پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
دوپینگ در ورزش: دانلود رایگان تحقیق رشته تربیت بدنی
doc
تعداد صفحات: 10
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته تربیت بدنی
رایگان
0 تومان


تحقیق رشته تربیت بدنی با فرمت WORD و در  ۱۰ صفحه با موضوع دوپینگ در ورزش نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

دوپینگ در ورزش

خشونت وبی رحمی درمسابقات ورزشی عصرحاضربه همراه ارزش مادی بالارفتن ازسکوهای قهرمانی عده ای ازورزشکاران را اجباراً در راهی سوق می دهد که بتوانند برای به دست آوردن پیروزی وافتخارو رکوردهای بهتر وبیشتر از حد،وسیله ای برای نیل به این هدف استفاده کنند!خواه این راه ومسیر کمک آنها باشد و خواه در از بین بردن و به خطر انداختن سلامتی انها نقش بزرگی بازی کند!راه های طبیعی وفیزیولوژیک وامکانات عادی روزمره برای بالا بردن رکوردها ومعیارهای بدنی در حداعلای خود دربعضی ازورزشها نتوانسته اند مورد دلخواه انسان باشند وشاید به همین علت باشد که بسیاری از قهرمانان رشته های مختلف ورزشی دیگرخود را قادربه پیشرفت بیشتر وبهتری نمی بینند وحاضر نیستند که ماه ها رنج تمرین های سخت ومداوم را در اردوها برخودهموارسازند وسرانجام هم نتوانند حتی یک دهم ثانیه ویا چندگرم رکورد خود را تغییر بدهند!

دراین احوال شک نیست که ورزشکار درجستجوی طرق و روشهای ساده تری برمی آید ودر این رهگذرشاید به عقیده خودش بهترین آنها برای به دست آوردن کلید موفقیت و پیروزی  دریک زمان کوتاه چند عدد«قرص» باشد!این طریقه که با وسایل مصنوعی وغیر طبیعی صرف نظر از زیان های غیرقابل جبران آن  قدرت انسان را بیشتر می نماید ودر رقابت های ورزشی به اوکمک مضاعف می نماید در اصطلاح  پزشکی تحت عنوان استفاده از داروهای محرک (دوپینگ) خلاصه می شود.

دوپینگ در ورزش از عهد باستان و روزگار پیشینیان شروع شد

کوشش های بشر برای ازدیاد قدرت بدنی خود خواه برای بیشتر زیستن وخواه برای مقابله با مشکلات فراوانی که از عهد باستان مشخص بوده وی را وادار نموده که از طرق مختلفی حتی«دوپینگ در ورزش»استفاده کند.بنابراین استفاده از داروهای محرک وطرق جلوگیری از ان می تواند به زمان های دور بازگردد.محقق بزرگGALEN از استفاده ورزشکاران عهد باستان از راه های مختلف و غیرطبیعی در رقابت های ورزشی نام برده است. درحدود قرن سوم پیش از میلاد مواردی از استفاده نا بجای ورزشکاران از مواد گوناگون برای بهبود قدرت بدنی وموفقیت در رقابت های المپیک باستان به چشم می خورد ولی آمار دقیق از نیمه دوم قرن نوزدهم در دست می باشد وبااستنادبه این آمارمی توان گفت که اولین مورد استفاده از داروهای محرک در مسابقات شنای آمستردام(۱۸۶۵)اتفاق افتاده است.

لغت دوپینگ

لغت دوپینگ برای اولین باردر سال۱۸۸۹ودرکتاب فرهنگ لغات انگلیسی ظاهرگردید ومعنای آن به مخلوطی از تریاک وموادمخدر اطلاق شد که در زمان های گذشته برای تحریک حیوانات به خصوص اسب ها از آن استفاده می شد.بر خلاف تصور عمومی لغت دوپینگ یک اصطلاح زبان انگلیسی نیست بلکه ریشه آن به یک لهجه بومی اهالی قسمتی از جنوب شرقی آفریقا مربوط می شود. در آفریقا به این قوم و لهجه آنها«کفیر» گفته می شود.لغتdop بهآشامیدنی الکلی تندی گفته می شدکه اهالی بومی آفریقای شرقی در موقع عبادت و پرستش برای تحریک بیشتروحالت هیجانی از آن استفاده می کردند. به مرور زمان این لغت گسترش بیشتری یافت و به مجموع موادی که برای تحریک و ازدیاد قدرت موقت بدن(برای هر منظور)به کار می رفت اطلاق گردید.مسأله دوپینگ در نشریات معتبروعلمی دنیا برای اولین بار در سال۱۹۱۰و در وین(اتریش)مطرح گردید.

دوپینگ در بازی های المپیک

اولین موارد دوپینگ در المپیک در دهه پنجاه میلادی به چشم خورده است.در المپیک زمستانی۱۹۵۲(اسلو)دراتاق تعویض لباس قهرمانانی که در مسابقات اسکی سرعت ومارپیچ شرکت کرده بودند سرنگ های خالی وسایر وسایل تزریق دارو پیداشد!در سال۱۹۵۵در مسابقه تور دوفرانس قهرمان معروف دوچرخه سواری فرانسه،ماله ژاک(malle jak )به سبب استفاده ازداروهالی محرک از هوش رفته و از مسابقه خارج شد. بعدها با مشاهده جواب نمونه ادرار پنجاه نفر از شرکت کنندگان مشخص شد که پنج نمونه دوپینگ مثبت بوده است.

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 1 =