پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
تأثیر ریزمغذی ها بر عملکرد اسانس سه گونه اکالیپتوس در منطقه سمنان و بررسی اثر ضد باکتریائی آنها : پایان نامه ارشد مهندسی کشاورزی علوم باغبانی
doc
تعداد صفحات : 96
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته مهندسی کشاورزی علوم باغبانی – تولیدات گیاهی – تولید محصولات باغی
همراه با جداول ، اشکال و نمودار
79000 تومان


کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان” تأثیر ریزمغذی ها بر عملکرد اسانس سه گونه اکالیپتوس در منطقه سمنان و بررسی اثر ضد باکتریائی آنها” با گرایش علوم باغبانی – تولیدات گیاهی – تولید محصولات باغی و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

چکیده تأثیر ریزمغذی ها بر عملکرد اسانس سه گونه اکالیپتوس در منطقه سمنان و بررسی اثر ضد باکتریائی آنها :

در این پژوهش برای بررسی تاثیر ریزمغذی بر عملکرد کمی و کیفی اسانس برگ سه گونه اکالیپتوس E.camaldulensis 9616, E. Microtheca)  و E. ZH 41 ) در قالب طرح بلوک کامل تصادفی در سه تکرار و در دو زمان در منطقه سمنان مورد مطالعه قرار گرفت. برگ­ها بعد از  محلول­پاشی با کودهای ریزمغذی (لیبرل بی ام ایکس) در دو مرحله جمع ­آوری گردید. اسانس  برگ­ها با دستگاه کلونجر استخراج و با دستگاه گاز کروماتوگرافی متصل به طیف سنج جرمی (GC/MS) مورد تجزیه و شناسایی قرار گرفت. بالاترین بازده اسانس در بین گونه ­ها مربوط به E.camaldulensis 9616 در تیمار محلول­ پاشی مرحله دوم با 3.09% بدست آمد.

عملکرد اسانس E. Microtheca  افزایش یافته اما  بر گونه  E. ZH 41 تاثیری نداشته است. روند گرم شدن هوا در تولید اسانس کاهش چشمگیری داشته است که با محلول ­پاشی عناصر ریزمغذی، افزایش عملکرد کمی اسانس مشاهده شد. بیشترین مقدار 8،1-سینئول (75.32%)  مربوط به تیمار محلول­ پاشی مرحله دوم E. Microtheca   شناسایی شد. همچنین درگونه   E.camaldulensis 9616  در تیمار محلول ­پاشی با 65.22% و در تیمار دوم محلول­ پاشی با 70.39% افزایش داشت. در گونه E. ZH 41 مقدار 8،1-سینئول در هردو تیمار محلول­ پاشی کاهش داشت. تغییراتی نیز در سایر ترکیب­های عمده و جزیی مانند بتا پینن در اسانس هر سه گونه در هر دو مرحله محلول­ پاشی عناصر ریزمغذی مشاهده شد.

اثر ضدباکتریایی اسانس سه گونه اکالیپتوس بر سویه­ های باکتری S.aureus, E.coli و S. pyogenes در محیط کشت مولر هینتون آگار مورد ارزیابی قرار گرفت. اثر ضدباکتریایی اسانس­ها بر روی باکتری­ های گرم مثبت در مقایسه با باکتری ­های گرم منفی تاثیر بیشتری از خود نشان داد. بیشترین اثر ضدباکتریایی را اسانس گونه E.camaldulensis 9616 بر باکتری S. pyogenes  داشت و کمترین اثر بخشی را اسانس هر سه گونه اکالیپتوس در مقابل باکتری E.coli داشته است. همچنین میانگین قطر هاله عدم رشد بر سویه­ های باکتری در غلظت ­های مختلف اتانولی نشان داد که با کاهش غلظت اسانس هاله عدم رشد کاهش پیدا کرد.

 

مقدمه

معرفی گیاهان دارویی: قدمت شناخت خواصّ دارویی گیاهان، شاید بیرون از حافظه تاریخ باشد. یکی از دلایل مهم  این قدمت، حضور باورهای ریشه­ دار مردم سرزمین­های مختلف در خصوص استفاده از گیاهان دارویی است. اطلاعات مربوط به اثرها و خواص دارویی گیاهان، از زمان­های بسیار دور بتدریج سینه به سینه منتقل گشته، با آداب و سنن قومی در آمیخته و سرانجام در اختیار نسل­های معاصر قرار گرفته است. طبق برخی «سنگ ­نبشته ­ها» و شواهد دیگر، به نظر می­رسد مصریان و چینیان در زمرۀ نخستین اقوام بشری بوده باشند که بیش از 27 قرن قبل از میلاد مسیح، از گیاهان به عنوان دارو استفاده کرده و حتّی برخی از گیاهان را برای مصرف بیشتر در درمان دردها کشت داده­اند (امیدبیگی، 1374).

مردم یونان باستان، خواص دارویی برخی از گیاهان را به خوبی می­دانسته­اند. بقراط حکیم بنیانگذار طبّ یونان قدیم و شاگرد وی ارسطو و دیگران، برای استفاده از گیاهان در درمان بیماریها ارزش زیادی قایل بوده­اند. آنها علاوه بر استفاده از گیاهان یونان، از گیاهان کشورهای دیگر هم استفاده می­برده ­ا­ند. پس از آنها، یکی از شاگردان ارسطو به نام «تئوفراست» مکتب «درمان با گیاه»را بنیاد نهاد. پس از آن، «دیوسکورید» در قرن اوّل میلادی، مجموعه ­ای از 600 گیاه دارویی با ذکر خواصّ درمانی هر یک را تهیّه و به صورت کتابی در آورد که این کتاب بعد ­ها سرآغاز بسیاری از مطالعات علمی در زمینة گیاهان مذکور گردید، به طوری که مثلاً «جالینوس» پزشک معروف یونانی در کارهای خود به کتاب «دیوسکورید» استناد کرده است (امیدبیگی، 1374).

در قرون هشتم تا دهم میلادی، دانشمندان ایرانی؛ ابوعلی سینا، محمّد زکریای رازی و دیگران، به دانش «درمان با گیاه» رونق زیادی دادند و گیاهان بیشتری را در این رابطه معر­ّفی کردند و کتابهای معروفی چون «قانون» و «الحاوی» را به رشتة تحریر در آوردند. پس از آن، درمان با گیاه همچنان ادامه یافت. در قرن سیزدهم، «ابن بیطار» مطالعات فراوانی در مورد خواص­ّ دارویی گیاهان انجام داد و خصوصیّات بیش از 1400 گیاه دارویی را در کتابی که از خود به جای گذاشته، یادآور شد. پیشرفت اروپاییان در استفادة دارویی از گیاهان در قرن هفده و هجده، ابعاد وسیعی یافت و از قرن نوزدهم کوشش­هایی همه­ جانبه برای استخراج «موادّ مؤثره» از گیاهان دارویی و تعیین معیارهای معیّنی برای تجویز و مصرف آنها شروع شد (امیدبیگی، 1374).

کوشش­های آن زمان تا به امروز هم ادامه یافته و در حال حاضر نیز با سرعت هر چه بیشتر به پیش می­رود. اکنون با در دست داشتن نتایج آزمایش­ها و تحقیقات، با اطمینان می­توان به تشریح و تفضیل علمی مزایای موجود در موادّ مؤثرة گیاهان دارویی در رابطه با انسان و حیوانات پرداخت. حقیقت این است که امروزه دربارة روند متابولیسمی تشکیل موادّ مؤثره موجود در گیاهان تحت فرایندهای خاصّ زیست محیطی و تأثیر موادّ مؤثرة مذکور بر انسان و حیوانات، اطلاعات بسیار زیادی وجود دارد و جنبه ­های مختلف استفاده از موادّ مذکور، تنوع روزافزون دارد. تا کنون، تنها خصوصیات دارویی حدود سی ­هزار گونه از ششصدهزار گونة گیاهی جهان شناخته شده و در میان بقیه، گه گاه، موادّ مؤثرة جدید و بسیار ارزشمندی کشف می­گردد (امیدبیگی، 1374).

جمع ­آوری گیاهان دارویی بسیار مشکل است. انجام این کار با ماشین به سختی امکان­ پذیر است، زیرا جمع­ آوری برخی از اندام­های حاوی موادّ مؤثره (نظیر گلها، برگها و…) تنها با دست ممکن است. از این­رو، تولید گیاهان دارویی به کار بدنی زیادی نیاز دارد. با جمع ­آوری گیاهان دارویی، کار به اتمام نمی­رسد (بر خلاف برخی محصولات کشاورزی)، بلکه پس از برداشت محصول، اندام­های  جمع ­آوری شده را باید تحت تأثیر عملیات مناسبی قرار دارد تا به صورت قابل استفاده در­آید (خشک کردن، استخراج مادة مؤثره، بسته­بندی و…).

 

اهداف، اهمیت و ضرورت انجام تحقیق

کشور ما از نظر شرایط اقلیمی از جمله نادر کشورهائی است که می­تواند محصولات مثمر و غیر مثمر را در پهن دشت مرز و بومش بدست آورد. با توجه به اینکه سطح وسیعی از ایران را مناطق خشک و نیمه خشک فرا گرفته است، انتخاب گونه ­هایی از جنس اکالیپتوس که می­توانند در مقابل کم آبی و خشکی هوا مقاومت کنند و در ضمن از حداکثر تولید در اراضی فقیر و کم بازده نیز   به ره­برداری شود از جایگاه ویژه ای برخوردارند که در سال 1374 مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع با وارد کردن بذور گونه­ های سریع الرشد از جمله اکالیپتوس و آکاسیا گام­های نخستین این حرکت سازنده را برداشته است (همتی، 1375).

در عصر جدید صنایع داروسازی، پزشکان و گروه­های تحقیقاتی  بسیاری از کشورها مجدداً خود را به منابع طبیعی و گیاهان داروئی معطوف داشتند، به طوری که امروزه شاهد مزارع وسیع آزمایشی و تولیدی هستیم. کشت گیاهان داروئی در حال حاضر به عنوان شاخه مهمی از کشاورزی مطرح است که برای استخراج و تولید مواد اولیه­ای که در ساخت داروهای موجود به کار می­روند صورت می­گیرد. به دلیل اینکه مواد موثره موجود در داروهای گیاهی به دلیل همراه بودن آنها با مواد دیگر پیوسته از یک حالت تعادل بیولوژیک برخوردار می­باشند، بنابراین در بدن انباشته نشده و اثرات جانبی به بار نمی آورند. از این رو برتری قابل ملاحظه ­ای نسبت به داروهای شیمیائی دارند. نه تنها شناسائی دقیق گیاهان داروئی اهمیت دارد بلکه آشنائی به محل رویش، نیازهای رویشگاهی نیز از ضروریات به شمار می رود. نیاز صنعت داروسازی برای بدست آوردن مواد موثره گیاهان به حدی زیاد است که امکان بدست آوردن آن از طبیعت را غیر ممکن می سازد. از این لحاظ برای اینکه گیاه کیفیت و میزان مواد موثره را حفظ نماید باید شرایط خاصی در نظر گرفته شود.

کنترل بیولوژیک به دلیل بی­خطر بودن برای انسان، دام و محیط زیست، یک روش مهم و مناسب محسوب می­گردد. از جمله راه­های کنترل بیولوژیک استفاده از باکتری­های همراه با عوارض     آنتی­گونیست و نیز استفاده از اسانس­ها و عصاره­های گیاهی ضدباکتریایی می­باشد(pabitra et al., 1996). هدف از انجام این تحقیق و آزمایش میزان تاثیر محلول­ پاشی عناصر ریزمغذی بر گیاه اکالیپتوس جهت افزایش کمی و کیفی اسانس و بررسی خاصیت ضدباکتریایی آنها مورد آزمون قرار گرفت. امید است که نتیجه این آزمایش و کار تحقیقاتی بتواند گامی موثر در پیشرفت علم و برای مقابله با عوامل میکروبی به کار رود.

 

 

فهرست مطالب

چکیده  1

   فصل اول کلیات

1-1-  مقدمه  3

1-1-1-  معرفی گیاهان دارویی  3

1-1-2- خصوصیات ویژه گیاهان دارویی  4

1-1-3- طبقه­بندی گیاهان دارویی   4

1-1-3-1- گیاهان دارویی   .4

1-1-3-2- گیاهان ادویه­ای   5

1-1-3-3- گیاهان معطر یا اسانس­دار   5

1-2- مواد مؤثره گیاهان دارویی   5

1-2-1- فرآیند متابولیسمی عام   5

1-2-2- فرآیند متابولیسمی خاص   5

1-3- اسانس­ها   6

1-4- دلایل رویکرد به گیاهان دارویی  9

1-5-تاریخچه کاشت اکالیپتوس در جهان و ایران  10

1-6- خصوصیات گیاه­شناسی درختان اکالیپتوس  11

1-6-1- پوست  11

1-6-1-1- پوست خزان کننده  11

1-6-1-2- پوست پایدار  11

1-6-2- برگ  12

1-6-2-1- برگ­های دانهال  12

1-6-2-2- برگ­های جوان  12

1-6-2-3- برگ­های متوسط  12

1-6-2-4- برگ­های بالغ یا رسیده  12

1-6-3- آرایش رگبرگ­ها  13

1-6-4- گل­آذین  13

1-6-5- گل  14

1-6-6- سرپوش  14

1-6-7- پرچم­­ها  14

1-6-8- ریخت شناسی گل  15

1-6-9- میوه  15

1-6-10- بذر  16

1-7- گونه E.camaldulensis 9616  16

1-8- گونه E.microtheca  17

1-9- اکولوژی اکالیپتوس  17

1-9-1-  مقاومت در برابر سرما و یخبندان  17

1-9-2- مقاومت در برابر خشکی  18

1-9-3- مقاومت در برابر شوری خاک  18

1-9-4- نقش قارچ ریشه­ها  18

1-9-5- نقش غده­های چوبی  18

1-9-6- آفات و امراض  18

1-10- طبقه­بندی ترکیب­های شیمیایی موجود در اسانس­ها  19

1-11- ترکیب­های شیمیایی اسانس اکالیپتوس  19

1-12- باکتری­ها  19

1-13- اهداف، اهمیت، ضرورت انجام تحقیق  20

 

فصل دوم

2-1-  محیط و مواد موثره  23

2-2-  کاربرد عناصر غذایی در سطح برگ­ها  24

2-3-  نقش عناصر معدنی در گیاهان  25

 

فصل سوم

3-1- مواد و روش­ها 28

3-1-1- محل انجام آزمایش مزرعه­ای  28

3-1-2- مواد و روش آزمایش جهت جمع­آوری گیاه و استخراج اسانس  28

3-1-3-  نوع و مشخصات طرح آماری بکار رفته در تحقیقات مزرعه­ای  29

3-2- شناسایی ترکیب­های تشکیل دهنده  29

3-2-1- دستگاه GC  29

3-2-2- دستگاه GC/MS  29

3-3- مواد و روش آزمایش میکروبی  30

3-3-1- محل انجام آزمایش میکروبی  30

3-3-2- محیط کشت مورد استفاده  31

3-3-3- محیط کشت مولر هینتون آگار  31

3-3-4- سویه ­های باکتری  31

3-3-5- تهیه غلظت­های اسانس اکالیپتوس برای بررسی اثرات ضدباکتریایی  31

3-3-6- تعیین خاصیت ضدباکتریایی اسانس  32

3-4- تجزیه و تحلیل داده ­ها  32

 

فصل چهارم:

4نتایج  34

4-1- نتایج حاصل از تاثیر محلول­پاشی بر عملکرد اسانس بر گونه های اکالیپتوس  34

4-2- نتایج حاصل از گروه ­بندی میانگین عملکرد اسانس  36

4-2-1- گروه ­بندی میانگین عملکرد اثر گونه بر تولید اسانس  36

4-2-2- گروه ­بندی میانگین عملکرد اثرتیمار بر تولید اسانس گونه ­های اکالیپتوس  37

4-2-3- گروه ­بندی میانگین عملکرد اثرتکرار بر تولید اسانس گونه ­های اکالیپتوس  38

4-3- نتایج حاصل از تجزیه اسانس گونه­ های اکالیپتوس با استفاده از دستگاه کروماتوگرافی گازی متصل به طیف سنج جرمی (GC/MS)  39

4-4- نتایج حاصل از اثر غلظت­های مختلف اسانس گونه ­های اکالیپتوس حاصل دو زمان مختلف بر قطر هاله عدم رشد در بازداری از رشد بر باکتری­ها  59

4-4-1- نتایج حاصل از میانگین اثر غلظت­ 100%  اسانس برگ سه گونه اکالیپتوس در دو زمان بر قطر هاله عدم رشد در بازداری از رشد باکتری­ها در محیط جامد MHA  59

4-4-2- نتایج حاصل از میانگین اثر غلظت­ 75%  اسانس برگ سه گونه اکالیپتوس در دو زمان بر قطر هاله عدم رشد در بازداری از رشد باکتری­ها در محیط جامد MHA  60

4-4-3- نتایج حاصل از میانگین اثر غلظت­ 50%  و 25%  اسانس برگ سه گونه اکالیپتوس در دو زمان بر قطر هاله عدم رشد در بازداری از رشد باکتری­ها در محیط جامد MHA  61

4-4-4- گروه ­بندی میانگین اثر گونه ­های اکالیپتوس بر قطر هاله عدم رشد در بازداری از رشد باکتری­های S.aureus, E.coli  و  S. pyogenes در محیط MHA  63

4-4-5- گروه ­بندی میانگین اثر غلظت­های مختلف اسانس گونه ­های اکالیپتوس بر قطر هاله عدم رشد در بازداری از رشد باکتری­های S.aureus, E.coli  و  S. pyogenes در محیط MHA  63

4-4-6- گروه­ بندی میانگین باکتری در زمان مختلف در اسانس گونه­ های اکالیپتوس بر قطر هاله عدم رشد در بازداری از رشد باکتری­های S.aureus, E.coli  و  S. pyogenes در محیط    MHA 64

4-4-7- گروه­ بندی میانگین اثر گونه ­های اکالیپتوس در زمان­های مختلف بر قطر هاله عدم رشد در بازداری از رشد باکتری­های S.aureus, E.coli  و  S. pyogenes در محیط MHA   65

4-4-8- گروه ­بندی میانگین باکتری­ها در غلظت­ های مختلف اسانس گونه ­های اکالیپتوس بر قطر هاله عدم رشد در بازداری از رشد باکتری­های S.aureus, E.coli  و  S. pyogenes در محیط MHA  65

4-4-9- گروه ­بندی میانگین باکتری­ها در غلظت­ های مختلف اسانس گونه­ های اکالیپتوس بر قطر هاله عدم رشد در بازداری از رشد باکتری­های S.aureus, E.coli  و  S. pyogenes در محیط MHA   66

 

فصل پنجم :

5- بحث  70

5-1- نتایج بدست آمده از اثر تغذیه محلول­ پاشی ریزمغذی بر گونه ­های اکالیپتوس  70

5-1-1- افزایش کمی اسانس  70

5-1-2- افزایش عملکرد کیفی ترکیبات شیمیایی اسانس  70

5-1-3- تعیین اثرات ضد باکتریایی اسانس گونه ­های اکالیپتوس بر میزان قطر هاله عدم رشد بر باکتری ……………. 71

نتیجه گیری  73

پیشنهادات  73

ضمائم  74

منابع   78

 

 

فهرست جدول­ها

جدول 2- 1: نقش عناصر ریزمغذی در گیاهان  25

جدول 4-1: بازده اسانس گونه ­های اکالیپتوس در دو زمان  35

جدول 4-2 : مقایسه تعداد، مجموع درصد و مقدار ترکیب­های عمده اسانس گونه­ های اکالیپتوس در منطقه سمنان

جدول 4-3 :  نتایج حاصل از تجزیه اسانس گونه  E.camaldulensis 9616در مرحله شاهد با  از کروماتوگرافی گازی متصل به طیف سنج جرمی(GC/MS)  42

جدول 4-4 : نتایج حاصل از تجزیه اسانس گونه  E.camaldulensis 9616در مرحله اول محلول­ پاشی با استفاده از کروماتوگرافی گازی متصل به طیف سنج جرمی(GC/MS)  44

جدول 4-5 : نتایج حاصل از تجزیه اسانس گونه  E.camaldulensis 9616در مرحله دوم محلول­ پاشی با استفاده از کروماتوگرافی گازی متصل به طیف سنج جرمی(GC/MS)  46

جدول 4-6 :  نتایج حاصل از تجزیه اسانس گونه  E. ZH 41در مرحله شاهد با استفاده از کروماتوگرافی گازی متصل به طیف سنج جرمی(GC/MS)  48

جدول 4-7 : نتایج حاصل از تجزیه اسانس گونه  E. ZH 41در مرحله اول محلول ­پاشی با استفاده از کروماتوگرافی گازی متصل به طیف سنج جرمی(GC/MS)  50

جدول 4-8 : نتایج حاصل از تجزیه اسانس گونه  E. ZH 41در مرحله دوم محلول­ پاشی با استفاده از کروماتوگرافی گازی متصل به طیف سنج جرمی(GC/MS)  52

جدول 4-9 : نتایج حاصل از تجزیه اسانس گونه E. Microtheca در مرحله شاهد با استفاده از کروماتوگرافی گازی متصل به طیف سنج جرمی(GC/MS)  54

جدول 4-10 : نتایج حاصل از تجزیه اسانس گونه E. Microtheca در مرحله اول محلول­ پاشی با استفاده از کروماتوگرافی گازی متصل به طیف سنج جرمی(GC/MS)  56

جدول 4-11 : نتایج حاصل از تجزیه اسانس گونه E. Microtheca در مرحله دوم محلول­ پاشی با استفاده از کروماتوگرافی گازی متصل به طیف سنج جرمی(GC/MS)  58

جدول 4-12: تجزیه واریانس اثر کودهای ریزمغذی بر عملکرد کمی سه گونه اکالیپتوس  67

جدول 4-13: تجزیه واریانس اثر اسانس سه گونه اکالیپتوس در بازداری از رشد باکتری­ها  68

جدول 4-14: تجزیه واریانس اثر اسانس سه گونه اکالیپتوس در بازداری از رشد باکتری­ها  68

جدول 6-1 : آزمایش EC  و PH آب چاه  75

جدول 6-2 : آزمون خاک  76

جدول 6-3 : آزمون خاک  77

فهرست نمودارها

نمودار4-1 : اسانس گونه ­های اکالیپتوس قبل و بعد از محلول­پاشی  35

نمودار4-2 : بازده اسانس گونه ­های اکالیپتوس  36

نمودار4-3 : اثر گونه بر تولید اسانس  37

نمودار4-4 : اثر تیمار بر تولید اسانس  37

نمودار4-5 : اثرتکرار بر تولید اسانس  38

نمودار4-6 : اثر غلظت اسانس 100% گونه ­های اکالیپتوس بر باکتری­ها  60

نمودار4-7 : اثر غلظت اسانس 75% گونه ­های اکالیپتوس بر باکتری­ها  61

نمودار4-8 : اثر غلظت اسانس 50% گونه­ های اکالیپتوس بر باکتری­ها  62

نمودار4-9 : اثر غلظت اسانس 25% گونه­ های اکالیپتوس بر باکتری­ها  62

نمودار 4-10 : میزان قطر هاله عدم رشد، گونه در باکتری  63

نمودار 4-11 : میزان قطر هاله عدم رشد، غلظت در گونه  64

نمودار 4-12 : میزان قطر هاله عدم رشد، باکتری در زمان  64

نمودار 4-13 : میزان قطر هاله عدم رشد باکتری­ها، گونه در زمان  65

نمودار 4-14 : میزان قطر هاله عدم رشد باکتری­ها، غلظت در باکتری  66

نمودار4-15 : میزان قطر هاله عدم رشد باکتری­ها، غلظت در زمان  67

 

 

فهرست شکل­ها

شکل 1- 1: انواع آرایش رگبرگ  13

شکل 1- 2: ساختمان گل آذین، گل و میوه اکالیپتوس   16

شکل 2- 1: تأثیر عوامل محیط رویش، بر تولیدات متابولیتی گیاهان دارویی  24

شکل 4-1: کروماتوگرام حاصل از تجزیه اسانس گونه  E.camaldulensis 9616در مرحله شاهد با استفاده از کروماتوگرافی گازی متصل به طیف سنج جرمی  41

شکل 4-2: کروماتوگرام حاصل از تجزیه اسانس گونه  E.camaldulensis 9616در مرحله اول محلول­ پاشی با استفاده از کروماتوگرافی گازی متصل به طیف سنج جرمی  43

شکل 4-3: کروماتوگرام حاصل از تجزیه اسانس گونه  E.camaldulensis 9616در مرحله دوم محلول­ پاشی با استفاده از کروماتوگرافی گازی متصل به طیف سنج جرمی  45

شکل 4-4: کروماتوگرام حاصل از تجزیه اسانس گونه  E. ZH 41در مرحله شاهد با استفاده از کروماتوگرافی گازی متصل به طیف سنج جرمی  47

شکل 4-5: کروماتوگرام حاصل از تجزیه اسانس گونه  E. ZH 41در مرحله اول محلول­ پاشی با استفاده از کروماتوگرافی گازی متصل به طیف سنج جرمی  49

شکل 4-6: کروماتوگرام حاصل از تجزیه اسانس گونه  E. ZH 41در مرحله دوم محلول­ پاشی با استفاده از کروماتوگرافی گازی متصل به طیف سنج جرمی  51

شکل 4-7: کروماتوگرام حاصل از تجزیه اسانس گونه  E. Microthecaدر مرحله شاهد با استفاده ازکروماتوگرافی گازی متصل به طیف سنج جرمی  53

شکل 4-8: کروماتوگرام حاصل از تجزیه اسانس گونه  E. Microthecaدر مرحله اول محلول­ پاشی با استفاده از کروماتوگرافی گازی متصل به طیف سنج جرمی  55

شکل 4-9: کروماتوگرام حاصل از تجزیه اسانس گونه  E. Microthecaدر مرحله دوم محلول­ پاشی با استفاده از کروماتوگرافی گازی متصل به طیف سنج جرمی  57

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − هفت =