پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
مقایسه سیستم کشت ارگانیک ،تلفیقی و متداول برعملکرد، کیفیت و عمر انبارمانی میوه انار رقم رباب شیراز  : پایان نامه ارشد مهندسی کشاورزی علوم باغبانی
doc
تعداد صفحات : 87
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته مهندسی کشاورزی علوم باغبانی – گرایش : میوه کاری
همراه با جداول و اشکال
75000 تومان


کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان” مقایسه سیستم کشت ارگانیک ،تلفیقی و متداول برعملکرد، کیفیت و عمر انبارمانی میوه انار رقم رباب شیراز ” با گرایش علوم باغبانی – میوه کاری و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

چکیده مقایسه سیستم کشت ارگانیک ،تلفیقی و متداول برعملکرد، کیفیت و عمر انبارمانی میوه انار رقم رباب شیراز :

تغذیه قبل از برداشت می تواند عملکرد و کیفیت میوه های در زمان برداشت و پس از برداشت را تحت تاثیر قرار دهد. در این پژوهش، اثر مدیریت تغذیه ارگانیک، تلفیقی و متداول بر عملکرد و کیفیت میوه ها در زمان برداشت و عمر انبارمانی میوه ها بررسی شد. خصوصیات فیزیکی میوه و آریل، مواد شیمیایی مرتبط با طعم میوه، ترکیبات آنتی­اکسیدانی میوه و عناصر معدنیآریل و پوست میوه انار اندازه­گیری شدند. نتایج نشان داد که نوع تیمار کودی بر وزن میوه، وزن پوست و وزن آریل تاثیر داشت، اما هیچ اختلاف معنی داری بین تیمارها روی نسبت پوست به میوه، و آریل به میوه مشاهده نشد. خصوصیات شیمیایی مانند میزان pH و TA و TSS/TAمیوه های ارگانیک، تلفیقی و متداول اختلاف معنی­داری نداشتند، اما درصد TSS میوه­های ارگانیک کمتر از سایر تیمار­های بود.مصرف کودهای شیمیایی تاثیری بر میزان آنتوسیانین کل و فلاونوئید کل نداشت، اما بر میزان فنل کل و ظرفیت آنتی­اکسیدانی کل تاثیر منفی گذاشت. نسبت­های نیتروژن به کلسیم، پتاسیم به کلسیم، مجموع پتاسیم و منیزیم به کلسیم، مجموع پتاسیم و نیتروژن به کلسیم در آریل میوه­های ارگانیک تولید کمتر بود. نتایج همچنین نشان داد که درختان اناری که با کود شیمیایی تیمار شدند کاهش وزن میوه بیشتری در مقایسه با میوه­های ارگانیک در طی انبارداری نشان دادند. در طی دوره انبارداری میزان فنل کل و ظرفیت آنتی­اکسیدانی کل میوه­های ارگانیک به طور معنی­داری بیشتر از کشت تلفیقی و مرسوم بود، اما از آنتوسیانین کل کمتری برخوردار بودند. بطورکلی، اگرچه اندازه میوه­های ارگانیک انار اندکی کوچکتر شد، اما از ظرفیت آنتی­اکسیدانی بالاتر و نسبت عناصر غذایی بهتری برخودار بود و در نتیجه عمر انبارمانی بالاتری داشتند.

 

مقدمه

مشکلات زیست محیطی متعدد ناشی از بکارگیری نهادهایکشاورزیاز قبیل کودهای شیمایی و سموم شیمایی، اذهان را به خود مشغول داشته است که به سمت تولید کشاورزی ارگانیک و توسعه بازارهای عرضه محصولات ارگانیک حرکت کنند. کشاورزی ارگانیک یکی از سیستم­های کشاورزی است که بر حفظ منابع قابل دسترس و حفظ تعادل اکولوژیک و مراحل زیستی متکی است. این سیستم حاصلخیزی خاک را کلیدی برای تولید موفق معرفی می­کند [محمودی و همکاران.، 1387].

سالم بودن مواد غذايي به عنوان اولين شاخص مهم در ارزيابي کیفیت آنها مورد توجه قرار می­گیرد، به طوري كه محصولات توليد شده علاوه بر اين كه می­بایست فاقد عوامل بيماريزا و آفات باشند، وجود هر گونه باقيمانده شيميايي در آن­ها قابل قبول نيست و استفاده از تركيبات شيميايي مضر براي طبيعت و سلامتي انسان با علامت سوال جدي روبروست. از اينرو توليد ارگانيگ محصولات باغباني بايد در اولويت كار توليدكنندگان قرار گيرد و در تكنولوژي پس از برداشت از مواد شيميايي مضر نیز استفاده نشود [راحمی، 1382]. از این رو تقاضا برای محصولات ارگانیک به سرعت رو به افزایش است، این امر به خاطر ارزش غذایی بالا، کیفیت بهتر و نگهداری خوب آنها نسبت به محصولات متداول است [Wang et al., 2008]. بنابراین، اساساً يكي از خاستگاه­هاي كشاورزي ارگانيك بهبود کيفيت محصولات و افزایش ارزش غذایی آنها است. چرا که کيفيت ميوه­ها و سبزی­ها، به طور مستقیم با سلامتي انسان­ها در ارتباط است [Lind et al., 2003]. طوری که مدیریتارگانیک زمين­هاي كشاورزي، امروزه در کشورهای پیشرفته به سرعت در حال افزايش است، که این توسعه به خاطر سالم و بي­خطر بودن غذاهاي ارگانيك و حفظ محیط زیست است [Bourn and Prescott., 2002].

بررسی­ها نشان داده­اند که منابع زیستی (ارگانیک) مانند کود دامی در تلفیق با کود شیمیایی می­تواند به حاصلخیزی خاک و افزایش تولید محصول منجر شود، زیرا این سیستم اکثر نیازهای غذایی گیاه را تأمین کرده و کارآیی جذب مواد غذایی توسط محصول را افزایش خواهد داد [Parmar and Sharma., 1998]. کودهای دامی علاوه بر اثرات مثبت بیولوژیک و اصلاح خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک به علت این که عناصر غذایی آن به آهستگی آزاد شده و در اختیار گیاه قرار می­گیرند، آلودگی کمتری را در محیط زیست ایجاد می­کنند [Roe et al., 1997]. گزينشمديريتکوديبهطور زياديبهبرنامه­هايمحيطزيستبرايممانعتازآلودگيزمين،آبوهوابستگيدارد، بنابراينسيستممديريتکوديمناسبشايستهگسترش است[ملکوتی و همکاران.، 1387]. در طول دهه­ی اخیر در جهان افزایش قابل توجهی در تولید تجاری انار به دلیل اهمیت آن در سلامتی مشاهده می­شود[.[Ramezanian et al., 2009

در ایران انار یکی از میوه‌های با ارزشی است که در سطح تجاری وسیعی کشت شده است [Ramezanian et al., 2009]. قسمت خوراکی این میوه آریل نامیده می‌شود، که در واقع پوشش گوشتی شده بذر است و در حدود 52 درصد وزن میوه انار را تشکیل می‌دهد. آریل شامل78 درصد آب میوه و 22 درصد بذر است. آب انار از 4/85 درصد رطوبت و مقدار قابل توجهی قند، اسید آلی، ترکیبات فنلی، آنتوسیانین، آمینواسید، پروتئین، آسکوربیک اسید و مواد معدنی تشکیل شده است [Gil et al., 1990 ]. همچنین انار منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌هاست که فعالیت آنتی‌اکسیدانی آن به ترکیبات فنلی، و آنتوسیانین‌ها نسبت داده می شود [Cam et al., 2009; Gil et al., 2000]. به‌دلیل نقش موثر انار در سلامتی انسان، در سال‌های اخیر این میوه محبوبیت زیادی پیدا کرد و تولید جهانی آن نیز رو به افزایش است [Borochov-Neori et al., 2011]. انار میوه­ای با ارزش غذایی بالا و سرشار از ویتامین­ها، آنتی­اکسیدان­ها و ترکیبات ضد سرطانی مهم دیگر است [Tezgan et al., 2009]. خاصیت آنتی­اکسیدانی میوه انار به علت دارا بودن فلاونوئیدها، فنل­ها، آنتوسیانین­ها و ویتامین­ها است [Gonzateet al., 2009Metjol et al., 2004:]. همچنین محصولات با فعالیت آنتی­اکسیدانی بالاتر معمولا مقاومت بیشتری به تنشهای مختلف دارند،ارزش غذایی و خصوصیات انباری بهتری نیز دارند[Li et al., 2009].

با وجود ارزش غذایی بالای میوه انار، مصرف بیش از اندازه سموم و کودهای شیمیایی باعث کاهش کیفیت میوه و صادرات ان شده است. طبق گزارش­های قبلی شرایط قبل از برداشت میوه­ها و به­خصوصکاربردبی­رویه سموم و کود­های شیمیایی موجب کاهش ترکیبات آنتی­اکسیدانی و کیفیت میوه کیوی در زمان برداشت و پس از برداشت میوه می­شود[Damaceno et al., 2013]. در همین راستا در گزارشی ظرفیت آنتی­اکسیدانی درمیوه­های انگور وتوت­فرنگی در سیستم کشت ارگانیک نسبت به مرسوم بیشتر است[Orrnelos et al., 2013; Muleto et al. 2010]. در مطالعه­ای که رویمیوه سیب در دو سیستم کشت مرسوم و ارگانیک انجام شد تفاوت معنی­داری در میزان ظرفیت آنتی­اکسیدانی میوه­ها مشاهده شد، که نشان دهنده ارزش کیقی بیشتر میوه­های است که سیستم کشت ارگانیک را دریافت کرده­اند[Rafo et al., 2014].

با توجه به اهمیت مصرف کمتر مواد شیمیایی جهت جلوگیریاز آلودگی زیست محیطی، بالاتر بودن ارزش غذایی و همچنین به دلایل اقتصادی و ترغیب کشاورزان به روش­های مدیریت ارگانیک و استفاده از کو­د­های آلی، ضرورت بررسی دقبق­تری ثاثر مدیریت تغذیه ارگانیک، تلفیقی و متداول بر ارزش غذایی و ماندگاری میوه­های انار در این پژوهش دنیال گردید.

 

 

مشخصات گیاه­شناسی انار

انار با نام علمیPunicagranatum L. یک گونه گیاهی مهم اقتصادی با میوه تجاری متعلق به خانواده Punicaceae
با تعداد کروموزوم 2n=2x=16, 18 می­باشد.[Moslemi, et al. 2010; Norouzi, et al., 2012]جنس Punica شامل 3 گونه­ی P.protopunica،P. nanaو P. granatum L. است[Jbir, et al. 2008;Norouzi, et al., 2012].انار به صورت درختچه با پاجوش­هاي فراوان و يا با حذف پاجوش به طور تك تنه رشد مي­كند. گل­ها و ميوه­هاي انار به صورت منفرد يا چندتايي در نوك شاخه­هاي كوتاه كه ميخچه ناميده مي­شوند، تشكيل مي­شود. گلهاي انار قرمز مايل به نارنجي، به قطر ۳ سانتي متر و به شكل زنگوله است. درخت انار در اوايل فصل رشد، هر ۱۰-۱۵ روز يك بار ٤-۳ مرتبه گل مي­دهد، اما ميوه­ها از گل­هاي بارآور بهار حاصل مي­شوند. ميوه انار از نوع سته است. و در اطراف دانه­هاي انار در حين رشد و نمو زائده­ی گوشتي به­نام آريل حاصل مي­شود، که بخش خوراکی انار را تشکیل می­دهد [جلیلی مرندی، 1386]. آریل 60-55 درصد کل وزن میوه را شامل می­شود و متشکل از 85-75 درصد آب میوه و 25-15 درصد دانه است[Tehranifar et al., 2010].

 

نتیجه ­گیری کلی

  • نوع تیمار کودی بر وزن میوه، وزن پوست میوه و وزن آریل تاثیری معنی­داری داشته است، اما روی نسبت پوست به میوه، و آریل به میوه تفاوت معنی­داری مشاهده نشد. این نشان می­دهد تیمار کود شیمیایی اگرچه وزن میوه، پوست و آریل را زیاد کرد، اما تاثیری در نسبت آنها نداشت. در واقع نسبت پوست به میوه، یا آریل به میوه بیشتر می­تواند تحت تاثیر ژنوتیپ باشد.
  • میزان pHو TAو TSS/TAمیوه های ارگانیک و متداول اختلاف معنی­داری نداشتند، اما درصد TSSمیوه­های ارگانیک انار کمتر از متداول و تلفیقی بود.
  • مصرف کودهای شیمیایی در کشت متداول تاثیر معنی­داری در میزان آنتوسیانین کل و فلاونوئید کل میوه انار نداشت، اما بر میزان فنل کل و ظرفیت آنتی­اکسیدانی کل تاثیر منفی گذاشته است. بطوری که میوه های ارگانیک فنل کل و ظرفیت آنتی­اکسیدانی کل بالاتری داشتند.
  • آریل­های میو انار ارگانیک مقدار نیتروِژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم و منیزیم کمتری در مقایسه با تیمار متداول داشتند، در مقابل، نسبت نیتروژن به کلسیم، پتاسیم به کلسیم، مجموع پتاسیم و منیزیم به کلسیم، مجموع پتاسیم و نیتروژن به کلسیم در آریل میوه­های که به­صورت ارگانیک تولید شدند، کمتر بود.
  • پایین بودن نسبت عناصر به کلسیم می­تواند نقش مهمی در حفظ کیفیت انبارمانی میوه­ها داشته باشد. هر چقدر این نسبت کمتر باشد، نشان می­دهد میوه­ها به نسبت کلسیم بیشتری را جذب کردند و با مصرف کودهای شیمایی باعث اختلال در جذب کلسیم شده است.
  • درختان اناری که با کود شیمیایی دریافت کرده بودند کاهش وزن میوه بیشتری در مقایسه با میوه­های ارگانیک پس از 45 و 90 روز انبارداری نشان دادند.
  • در طی دوره انبارداری میزان فنل کل و ظرفیت آنتی­اکسیدانی کل میوه­های ارگانیک به طور معنی­داری بیشتر از کشت تلفیقی و مرسوم بود، اما از آنتوسیانین کل کمتری برخوردار بودند. با توجه به نتایج همبستگی بین صفات بالا بودن ظرفیت آنتی­اکسیدانی در میوه­های ارگانیک به فنل کل بالاتر آن نسبت داده می­شود

 

عنوان

چکیده فارسی       ح

چکیده انگلیسی  خ

مقدمه  2

فصل اول: کلیات و مرور منابع

1- کلیات و مرور منایع  5

1-1- تاریخچه انار  5

1-2- مشخصات گیاهشناسی انار  5

1-3- پیدایش و پراکنش انار  6

1-4-موقعیت اقتصادی انار در ایران و جهان  6

1-5- ارزش غذایی و درمانی انار  8

1-6- اهمیت مدیریت تغذیه در باغات انار  10

1-7- روشهاي مختلف مدیریت تغذیه گیاهان  11

1-7-1- كشاورزي متداول (مرسوم) 11

1-7- 2- كشاورزي تلفيقي  12

1-7-3- كشاورزي ارگانيک    13

1-8- تاریخچه تولید میوه­های ارگانیک    13

1-9- لازمۀ جایگزینی کشاورزی متداول با کشاورزی ارگانیک    14

1-10- خاک در کشاورزی ارگانیک    16

1-11- كود دامي و اهميت آن درحاصلخيزي خاك  17

1-12- کشاورزی ارگانیک در ایران  18

1-13- جنبه اقتصادی کشاورزی ارگانیک    19

1-14- نحوه تغذیه ی باغ­های انار  20

1-15- اثر مدیریت تغذیه بر کمیت و کیفیت محصولات   21

1-16- اثر مدیریت تغذیه بر کیفیت پس از برداشت میوه­ها 23

فصل دوم: مواد و روش­ها

2-1- مکان آزمایش و مواد گیاهی  26

 

2-2- اعمال تیمار  27

2-7- ارزیابی صفات   28

2-8-1- وزن میوه، وزن پوست و آریل (دانه) 28

نسبت وزن پوست به میوه و وزن پوست به آریل  28

2-8-2- طول دانه  28

2-8-3- سفتی یا سختی دانه  29

2-8-4- درصد آب پوست   29

2-8-5-کاهش وزن  29

2-8-6- مواد جامد محلول(TSS) 30

2-8-7- اسیدیته قابل تیتراسیون (TA) 30

2-8-7- آنتوسيانين کل  30

2-9- فنل کل  32

2-10- فلاونوئید کل  33

2-11- ظرفیت آنتی­اکسیدانی  34

2-12- ترکیب عناصر معدنی پوست میوه و آریل  35

2-12-1- تهیه خاکستر خشک    35

2-12-2- نحوه تهیه عصاره از خاکستر خشک    35

2-12-3- اندازه­گیری مجموع کلسیم و منیزیم 36

2-12-4- اندازه­گیری کلسیم 36

2-12-5- اندازه­گیری فسفر  37

2-12-6- اندازه­گیری نیتروژن کل  38

2-13- تجزیه تحلیل داده­ها 39

3-1- قسمت اول: ارزیابی کیفیت میوه زمان برداشت   41

3-1-1- وزن میوه 41

3-1-2- وزن آریل و نسبت آریل به میوه 41

3-1-3- وزن پوست به آریل  42

3-1-4- وزن پوست و نسبت پوست به میوه 42

 

3-1-5- طول آریل  43

فصل سوم: نتایج و بحث

3-1-6- سفتی دانه (سختی دانه) 43

3-1-7- درصد آب پوست   44

3-1-8- میزان اسیدیته ( pH) 44

3-1-9- مواد جامد محلول (TSS) 45

3-1-10- اسیدیته قابل تیتراسیون (TA) 45

3-1-11- شاخص برداشت (TSS/TA) 46

3-1-12- آنتوسیانین  46

3-1-13- فنل کل  47

3-1-14- فلاونوئید کل  48

3-1-15- ظرفیت آنتی­اکسیدانی  49

3-1-16- مقدار و نسبت عناصر غذایی در پوست میوه و آریل  49

3-2- قسمت دوم: ارزیابی کیفیت پس از برداشت میوه­ها 53

3-2-1- کاهش وزن  53

3-2-2- فنل کل  54

3-2-3- فلاونوئید کل  55

3-2-4- مواد جامد محلول (TSS) 55

3-2-5- اسیدیته کل ((TA   57

3-2-6- شاخص برداشت (TSS/TA) 57

3-2-7- آنتی­اکسیدان  57

3-2-8- آنتوسیانین کل  58

3-3- نتیجه­گیری کلی  60

منابع  63

 

فهرست جدول­ها

جدول 1-1- سطح زیر کشت، میزان تولید و عملکرد انار در استان‌های مختلف کشور7
جدول 1-2- میزان توليد و تجارت جهانی محصول انار8
جدول 1-3- تركيبات موجود در 100گرم قسمت خوراكي ميوه انار10
جدول 1-4- مقایسه کشاورزی متداول با کشاورزی ارگانیک15
جدول 1-5- ترکیب مواد معدنی موجود در چند نوع کود دامی18
جدول2-1- خصوصیات فیزیکی و شیمایی خاک باغ انار مورد آزمایش20
جدول3-1- مقایسه میانگین خصوصیات فیزیکی میوه و آریل انار رقم رباب در کشت ارگانیک، تلفیقی و متداول42
جدول 3-2- مقایسه میانگین های ویژگی های کیفی میوه انار رقم رباب درکشت ارگانیک،تلفیقی و مرسوم44
جدول3-3- مقایسه میانگین های مقدار عناصر معدنی در آریل میوه انار رقم رباب در روش مدیریت ارگانیک تلفیقی و مرسوم50
جدول3-5- همبستگی بین ویژگی­های کمی و کیفی میوه و آریل انار رقم رباب در روش کشت ارگانیک، تلفیقی و مرسوم53
جدول 3-6- نتایج مقایسه میانگین تاثیر سیستم­های کشت ارگانیک تلفیقی و ارگانیگ بر میزان کاهش وزن ، فنل و فلاونوئید میوه انار در زمان انبارداری54
جدول 3-7- اثر مدیریت­های کشت متداول، تلفیقی و ارگاتیک بر برخی ویژگی­های کیفی میوه انار رباب شیراز در طی 3 ماه انبارداری در دمای 8 درجه­ سانتی­گراد.56
جدول 3-8- اثر مدت زمان انبارداری بر برخی ویژگی های کیفی میوه انار رقم رباب شیراز تولید شده به صورت متداول، تلفیقی و ارگانیک.57
جدول ضمیمه 1 میانگین مربعات خصوصیات مورفولوزیک میوه انار رقم رباب در سیستم کشت ارگانیک تلفیقی و متداول76
جدول ضمیمه 2 میانگین مربعات خصوصیات کیفی میوه انار رقم رباب در سیستم کشت ارگانیک تلفیقی و متداول ………..77
جدول ضمیمه 3-میانگین مربعات خصوصیات کمی و کیفی میوه انار مدیریت­های کشت مرسوم تلفیقی و ارگاتیک در طی 3 ماه انبارداری در دمای 8 درجه­78

 

فهرست شکل­ها

شکل 2-1- منحنی و معادله استاندارد فنل کل بر حسب گالیک­اسید32
شکل 2-2- معادله و منحنی استاندارد فلاونوئید کل بر حسب کاتچین34
شکل 2-3- منحنی و معادله استاندارد فسفر38

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.

 



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =