پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسی تاثیر ساختار مالکیت بر کارایی سرمایه فکری در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران : ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مالی
doc
تعداد صفحات : 105
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته مدیریت بازرگانی -گرایش مالی
همراه با اشکال و نمودار
99000 تومان


پایان نامه ای که به شما همراهان صمیمی فروشگاه دیجی لود معرفی میگردد از سری پایان نامه های جدید رشته مدیریت بازرگانی و با عنوان بررسی تاثیر ساختار مالکیت بر کارایی سرمایه فکری در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران  در 104 صفحه با فرمت Word (قابل ویرایش) در مقطع کارشناسی ارشد تهیه و نگارش شده است. امیدواریم مورد توجه کاربران سایت و دانشجویان عزیز مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته های جذاب مدیریت قرار گیرد.

 

چکیده پایان نامه بررسی تاثیر ساختار مالکیت بر کارایی سرمایه فکری در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران :

پیشرفت تکنولوژی در دهه‌های اخیر، باعث تحول عظیمی در همه جنبه‌های زندگی بشر و منجر به حرکت به سمت اقتصاد دانش‌محور شده‌ است. با گسترش شرکت‌ها و تئوری نمایندگی، موضوع حاکمیت شرکتی به یکی از جنبه‌های اساسی تجارت تبدیل شده که روز به روز توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند. یکی از روش‌های حاکمیت شرکتی تعیین نوع ساختار مالکیت و ترکیب بهینه ‌آن است. ساختار مالکیت و ترکیبات مختلف سهامدارن، تاثیرات مختلفی را بر عملکرد شرکت‌ها دارد. امروزه سهم سرمایه فکری به‌دلیل تولید ثروت در اقتصاد مبتنی بر دانش می‌تواند نقش مهمی در ایجاد ارزش افزوده داشته باشد.

هدف از اجرای تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین ساختار مالکیت بر کارایی‌ سرمایه فکری در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار بین سال‌های ۸۷ تا ۹۲ می‌‌باشد. اطلاعات لازم از جامعه آماری با استفاده از صورت‌های مالی‌ شرکت‌ها و گزارش‌های آماری مختلف منتشر شده توسط سازمان بورس به دست آمده است. برای انتخاب نمونه آماری از روش حذف سیستماتیک استفاده شده که تعداد ۸۸ شرکت از شرکت‌های بورس اوراق بهادار به عنوان نمونه آماری انتخاب شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی می‌‌باشد. نتایج تحقیق رابطه معناداری را بین ساختار مالکیت و کارایی سرمایه فکری نشان می‌‌دهد. به این ترتیب که بین مالکیت نهادی و سرمایه فکری رابطه معکوس‌ و معنا‌داری وجود دارد. همچنین این رابطه بین مالکیت شرکتی و سرمایه فکری نیز بر قرار است و در نهایت بین مالکیت انفرادی و سرمایه فکری نیز رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد.

واژه‌های کلیدی: ساختار مالکیت، سرمایه فکری، بورس اوراق بهادار تهران

 

ضرورت انجام تحقیق

از نظر تئوریکی، انتظار می‌رود که اجرای سیستم حاکمیت شرکتی بر عملکرد مالی شرکت‌ها موثر باشد؛ زیرا حاکمیت شرکتی موثر می‌تواند پیامدهای نامناسب تضاد منافع مثل سوء استفاده از قدرت بین مدیران و مالکان را کاهش دهد. یکی از موضوعات مهم حاکمیت شرکتی، شناخت نوع ساختار مالکیت و تعیین ترکیب بهینه ‌آن است و این‌که کاهش هزینه‌های نمایندگی باعث بهبود عملکرد می‌شود. در نظر گرفتن ترکیب سهامداران در تصمیمات سرمایه‌گذاری می‌تواند راهنمای مناسبی را برای سرمایه‌گذاران فراهم نماید و نادیده گرفتن آن منجر به بروز مشکلاتی در تصیمات سرمایه‌گذاری بلندمدت می‌شود. ایجاد و کارایی سرمایه فکری اهمیت بسیاری در اقتصاد دارد و شرکت‌ها به‌درستی متوجه شدند که این دارایی‌های نامشهود تنها مزیت رقابتی ‌آن‌ها به حساب می‌‌آیند. شرکت‌هایی که به آن توجه می‌کنند، نسبت به آنان که بی‌توجه هستند، از نظر ایجاد ثروت و ارزش برنده به حساب می‌آیند. بنابراین بررسی رابطه بین ساختار مالکیت و سرمایه فکری ضروری به نظر می‌رسد، زیرا به‌کارگیری اقدامات مناسب مدیریتی می‌تواند باعث بهبود عملکرد شرکت شود که به نوبه خود افزایش عملکرد سرمایه فکری شرکت را نیز به همراه دارد.

 

خلاصه فصل

پژوهش حاضر در پنج فصل ارایه خواهد شد. همان‌طور که ملاحظه گردید، در این فصل، بیان مساله، ضرورت انجام تحقیق، چارچوب نظری، اهداف تحقیق، سوالات تحقیق، فرضیه‌های تحقیق، تعریف عملیاتی واژه‌ها و اصطلاحات تخصصی به کار رفته و قلمرو تحقیق تشریح شد. در ادامه سایر فصل‌ها به شرح زیر تنظیم و ارایه شده است:

در فصل دوم مروری فشرده بر ادبیات در زمینه تحقیق صورت گرفته است. به نحوی که ضمن اشاره به مباحث تئوریک مطرح شده، تاریخچه مختصری از تحقیقات انجام شده، ارایه گردیده است. فصل سوم نیز اختصاص به روش تحقیق و معرفی‌ انواع آزمون‌ها دارد که در ازمون فرضیه‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در فصل چهارم با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری شده، فرضیه‌های تحقیق مورد آزمون قرار گرفته است. فصل پنجم ضمن خلاصه‌ای از موضوع تحقیق، نتایج آزمون فرضیات تحلیل خواهد شد.

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =