پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
اثرهای منابع کودی آهن و روی بر ویژگی های  فیزیو مورفولوژیکی شمعدانی : پایان نامه ارشد مهندسی کشاورزی علوم باغبانی
doc
تعداد صفحات : 107
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته مهندسی کشاورزی علوم باغبانی – گل و گیاهان زینتی
همراه با جداول ، اشکال و نمودار
79000 تومان


کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان”  اثرهای منابع کودی آهن و روی بر ویژگی¬های فیزیو مورفولوژیکی شمعدانی” با گرایش  علوم باغبانی و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

چکیده اثرهای منابع کودی آهن و روی بر ویژگی های فیزیو مورفولوژیکی شمعدانی:

شمعدانی­ از لحاظ اقتصادی یکی از پراهمیت­ترین گیاهان بسترساز و گلدانی در دنیا می­باشد. یکی از دشواری­های عمده در پرورش گیاه شمعدانی، کم­سبزینگی در برگ­های آن، در دوران رشد می­باشد که به مرور زمان افزایش می­یابد. عناصر آهن و روی می­توانند برای رفع این دشواری، نقش بزرگی ایفا ­کنند. این پژوهش به منظور بررسی اثر تغذیه­ای محلولپاشی برگساره­ای غلظت­های مختلف منابع کودی آهن و روی بر ویژگی­های فیزیو مورفولوژیکی گل شمعدانی در آزمایشی به صورت فاکتوریل و در قالب طرح به طور کامل تصادفی در 7 تیمار و 5 تکرار در گلخانه باغ گیاهشناسی ارم دانشگاه شیراز انجام شد. داده­ها با نرم افزار SAS تجزیه و میانگین­ها با آزمون LSD در سطح 5% و 1% مقایسه شدند. در این پژوهش از دو رقم ‘Glacis’ با رنگ سفید و ‘Rosana’ با رنگ قرمز گل شمعدانی استفاده شد و با            انواع تیمارهای نانو و سولفات، عناصر آهن و روی در غلظت­های 1500، 2000 و 2500    میلی­گرم بر لیتر همراه با تیمار شاهد در دو سال محلولپاشی شدند. نتایج تجزیه واریانس نشان داد که به غیر از ویژگی زمان گلدهی، اثر سال تاثیر معنی­داری را بر سایر ویژگی­ها نداشت. بنابراین میانگین داده­ های دو سال مورد استفاده تجزیه آماری قرار گرفت. نتایج نشان داد که تیمار کودی نانو آهن و نانو روی در غلظت 2500 میلی­گرم بر لیتر توانست بیشتر ویژگی­ها مانند وزن تر و خشک شاخساره و ریشه، طول و قطر ساقه گلدهنده، میزان سطح برگ، سبزینه، نورساخت، تعرق، و غلظت عناصر آهن و روی موجود در برگ را به طور معنی­داری افزایش دهد. تعداد گل، زمان گلدهی و میزان هدایت روزنه­ای اگرچه نسبت به تیمار شاهد افزایش نشان دادند، اما اختلاف معنی­داری بین تیمارها مشاهده نشد. در این پژوهش، همه ویژگی­های اندازه­گیری شده از نظر آماری در رقم ‘Rosana’ بهتر از رقم ‘Glacis’ بود.

 

 مقدمه

با توجه به جهانی شدن باغبانی و اثرهای آن بر افزایش درآمدها در قسمت­های مختلف جهان، استفاده از گل­ها روز به روز افزایش می­یابد (Prasad, 2004).

‫ﻧﺎم ﮔﻞﻫﺎ در ادﺑﻴﺎت زﺑﺎن ﻓﺎرﺳﻲ، در ﻗﺎﻟﺐ ﺷﻌﺮ و ﻧﺜﺮ، ﺑﺴﻴﺎر ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪه اﺳﺖ و ﭼﻨﻴﻦ ﺑﺮﻣﻲآﻳﺪ ﻛﻪ اﻳﺮاﻧﻴﺎن از ﻗﺪﻳﻢ ﺑﺎ ﺑﺴﻴﺎري از ﮔﻴﺎﻫﺎن ﻛﻪ اﻣﺮوزه در ﺑﺎﻏﭽﻪﻫﺎ کاشته می­شوند آﺷﻨﺎﻳﻲ ﻛﺎﻓﻲ داﺷﺘﻪاﻧﺪ و ﺑﺴﻴﺎري از اﻳﻦ ﮔﻴﺎﻫﺎن از زﻣﺎنﻫﺎي ﻛﻬﻦ در اﻳﻦ ﺳﺮزﻣﻴﻦ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه­اﻧﺪ. ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺣﻜﻴﻢ ﻓﺮدوﺳﻲ زﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺳﻌﻲ دارد اﻳﺮاﻧﻴﺎن را ﺑﻪ وﻃﻦ ﭘﺮﺳﺘﻲ و ﻋﺸﻖ ﺑﻪ اﻳﻦ ﺳﺮزﻣﻴﻦ و اﻳﻦ آب و ﺧﺎك ﺑﺮاﻧﮕﻴﺰد، در ﺷﻌﺮﻫﺎي زﻳﺒﺎﻳﺶ از ﮔﻞﻫﺎ ﻳﺎد ﻣﻲﻛﻨﺪ. ﮔﻞﻫﺎ و ﮔﻴﺎﻫﺎنزﻳﻨﺘﻲ ﺑﺎ ﺗﻨﻮع و زﻳﺒﺎﻳﻲ ﻓﺮاوان ﺧﻮد در آراﻳﺶ و زﻳﺒﺎ ﺳﺎزي ﻣﺤﻴﻂ و ارﺿﺎي ﺣﺲ زﻳﺒﺎﺷﻨﺎﺳﻲ ﺑﺸﺮ ﻧﻘﺶ بزرگی دارند (ﻋﻴﺪﻳﺎن، 1387). اﻓﺰاﻳﺶ ﺗﻔﺎﻫﻢ و رواﺑﻂ ﺧﻮب ﺧﺎﻧﻮادﮔﻲ و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺣﺎﺻﻞ از ﻫﺪﻳﻪ دادن ﮔﻞ، در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺎﺷﻴﻨﻲ و آﭘﺎرﺗﻤﺎن ﻧﺸﻴنی اﻣﺮوزه اﻫﻤﻴﺖ ﺑﺴﻴﺎري دارد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ، ﺗﻮﻟﻴﺪ ﮔﻞﻫﺎ و ﮔﻴﺎﻫﺎن زﻳﻨﺘﻲ در ﺟﻬﺎن، اﻓﺰون ﺑﺮ ﺗﺎﻣﻴﻦ ﻧﻴﺎزﻫﺎي رواﻧﻲ، ﻫﻤﻪ ﺳﺎﻟﻪ ﺳﻮد زﻳﺎدي را ﻧﻴﺰ ﻧﺼﻴﺐ ﻛﺸﻮرﻫﺎي ﺗﻮﻟﻴﺪﻛﻨﻨﺪه ﻣﻲﻛﻨﺪ (ﺻﻔﺎ، 1377). ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﺷﺘﻐﺎل زاﻳﻲ ﺻﻨﻌﺖ ﮔﻞ (61 ﻧﻔﺮ در ﻫﺮ ﻫﻜﺘﺎر) و اﻓﺰاﻳﺶ ﺗﻌﺪاد داﻧﺶآﻣﻮﺧﺘﮕﺎن ﻛﺸﺎورزي و ﻧﺰدﻳﻚﺗﺮ ﺷﺪن ارﺗﺒﺎط داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎ و ﻣﺮاﻛﺰ ﺗﻮﻟﻴﺪ، ﻧﻮﻳﺪ دﻫﻨﺪه ﺷﻜﻮﻓﺎﻳﻲ اﻳﻦﺻﻨﻌﺖ ‫ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ (ﻋﻴﺪﻳﺎن، 1387).

شمعدانی­ از لحاظ اقتصادی یکی از پراهمیت­ترین گیاهان بسترساز و گلدانی در دنیا      می­باشد. به طور معمول شمال آمریکا و اروپا مهمترین و بزرگترین تولیدکننده­ و  توزیع کننده­های این گل با فروش جهانی سالانه حدود 700 میلیون دلار می­باشند (Mithila et al., 2001 ).

 

اهميت و اهداف پژوهش

تغذيه برگساره­ای يکي از مراحل مهم پيشرفت در توليدهـاي کشاورزي می‌باشد. محـلولپاشي مـواد غذايي اولين بار در سال 1844 انجام شده و پس از آن استفاده از نمک‌هاي محلول به صورت محلول­پاشي برگساره­ای مورد استفاده قرار گرفت (Franke, 1967). مکانيزم‌هاي جذب سطحي از طريق محلول‌پاشي برگي نياز به بررسي‌هاي بيشتر ي دارد. عواملي مانند زمان استفاده از يک محلول غذايي در مراحل رشد گياه و عناصر رشد گياه مي‌توانند بر جذب سطحي توسط برگ‌هاي گياه تاثير گذارند (Kannan, 1980).

تشکیل استخوان بندی جدید، رویش شاخه­های جدید، مصرف مواد غذایی جهت تولید گل در طول سال­های رشد و هرس، موجب از دست رفتن مقادیر زیادی مواد غذایی از گیاه می­شود. به طور کلی برای جبران مواد غذایی گیاه باید از طریق کوددهی این عمل را انجام داد ولی در مواقعی که گیاه دچار کمبود شدید یا نیاز غذایی شدیدی گردد و جذب مواد غذایی از طریق ریشه به دلیل شرایط نامناسب خاک (شوری، خشکی و اسیدیته) کافی نباشد باید از طریق روش محلول­پاشی نسبت به جبران مواد غذایی برای رشد بهینه گیاه اقدام نمود (طلایی، 1377).

پدیدار شدن نشانه­های کمبود مواد غذایی در گیاه، وابسته به نقش هر عنصر در متابولیزم گیاه می­باشد و به دلیل نقش های متفاوت عناصر غذایی، کمبود هر عنصر دارای علائم ویژه­ای   می­باشد و به منظور کمک به تشخیص اختلال­های مواد غذایی در گیاهان، نشانه­های کمبود می­توانند به صورت یک کلید تشخیص ساده و کلی طبقه بندی شوند (باقری و نظامی، 1379).

از نشانه­های بارز کمبود آهن کم سبزینگی در برگ­های جوان، سبز تیره شدن رگبرگ­ها و در گاهی حالت کم سبزینگی در رگبرگ­ها می­باشد. همچنین در حالت کمبود شدید حاشیه  برگ­ها قهوه­ای شده و در تمام پهنک برگ گسترش می­یابد. از نشانه­های اصلی کمبود روی نیز می­توان به لکه­های غیر منظم کم­سبزینگی که به سرعت به لکه­های سوختگی سفید مانند تبدیل می­شوند و همچنین حالت سبز کمرنگ، ضخیم و شکننده شدن برگ­های جوان و بد شکل شدن آن­ها، اشاره کرد (باقری و نظامی، 1379).

یکی از مشکل­های عمده در پرورش گیاه شمعدانی کم­سبزینگی در برگ­های آن، در مدت رشد می­باشد که به مرور زمان افزایش می­یابد. با توجه به نقش مهم عنصر آهن در ساختار سبزینه و ایجاد سبزینگی در گیاه و همچنین نقش غیر مستقیم عنصر روی در این پدیده و ایجاد کم­سبزینگی در اثر کمبود این عنصر، در این پژوهش تلاش بر این بود که با محلول­پاشی

 

منابع کودی آهن و روی، بر گیاه شمعدانی، برای کاهش این حالت و نیز ارزیابی اثرهای این عناصر بر ویژگی­های فیزیومورفولوژیکی این گیاه بررسی به عمل آید.

 

 

نتیجه ­گیری

در مجموع و با توجه به نتایج به دست آمده در دو سال آزمایش مشخص شد که محلولپاشی منابع کودی مختلف می­تواند اثر مثبتی بر ویژگی­های فیزیومورفولوژیکی گل شمعدانی داشته باشد. این محلولپاشی، بیشتر ویژگی­ها مانند وزن تر و خشک شاخساره و ریشه، طول و قطر ساقه گلدهنده، میزان سطح برگ، سبزینه، نورساخت، تعرق و غلظت عناصر آهن و روی موجود در برگ را به طور معنی­داری افزایش داد و به طور کلی اثر مثبتی بر رشد و نمو گل شمعدانی گذاشت. از سوی دیگر، در این آزمایش، رقم ‘Rosana’ در مقایسه با رقم ‘Glacis’ پاسخ بهتری به محلولپاشی منابع کودی نشان داد به طوری که در تمام ویژگی­های رشد ارزیابی شده در گل شمعدانی، رقم ‘Rosana’ از نظر آماری بالاتر از رقم ‘Glacis’ بود. می­توان بیان کرد که عناصر آهن و روی به دلیل اثرگذاری در فعالیت­های آنزیمی گیاه مانند زیست­ساختی اکسین، ساخت پروتئین، نورساخت، ساخت سبزینه، ساخت کربوهیدرات­ها و از این گونه موارد، می­تواند ویژگی­های کمی و کیفی زیادی را تحت تاثیر قرار دهد. در واقع کلیه این ویژگی­ها می­تواند از میزان سبزینه برگ و فعالیت نورساخت گیاه تاثیر پذیر باشند. با توجه به نقش مهمی که این دو عنصر در میزان سبزینه و فعالیت نورساخت ایفا می­کنند، با افزایش این دو ویژگی، عارضه زردی برگ­ها که برداشتن آن یکی از اهداف این پژوهش بود، بهبود  می­یابد و گیاه از سلامتی برخوردار می­شود. کاربرد تغذیه برگساره­ای این مزیت را دارا می­باشد که عنصر مورد نظر سریع جذب گیاه شده و کمبود عناصر غذایی را برطرف می­کند. نکته جالب در این پژوهش این بود که به تقریب در تمام ویژگی­های ارزیابی شده تیمار کودی نانو آهن و نانو روی در غلظت 2500 میلی­گرم بر لیتر توانست نسبت به سایر تیمارها بیشترین افزایش را در ویژگی­های مورد نظر ایجاد کند. در واقع در بیشتر ویژگی­ها، با افزایش غلظت منبع کودی اثر پذیری آن­ها نیز بیشتر می­شد. اما نکته اساسی در بین این تیمارها، میزان اثر پذیری بیشتر انواع نانو کود نسبت به نوع سولفات بود. به طوری که به تقریب در تمام ویژگی­ها، انواع نانو نسبت به نوع سولفات عملکرد بهتری داشتند. این نوع اثرپذیری بیشتر نانو کودها در مقایسه با نوع سولفات می­تواند به ‫واسطه­ سرعت جذب بالاتر این نوع کودها، عدم اتلاف کودها به وسیله­ آبشويی و جذب کامل کود به وسیله­ گیاه به دلیل رهاسازی عناصرغذايی کودی با سرعت مطلوب در تمام طول فصل رشد و افزايش عملکرد به واسطه وضعیت‫ تغذيه­ای مطلوب گیاه باشد.

 

فهرست مطالب

فصل اول: مقدمه

1-1- تاریخچه کشت و پرورش گل شمعدانی  3

2-1- گیاهشناسی شمعدانی 3

3-1- ريخت‌شناسي 5

1-3-1- ریشه. 5

2-3-1- ساقه. 5

3-3-1- برگ 6

4-3-1- گل.. 6

4-1- نیازهای رشدی شمعدانی 6

1-4-1- دما 6

2-4-1- نور 7

3-4-1- آبياري 7

4-4-1- خاك… 7

5-4-1- تغذیه. 8

5-1- گلدهي  8

6-1- گیاه­افزایی 8

7-1- بيماري‌ها 9

8-1- عارضه ­های فيزيولوژيك 9

9-1- نانو کودها 10

‫1-9-1- جایگاه و نقش نانوكودها در بهبود كارآیی مصرف عناصر غذایی.. 11

‫2-9-1- موارد کاربرد نانو کودها 12

10-1- اهميت و اهداف پژوهش  13

فصل دوم: مروری بر پژوهش­های پیشین

1-2- تغذیه برگساره­ای 17

2-2- تاریخچه تغذیه برگساره­ای 18

3-2- وضعیت آهن در خاک و نقش آن در گیاهان 19

1-3-2- آهن خاک… 19

2-3-2- نقش­های زیست شیمیایی آهن.. 20

3-3-2- نشانه­های کمبود آهن.. 21

4-3-2- جذب و انتقال آهن از برگ… 21

5-3-2- اثر آهن بر عملکرد و  ویژگی­های رشدی گیاه 22

4-2- وضعیت روی در خاک و نقش آن در گیاهان 23

1-4-2- روی در خاک… 23

2-4-2- تداخل روی با سایر عناصر و عوامل محیطی.. 24

3-4-2-نقش، جذب و انتقال روی در گیاه 25

4-4-2- نشانه­های کمبود و سمیت… 25

5-4-2- اثر روی بر عملکرد و  ویژگی­های رشدی گیاه 26

 

فصل سوم: مواد و روش­ها

1-3- مکان آزمايش 30

2-3- مواد گياهي و کودی 30

3-3- محيط کشت 30

4-3- مراقبت‌هاي لازم پيش از کاربرد تيمارها در فصل رشد 31

5-3- تيمار‌ها و روش کار 31

6-3- جمع‌آوري داده‌ها 32

1-6-3- ويژگي‌هاي مورفولوژيکي.. 32

2-6-3- ويژگي‌هاي فيزيولوژيکي.. 33

7-3- اثر سال بر ویژگی­های گل شمعدانی 36

8-3- طرح آزمايش و واکاوي داده‌ها 37

 

فصل چهارم: نتایج

‫1-4- وﻳﮋﮔﻲﻫﺎي ﻣﻮرﻓﻮﻟﻮژﻳﻚ 39

1-1-4- وزن تر و خشک شاخساره 41

2-1-4- وزن تر و خشک ریشه. 43

3-1-4- تعداد گل و زمان گلدهی.. 46

4-1-4- سطح برگ… 48

5-1-4- طول و قطر ساقه گلدهنده 49

‫2-4- وﻳﮋﮔﻲﻫﺎي ﻓﻴﺰﻳﻮﻟﻮژﻳﻚ 53

1-2-4- سبزینه. 54

2-2-4- نورساخت، تعرق و هدایت روزنه­ای.. 55

3-2-4- غلظت آهن و روی.. 59

فصل پنجم: بحث

1-5- ویژگی­های مورفولوژیک 63

1-1-5- وزن تر و خشک شاخساره……. 63

2-1-5- وزن تر و خشک ریشه. 64

3-1-5- تعداد گل و زمان گلدهی.. 65

4-1-5- طول و قطر ساقه گلدهنده 67

5-1-5- سطح برگ… 68

2-5- ویژگی­های فیزیولوژیک 70

1-2-5- سبزینه. 70

2-2-5- نورساخت، تعرق و هدایت روزنه­ای.. 72

3-2-5- غلظت عناصر آهن و روی.. 73

3-5- نتیجه­گیری 75

4-5- پیشنهادها 76

   فهرست منابع

منابع 78

 

فهرست جدول­ها

 

جدول 1-3- ویژگی­های فیزیکی و شیمیایی خاک… 36

جدول 1-4-  نتایج حاصل از تجزیه واریانس در تجزیه مرکب برای ویژگی­های  مورفولوژيک و فيزيولوژيک گل شمعدانی 40

جدول 2-4- مقايسه ميانگين تاثير تيمار بر برخی از ویژگی­های مورفولوژیک گل شمعدانی.. 41

جدول 3-4- مقایسه میانگین برهمکنش غلظت­های منابع کودی و رقم بر وزن خشک شاخساره و ریشه در شمعدانی….. 45

جدول4-4- مقايسه ميانگين تاثير تيمار بر تعداد گل، زمان گلدهی و سطح برگ گل شمعدانی.. 46

جدول5-4- مقايسه ميانگين تاثير تيمار بر طول و قطر ساقه گلدهنده گل شمعدانی.. 50

جدول 6-4-  نتایج حاصل از تجزیه واریانس برای ویژگی­­های فيزيولوژيک گل شمعدانی.. 53

جدول7-4- مقايسه ميانگين تاثير تيمار بر نورساخت، تعرق و هدایت روزنه­ای گل شمعدانی.. 56

جدول8-4- مقايسه ميانگين تاثير تيمار بر غلظت آهن و روی در برگ گل شمعدانی.. 60

 

فهرست نمودارها 

نمودار 1- 4- مقايسه ميانگين تاثير رقم بر ميزان وزن تر و خشک شاخساره در گل‌های شمعدانی. 42

نمودار 2-4- مقايسه ميانگين تاثير رقم بر ميزان وزن تر و خشک ریشه در گل‌های شمعدانی. 44

نمودار 3-4- مقايسه ميانگين تاثير رقم بر تعداد گل در گل‌های شمعدانی. 47

نمودار 4-4- مقايسه ميانگين تاثير رقم بر زمان گلدهی در گل‌های شمعدانی. 48

نمودار 5-4- مقايسه ميانگين تاثير رقم بر سطح برگ در گل‌های شمعدانی. 49

نمودار 6-4- مقايسه ميانگين تاثير رقم بر طول و قطر ساقه گلدهنده در گل‌های شمعدانی. 51

نمودار 7-4- مقایسه میانگین برهمکنش غلظت­های منابع کودی و رقم بر طول ساقه گلدهنده در شمعدانی  52

نمودار 8-4- مقايسه ميانگين تاثير غلظت منابع کودی بر میزان سبزینه در گل‌های شمعدانی. 54

نمودار 9-4- مقايسه ميانگين تاثير رقم بر میزان سبزینه در گل‌های شمعدانی. 55

نمودار 10-4- مقايسه ميانگين تاثير رقم بر میزان نورساخت در گل‌های شمعدانی. 57

نمودار 11-4- مقايسه ميانگين تاثير رقم بر میزان تعرق در گل‌های شمعدانی. 58

نمودار 12-4- مقايسه ميانگين تاثير رقم بر میزان هدایت روزنه­ای در گل‌های شمعدانی. 59

نمودار 13-4- مقايسه ميانگين تاثير رقم بر میزان غلظت آهن و روی در گل‌های شمعدانی. 61

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 5 =