامه های تلفیقی آموزش های پایه ، تعامل و همکاری در سطح ملی ، منطقه ای و بین المللی است (دل ،1998).

ازنظر کاستلزجهانی شدن مبتنی بر شبکه ای از تعاملات ، ارتباطات و وابستگی های دوجانبه بین افراد دردورترین نقاط است بطوری که آنها نیز می توانند در جهان تاثیر بگذارند و مجهز به گسترش سریع دانش و اطلاعات درسراسر جهان گردند (کاستلز ،1991).

پس بنظرمی رسد که بگویم مهم نیست که درکجای دنیا ایستاده ایم مهم آنست که درچه راستایی گام بر می داریم. (احمدی ، 1388)

مولفه های آموزش جهانی راهکارهای آزمایش شده ای را برای بهبود محیط یادگیری و غنی سازی یادگیری مطرح می کند و اهداف علمی ، مهارتی ، رفتاری و ارزشی به طور موثرتری شناخته می شوند ( مطلق ، گلنسایی ، 1389).

دردنياي امروز عقيده براين است که بايد تفکر جهاني داشت وبه صورت محلي اين تفکرات را پياده کرد ، اين امر     مي تواند به معناي بومي سازي تفکرات و   انديشه هاي جهاني نيز تلقي شود .پس مولفه های آموزش جهاني خود پديده اي که نسبتاً جديد وهرچند تاثيرات مهمي بر افراد و جوامع دورافتاده ترين بخش ها را دارد.

درايران نيزبسيار مفيد و موثر بوده و بر حوزه فرهنگ و به شکل عام بر تعليم وتربيت به شکل خاص تاثير گذار بوده است . مولفه آموزش جهاني و اهداف آن يک امر کلي و ضروري است که درک از حرکت رو به رشد جوامع مختلف با دانش روز همراه بوده و هيچ کشوري ديگر نمي تواند خود را از واقعيت ها و چشم انداز و مسئولیت پذیری در پيشرفت علم و فنآوري به دور نگه دارد ، نظام آموزشي بايد خود را با روند رو به رشد علم و تکنولوژي روز مجهز نمايد.

شناخت مولفه های جهانی شدن فرآیند رو به گسترشی است که تمامی عرصه ها را درنوردیده و تمامی کشورهای جهان را به طریقی درگیر کرده است و جهان را دهکده ای نموده که درآن وظیفه مرزها حداقل تعیین فلمرو کشورهاست و همه چیز دردنیای بین الملل و جوامع درحال انتقال است . از این رو جهانی شدن برنامه های درسی درصدد تدارک  فرصت های رشد و توسعه شخصی و حرفه ای همه دانش آموزان ودانشجویان حاضر درصحنه جهانی و براساس نگریستن به تمام افراد درسطح جهان به عنوان شهروند جهانی است . در آموزش و پرورش جهانی نیز برنامه درسی نمی تواند محدود به مرزهای ملی باشد و باید به دانش آموزان و دانشجویان کمک کند تا راههایی را که از طریق آنها می توانند زندگی خود و دیگر انسان ها را درسراسر جهان غنی سازند کشف و به آن هاعمل کنند ( کدیور ، 1384).

انسان امروزه صرفاً موجودی منحصر در خانواده ، جامعه و کشور نیست بلکه بخش جدایی ناپذیر از جهان بشری و مناسبات جهانی است و به صورت موجود جهانی درآمده است . از این رو برنامه های درسی باید بر مهارت های فردی موردنیاز فراگیرنده مهارت های مورد نیاز زندگی جمعی و مهارتهای موردنیاز شهروند جهانی تاکید نمایند.

بطور کلی طراحان برنامه ها و اهداف جهانی ، آموزش درراستای مسائل جهانی را از طریق اهداف   جزئی  تر وطرح مفاهیم خاصی نظیر محیط زیست ، حقوق بشر ، صلح ، سلامتی و بهداشت ، جامعه چند فرهنگی پیگیری می کنند (لطف آبادی ، 1385).

همانطوری که درتاریخ آموزش وپرورش کشورهای جهان ،   حرکت های دیگری که منجر به تغییراتی درنظام های آموزشی ، وجود داشته است ،اما تا قبل از نیمه دوم قرن بیستم ، اغلب نظام های آموزشی در ساختارهای سنتی خود و مشابه آنها و غالباً اقتباس گونه از الگوهای متداول اروپایی عمل می کردند . ساختار کلی این الگوها در آموزشکده ها یا واحدهای آموزشی به نام دانشسراها یا کالج های تربیت معلم درکشورهای مختلف جهان ، با اعتبارهای علمی – آموزشی متفاوت خلاصه می شود .(گاستون میالاره ،1983).

آموزش وپرورش نمی تواند و نباید از واقعیت های زندگی دور بماند . این موضوع ورد زبان ها در ربع قرن بیستم شد و سرانجام نظام آموزشی تازه ای را پی ریخت و معلم را درپایه و شالوده خود قرار داد.

از آن به بعد دگرگونی های محتوایی برنامه ها و نوآوری های آموزشی نقش معلم بیشترین توجه را به خود جلب کرد و در نوامبر 1980 یک گروه بین المللی متشکل از شخصیت های علمی ، آموزشی و فرهنگی درباره آینده آموزش وپرورش تشکیل گردید ( یونسکو ،1981)

تحقق تحول بنيادين آموزش وپرورش که محقق نمودن آرمانهاي متعالي و تلاش همه جانبه در تمام ابعاد فرهنگي ، علمي ، اجتماعي واقتصادي است و احراز جدي از مهمترين زيرساخت هاي تعالي پيشرفت براي ارتقاء سرمايه انساني شايسته کشور در عرصه هاي مختلف است . اين تحقق مانند احياي تمدن عظيم ، سازنده ، فعال و پيشرو درميان ملت ها و کسب آمادگي براي برقراري ارتباط همه جانبه درجهان است . تحقق اين موضوع که مولفه های آموزش جهاني و برنامه هاي درسی آن درسطح ملي و فراملي که جامعه بشري را با ديد کلان درعرصه فعاليت و علم آموزي و تلاش براي رفع معضلات و مشکلات و ساير مواردي که نيازمند يک هدف مشترک است گام برمی دارد  بعنوان نقشه راهي که درآن نحوه طي مسير به صورت شفاف و دقيق مشخص نموده است  . دراين تحول بنيادين درنظام آموزش وپرورش کشور معطوف به چشم اندازي است که درسه دهه اخير تلاش هاي وافر و قابل توجهي از مسئولان ودست اندرکاران آموزش وپرورش انجام گرفته است براي بهبود واصلاح نظام آموزشي که خوشبختانه نتايج مثبت مفيدي نيز برجاي گذاشته است بادرک ضرورت واهميت اين امر که انسان را موجودي جستجوگر دانسته اند ، آدمي وقتي حقيقتي را به دست مي آورد آرامش مي يابد از اين روست که پژوهش و پژوهشگري درطول تاريخ بشر استمرار يافته است. انسانها بدون آنکه از پژوهش خود سودي حاصل کنند آن را محقق    مي ساختند . وقتي آدمي دربرابر سوالي قرار مي گيرد که حتي دانستن آن به لحاظ مادي با ندانستن آن مساوي است چنين جوابي مي تواند او را آرام کند که انسان همواره جوياي شنيدن و يافتن است پزوهش اززمان خلقت آدم تا امروز وجود داشته است که دربرهه هاي خاصي معاني و مبادي مختلفي يافته است ، دست کم درحوزه فلسفي به دو صورت بکار رفته است .پژوهش به معناي مصطلح امروزي که ريشه هاي آن به اوايل قرن 16 برمي گردد و به دنبال اين تغييرات درفلسفه وعلم نيز تغييراتي بوجود آمد که مورد توجه قرارگرفت (هوانسیان  1390).

اهداف و برنامه های آموزش جهانی ، آموزش را تلاش برای ایجاد تغییر در روش ها و موقعیت اجتماعی تعلیم وتربیت برای آماده کردن بهتر فراگیران برای شهروندی درعصر کنونی تعریف می کند (علاالدین ، 1989).

برنامه ها و اهداف در مولفه های آموزش جهانی با توجه به ایدئولوژی ها و اهداف گوناگون در معانی مختلف بکار گرفته است که عبارتند از :

  • دسته ای اهداف آموزش جهانی را به معنای گزینش بعضی مسائل جهانی و ورود آنها به برنامه درسی دبیرستان تلقی می کنند ، بطوریکه دانش آموزان در وقت خالی برنامه هفتگی خود در مدرسه با مسائل جهان و روابط بین الملل آشنا شوند .
  • برخی دیگر آموزش جهانی را همچون طرحی می بینند که خصوصاً باید در برنامه درسی و اجتماعی وارد شود.
  • دسته دیگر برنامه های مولفه آموزش جهانی را مطالعه مسائل و موضوعات جهان ، چون آینده با ثبات ، زندگی بدون امنیت و عدالت اجتماعی در برنامه درسی و به صورت ” تلفیقی بین رشته ای ” یا فرا رشته ای تعریف می کنند (ضرغامی ،1389).

برنامه های درسی متعلق به آموزش جهانی آشکارا پیوند اهداف ، محتوا و فرآیندهای آموزشی مناسب برای دستیابی به چشم انداز جهانی را بیان می کنند ، توسعه چشم انداز جهانی باید از اصلاح چشم انداز معلمان آغاز گردد(بگلر، 1993).

آموزش جهانی چارچوب مفهومی و محتوایی واقعی چشم انداز مربوط به آموزش جهانی به معلمان جهت افزایش درک آنان نسبت به اهداف آموزش جهانی و همچنین پرورش و اصلاح نگرش ایشان در باره مسائل جهانی و بالاخره توانمندیهای معلمان برای ابداع راهبردهای آموزشی تازه .

  • سنجش وضعیت معلمان از جهت اختیارات و توانمندیهای تصمیم گیری در کلاس درس وهمچنین تغییر محتوای برنامه درسی .
  • درخواست از معلمان برای مشارکت در تعیین مناسب محتوای درس ها با اهداف آموزش جهانی به کمک معیارهایی که دراختیار آنها گذاشته می شود و توصیه هایی که برای مبانی و معیارهای تصمیماتشان ارائه می کنند.
  • تدارک شرایط آموزش برای بررسی انتقادی کتاب های درسی و برنامه درسی از جهت ، تامین فرصت های آموزشی برای گسترش چشم انداز جهانی ، پذیرش راهبردها و فنونی که مقتضی درک مفهومی و گرایشات ارزشی و خردمندانه معلمان است .

هرنظام آموزشی بربستری از نگرش های فلسفی – علمی و ضرورت های اجتماعی بنا می گردد. برای تدوین یک برنامه آموزشی با استدلال جهت اثبات برتری آن بهتر است    زمینه ای متشکل از عناصر فلسفی ، علمی و اجتماعی انتخاب شود که هم مبین ضرورت های آن برنامه ، هم مرجع الزامات و مواضع متنوع آن در مورد گوناگون باشد

 

 

فهرست مطالب پایان نامه تحلیل محتوای کتاب های مطالعات اجتماعی

  • فصل اول : کلیات پژوهش
  • 1-1مقدمه ………..11
  • 1-2بیان مسئله ……..14
  • 1-3 ضرورت و اهمیت تحقیق ……………….18
  • 1-4هدف اصلی…………..24
  • 1-4-1اهداف جزئی………….24
  • 1-5    سوال اصلی……………..24
  • 1-5-1  سوالات فرعی ……………25
  • 1-6 تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای پژوهش………..25
  • فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق
  • 2-1 مقدمه ……….28
  • 2-2 جهانی شدن……………30
  • 2-3 تاریخچه حهانی آموزش وپرورش………..35
  • 2-4 مولفه های آموزش جهانی………………….37
  • 2-5 هدف های طرح…………………41
  • 2-5-1  اهداف جزئی………….. 43
  • 2-6  تحلیل محتوا …………52
  • 2-7  تعریف تحلیل محتوا …..52
  • 2-8  ویژگی ها و شروط تحلیل محتوا …….55
  • 2-9 انواع تحلیل محتوا……57
  • 2-10 محتوای آشکار و محتوای پنهان………..58
  • 2-11 تاریخچه تحلیل محتوا ……….60
  • 2-11-1 اصل اهمیت ………61
  • 2-11-2 اصل اعتبار ………61
  • 2-11-3 اصل علاقه……….62
  • 2-11-4 اصل سودمندی……………63
  • 2-11-5 اصل قابلیت یادگیری ….63
  • 2-11-6 اصل انعطاف پذیری……………64
  • 2-12  پیشینه تحقیق درایران ……….65
  • 2-13  پیشینه تحقیق در جهان…………….67
  • فصل سوم : روش اجرای تحقیق
  • 3-1  مقدمه ………70
  • 3-2 روش تحقیق ………..70
  • 3-3 جامعه آماری ………….71
  • 3-4 حجم نمونه و روش نمونه گیری ………..71
  • 3-5 روش نمونه گیری و افراد مورد مطالعه……….72
  • 3-6 روش های تحلیل آماری…………74
  • 3-7 روش تحلیل محتوای کتاب های درسی………..75
  • 3-8 مراحل تحلیل محتوای کتاب های درسی ……76
  • 3-8-1 اعتباریابی  ……….77
  • 3-8-2 اجرای پژوهشی……77
  • 3-9   مراحل انجام تحلیل محتوا……..78
  • فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
  • 4-1  مقدمه  ……..80
  • 4-2  آمار توصیفی …….80
  • 4-3  آمار  استنباطی  ………..86
  • فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
  • 5-1  مقدمه ………91
  • 5-2  یافته های پژوهش.92
  • 5-3  محدودیت ها و مشکلات……..98
  • 5-4پیشنهادات پژوهشی ……..99
  • 5-5   پیشنهادات باتوجه به یافته های پژوهش  …….102
  • 5-5-1 پیشنهاد به پژوهشگران آتی   ……103
  • 5-6 خلاصه پژوهش …………106
  • 5-6 منابع و ماخذ……109
  • فهرست نمودار
  • فهرست جدول

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.

 



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 2 =