پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
مطالعه بعضي صفات زراعي و فيزيولوژيك و واكنش ارقام گلرنگ تحت شرايط تنش خشكي و مصرف كننده ي رشد سايكوسل  : پایان نامه ارشد مهندسی کشاورزی علوم باغبانی
doc
تعداد صفحات : 118
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته مهندسی کشاورزی علوم باغبانی – تولیدات گیاهی – تولید محصولات باغی
همراه با جداول و اشکال
79000 تومان


کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشسسد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان”مطالعه بعضي صفات زراعي و فيزيولوژيك و واكنش ارقام گلرنگ تحت شرايط تنش خشكي و مصرف كننده ي رشد سايكوسل ” با گرایش علوم باغبانی – تولیدات گیاهی – تولید محصولات باغی و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

چکیده مطالعه ي بعضي صفات زراعي و فيزيولوژيك و واكنش ارقام گلرنگ تحت شرايط تنش خشكي و مصرف كننده ي رشد سايكوسل:

میزان و نوع اسید­های چرب غیر اشباع  اهمیت بسزایی در کیفیت تغذیه‌ای روغن­های خوراکی دارند، روغن گلرنگ با بیش از 80% اسید چرب غیر اشباع بسیار مورد توجه قرار گرفته است. کمبود نزولات جوی در کشور ایران در مقایسه با میانگین جهانی از عوامل اصلی محدودکننده عملکرد گیاهان می­باشد. به منظور بررسی برخی خواص فیزیولوژیک و مورفولوژیک گیاه گلرنگ تحت تنش­خشکی و محلول­پاشی سایکوسل در ارقام مختلف این گیاه آزمایشی با طرح پایه بلوک­های کامل تصادفی به صورت اسپیلت اسپیلت پلات در سه تکراردر سال 91-90 در مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد دامغان انجام ­شد. در این آزمایش كرت اصلی سه تیمار آبیاری (شاهد، تنش در ابتدای گلدهی، تنش در ابتدای دانه­بندی)، كرت فرعي دو رقم گلرنگ (محلی اصفهان، پدیده )، و كرت فرعی-فرعی تیمار محلول ­پاشی سایکوسل (بدون محلول­ پاشی، محلول­ پاشی) در نظر گرفته شد.

نتایج نشان داد تنش در ابتداي گل دهي در مقايسه با تنش در ابتداي دانه_بندي داراي تاثير منفي بيشتري بر صفات مورد هندازگيري بوده است.طبق نتايج در بین تیمارهای بیشترین محتوی رطوبت نسبی، درصد روغن دانه، فعالیت آنزیم پری کارتامین دکربوکسیلاز، ارتفاع گیاه، تعداد غوزه، تعداد دانه، شاخه جانبی، وزن هزار دانه، رنگیزه ­های گیاهی در تیمار شاهد (آبياري كامل) بدست آمد، اما بیشترین مقدار پرولین مربوط به تیمار تحت تنش خشكي در ابتدای گلدهی بود و سایر صفات با افزایش شدت تنش خشكي کاهش پیدا کردند. در بین ارقام برای افزایش سایر خصوصیات رقم پديده به عنوان مناسب­ترین رقم شناخته شد ولی درصد روغن در رقم محلي ­اصفهان دارای میانگین بیشتری بود. در تیمارهای محلول­ پاشی سایکوسل ، همه صفات به غیر از ارتفاع گیاه را افزایش پيدا كرد و سایکوسل به عنوان تیمار محلول­ پاشی مناسبی معرفی شد.

بر اساس نتايج بدست آمده در اين آزمايش مي­توان بيان كرد، هر چند با كاهش ميزان آب مصرفي و به تبع آن بروز تنش خشكي از عملكرد گياه گلرنگ كاسته مي­شود، اما با مصرف برخی از تنظیم کننده ­های رشد گیاهی، بخصوص محلول ­پاشی سایکوسل در بالاترين سطح تنش، مي­توان تا حدي از بروز اثرات سوء تنش خشكي بر عملكرد اين گياه كاست، لذا با توجه به اين كه بيشتر مناطق ايران از كم_آبي رنج مي_برند، استفاده از هورمون گياهي سايكوسل پیشنهاد می­گردد، همچنين رقم پديده نسبت به رقم محلي اصفهان مقاومت بيشتري به شرايط تنش از خود نشان داد در نتيجه رقم پديده به عنوان بهترين رقم از جهت افزايش عملكرد گلرنگ در شرايط تنش خشكي پیشنهاد می­گردد

 

مقدمه:

افزایش روز افزون جمعیت و نیاز به عملکرد گیاهان­ زراعی به منظور تأمین مواد­غذایی از­جمله برنامه­ های وسیع و دامنه­ داری است که پژوهشگران را برآن داشته که در این زمینه پژوهش­های جدیدی را دنبال نمایند این بدان­ معنی است که تولید غذا باید دائماً افزایش یابد به طوری که از کمبود­های غذایی در بسیاری از نقاط جهان جلوگیری شود (زار عیان، 1380).

بخش عمده­ی مساحت ایران از نظر اقلیمی جزء مناطق خشک ونیمه­ خشک محسوب می­گردد. از خصوصیات این مناطق تبخیر زیاد و نزولات اندک و پراکنده است. رشد و نمو گیاهان تحت­ تأثیر عوامل محیطی می­باشد، چنانچه میزان عواملی چون حرارت، رطوبت و …. در محیط نا­مناسب باشد سبب ایجاد فشار یا تنش در گیاه و اجزای آن می­شود (سرمدنیا و کوچکی، 1369).

از طرفی خشکی از مهم­ترین عوامل محدود­کننده­ی رشد گیاهان در سراسر جهان و شایع­ترین تنش محیطی است که تقریباً تولید 25 درصد اراضی جهان را محدود ساخته­است(حبیبی و همکاران، 1372). با توجه به وجود این بحران مناطق خشک، انتخاب گیاهان سازگار به این شرایط از اهمیت ویژه­ای برخوردار­است که لازمه ­ی آن کاشت گیاهان مقاوم به خشکی و نیاز آبی کم می­باشد (حبیبی و همکاران، 1372).

گیاهان روغنی از نظر تامین انرژی مورد نیاز انسان و دام، از جایگاه ویژه­ای در بین محصولات زراعی برخوردارند و یکی از با ارزش­ترین محصولات بخش کشاورزی محسوب می­شوند. از این رو، کاشت دانه ­های روغنی از گذشته ­های دور بخش مهمی از کشاورزی کشور­های شرقی را تشکیل داده و برخی از آن­ها جزو اقلام صادراتی عمده­ی این کشور­ها محسوب می­شوند )وایس، 1370).

با توجه به تنوع آب و هوایی در ایران امکان کشت بسیاری از دانه ­های روغنی با کیفیت خوب و ارزش اقتصادی بالا وجود­دارد که یکی از این گیاهان گلرنگ می­باشد (ناصری و همکاران، 1389.، فیروزه و همکاران، 1385). متوسط عملکرد گلرنگ در ایران حدود 700 کیلوگرم در هکتار می­باشد، که نزدیک به متوسط جهانی است (فروزان، 1378).

 

از طر في با توجه به اهمیت زیادی که اسید­های چرب غیر­اشباع در کیفیت تغذیه‌ای روغن دارند، روغن گلرنگ با بیش از 80 درصد اسید­چرب غیر­اشباع بسیار مورد توجه قرار گرفته است (Zhu et al., 2003; Isah et al., 2007; Sato et al., 2005). همچنین، بومی بودن کلیه ارقام آن و داشتن روغن 36 درصد در دانه از ویژگی­های منحصر به فرد این روغن است (آلیاری و شکاری، 1379).

گیاهان دارویی از ارزش و اهمیت خاصی در تأمین بهداشت و سلامتی جوامع هم به لحاظ درمان و هم پیشگیری از بیماریها برخوردار بوده و هستند (ابراهیم­پور و عیدی­زاده، 1388).

. این بخش از منابع طبیعی قدمتی همپای بشر داشته و یکی از مهمترین منابع تأمین غذایی و دارویی بشر در طول نسلها بوده اند. (از نقطه نظر تاریخی، گیاهان اهمیت فراوانی در توسعه جوامع داشته اند و تحقیقات وسیعی برای یافتن فرآورده ها و مواد طبیعی دارویی گیاهی در طول تاریخ انجام شده است اما نکته حائز اهمیت اینجاست که تنها کمتر از 10 درصد از مجموع 250000 گونه گیاهی جهان برای بیش از زیست شناختی، شناسایی و مورد استفاده قرار گرفته اند.) (ابراهیم­پور و عیدی­زاده، 1388).

گرایش عمومی جامعه به استفاده از داروها و درمانهای گیاهی و به طور کلی فرآورده های طبیعی به ویژه در طی سالهای اخیر رو به افزایش بوده و مهمترین علل آن، اثبات مخرب و جانبی داروهای شیمیایی از یک طرف و ایجاد آلودگیهای زیست محیطی که کره زمین  را تهدید می­کند از سوی دیگر بوده است (ابراهیم­پور و عیدی­زاده، 1388). سرزمین پهناور ایران به دلیل دارا بودن اقلیم­های گوناگون و با اختلاف درجه حرارت بیش از 50 درجه سانتی­گراد و دارا بودن سرزمین­های ساحلی ،کوهستانی و کویری و با برخورداری از حداقل 300 روز آفتابی در سال با مقایسه با اکثر سرزمین­های جهان مانند قاره اروپا با درجه حرارت و شرایط اقلیمی یکسان و مه­ آلود بودن اکثر ماه­های سال به عنوان یکی از بزرگ­ترین گنجینه ­های گیاهان­ داروئی و معطر دنیاست (جوادی­زاده و پویان، 1389).

تولید و زراعت گیاهان­ داروئی یکی از شاخه ­های مهم کشاورزی محسوب می­شود و از جهاتی در ایران اهمیت خاصی داشته، زیرا برخی از گیاهان­ داروئی خودرو بوده و قادر نیستند به تنهایی نیاز بازار را تأمین ­کنند چرا که دسترسی به این گیاهان مشکل بوده و از طرفی کشت و کار آن­ها دارای معضلاتی است (جوادی­زاده و پویان، 1389). طبق برآوردها در حال حاضر 750 هزار گیاه گل­دار یا دانه­دار در زمین یافت می­شود و تا کنون 300 هزار گیاه در جهان شناسایی شده­اند (اسعدي، 1390). .

قاره آمریکا با دارا بودن 138 هزار گونه گیاهی از جمله منابع غنی گیاهان در جهان است و این در حالی است که قاره آسیا دارای 123هزار گونه گیاهی است. در ایران نیز گیاهان دارویی متنوعی وجود دارد که به اعتقاد بسیاری از پزشکان و کارشناسان علوم گیاهی می­توان از آن­ها در چرخه­ ي درمان استفاده كرد (اسعدي، 1390).

سال 1381، با توجه به ﺗﻌﺪاد ﮔﻮﻧﻪﻫﺎي داروﻳﻲ و ﻣﻌﻄﺮي ﻛﻪ در اﻳﺮان ﻛﺸﺖ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ، ﺣﺪود 56 ﮔﻮﻧﻪ می­باشد. ﻧﺴﺒﺖ ﺳﻄﺢ زﻳﺮ ﻛﺸﺖ ﮔﻴﺎﻫﺎن داروﻳﻲ و ﻣﻌﻄﺮ ﺑﻪ ﺳﻄﺢ ﻛﻞ زﻳﺮ­ﻛﺸﺖ در اﻳﺮان، 87 درﺻﺪ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ (کوچکی و همکاران، 1383).

در ﺣﺪود 44/6 درﺻﺪ از اﻳﻦ ﻣﻘﺪار ﺳﻄﺢ زﻳﺮ ﻛﺸﺖ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ دوﮔﻮنه زﻋﻔﺮان و زﻳﺮه ﺳﺒﺰ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ و ﺑﺨﺶ ﻋﻤﺪه دﻳﮕﺮ آن ﻧﻴﺰ ﻛﻪ در ﺣﺪود 43/5 درﺻﺪ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ ﺑﻪ ﻛﺸﺖ ﮔﻮﻧﻪﻫﺎي داروﻳﻲ ﭼﻨﺪ ﻣﻨﻈﻮره، اﺧﺘﺼﺎص ﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﻟﺬا ﻛﻤﺘﺮ از 12 درﺻﺪ از ﺳﻄﺢ زﻳﺮ ﻛﺸﺖ ﮔﻴﺎﻫﺎن داروﻳﻲ و ﻣﻌﻄﺮ در اﻳﺮان، ﺑﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﮔﻮﻧﻪﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر داروﻳﻲ، ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ، مرتبط می­باشد (کوچکی و همکاران، 1383).

گلرنگ يكي از گياهان دارويي است كه بيشتر قسمت­هاي آن مورد استفاده­ي بشر است. بذر و خمير حاصل از آن در صنايع ­غذايي، روغني ،دارويي و گل­هاي آن به دليل وجود مقادير از پروتئين و ساير مواد معدني ارزش غذايي دارد و همچنين در رنگرزي به دليل وجود مواد رنگي كاربرد دارد. عمدتآ گلرنگ به منظوراستفاده از گلهايش در بهبود بيماري­هاي مختلف كشت مي­گردد (پاساري، 1389).

 

هدف از تحقیق:

هدف از این پژوهش بررسی اثر تنش خشکی و كند كننده‑ي رشد كلرومكوات­كلرايد و بر هم­کنش آن­ها بر برخی از صفات فیزیولوژیک و مورفولوژیک وبيوشيميايي گیاه روغني گلرنگ جهت استفاده بهینه از امکانات کشاورزی شهرستان دامغان و یافتن ارقام مقاوم به تنش خشکی و همچنین افزایش درصد روغن در ارقام مختلف گیاه دانه روغنی گلرنگ با استفاده از تیمار محلولپاشي و تنش قطع آب و در نهایت شناسایی بهترین شرایط رشد جهت کشت ارقام مختلف این گیاه داروئی و روغني در مقیاس صنعتی و اعمال تنش خشکی برای به دست آوردن مناسب­ترین سطح تنش که بتوان بیشترین میزان محصول را تولید کرد، می­باشد.

ضرورت تحقیق:

با توجه به این­که گلرنگ یکی از گیاهان روغني – داروئی مهم در جهان بوده و از این گیاه در صنایع رنگريزي استفاده زیادی به عمل می­آید، لذا بهبود کمیت و کیفیت این گیاه جهت افزایش کارایی آن در موارد بالا از اهمیت ویژه­ای برخوردار است، به دلیل این­که بهبود کمیت و کیفیت این گیاه تا حد زیادی تحت تاثیر آبیاری و محلول ­پاشي مناسب می­باشد و نتایج تحقیقات کمی در ایران در دسترس می­باشد، لزوم اجرای آزمایشاتی جهت بررسی و یافتن بهترین رژیم آبیاری و هم­چنین مقادیر محلول پاشي برای این گیاه مورد نیاز است.

بدین منظور برای بررسی عملکرد، اجزاء عملکرد و درصد روغن گیاه گلرنگ تحت شرایط تنش خشکی و محلول­ پاشي با سايكوسل در ارقام مختلف این گیاه در مزرعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان آزمایشی در قالب طرح پایه بلوک­های کامل تصادفی(RCBD) به صورت اسپلیت اسپليت پلات در سه تکرار انجام گردید.

 

نتیجه ­گیری

به عنوان نتيجه ­گيري نهايي مي­توان گفت تمامي فرايندهاي مهم مانند تغذيه، فتوسنتز، باز و بسته شدن روزنه‌ها و رشد و نمو تحت تأثير آب قرار مي­گيرند. گياهان در محيط دائما در تنش بسر مي­برند و براي سازگاري با اين شرايط، تغييرات مورفولوژيك و فيزيولوژيك در ساختار و تركيب­ها و فرايندهاي شيميايي ايجاد مي­كنند تا با اين تنش­ها مقابله نمايند. شناخت و مهارت درک  روابط آبي گياه و تحمل تنش خشكي اصلي­ترين برنامه در كشاورزي و توانايي مقاومت در برابر اين گونه تنش­ها، داراي اهميت اقتصادي فراواني است و برای مقابله با این تنش­ها باید از تیمارهایی استفاده کرد تا خسارت ناشی از این تنش­ها را به حداقل رساند که تیمار محلول­پاشی سایکوسل می­تواند به عنوان یک تیمار مناسب جهت کاهش خسارت ناشی از تنش خشکی در گیاهان مورد استفاده قرار گیرد.

نتايج اين تحقيق نشان داد كه گلرنگ مانند بيشتر گياهان عكس‌العمل فيزيولوژيك و مورفولوژيك به تنش نشان مي­دهد. به طوري كه با افزايش تنش از عملکرد دانه و درصد روغن گلرنگ كاسته مي‌شود، ولي پرولين افزايش مي­يابد كه نوعي سازگاري گياه به شرايط تنش محسوب مي­شود و روي ميزان کلروفیل و کارتنوئید و فعالیت آنزیم پری کارتامین دکربوکسیلاز تأثير مي­گذارد و شايد بتوان در شرايط مديريتي در مقطعي از رشد گياه از روش محلول­پاشی سایکوسل جهت افزایش عملکرد و سایر مواد موثره گلرنگ استفاده کرد. به طور کلی در این آزمایش مشاهده شد که در رقم گلرنگ پدیده بیشترین میزان صفات اندازه­گیری شده در تیمار بدون تنش آبی به همراه محلول­پاشی سایکوسل بدست می­آید، ولی بیشترین درصد روغن در رقم اصفهان و در شرایط بدون تنش به همراه محلول­پاشی سایکوسل بدست می­آید. فعالیت آنزیم­های آنتی­اکسیداتیو در شرایط تنش خشکی افزایش می­یابد، لذا اندازه ­گیری این آنزیم­ها می‌تواند به عنوان معیار گزینشی در تعیین مقاومت زیستی گیاه جهت تولید در مناطق مختلف آب و هوایی قرار گیرد.

 

فهرست مطالب

چکیده 1

فصل اول 2

مقدمه 3

1-1 هدف تحقیق 7

1-2 ضرورت تحقیق 7

2- کلیات 8

1-2 گیاه شناسی 8

1-3 زیستگاه 10

1-4 ارقام 11

1-4-1 مشخصات ژنوتیپ های گلرنگ پاییزه و بهاره 11

1-5 طول فصل رشد 11

1-6 نیاز اکولوژیکی 11

10-7 کشت 11

1-8 بیماری و آفات 12

1-9 مراقبت و نگهداری 12

1-10 کود 12

1-11 برداشت محصول 12

1-12ترکیب شیمیایی 13

1-13 موارد مصرف و خواص طبی 13

1-14-1 مصارف دیگر گلرنگ 13

فصل دوم 14

بررسی منابع 14

2-1 تعریف تنش 15

2-1-1 تنش فیزیولوژیکی 16

2-1-2عوامل تنش زا 16

2-1-3 اثرات مهم سازگاری و نا سازگاری عوامل تنش زا 17

2-1-4 مقاومت به تنش 17

2-1-5 تنش خشکی 18

2-2 نقش آب بر گیاه 20

2-3 مشخصات و خصوصیات مناطق خشک و نیمه خشک 21

2-4 خشکسالی 22

2-5 سایکوسل 23

2-5-1 تعریف سایکوسل  23

2-5-2 بیوسنتز 24

2-6 اثر تنش خشکی بر صفات مرفولوژیک 24

2-6-1 ارتفاع 24

2-6-2 اثر تنش خشکی بر عملکرد و اجزای عملکرد 25

2-6-2-1 تعداد غوزه در بوته، تعداد دانع در طبق 26

2-6-2-2 اثر تنش خشکی بر وزن هزار دانه 28

2-7 اثر تنش خشکی بر محتوای نسبی آب برگ 31

2-8 اثر تنش خشکی بر غلظت رنگیزه های گیاهی  33

2-9 اثر تنش خشکی بر غلظت پرولین 35

2-10 اثر سایکوسل بر صفات 36

فصل سوم 40

مواد و روش ها 40

3-1 محل انجام تحقیق 50

3-2 مشخصات طرح  50

3-3 مشخصات رقم مورد آزمایش 51

3-4 نمونه گیری زمین و آب آبیاری 51

3-5 آماده سازی زمین 52

3-6 عملیات داشت 52

3-7 مبارزه با علف هرز  53

3-8 اعمال تیمار 53

3-8-1 اعمال تیمارهای کودی 53

3-8-2 اعمال تیمار های تنش قطع آب 53

3-9 برداشت 54

3-9-1 نحوه نمونه برداری و اندازه گیری 54

3-10 سنجش صفات فیزیولوژیک و مورفولوژیک 54

3-10-1 ارتفاع بوته 54

3-10-2 تعداد غوزه 54

3-10-3 تعداد دانه در غوزه 54

3-10-4 تعداد شاخه فرعی در بوته 54

3-10-5  وزن هزار دانه 55

3-10-6 محتوی رطوبت نسبی 55

3-10-7 سنجش رنگریزه ها  55

3-10-8 تعیین روغن 56

3-10-9 سنجش پرولین 57

3-10-10 سنجش فعالیت آنزیم 57

3-11 تجزیه داده ها   57

3-11 تجزیه داده ها  58

فصل چهارم 59

نتایج و بحث 59

4-1 محتوی نسبی آب برگ 60

4-2 درصد روغن 63

4-3 اسیدآمینه پرولین 66

4-4 آنزیم 69

4-5 تعداد غوزه 74

4-6 تعداد دانه 78

4-7 تعداد شاخه جانبی 82

4-8. وزن هزار دانه 86

4-9 ارتفاع نهایی 88

4-10رنگیزه ها 91

4-10- 1کلروفیلa  91

4-10-2 کلروفیلb  94

4-10-3 کلروفیل کل 98

4-10-4 کارتنوئید 100

4-10-5 غلظت رنگیزه های گیاهی 103

4-11 نتیجه گیری 105

4-12 پیشنهادات 106

جدول 3-1 نتایج حاصل از آزمایش خاک 52

جدول 4-1 تجزیه واریانس اثر تیمار ها بر محتوی رطوبت نسبی 61

جدول 4-2 مقایسه میانگین اثر تیمار ها بر محتوی رطوبت نسبی 62

جدول4-3 تجزیه واریانس اثر تیمار ها بر درصد روغن 64

جدول 4-4 مقایسه میانگین اثر تیمار ها بر درصد روغن 64

جدول 4-5 تجزیه واریانس اثر تیمار ها بر غلظت پرولین 69

جدول 4-6 مقایسه میانگین اثر تیمار ها بر غلظت پرولین 69

جدول 4-7 تجزیه واریانس اثر تیمار ها بر آنزیم 72

جدول4-8 مقایسه میانگین های اثر تیمار ها بر آنزیم 72

جدول 4-9 تجزیه واریانس اثر تیمار ها بر تعداد غوزه 75

جدول 4-10 مقایسه میانگین اثر تیمار ها بر تعداد غوزه 76

جدول 4-11 تجزیه واریانس اثر تیمار ها برتعداد دانه 80

جدول 4-12 مقایسه میانگین های اثر تیمار ها بر تعداد دانه 80

جدول4-13 تجزیه واریانس اثر تیمار ها برتعدادشاخه جانبی 83

جدول 4-14 مقایسه میانگین اثر تیمار ها برتعدادشاخه جانبی 84

جدول 4-15 تجزیه واریانس اثر تیمار ها بر وزن هزار دانه 86

جدول 4-16 مقایسه میانگین اثر تیمار ها بر وزن هزار دانه 86

جدول 4-17 تجزیه واریانس اثر تیمار ها برصفت ارتفاع نهایی 88

جدول4-18 مقایسه میانگین اثر تیمار ها برصفت ارتفاع نهایی 89

جدول 4-19 تجزیه واریانس اثر تیمار ها بر کلروفیلa 91

جدول 4-20 مقایسه میانگین اثر تیمار ها بر کلروفیلa 91

جدول 4-21 تجزیه واریانس اثر تیمار ها برکلروفیل b 94

جدول 4-22 مقایسه میانگین اثر تیمار ها برکلروفیل b 94

جدول4-23 تجزیه واریانس اثر تیمار ها بر کلروفیل کل 96

جدول 4-24 مقایسه میانگین اثر تیمار ها بر کلروفیل کل 97

جدول4-23 تجزیه واریانس اثر تیمار ها بر کارتنوئید 99

جدول 4-24 مقایسه میانگین اثر تیمار ها بر کارتنوئید 100

شکل1-1 میزان رشد بازار جهانی داروهای گیاهی 62

شکل4-1 مقایسه میانگین اثر سطوح تنش بر محتوی رطوبت نسبی 62

شکل 4-2 مقایسه میانگین اثر  سطوح تنش بر درصد روغن 65

شکل4-3 مقایسه میانگین اثر رقم بر درصد روغن 65

شکل 4-4 مقایسه میانگین اثر سطوح محلول پاشی بر درصد روغن 66

شکل 4-5 مقایسه میانگین اثر سطوح تنش بر پرولین 70

شکل 4-6 مقایسه میانگین اثر متقابل تنش و رقم بر پرولین 70

شکل 4-7 مقایسه میانگین اثر سطوح تنش بر آنزیم 73

شکل 4-8 مقایسه میانگین اثر رقم بر آنزیم 73

شکل 4-9 مقایسه میانگین اثر متقابل تنش و محلول پاشی بر آنزیم 74

شکل 4-10 مقایسه میانگین اثر سطوح تنش بر  تعداد غوزه 76

شکل 4-11 مقایسه میانگین رقم در تعداد غوزه 77

شکل 4-12 مقایسه میانگین اثر سطوح محلول پاشی در تعداد غوزه 77

شکل 4-13 مقایسه میانگین اثر سطوح تنش بر تعداد دانه 81

شکل 4-14 مقایسه میانگین ارقام بر تعداد دانه 81

شکل 4-15 مقایسه میانگین اثر سطوح محلول پاشی بر تعداد دانه 82

شکل 4-16 مقایسه میانگین اثر سطوح تنش بر شاخه جانبی 84

شکل 4-17 مقایسه میانگین ارقام برشاخه جانبی 85

شکل 4-18 مقایسه میانگین اثر سطوح محلول پاشی بر شاخه جانبی 85

شکل 4-19 مقایسه میانگین اثر سطوح بر وزن هزار دانه 86

شکل 4-20 مقایسه میانگین اثر سطوح تنش بر ارتفاع نهایی 89

شکل 4-21 مقایسه میانگین اثر سطوح محلول پاشی بر ارتفاع نهایی 90

شکل 4-21 مقایسه میانگین اثر سطوح تنش بر کلروفیل a 92

شکل 4-22 مقایسه میانگین اثر سطوح محلول پاشی بر کلروفیل a 92

شکل 4-23 مقایسه میانگین اثر سطوح محلول پاشی بر کلروفیل a 92

شکل 4-24 مقایسه میانگین اثر متقابل تنش و محلول پاشی برکلروفیل a 92

شکل4-25 مقایسه میانگین اثر متقابل تنش و محلول پاشی برکلروفیلb 93

شکل4-26 مقایسه میانگین سطوح مختلف تنش بر کلروفیل b 95

شکل4-27 مقایسه میانگین اثر متقابل تنش و محلول پاشی برکلروفیلb 95

شکل4-28 مقایسه میانگین اثر سطوح محلول پاشی بر کلروفیلb 95

شکل4-29 مقایسه میانگین سطوح مختلف تنش بر کلروفیل کل 97

شکل4-30 مقایسه میانگین اثر متقابل تنش و محلول پاشی برکلروفیل کل 98

شکل4-31 مقایسه میانگین اثر سطوح محلول پاشی بر کلروفیل کل 98

شکل4-32 مقایسه میانگین سطوح مختلف تنش بر کارتنوئید 100

شکل4-33 مقایسه میانگین اثر متقابل تنش و محلول پاشی بر کارتنوئید  101

شکل4-34 مقایسه میانگین سطوح مختلف تنش بر کارتنوئید 102

پیوست2-1 فرمول کلی سایکوسل

پیوست4-1 ضریب همبستگی

منابع

Abstrac

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =