پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
تاثیر پرایمینگ بذر در بهبود جوانه زنی و رشد گیاهچه توتون رقم بارلی 21 باپلی اتیلن گلیکول تحت   : پایان نامه ارشد مهندسی کشاورزی زراعت و اصلاح نباتات
doc
تعداد صفحات : 98
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته کشاورزی - گرایش زراعت و اصلاح نباتات
همراه با جداول ، اشکال و نمودار
79000 تومان


کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان”تاثیر پرایمینگ بذر در بهبود جوانه زنی و رشد گیاهچه توتون رقم بارلی 21 باپلی اتیلن گلیکول تحت” با گرایش زراعت و اصلاح نباتات و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

چکیده تاثیر پرایمینگ بذر در بهبود جوانه زنی و رشد گیاهچه توتون رقم بارلی 21 باپلی اتیلن گلیکول تحت:

به منظور بررسی تاثیر پرایمینگ بذر در خصوصیات جوانه زنی بذر توتون رقم بارلی 21 ، تحقیقی در دو بخش در آزمايشگاه مركز تحقيقات توتون اروميه در سال 1392 انجام یافت. در بخش اول، طرح در قالب کرت كاملاً تصادفي با 26 تیمار و 3 تكرار انجام یافت که تیمارها عبارت از شاهد، مصرف غلظت 5/0، 1، 5/1 و 2 درصد پلی اتیلن گلیکول (PEG6000) به تفکیک در مدت زمان‌های 1، 2، 3، 5 و 10 روز، مصرف آب (هیدروپرایمینگ) به تفکیک در مدت زمان‌های 1، 2، 3، 5 و 10 روز بود. در بخش دوم، طرح به صورت فاکتوریل در قالب کرت كاملاً تصادفي با 3 عامل و 3 تكرار انجام یافت که عامل اول، غلظت های 5/0، 1، 5/1 و 2 درصد PEG6000 و آب مقطر، عامل دوم مدت 1، 2، 3، 5 و 10 روز پرایمینگ و عامل سوم شوری1، 2، 3و4 و دسی زیمنس بر متر آب پتری دیش بود.

در بخش اول آزمایش، تیمارها بر زمان و درصد جوانه زنی در سطح احتمال 1 درصد تاثیر معنی داری داشت. میانگین زمان جوانه زنی با استفاده از پرایمینگ بذر توتون با PEG6000 و همچنین آب مقطر به طور معنی دار کاهش یافت. درصد جوانه زنی در اثر هیدروپرایمینگ به مدت 3، 5 و 10 روز به طور معنی دار کاهش یافت. میانگین زمان جوانه زنی و ضریب سرعت جوانه زنی در استفاده از غلظت های مختلف پلی اتیلن گلیکول در فرایند پرایمینگ بذر در مقایسه با میزان آن در استفاده از آب مقطر به طور معنی دار کاهش یافته ولی میانگین درصد جوانه زنی افزایش یافت. تاثیر مدت زمان پرایمینگ دو روز در مقایسه با یک روز، سرعت جوانه زنی را به طور معنی دار افزایش داد. درصد جوانه زنی در مدت زمان پرایمینگ 5 روز به طور معنی دار کاهش یافت.

در بخش دوم آزمایش، عامل پرایمینگ بذر بر زمان جوانه زنی، ضریب سرعت جوانه زنی، شاخص سرعت جوانه زنی، سرعت جوانه زنی و درصد جوانه زنی در سطح احتمال 1 درصد، عامل مدت زمان پرایمینگ بذر بر زمان جوانه زنی، ضریب سرعت جوانه زنی، شاخص سرعت جوانه زنی و درصد جوانه زنی در سطح احتمال 5 درصد و بر سرعت جوانه زنی در سطح احتمال 1 درصد و عامل شوری بر زمان جوانه زنی، شاخص سرعت جوانه زنی و درصد جوانه زنی در سطح احتمال 5 درصد و بر سرعت جوانه زنی در سطح احتمال 1 درصد تاثیر معنی داری داشت.  میانگین زمان جوانه زنی، درصد جوانه زنی و ضریب سرعت جوانه زنی در استفاده از غلظت های مختلف پلی اتیلن گلیکول در فرایند پرایمینگ بذر در مقایسه با میزان آن در استفاده از آب مقطر کاهش یافته و میانگین شاخص سرعت جوانه زنی و سرعت جوانه زنی به طور معنی دار افزایش یافت. یک روز زمان پرایمینگ، منجر به کاهش معنی دار زمان جوانه زنی و ضریب سرعت جوانه زنی، سرعت جوانه زنی و افزایش شاخص سرعت جوانه زنی و درصد جوانه زنی شد. زمان جوانه زنی با افزایش میزان شوری آب پتری دیش به طور معنی دار افزایش و شاخص سرعت جوانه زنی و سرعت جوانه زنی کاهش یافت. طبق نتیجه گیری کلی، پرایمینگ بذر توتون منجر به بهبود ضریب سرعت جوانه زنی، شاخص سرعت جوانه زنی و سرعت جوانه‌زني شد. بهترین مدت زمان پرایمینگ بذر در استفاده از غلظت 1 و 5/1 درصد پلی اتیلن گلیکول، مدت زمان یک روز بود. با عنایت به اهمیت زیاد سرعت جوانه زنی بذر لازم است بذر توتون با استفاده از غلظت های 1 یا 5/1 درصد پلی اتیلن گلیکول به مدت یک روز پیش تیمار شود.

 

مقدمه :

توتون يكي از گياهان مهم صنعتي در دنيا مي باشد. متعلق به رده نيكوتيانا[1] بوده و جزو خانواده بادمجانيان[2] مي باشد.

توتون معمولي با نام  Nicotina tabaccumبه همراه  N.rusticaدو گونه از شش گونه تقسيم بندي توتونها مي باشد كه اينها چندين نوع مشخص توتون را ايجاد كرده اند (خواجه پور 1377، كوچكي و سرمدنيا، 1382) از روزي كه اين گياه شناخته شده است تا به امروز به طرق مختلفي مورد استفاده آدمي قرار گرفته است. در اوايل جهت سمي نمودن و زهرآگين كردن سلاحهاي جنگي نظير شمشير، خنجر و تير مورد استفاده قرار گرفته است. در پاره اي از اوقات به عنوان يك گياه زينتي رونق يافته است و هم اكنون براي آلام دردهای روحي و رواني و عصبي انسانها استفاده مي شود. اين گياه در مواقعي به عنوان دارو براي درمان بيماران استفاده مي گردد (شركت دخانيات ايران، 1380 ، شامل رسمي و مصباح ، 1383). از نكوتين توتون جهت مبارزه با آفات زراعي در سم پاشي مزارع استفاده مي گردد (شركت دخانيات ايران، 1380). اسمیت و بویت (1997) گزارش کردند که جان نيكوت[3] وقتي سفير فرانسه در پرتغال بود بذر نيكوتيا، روستيكارا را به فرانسه فرستاد  كه نام توتون معمولي با جنس نيكوتيانا از اسم اين شخص گرفته شده است. در كشور ما واريته هاي مختلفي از توتون كشت مي شود كه توتون بارلي21[4]  از تيپ غربي و باسما سرس31[5] در شمال و شمال غربي، واريته كوكر 319[6]از تيپ غربي در شمال كشور به دليل شرايط مناسب كشت مي گردد (Smith and Boyette, 1997).

اهميت جوانه زني و استقرار اوليه در تمام محصولات يكسان نيست. استقرار گياهان زراعي[7] رابطه مستقيم با متوسط زمان سبز شدن[8] گياهچه دارد كه عملكرد را تحت تاثير قرار مي دهد.روش پيش تیمار[9]كردن بذور جهت كاهش زمان سبز شدن توصيه مي گرددGassemi-  Golezani et al., 2008a; Perry, 1981)).

پيش تیماركردن بذر تکنیكي براي يكنواخت سازي جوانه زني و تغيير دادن خصوصيات فيزيولوژيك در زمان جوانه زني براي رشد سريع و سطح سبز يكنواخت گياهچه مي باشد.زود سبز شدن گياهچه ها در مناطقي كه دوره فصل رشد محدود مي باشد از اهميت ويژه اي برخوردار است. زيرا که سطح برگ كانوپي گياهي در اوايل دوره رشد افزايش مي يابد و اين افزايش باعث مي شود كه گياهچه از حداكثر تشعشع خورشيدي در طول اين دوره استفاده نمايد(Brewster et al ., 1981) كه در نتيجه آن تجمع ماده خشك و عمل كرده افزايش خواهد يافت(Tekrony et al., 1991) سبز شدن سريع باعث استفاده بهينه از منابع آب از طريق كاهش ميزان آبياري در مرحله استقرار گياه زراعي مي شود (Jordan, 1983). زود سبز شدن گياهچه ها باعث رقابت بهتر گياهان زراعي با علفهاي هرز شده و سبب كاهش جمعيت علفهاي هرز در مزرعه مي شود ( قرينه و همكاران ،1383 ). جوانه زني و استقرار گياهچه به طور مستقيم و غير مستقيم به عوامل متعددي چون شرايط انبار داري، شرايط اكولوژيكي گياه مادري و بالاخره به كيفيت بذر (قوه زيست و قدرت بذر) بستگي دارد (قاسمي گلعذاني و همكاران، 1376Nasscimento et al., 2004; ). قدرت بذر را مي‌توان به كمك تكنيكهاي كه به پيش تيماري بذر معروف هستند و موجب افزايش سرعت يكنواختي جوانه بذر مي شود بهبود بخشيد(Hey decker, 1975; Taylor, 1998).

اهداف تاثیر پرایمینگ بذر در بهبود جوانه زنی

  • افزايش تحمل بذر به شوري به هنگام جوانه زني با استفاده از پيش تيماري بذری
  • افزایش سرعت جوانه زنی بذر توتون در شرایط تنش شوری
  • استقرار سریع گیاهچه های توتون جهت تحمل بهتر تنش شوری
  • پایداری غشاء سلولی و کاهش نشت مواد داخلی بذر توسط اعمال پیش تیمارهای متفاوت
  • شناسایی بهترین مدت زمان پیش تیمار برای بذر توتون

 

نتیجه گیری:

طبق نتايج، پرایمینگ بذر توتون منجر به بهبود ضریب سرعت جوانه زنی، شاخص سرعت جوانه زنی و سرعت جوانه‌زني شد در نتیجه یکنواختی جوانه زنی در بذر توتون افزایش یافت. یکنواختی جوانه زنی بذر توتون در استفاده از آن در خزانه شناور توتون بسیار مهم می باشد چون با افزایش سرعت و یکنواختی جوانه زنی، درصد جوانه زنی نیز به تناسب آن افزایش می یابد در نتیجه هزینه تولید نشاء در واحد سطح خزانه شناور کاهش می یابد.

در استفاده از غلظت 1 و 5/1 درصد پلی اتیلن گلیکول در مقایسه با هیدروپرایمینگ، مدت زمان جوانه زنی و ضریب سرعت جوانه زنی به طور معنی دار کاهش یافته و شاخص سرعت جوانه زنی، سرعت جوانه زنی و درصد جوانه زنی به طور معنی دار افزایش یافت.

بهترین مدت زمان پرایمینگ بذر در استفاده از غلظت 1 و 5/1 درصد پلی اتیلن گلیکول، مدت زمان یک روز بود که در مقایسه با مدت زمان 10 روز، تاثیر مثبت و معنی داری در کاهش مدت زمان جوانه زنی و ضریب سرعت جوانه زنی و افزایش شاخص سرعت جوانه زنی، سرعت جوانه زنی و درصد جوانه زنی داشت و در مقایسه با مدت زمان 2، 3 و 5 روز نیز به طور چشمگیر بهتر بود.

در استفاده از کلیه مواد و غلظت های مختلف پرایمینگ، معمولا زمان جوانه زنی با افزایش شوری پتری دیش افزایش می یافت. زمان جوانه زنی در هیدروپرایمینگ در مقایسه با میزان آن در استفاده از پلی اتیلن گلیکول بیشتر بود و چنانچه قبلا اشاره گردید استفاده از پلی اتیلن گلیکول در پرایمینگ بذر توتون، سرعت جوانه زنی و بقیه خصوصیات جوانه بذر توتون بهبود یافت.

 

فهرست مطالب تاثیر پرایمینگ بذر در بهبود جوانه زنی

چکیده                                                                                                     1

مقدمه                                                                                                           3

فصل اول:کلیات و برسی منابع

1-1-تاریخچه توتون                                                                                   6

1-2- اهميت اقتصادي                                                                                     6

1-3– مناطق مهم كشت توتون سيگارت در ايران                                                     7

1-4– مشخصات گياهشناس                                                                          10

1-5- توتون بارلي                                                                                          10

1-5-1- تاريخچه توتون بارلي                                                                           11

1-5-2- اهميت اقتصادي و نقاط عمده كشت توتون بارلي                                        12

1-5-3- گياهشناسي توتون بارلي                                                                   12

1-5-4- خصوصيات مورفولوژيكي بارلي                                                         12

1-5-5- اصلاح نژاد و واريته هاي مختلف توتون بارلي                                         13

1-5-6- نيازهاي اكولوژيك توتون بارلي                                                           13

1-5-7- مزرعه مناسب براي توتون بارلي                                                          14

1-5-8- تناوب زراعي توتون بارلي                                                                14

1-5-9- فاصله كاشت در مزرعه                                                                   14

1-5-10- نشاء كاري بذر توتون                                                                    15

1-6-مراحل مختلف رشد نشاء                                                                     15

1-7– انواع خزانه و چگونگي آن                                                                   16

1-7-1- خزانه آزاد                                                                                  16

1-7-2- خزانه شاسی                                                                                16

1-7-3- خزانه شناور                                                                                16

1-7-3-1- نكات قابل توجه در كيفيت آب خزانه شناور                                        17

1-7-3-2-پركردن سيني هاي خزانه شناور                                                        18

1-7-3-3- بذر گذاري در سيني هاي خزانه شناور                                               18

1-8-جوانه زني بذر                                                                                  19

1-9-قدرت بذر                                                                                      19

1-9-1-جنبه هاي مهم فعاليت و عملكرد بذر,ISTA)2010)                                   20

1-10-عوامل موثر بر قدرت بذر                                                                    21

1-11- آزمونهاي قدرت بذر                                                                        22

1-11-1- آزمونهاي هدايت الكتريكي                                                              23

1-11-2-  آزمون رشد گياهچه                                                                     23

1-11-3- آزمون سرعت جوانه زني                                                                24

1-12- پرايمبنگ بذر                                                                                24

1-13-اثرات مثبت پرایمینگ                                                                        25

1-14 تكنيكهاي پرايمينگ                                                                           27

1-14-1-اسمو پرايمينگ                                                                            27

1-14-2-پيش تيمار نمكي                                                                          29

1-14-3-پيش تيمار آبي                                                                             31

1-14-4- پيش تيمار با مواد ماتريكسي                                                            32

1-14-5- پيش تيمار دمائي                                                                         33

1-14-6- پيش تيمار هورموني                                                                      33

1-14-7-هاردنينگ                                                                                   34

1-14-8- پرايمينگ با ريز مغذی ها                                                                34

فصل دوم :مواد وروش ها

2-1- مشخصات محل اجراي آزمايش                                                             36

2-2- مواد گياهي                                                                                     37

2-3- طرح و تيمارهاي آزمايش                                                                    37

2-4- عمليات آزمایشگاهی                                                                         38

2-4-1- پيش تيمار بذور                                                                            38

2-4-2- كاشت بذور در ژرميناتور                                                                 39

2-5-ااندازه گیری صفات مورد مطالعه                                                             42

2-5-1-میانگین سرعت جوانه زنی                                                                 42

2-5-2-میانگین زمان جوانه زنی                                                                    43

2-5-3- ضریب سرعت جوانه زنی                                                                43

2-5-4- شاخص جوانه زنی                                                                        44

2-6-محاسبات آماری:                                                                               44

   فصل سوم:نتایج و بحث                                

3-1- تجزيه واريانس                                                                                45

3-2- مقایسه میانگین                                                                                 46

3-2-1- زمان جوانه زنی                                                                            46

3-2-2- درصد جوانه زنی                                                                          48

3-3- مقایسه میانگین مستقل نوع غلظت ماده پرایمینگ                                          48

3-3-1- زمان جوانه زنی                                                                            48

3-3-2- ضریب سرعت جوانه زنی                                                                49

3-3-3- سرعت جوانه زنی                                                                         50

3-3-4- درصد جوانه زنی                                                                          51

3-4- مقایسه مستقل مدت زمان پرایمینگ بذر                                                    52

3-4-1-زمان جوانه زنی                                                                             53

3-4-2- ضریب سرعت جوانه زنی                                                                53

3-4-3- شاخص سرعت جوانه زنی                                                               54

3-4-4- سرعت جوانه زنی                                                                         55

3-4-5- درصد جوانه زنی                                                                          55

3-6- تجزیه واریانس نتایج در بخش دوم آزمایش                                               56

3-6-1- زمان جوانه زنی                                                                            58

3-6-2- ضریب سرعت جوانه زنی                                                                59

3-6-3- شاخص سرعت جوانه زنی                                                               60

3-6-4- سرعت جوانه زنی                                                                         61

3-6-5- درصد جوانه زنی                                                                          63

مقایسه میانگین صفات در بخش دوم آزمایش (مدت زمان پرایمینگ)                          63

3-7-1- زمان جوانه زنی                                                                            63

3-7-2- ضریب سرعت جوانه زنی                                                                64

3-7-3- شاخص سرعت جوانه زنی                                                               66

3-7-4- سرعت جوانه زنی                                                                         66

3-7-3- درصد جوانه زنی                                                                          67

3-9- مقایسه میانگین صفات بخش دوم آزمایش (عامل شوری)                                70

3-8-1- زمان جوانه زنی                                                                            70

3-8-2- ضریب سرعت جوانه زنی                                                                71

3-8-3- شاخص سرعت جوانه زنی                                                   71

3-8-4- سرعت جوانه زنی                                                                    72

اثرات متقابل عامل شوری و نوع ماده پرایمینگ                             74

3-9-1- زمان جوانه زنی                                                                            74

4-3- نتیجه گیری                                                                                     76

4-4-پیشنهادها                                                                                        77

منابع مورد استفاده:                                                                                         78

 

فهرست جداول

جدول 2-1-محدوده قابل قبول آنالیزآبهای انتخابی خزانه شناور                                 18

جدول 2-1- اطلاعات کلی از پیش تیمار                                                             37

جدول3-1:  تجزيه واريانس صفات آزمایشی در تيمارهاي مختلف آزمايشي                  45

جدول3-2: مقایسه میانگین زمان جوانه زنی و درصد جوانه زنی در تیمارهای مختلف آزمایشی                 47

جدول3-3:  تجزيه واريانس صفات مورد اندازه‌گیری در تيمارهاي مختلف آزمايشي         57

 

فهرست اشکال

شكل 1-1 : نقشه مناطق كشت توتون سيگارت در ايران                                              8

شکل 2-2– توتون بارلی                                                                                   10

شکل 1-3 خزانه شناور                                                                              17

شکل 2-1-هوا دهی داخل ارلن ها جهت جلو گیری از  خفگی بذر                            39

شکل2-2-کاشت بذر توتون داخل پتری دیش                                                    40

شکل 2-3-دستگاه ژرمیناتور                                                                        41

شکل2-4- شمارش بذر های  جوانه زده                                                          42

شکل 3-1- مقایسه میانگین مستقل زمان جوانه زنی در تیمارهای مختلف آزمایشی             49

شکل 3-2- مقایسه میانگین مستقل ضریب سرعت جوانه زنی در تیمارهای مختلف آزمایشی 50

شکل 3-3- مقایسه میانگین مستقل سرعت جوانه زنی در تیمارهای مختلف آزمایشی          51

شکل 3-4- مقایسه میانگین مستقل درصد جوانه زنی در تیمارهای مختلف آزمایشی           52

شکل 3-5- مقایسه میانگین مستقل زمان جوانه زنی در تیمارهای مختلف آزمایشی             53

شکل 3-6- مقایسه میانگین مستقل ضریب سرعت جوانه زنی در تیمارهای مختلف آزمایشی 54

شکل 3-7- مقایسه میانگین مستقل شاخص سرعت جوانه زنی در تیمارهای مختلف آزمایشی 54

شکل 3-8- مقایسه میانگین مستقل سرعت جوانه زنی در تیمارهای مختلف آزمایشی          55

شکل 3-9- مقایسه میانگین مستقل درصد جوانه زنی در تیمارهای مختلف آزمایشی           56

شکل 3-10- مقایسه میانگین زمان جوانه زنی در تیمارهای مختلف آزمایشی (عامل پرایمینگ) 59

شکل 3-11- مقایسه میانگین ضریب سرعت جوانه زنی در تیمارهای مختلف آزمایشی        60

شکل 3-12- مقایسه میانگین شاخص سرعت جوانه زنی در تیمارهای مختلف آزمایشی       61

شکل 3-13- مقایسه میانگین سرعت جوانه زنی در تیمارهای مختلف آزمایشی (عامل پرایمینگ)            62

شکل 3-14- مقایسه میانگین درصد جوانه زنی در تیمارهای مختلف آزمایشی (عامل پرایمینگ)             63

شکل 3-15- مقایسه میانگین زمان جوانه زنی در تیمارهای مختلف آزمایشی                   64

شکل 3-16- مقایسه میانگین ضریب سرعت جوانه زنی در تیمارهای مختلف آزمایشی        65

شکل 3-17- مقایسه میانگین شاخص سرعت جوانه زنی در تیمارهای مختلف آزمایشی       66

شکل 3-18- مقایسه میانگین سرعت جوانه زنی در تیمارهای مختلف آزمایشی                 67

شکل 3-19- مقایسه میانگین درصد جوانه زنی در تیمارهای مختلف                            68

شکل 3-20- مقایسهمیانگین شاخص سرعت جوانه زنیدر تیمارهای مختلف آزمایشی         69

شکل 3-21- مقایسه میانگین زمان جوانه زنی در تیمارهای مختلف آزمایشی                   71

شکل 3-22- مقایسه میانگین شاخص سرعت جوانه زنی در تیمارهای مختلف آزمایشی       72

شکل 3-23- مقایسه میانگین سرعت جوانه زنی در تیمارهای مختلف آزمایشی                 73

شکل 3-24- مقایسه میانگین زمان جوانه زنی بذر در تیمارهای مختلف آزمایشی               74

شکل 3-25- مقایسهمیانگین شاخص سرعت جوانه زنیدر تیمارهای مختلف آزمایشی         75

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =