پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسی دو روش استخراج بر اسانس و ترکیبات شیمیایی دو گونه بومادران  (Achillea santolina, Achillea millefolium)  : پایان نامه ارشد مهندسی کشاورزی علوم باغبانی
doc
تعداد صفحات : 105
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته مهندسی کشاورزی علوم باغبانی– فیزیولوژی و اصلاح گیاهان دارویی
همراه با جداول ، اشکال و نمودار
79000 تومان


کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان” بررسی دو روش استخراج بر اسانس و ترکیبات شیمیایی دو گونه بومادران (Achillea santolina, Achillea millefolium) ” با گرایش علوم باغبانی– فیزیولوژی و اصلاح گیاهان دارویی و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

چکیده بررسی دو روش استخراج بر اسانس و ترکیبات شیمیایی دو گونه بومادران (Achillea santolina, Achillea millefolium) :

استخراج، اولين مرحله اساسي را در تحقيقات گياهان دارويي تشكيل مي­دهد و آماده ­سازي عصاره ­ها از گياهان، نقطه شروعي براي جداسازي و خالص­سازي اجزاي شيميايي در گياهان هستند. روش­هاي مختلف استخراج به طور وسيعي به منظور بدست آوردن چنين تركيب­هاي طبيعي با ارزشی بررسي شدند. تقطیر با مایکروویو، فن‌آوری جهت استخراج سریع اسانس­ها از گیاهان معطر، ادویه­ای، بذور خشک و گیاهان ­دارویی می­باشد.

دو گونه گیاه بومادران با نام santolina Achillea و Achillea millefolium از منطقه کوهستانی و ارتفاعات شهرستان طالقان، استان البرز جمع ­آوری شد. گياهان پس از خشک شدن در سایه، با استفاده از روش سنتی تقطیر با آب و مایکروویو در زمان‌های مختلف در سه سطح از توان (300، 500 و 700 وات)، اسانس‌گيری شدند و درصد بازده اسانس­ها با توجه به وزن خشک گیاه، محاسبه و با یکدیگر مقایسه گرديد. بیشترین مقادیر بازده به ترتیب گونه و روش استخراج با کلونجر در 5/2 ساعت و مایکروویو در مدت زمان 30 دقیقه و توان 700 وات 32/0% و 88/0%، و 25/0% و 64/0% بود.

ترکیبات اسانس استخراج شده توسط دستگاه GC-MS مورد بررسی قرار گرفتند. در اسانس گیاه A. santolina مقدار ترکیبات اکسیژن­داری مثل 1 و 8- سینئول، کریسانتنون، کامفور، برونئول، آلفاترپینئول نسبت به روش کلونجر بیشتر بود. همچنین هیدروکربن­های منوترپنی مثل پارا­زایلن، آلفا­پینن، 1 و8 سینئول، پارامنتاتریئن، کریسانتنون، کامفور، برنئول، گاما ترپینن، آلفاترپینئول در روش مایکروویو افزایش يافت. در اسانس گیاه A. millefolium در روش مایکروویو مقدار ترکیبات اکسیژن­داری مثل 1 و 8- سینئول، پینوکارون، آلفاترپینئول، لاواندولیل‌استات نسبت به روش کلونجر بیشتر بود. همچنین هیدروکربن­های منوترپنی مثل پارازایلن، 1 و 8 سینئول، لاواندولیل‌استات، گاماترپینن، آلفاترپینئول، گامازایلن، بتالاواندولل، پینوکارون، دی متیل‌آدامانتان در روش مایکروویو افزایش يافت. ترکیبات سسکوئی­ترپنی مثل کاریوفیلادی­ان، آرومادندرون، آلفاجورجوئن نیز در روش مایکروویو افزایش داشتند.

نتايج تحقيق نشان داد روش مایکروویو، موجب افزایش بازده اسانس با مقادیر بالاتری از ترکیبات اکسیژنه ­شد. اين روش بعنوان فن­آوری سبز با کاهش هزینه ­ها، صرفه ­جویی قابل توجهی در زمان، انرژی و مواد گیاهی ايجاد می‌کند. بنابراين روش تقطیر با مایکروویو نشان‌دهنده یک پروتکل و جایگزین عالی برای تولید اسانس از مواد گیاهی است.

 

مقدمه

استفاده از گياهان به عنوان دارو براي پيشگيري و درمان بیماری­‌ها از روزگاران كهن مورد توجه متخصصان طب سنتي قرار داشته است. تاریخچه پزشکی و درمان در ایران به دوران آریایی، در حدود 7000 سال قبل از میلاد مسیح ، بر ‌می‌گردد. نخستین پزشک آریایی به نام تریتا یا اترت نام داشت. او برای درمان بیماری­ها از عصاره های گیاهانی که خود استخراج می­کرد، استفاده می­نمود. در تمدن­های دیگر، مانند تمدن مصریان در حدود 5000 سال قبل از میلاد نیز از گیاهان در درمان انسان استفاده می­گردید. در بررسي گونه ­های گياهي، واژة پرسيكا در كنار نام علمي بسياري از گونه­‌ها ديده می­‌شود كه معرف ايراني بودن آن گياه است. 8000-7500 گونه گياهي در ايران وجود دارد كه از اين تعداد گفته می‌‌شود كه در حدود، بيش از 200 گونه داراي ارزش دارويي و اقتصادي هستند. در عين حال تعداد گياهاني كه در طب سنتي استفاده می­شود، بيش از صدها مورد است (گلمکانی، 1386).

گياهان دارويي به منظور درمان با تاريخ زندگي انسان همزمان بوده‌اند. انسان در تمام دوران تاريخي چاره‌اي جز توسل به گياهان نداشت. اگرچه در نيم قرن گذشته استفاده از داروهاي شيميايي و سنتزي به شدت رواج يافت، ولي به سرعت آثار زيان‌بار آنها بر زندگي آنها سبب گرايش مجدد به گياهان دارويي گرديد، و اين نکته که توسل به گياهان دارويي همواره در طول تاريخ يکي از روش‌هاي موثر درمان بوده است، به خوبي روشن است. تاريخ طب در کشور ما مربوط به دوره آريايي مي­باشد و اوستا (٦٥٠٠ ق.م) اولين کتابي است که از گياهان دارويي سخن گفته است. قديمي‌ترين گياه دارويي در طول تاريخ هوم گياه مقدس آيين زرتشت بوده است. در کتاب­هاي پهلوي هوم را سرور همه گياهان و استفاده از آن را باعث عمر جاويدان مي­دانند. علاوه بر قدمت، گستره نفوذ اين گياهان در تاريخ اديان و ملت‌ها بسيار شايان توجه است، بطوريکه در جاي جاي حوادث مهم تاريخي، سياسي، اجتماعي و ديني، اين گياهان قرين توجه بوده و يا منجر به بروز حوادث مهمي شده­اند. با جستجو و دقت در منابع ديني، تاريخي و ادبي، اسامي گياهان دارويي، وجوه تسميه و حوادث مرتبط با اين گياهان به وفور به چشم مي­خورد (کشفی بناب، 1388).

دو کشور پهناور چین و هند، همچون ایران، از پیشگامان طب سنتی و داروسازی گیاهی بوده­اند. ابوریحان بیرونی، از دانشمندان فاخر ایرانی، نخستین دانشمندی بود که اولین فارماکوپه یا فهرست داروهای طبیعی را در جهان تدوین و وضع نمود. تا قبل از قرن شانزدهم میلادی، طب سنتی در کشورهای مختلف جهان، نظیر ایران، هند، چین، تبت، یونان، روم و حتی شمال آمریکا از پیشرفت­های چشم­گیری برخوردار بودند، ولی با تولید داروهای شیمیایی و پیشرفت­هایی در زمینه شیمی­درمانی، از توجه به طب سنتی کاسته شد. در نتيجه ظهور ديدگاه‌هاي جديد درمان، کم‌كم روش­های درمان بيماري­ها با گياهان كنار گذارده شد. از طرفی استفاده از داروهاي تازه هم مشكلات خاص خود را داشت. عوارض جانبي بسيار زياد داروهاي شيميايي و گراني آن­ها موجب گرايش مجدد مردم به طب گياهي شد. در قرن اخير پيشرفت عمده­اي در بهره­ گيري از گياهان دارويي حاصل شده است و آزمایشگاه­‌هاي مجهز در سراسر جهان براي بررسي اثرات اين داروها به كار و فعاليت مشغول هستند (قاسمی، 1389).

 

سطح زير كشت گياهان دارويي

سطح زير كشت گياهان دارويي در سال 1381، با توجه به ﺗﻌﺪاد ﮔﻮﻧﻪﻫﺎي داروﻳﻲ و ﻣﻌﻄﺮي ﻛﻪ در اﻳﺮان ﻛﺸﺖ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ، ﺣﺪود 56 ﮔﻮﻧﻪ می­باشد. ﻧﺴﺒﺖ ﺳﻄﺢ زﻳﺮ ﻛﺸﺖ ﮔﻴﺎﻫﺎن داروﻳﻲ و ﻣﻌﻄﺮ ﺑﻪ ﺳﻄﺢ ﻛﻞ زﻳﺮ ﻛﺸﺖ در اﻳﺮان، 87 درﺻﺪ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. در ﺣﺪود 44/6 درﺻﺪ از اﻳﻦ ﻣﻘﺪار ﺳﻄﺢ زﻳﺮ ﻛﺸﺖ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ دو ﮔﻮنه زﻋﻔﺮان و زﻳﺮه ﺳﺒﺰ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ و ﺑﺨﺶ ﻋﻤﺪه دﻳﮕﺮ آن ﻧﻴﺰ ﻛﻪ در ﺣﺪود 43/5 درﺻﺪ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ که ﺑﻪ ﻛﺸﺖ ﮔﻮﻧﻪﻫﺎي داروﻳﻲ ﭼﻨﺪ ﻣﻨﻈﻮره، اﺧﺘﺼﺎص ﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﻟﺬا ﻛﻤﺘﺮ از 12 درﺻﺪ از ﺳﻄﺢ زﻳﺮ ﻛﺸﺖ ﮔﻴﺎﻫﺎن داروﻳﻲ و ﻣﻌﻄﺮ در اﻳﺮان، ﺑﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﮔﻮﻧﻪﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر داروﻳﻲ، ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ، مرتبط می‌باشد. اﺳﺘﺎن ﺧﺮاﺳﺎن در ﺑﻴﻦ اﺳﺘﺎﻧ‌‌ﻬﺎي ﻛﺸﻮر از ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﺳﻄﺢ زﻳﺮ کشت و ﺗﻨﻮع ﮔﻮﻧﻪﻫﺎي داروﻳﻲ و ﻣﻌﻄﺮ ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ (کوچکی، 1383).

نگاهي به ميزان كشت گياهان دارويي در ايران و مقايسه با سطح زير كشت همان گونه ­ها در برخي كشورهاي جهان نشان مي­دهد كه تفاوت زيادي در اين رابطه وجود دارد. شرايط اقليمي و جغرافيايي ايران به ويژه از حيث تابش نور آفتاب، ويژگي بسيار مثبتي براي كشت اكثر گونه ­هاي دارويي محسوب مي­شود .ميزان مواد موثره گياهان دارويي تحت تأثير تابش نور آفتاب افزايش قابل ملاحظه­اي می­يابد. در نتيجه مي­توان با سطح زير كشت كمتر، به ميزان توليد ماده موثره گياهي بالاتري دست يافت. كشت نمونه­هاي شيميايي گونه­‌هاي بومي مهم‌ترين عاملي است كه مي­تواند موقعيت ايران را در مقايسه با ساير كشورها برتر و استراتژيك سازد (گلمکانی، 1386).

 

فهرست مطالب

چکیده1
فصل اول
مقدمه3
سطح زير كشت گياهان دارويي4
ارزش اقتصادی و صادرات گياهان دارويي4
کاربرد گیاهان دارویی6
تاریخچه استخراج اسانس7
اسانس­گیری با مایکروویو9
مکانیسم روش مایکروویو9
نکات مهم در روش اسانس­گیري با امواج مایکروویو9
محاسن روش اسانس­گیري همراه با امواج مایکروویو10
معایب روش اسانس­گیري همراه با امواج مایکروویو10
اسانس­ها و خواص فیزیکی آنها11
کاربرد اسانس11
ترکیبات موجود در اسانس­ها13
تفاوت اسانس­ها با روغن­های معمولی14
استخراج اسانس از گیاهان15
آماده‌سازی اندام‌های گیاهی برای تقطیر16
تغییرات شیمیایی اسانس­ها در جریان تقطیر16
نگهداری اسانس17
انواع روش­های استخراج18
تشخیص ترکیبات موجود در اسانس با استفاده از روش­های جداسازی20
ترکیبات شیمیایی اسانس­ها21
بومادران23
مشخصات گیاه24
تیمارهای مورد نیاز جهت برطرف کردن دوره خواب بذر25
واریته ­های مختلف بومادران26
منشا بومادران26
محل رویش در ایران26
اقلیم مورد نیاز گیاه26
بافت خاک مناسب رشد گیاه27
ترکیبات شیمیایی27
اسانس بومادران27
اندام مورد استفاده27
خواص درمانی28
نکات احتیاطی28
فصل دوم
فرآیند خشک کردن قبل از اسانس­گیری30
مروری بر تحقیقات انجام گرفته30
درمنه32
فلفل سیاه33
اسطخودوس33
نعناع34
مرزه34
مرزنگوش35
رزماری35
مرکبات36
مریم گلی36
برگ بو36
اکالیپتوس37
گیاهان دیگر37
فصل سوم
مواد و وسایل مورد نیاز43
شناسایی و جمع ­آوری گیاه بومادران43
خشک­ کردن جهت اسانس­گیری43
تعیین درصد رطوبت گیاه44
استخراج به روش تقطیر با آب44
مشخصات دستگاه کلونجر44
روش کار با کلونجر45
استخراج با دستگاه مایکروویو45
مشخصات دستگاه مایکروویو46
روش کار با مایکروویو46
شناسایی ترکیبات شیمیایی موجود در اسانس بومادران47
مشخصات کروماتوگرافی گازی با طیف سنج ­جرمی  (GC/ MS)47
فصل چهارم
بررسی توان­های مختلف مایکروویو بر بازده اسانس دو گونه بومادران49
بررسی زمان­های مختلف مایکروویو بر بازده اسانس دو گونه بومادران50
بررسی ترکیبات شیمیایی شناسایی شده با دو روش کلونجر و مایکروویو در گونه Achillea santolina توسط دستگاه GC/MS51
بررسی ترکیبات شیمیایی شناسایی شده در گونه Achillea millefolium توسط دستگاه GC/MS54
رابطه میان توان دستگاه و مواد خروجی در زمان یکسان (15 دقیقه)57
رابطه میان زمان با مواد خروجی با قدرت 700 وات در زمان­های متفاوت58
مقایسه توان با مهم­ترین ترکیبات تشکیل ­دهنده اسانس Achillea santolina59
مقایسه توان با مهم­ترین ترکیبات تشکیل­ دهنده اسانس Achillea millefolium59
مقایسه زمان با مهم­ترین ترکیبات تشکیل­ دهنده اسانس Achillea santolina60
مقایسه توان با مهم­ترین ترکیبات تشکیل ­دهنده اسانس Achillea millefolium61
فصل پنجم
بررسی بازده اسانس در دو روش مایکروویو و کلونجر63
مقایسه ترکیبات شیمیایی اسانس دو گونه بومادران در دو روش مایکروویو و کلونجر65
رابطه توان‌های متفاوت مایکروويو و مواد خروجی در زمان یکسان (15 دقیقه)67
رابطه زمان­های متفاوت مایکروويو با مواد خروجی در قدرت يکسان (700 وات)67
مقایسه ترکیبات شيميايي اسانس در توان‌های مختلف مایکروويو67
مقایسه ترکیبات شيميايي اسانس در توان‌های مختلف مایکروويو68
نتیجه گیری کلی69
پیشنهادات70
پیوست­ها71
منابع81

 

فهرست جداول

تجزیه واریانس توان‌های مختلف، زمان 15 دقيقه به روش ماکروويو در دو گونه بومادران سفيد و زرد49
مقايسه ميانگين روش‌های مختلف اسانس‌گيری و توان‌های مختلف در روش ماکروويو در دو گونه بومادران سفيد و زرد49
تجزیه واریانس بازده اسانس در زمان‌های مختلف، توان 700 وات به روش ماکروويو در دو گونه بومادران سفيد و زرد50
مقايسه ميانگين بازده اسانس در زمان‌های مختلف، توان 700 وات به روش ماکروويو در دو گونه بومادران سفيد و زرد51
ترکیبات شیمیایی شناسایی شده در گونه Achillea santolina توسط دستگاه GC/MS52
ترکیبات شیمیایی شناسایی شده در گونه Achillea millefolium توسط دستگاه GC/MS55

 

فهرست نمودار

مقایسه بازده اسانس دو گونه بومادران باتوان­های مختلف مایکروویو و زمان یکسان(15 دقیقه)49
مقایسه بازده اسانس دو گونه بومادران بازمان­های مختلف در قدرت یکسان (700 وات)51
مقایسه ترکیبات شيميايي موجود در اسانس Achillea santolina با دو روش کلونجر و مایکروویو54
مقایسه ترکیبات شيميايي موجود در اسانس Achillea santolina با دو روش کلونجر و مایکروویو57
مقایسه مواد خروجی موجود در اسانس دو گونه بومادران با توان­های مختلف مایکروویو58
مقایسه مواد خروجی موجود در اسانس دو گونه بومادران با زمان­های مختلف مایکروویو58
مقایسه ترکیبات شیمیایی موجود در اسانس Achillea santolina با توان­های مختلف مایکروویو59
مقایسه ترکیبات شیمیایی موجود در اسانس Achillea millefolium با توان­های مختلف مایکروویو60
مقایسه ترکیبات شیمیایی موجود در اسانس Achillea santolina با زمان­های مختلف مایکروویو61
 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 10 =