پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
تاثیر تیمار کلسیم بر عمر پس از برداشت ميوه گوجه فرنگی رقم دافنیس : پایان نامه ارشد مهندسی کشاورزی علوم باغبانی
doc
تعداد صفحات : 71
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته مهندسی کشاورزی علوم باغبانی
همراه با جداول و اشکال
79000 تومان


کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان” تاثیر تیمار کلسیم بر عمر پس از برداشت ميوه گوجه فرنگی رقم دافنیس” با گرایش علوم باغبانی و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

چکیده پایان نامه تاثیر تیمار کلسیم بر عمر پس از برداشت ميوه گوجه فرنگی رقم دافنیس:

گوجه­ فرنگی یکی از سبزیجاتی است که به صورت تازه در جهان امروز مصرف می­گردد. گوجه­ فرنگی یک منبع غنی از فیبر، ویتامین آ، ث و لیکوپن می­باشد و مطالعات انجام گرفته نشان می­دهد که نقش بسیار مهمی در تغذیه انسان دارد. بدلیل فسادپذیری بالای گوجه ­فرنگی، نمی­توان آن را برای مدت طولانی نگهداری کرد ولی با استفاده از تکنولوژی پس از برداشت میتوان تاحدودی این فسادپذیری را کنترل نمود. کلسیم یک ماده غذایی مهم و ضروری گیاه است که نقش فعالی در دیواره سلولی ایفا می­کند همچنین یک پیغام بر ثانویه است که نقش محوری را در تنظیم عملکرد فیزیولوژیکی در میوه ­ها، سبزی­ها وگلها در دوره پس از برداشت دارد. به نظر می­رسد کلسیم ماده مناسبی برای حفظ کیفیت محصولات باشد. آزمايش حاضر به منظور مطالعه تاثیر تیمارهای کلسیم بر عمر پس از برداشت ميوه گوجه فرنگی رقم دافنیس انجام گرفت.

آزمايش اول جهت بررسي عمر انبارماني میوه گوجه ­فرنگی با استفاده از تيمارهاي  کلسیم کلرید (1%، 5/1% و 2%)، کلسیم آسکوربات(25/0%، 5/0% و 1%) ونانو کلات کلسیم (2%، 4% و 6%)   انجام شد. پس از تيمار با ترکیبات ذکر شده، میوه ­ها به مدت 35 روز در انكوباتور با دماي °C 10 و رطوبت نسبي 90% نگهداري شدند. هر 7 روز يكبار شاخص­هاي اسید آلی، pH، مواد جامد محلول، ویتامین ث، سفتی، کاهش وزن و لیکوپن مورد بررسي قرارگرفتند.

آزمايش دوم جهت بررسي عمر قفسه­ای، مشابه آزمايش اول انجام شد با این تفاوت که میوه ­ها پس از تیمار، به مدت 20 روز در انكوباتور با دماي °C 18  نگهداري شده و هر 4 روز يكبار ارزیابی شدند. هر دو آزمايش به صورت طرح کرت­هاي خرد شده در زمان و در قالب طرح كاملاً تصادفي در3 تكرار انجام شد.

نتايج آزمايش اول نشان دادکه تیمارهای کلسیم، اثر معني­داري بر شاخص­هاي اندازه­گيري شده داشت. كمترين pH، مواد جامد محلول، لیکوپن و بيشترين اسیدآلی و ویتامین ث در تيمار کلسیم آسکوربات 1% بدست آمد كه با ساير تيمارها از نظر آماری تفاوت معني­ داري نشان داد. بيشترين ميزان سفتی مربوط به تيمارهاي کلسیم آسکوربات 1% و کلسیم کلرید 2% بود که تفاوت معني ­داري با يكديگر نداشتند. كمترين درصدكاهش وزن در تيمار کلسیم آسکوربات 1% بدست آمد كه به جز با تیمار کلسیم کلرید 2% با ساير تيمارها تفاوت معني­ داري داشت. نتايج حاصل از آزمايش دوم نیز نشان داد تیمارهای کلسیم، اثر معني ­داري بر شاخص­هاي اندازه ­گيري شده نشان دادند. كمترين میزان لیکوپن در تيمار کلسیم آسکوربات 1% بدست آمد كه به جز با تیمار کلسیم کلرید 2% با ساير تيمارها تفاوت معني­ داري داشت.

همچنین بيشترين ميزان ويتامين ث در تيمار کلسیم آسکوربات 1% بدست آمد كه با ساير تيمارها تفاوت معني­ داري داشت. كمترين pH، مواد جامد محلول و بيشترين اسیدآلی و ویتامین ث در تيمار کلسیم آسکوربات 1% بدست آمد كه با ساير تيمارها از نظر آماری تفاوت معني­ داري نشان داد.اثر زمان نيز بر تمامي صفات اندازه ­گيري شده در هر دو آزمايش معني­دار بود. اثر متقابل تیمار و زمان نیز در مورد تمام صفات معنی­دار بود.بدین معنی که اثر تیمارها تابع زمان بودبرای نمونه سفتی در طول مدت زمان نگهداری کاهش یافته است. بر اساس نتايج بدست آمده به نظر می­رسد تيمار ميوه­ ها با کلسیم آسکوربات 1% و کلسیم کلرید2% موجب حفظ بیشتر خصوصیات کيفی میوه طی مدت نگهداری در انبار گشته است.

 

مقدمه تاثیر تیمار کلسیم بر عمر پس از برداشت ميوه گوجه فرنگی رقم دافنیس:

در دنیای امروز، مدیریت پس از برداشت محصولات کشاورزی به موضوعی مهم تبدیل شده است.از یک طرف افزایش جمعیت و تغییر الگوی مصرف و از طرف دیگر منابع محدود، موجب شده است که هزینه­ های موادغذایی، بخش عمده­ای از بودجه خانوار و نیز بخش عظیمی از هزینه ­های کلان کشور را به خود اختصاص دهد. بنابراین همه کشورها در طول مراحل پس از برداشت محصولات کشاورزی ،سرمایه­گذاری لازم را انجام می­دهند تا به طور چشمگیری ضایعات حاصل را کاهش دهند ]1.[

میوه­ ها و سبزی­ها بخش مهمی از رژیم غذایی انسانها را تشکیل می­دهند. این محصولات منبع عمده انواع ویتامین­ث هستند و سهم قابل­توجهی در تامین کاروتن، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، اسیدفولیک و ویتامین­های دیگر گروه ب دارند. همچنین میوه و سبزی­های تازه دارای مقادیر قابل­ توجهی از مواد­معدنی مانند کلسیم و آهن هستند که نقش مهمی در نیاز غذایی و سلامت جامعه ایفا می­کند [12، 22]. یکی از مشکلات تجاری میوه وسبزی­ها عمر کوتاه پس از برداشت آنها است. میوه ­ها و سبزی­ها موجودات زنده­ای هستند که پس از برداشت نیز به تنفس خود ادامه داده که این امر می­تواند موجب فساد محصولات شده و ضایعات پس از برداشت آنها را افزایش دهد [85]. دلایل اصلی فساد میوه ­ها، چروکیدگی به دلیل از دست­دهی آب و تجزیه مواد­غذایی می­باشد [93].

گوجه ­فرنگی یکی از بیشترین سبزیجاتی است که به صورت تازه در جهان امروز مصرف می­گردد [11،111]. گوجه­ فرنگی با دارا بودن مقدار قابل توجهی از قندها، ویتامین­ها، مواد­معدنی، لیکوپن و دیگر کارتنوئیدها، سهم قابل­توجهی از تغذیه انسان را به خود اختصاص داده است [59، 63، 105،113]، که به صورت گسترده­ای در سراسر جهان مصرف می­شودو دارای مزایای زیادی برای سلامتی انسان می­باشد [59، 75 [. میوه گوجه­ فرنگی به علت بافت نرم و آبکی، در زمان بعد از برداشت از فساد­پذیری بالایی بر­خوردار می­باشد، به خصوص در شرایطی که میوه نرم است، فاصله محل تولید تا مصرف زیاد است وشرایط حمل ونقل و نگهداری مناسب نیست، درصد ضایعات میوه خیلی بالا می­رود [8]. گوجه ­فرنگی طول­عمر بسیار کوتاهی دارد، که معمولا حدود 2 تا 3 هفته به طول می ­انجامد. هر اندازه سفتی بافت میوه زیاد باشد، میوه از نگهداری بهتر و کاهش ضایعات کمتری برخوردار خواهد بود. اگر تحت شرایط خاصی بتوان از نرم شدن سریع میوه جلوگیری نمود و کیفیت میوه را حتی برای مدت کوتاهی حفظ کرد، در آن صورت می­توان از درصد بالای ضایعات این محصول جلوگیری به عمل آورد. این موضوع مخصوصا در مواقعی از فصل، که تولید و عرضه بیش از تقاضا می­باشد از اهمیت زیادتری برخوردار است [8، 61].

کلسیم که یکی از عناصر غذایی ماکرو و ضروری برای گیاهان محسوب می­گردد، نقش اساسی را در پایداری غشا و تثبیت دیواره سلولی در گیاه ایفا می­کند [73]. شاید مهمترین کمبود شناخته شده کلسیم در گیاهان پوسیدگی گلگاه باشد [101].

 

 

اهداف پژوهش تاثیر تیمار کلسیم بر عمر پس از برداشت ميوه گوجه فرنگی رقم دافنیس:

الف) بررسی تیمارهای مختلف کلسیم بر میزان ماندگاری و کیفیت گوجه­فرنگی

ب) تعیین بهترین ترکیب کلسیم در حفظ خصوصیات فیزیکوشیمیایی گوجه­فرنگی

 

زمان و محل پژوهش

اين پژوهش به منظور بررسي تاثیر تیمارهای کلسیم بر عمر پس از برداشت ميوه گوجه ­فرنگی رقم دافنیس، در سال 1392 در محل آزمايشگاه فيزيولوژي پس از برداشت گروه علوم باغباني دانشکده کشاورزي دانشگاه صنعتي اصفهان انجام گرفت. گوجه ­فرنگی ­هاي مورد آزمايش از گلخانه­ ی پارادایس واقع در محمودآباد دورمیان شاهین شهر خريداري و در اسرع وقت به دانشکده کشاورزي جهت اعمال تيمارها انتقال داده شد.

 

 

فهرست  مطالب تاثیر تیمار کلسیم بر عمر پس از برداشت ميوه گوجه فرنگی رقم دافنیس:

فهرست جداول يازده

چکیده 1

فصل اول: مقدمه و بررسی منابع. 2

1-1-  مقدمه 2

1-2- تاریخچه گوجه­ فرنگی. 2

1-3- گیاهشناسی گوجه­ فرنگی. 2

1-4- ارزش غذایی گوجه ­فرنگی. 2

1-5- میزان تولید گوجه­ فرنگی در ایران و جهان. 2

1-6-  شرایط محیطی مطلوب رشد گوجه فرنگی. 2

1-6-1- ویژگی های خاک گوجه فرنگی.. 2

1-7- فیزیولوژی پس از برداشت.. 2

1-8- اهمیت کلسیم در تغذیه گیاهی. 2

1-9- اهمیت کیفیت محصولات.. 2

1-10-پارامترهای فیزیکی و شیمیایی کیفیت.. 2

1-11- اهمیت کلسیم در کمیت و کیفیت محصول گوجه ­فرنگی. 2

1-12-اهدف پژوهش.. 2

فصل دوم: مواد و روش­ها 2

2-1- زمان و محل پژوهش.. 2

2-2- انتخاب و آماده سازي میوه­ های گوجه ­فرنگی. 2

2-3- نحوه اجراي پژوهش.. 2

2-3-1- آزمایش اول (عمر انباری) 2

2-3-2- آزمایش دوم (عمر قفسه­ای) 2

2-4- اندازه­ گيري شاخص­هاي فيزيکوشيميايي ميوه­ها 2

2-4-1- اسید آلی.. 2

2-4-2- pH عصاره میوه 2

2-4-3- مقدار موادجامدمحلول. 2

2-4-4- ويتامين ث.. 2

2-4-5- سفتي بافت.. 2

2-4-6- کاهش وزن. 2

2-4-7- لیکوپن. 2

2-4-8- میزان آنتی­اکسیدان کل. 2

2-5- روش­هاي پردازش آماري. 2

فصل سوم: نتایج. 2

3-1- آزمايش اول: بررسي تاثیر تیمارهای کلسیم بر عمر پس از برداشت.. 2

3-1-1- اسید آلی.. 2

3-1-2-pH  عصاره 2

3-1-3- مواد جامد محلول. 2

3-1-4- ویتامین ث.. 2

3-1-5- سفتی بافت.. 2

3-1-6- کاهش وزن. 2

3-1-7- لیکوپن. 2

3-2- آزمايش دوم: بررسي تاثیر تیمار کلسیم بر عمر پس از برداشت.. 2

3-2-1- اسیدآلی.. 2

3-2-2-pH  عصاره 2

3-2-3- مواد جامد محلول. 2

3-2-4- ویتامین ث.. 2

3-2-5- سفتی بافت.. 2

3-2-6- کاهش وزن. 2

3-2-7- لیکوپن. 2

3-2-8- آنتی اکسیدان. 2

فصل چهارم: بحث، نتیجه­ گیری و پیشنهادات 2

4-1- تاثیر تیمارهای کلسیم بر عمر پس از برداشت ميوه گوجه فرنگی رقم دافنیس.. 2

4-1-1- اسيد آلي.. 2

4-1-2-pH  عصاره میوه 2

4-1-3- مواد جامد محلول. 2

4-1-4- ويتامين ث.. 2

4-1-5- سفتي ميوه 2

4-1-6- کاهش وزن ميوه 2

4-1-7- لیکوپن. 2

4-1-8- میزان آنتی­اکسیدان. 2

4-2-1- نتیجه­ گیری.. 2

4-2-2- پیشنهادات.. 2

 

فهرست جداول

جدول3-1- تجزیه واریانس خصوصیات فیزیکوشیمیایی گوجه ­فرنگی طی مدت نگهداری در انبار سرد 17

جدول3-2- مقایسه میانگین اثر زمان­های مختلف نگهداری بر خصوصیات فیزیکو شیمیایی گوجه­ فرنگی  18

جدول3-3- مقایسه میانگین اثر زمان­های مختلف نگهداری بر خصوصیات فیزیکو شیمیایی گوجه­ فرنگی  18

جدول 3-4- اثر متقابل زمان و تیمار کلسیم بر میزان اسید آلی گوجه ­فرنگی  19

جدول 3-5- اثر متقابل زمان و تیمار کلسیم بر مقدار pH گوجه­ فرنگی  20

جدول 3-6- اثر متقابل زمان و تیمار کلسیم بر میزان مواد جامد محلول گوجه­ فرنگی  21

جدول 3-7- اثر متقابل زمان و تیمار کلسیم بر میزان ویتامین ث گوجه­ فرنگی  22

جدول 3-8- اثر متقابل زمان و تیمار کلسیم بر میزان سفتی میوه گوجه­ فرنگی  23

جدول 3-9- اثر متقابل زمان و تیمار کلسیم بر میزان کاهش وزن گوجه ­فرنگی  24

جدول 3-10- اثر متقابل زمان و تیمار کلسیم بر میزان لیکوپن گوجه ­فرنگی  25

جدول 3-11- تجزیه واریانس خصوصیات فیزیکوشیمیایی گوجه ­فرنگی طی مدت نگهداری در دمای 18 درجه

سانتی­گراد 26

جدول 3-12- تجزیه واریانس میزان آنتی­اکسیدان کل گوجه ­فرنگی طی مدت نگهداری دردمای 18 درجه

سانتی­گراد 26

جدول 3-13- مقایسه میانگین اثر تیمارهای مختلف کلسیم بر خصوصیات فیزیکوشیمیایی گوجه­ف رنگی

طی مدت نگهداری در انکوباتور دمای 18 درجه سانتی­گراد 27

جدول 3-14- مقایسه میانگین اثر زمان­های مختلف نگهداری بر خصوصیات فیزیکو شیمیایی گوجه­ فرنگی

طی مدت نگهداری در انکوباتور دمای 18 درجه سانتی­گراد 27

جدول 3-15- اثر متقابل زمان و تیمار کلسیم بر میزان اسید آلی گوجه­ فرنگی طی مدت نگهداری در دمای 18

درجه سانتی­گراد 29

جدول 3-16- اثر متقابل زمان و تیمار کلسیم بر مقدار pH گوجه ­فرنگی طی مدت نگهداری در دمای 18 درجه

سانتی­گراد 30

جدول 3-17- اثر متقابل زمان و تیمار کلسیم بر میزان مواد جامد محلول گوجه­ فرنگی طی مدت نگهداری

در دمای 18 درجه سانتی­گراد 31

جدول 3-18- اثر متقابل زمان و تیمار کلسیم بر میزان ویتامین ث گوجه­ فرنگی طی مدت نگهداری

در دمای 18 درجه سانتی­گراد 32

جدول 3-19- اثر متقابل زمان و تیمار کلسیم بر میزان سفتی میوه گوجه ­فرنگی طی مدت نگهداری

در دمای 18 درجه سانتی­گراد  33

جدول 3-20- اثر متقابل زمان و تیمار کلسیم بر میزان کاهش وزن گوجه­ فرنگی طی مدت نگهداری

در دمای 18 درجه سانتی­گراد 34

جدول 3-21- اثر متقابل زمان و تیمار کلسیم بر میزان لیکوپن گوجه ­فرنگی طی مدت نگهداری

در دمای 18 درجه سانتی­گراد 35

جدول 3-22- مقایسه میانگین اثر تیمارهای مختلف بر میزان آنتی­اکسیدان کل گوجه ­فرنگی

طی مدت نگهداری در انکوباتور دمای 18 درجه سانتی­گراد 36

جدول 3-23- مقایسه میانگین اثر زمان­های مختلف بر میزان آنتی­اکسیدان کل گوجه ­فرنگی طی مدت

نگهداری در انکوباتور دمای 18 درجه سانتی­گراد 36

جدول 3-24- اثر متقابل زمان و تیمار کلسیم بر میزان آنتی­اکسیدان کل گوجه ­فرنگی طی مدت نگهداری

در دمای 18 درجه سانتی­گراد  36

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =