پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
تولید کالوس از ریزنمونه های گیاهک نخود شیرین :پایان نامه کارشناسی ارشد کشاورزی علوم باغبانی
doc
تعداد صفحات : 156
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته مهندسی کشاورزی علوم باغبانی – گیاهان زینتی
همراه با جداول ، اشکال و نمودار
79000 تومان


کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان” تولید کالوس از ریزنمونه های گیاهک نخود شیرین ( Lathyrus odoratus L. ) تولید شده در شرایط کشت درون شیشه ای و باززایی از آن با استفاده از تنظیم کننده های رشد گیاهی و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

چکیده پایان نامه تولید کالوس از ریزنمونه های گیاهک نخود شیرین :

گل نخود شیرین متعلق به تیره بقولات (Fabaceae) و یک گیاه زینتی علفی و رونده با گل‏های معطر است. این گیاه به عنوان یک منبع ژنتیکی برای صفات مهم مثل مقاومت در برابر تنش‏ها از جمله تنش گرمایی محسوب می شود. همچنین به منظور حفظ ساختار ژنتیکی آن، تکثیر این گیاه از طریق کشت بافت می تواند موثر باشد. به منظور ریزازدیادی نخود شیرین در 8 آزمایش، اثر محیط کشت‏های مختلف بررسی شد. در آزمایش اول بذر نخود شیرین به منظور تولید دانهال، ابتدا گندزدایی و سپس کشت گردید. بذر نخود شیرین با استفاده از الکل اتیلیک 70 درصد و هیپوکلریت سدیم 10 درصد گندزدایی شد. در آزمایش دوم، بذر در محیط های کشت MS (تمامقدرت، نیم قدرت و یک پنجم قدرت) کشت شد .

نتایج نشان داد بهترین محیط کشت جوانه زنی بذر، MSیک پنجم قدرت بود. در آزمایش سوم از جوانه‏های جانبی و انتهایی در محیط‏های کشت، پرآوری گردید. محیط‏های کشت پرآوری شامل MS حاوی هورمون‏های 25/0 میلی گرم در لیتر BAP + 1/0 میلی گرم در لیتر NAA، 50/0 میلی گرم در لیترBAP + 1/0 میلی گرم در لیتر NAA، 1 میلی گرم در لیترBAP + 1/0 میلی گرم در لیتر NAA و TDZ (25/0، 50/0 و 1) میلی گرم در لیتر بود.

نتایج نشان داد که بیشترین تعداد شاخساره از ریزنمونه جوانه جانبی در محیط کشت MS همراه با 25/0 میلی گرم در لیتر TDZ بدست آمد. در آزمایش چهارم به منظور تولید کالوس، ریزنمونه‏ های میان گره ساقه و ریشه در محیط‏ های کشتMS و B5 همراه با NAA (5/0، 1، 2 و 3 میلی گرم در لیتر) + 5/0 میلی گرم در لیتر BAP و KIN، 2,4-D(5/0، 1 و 2 میلی گرم در لیتر) + 5/0 میلی گرم در لیتر BAP قرار گرفت. نتایج نشان داد بیشترین وزن کالوس از ریزنمونه میان گره ساقه در محیط کشت MS حاوی 2 میلی گرم در لیتر NAA + 5/0 میلی گرم در لیتر BAP بدست آمد. در آزمایش پنجم جهت باززایی،  کالوس بدست آمده از ریزنمونه میان گره ساقه در محیط کشت MS حاوی BAP (5/0، 1 و 5/1 میلی گرم در لیتر) + 1/0 میلی گرم در لیتر NAA، KIN (5/0، 1 و 2 میلی گرم در لیتر) + 1/0 میلی گرم در لیتر NAA و TDZ (5/0، 1 و 5/1 میلی گرم در لیتر ) قرار گرفت.

نتایج نشان داد که بهترین محیط کشت باززایی، محیط کشت MS همراه با 1 میلی گرم در لیتر TDZ بود که بالاترین تعداد شاخساره از این محیط کشت بدست آمد. در آزمایش ششم به منظور بدست آوردن اندام زایی مستقیم، برگ و میان گره ساقه در محیط کشت MS حاوی سطوح مختلف BAP، KIN و TDZ قرار گرفت. نتایج نشان داد که با افزایش غلظت BAP و KIN تولید شاخساره بیشتر شد ولی بیشترین شاخساره از ریزنمونه ساقه در محیط کشت MS حاوی 5/0 میلی گرم در لیتر TDZ بدست آمد. در آزمایش هفتم، شاخساره تولید شده به منظور ریشه زایی در محیط های کشت MS تمام قدرت و MS نیم قدرت همراه با IBA (5/0، 1 و 2 میلی گرم در لیتر) و NAA (5/0، 1 و 2 میلی گرم در لیتر) قرار گرفت. بهترین تیمار ریشه زایی، محیط کشت MSنیم قدرت همراه با 1 میلی گرم در لیتر IBA بود. در آزمایش هشتم بیشترین زنده مانی گیاهک‏ها و بلندترین ریشه در بستر کشت کوکوپیت + پرلیت به نسبت 1:1 بدست آمد.

 

مقدمه پایان نامه تولید کالوس از ریزنمونه های گیاهک نخود شیرین :

در چند دهه گذشته با انجام تحقیقات متعدد در زمینه زیست فن آوری[1] کشاورزی، این بخش دارای جایگاه مهم و با ارزشی شده است.این روش این امکان را فراهم می سازد که با استفاده از فنون مختلف از قبیل دست ورزی ژنتیکی[2]، کشت بافت[3] و کشت سلول گیاهی در شرایط درون شیشه‏ای[4]، گیاهانی با ساختار ژنتیکی متفاوت و در نتیجه واریته‏های با عملکرد بیشتر و مقاوم به آفات و بیماری‏ها و علف های هرز و متحمل به تنش‏های محیطی، تولید نماید (چاولا[5]، 2000). شیوهک شت بافت گیاهی طیف وسیعی از روش‏ها را شامل می شود. از جمله این روش‏ها، باززایی از بافت‏های جنینی، قطعات سایر بافت‏ها، کالوس، سلول‏های جدا شده و یا پروتوپلاست را می توان نام برد. باززایی گیاهک[6]  از طریق کشت بافت یک نیاز اساسی برای استفاده ژنتیک مولکولی است. یکی از روش‏های کشت بافت، باززایی گیاهک‏ها است که از طریق تشکیل گیاهک‏ها با القاء ساقه‏های نابجا[7]، جنین های رویشی[8] و یا جوانه ‏های جانبی[9]  امکان پذیر می شود. در این صورت ساقه ‏های نابجا یا جنین های رویشی از کالوس و یا به طور مستقیم از ریز نمونه بدست می آید (پیریک، 1985). این روش می تواند به منظور بهبود و اصلاح گیاهان[10]، تولید گیاهان عاری از عوامل بیماری زا یا پاتوژن[11]، نگهداری ژرم پلاسم[12]، تکثیر انبوه[13] و تولید و تکثیر هم گروه‏ها[14] (گیاهانی با ساختار ژنتیکی یکسان) مورد استفاده قرار می گیرد (لویولا و وازکوز[15]، 2006). روش های کشت بافت بر این حقیقت تاکید دارد که خیلی از سلول های گیاهی، پتانسیل و ظرفیت دارند که قادر به باززایی یک گیاه باشند که به آن توتی پوتنسی[16] می گویند (آکین آیدو و همکاران[17]، 2009). فاکتورهای مهمی که در کشت بافت باید مورد توجه قرار گیرند شامل موقعیت فیزیولوژی گیاه مادری، انتخاب ریزنمونه، مبدا و اندازه ریزنمونه[18]، انتخاب محیط کشت مناسب برای ریزنمونه، قطبیت و تعادل هورمونی در محیط کشت می باشند.

کشت بافت شامل مراحل زیر می باشد: الف) تهیه ریزنمونه و گندزدایی ریزنمونه، ب) تولید کالوس، ج) باززایی از کالوس (باززایی غیرمستقیم)، د) ریشه زایی، ه) سازگاری و انتقال به گلخانه (تاجی و همکاران، 2003). کالوس، توده‏ای از سلول‏های پارانشیمی بی شکل با دیواره سلولی نازک است که در شرایط طبیعی و یا در محیط کشت درون شیشه ای به صورت سازمان نیافته رشد می کند. هنگامی که گیاه زخمی یا بریده می شود، در محل زخم کالوس تشکیل می شود (پیریک، 1985). در روش باززایی غیر مستقیم عموما تولید گیاهان با واسطه کالوس صورت می گیرد. یعنی ابتدا بافت ریز نمونه وادار به تشکیل کالوس می شود و سپس از کالوس اندام زایی صورت می گیرد (شریفی و همکاران، 1389).

معمولا از پنج گروه تنظیم کننده های رشد گیاهی[19] در کشت بافت، بیشتر از اکسین‏ها[20]، سیتوکینین‏ها[21] و جیبرلین[22]استفاده می شود (شریفی و همکاران، 1389). پرآوری شاخه[23]، یک مرحله از فرآیند ریزازدیادی است که به عنوان یکی از مراحل اصلی علم بیوتکنولوژی در نظر گرفته می شود. این فرآیند تولید ʾʾشاخه از جوانهʿʿاز زمان کشف سیتوکینین و ترکیبات شبه سیتوکینین از طریق ساخت مصنوعی به دست آمد (دامیانو و همکاران، 2000). در اندام زایی مستقیم[24]، قسمتی از بافت گیاه (ریزنمونه) جدا شده و در شرایط عاری از آلودگی به محیط کشت مناسب منتقل می شود. سپس با تغییر غلظت مواد تنظیم کننده رشد در محیط کشت، اندام مورد نظر تشکیل می شود (موراشیگ [25]، 1974).

نخود شیرین با نام علمی Lathyrus odoratusL. یک گیاهیک ساله و گلدار از تیره بقولات می باشد. این گیاه بومی ناحیه شرق مدیترانه است. Lathyrus odoratus یک گیاه بالارونده است و ارتفاع آن معمولا به 1 تا 2 متر می رسد که به قیم مناسب نیاز دارد. گل ها و برگ ها شبیه نخود معمولی است. برگ ها به صورت مرکب شانه ای[26]با دو برگچه و یک پیچک انتهایی هستند که به دور قیم می پیچند و به بالا رفتن گیاه کمک می کند. ساقه این گیاه پهن و بالدار است. در حالت عادی در مناطق معتدله، گل‏ها در اواخر تیرماه و اوایل مردادماه ظاهر می شوند و تا اوایل پاییز گلدهی ادامه دارد. اگر در گلخانه در مرداد کشت شود در دی و بهمن گل می دهد. گل ها معمولا به رنگ ارغوانی هستند و 2 تا 5/3 سانتیمتر عرض دارند. در گونه های وحشی گل‏ها بزرگ‏تر و تنوع بیشتری در رنگ گل مشاهده می شود. بعضی از ارقام نخود شیرین حالت رشد پاکوتاه دارند که ارتفاع آنها به 30 سانتیمتر می رسد که معمولا گل‏های ساده دارند. این گیاه جهت کشت در گلدان های بزرگ و آویزان کردن در بالکن‏ها مناسب است. بر خلاف اکثر نخودها، بذور نخود شیرین سمی هستند و دارای نئوروتوکسین[27]هستند که قابل خوردن نیستند (اوچات و همکاران، 2007). عارضه ای که بوسیله خوردن بذر نخود شیرین ایجاد می شود اودوراتیسم[28] یا لاتیریسم[29]نخود شیرین نام دارد.

نخود شیرین در قرن هفدهم به عنوان یگ گل مطرح شد و کشت شد و ارقام آن به صورت تجاری قابل دسترس شد. این گونه اغلب بوسیله باغداران به جهت داشتن رنگ‏های زیبا و عطر دلپذیر کشت می شودکه هم به عنوان گل بریدنی و هم کاشت در باغچه، حاشیه و سبدهای آویزان استفاده می شود. بهترین خصوصیت آن عطر دلپذیری و شیرینی است که سرتاسر فضای اطراف خود را معطر میکند و به همین دلیل آنرا به این اسم می نامند. گل شاخه بریده آن نیز تا حدودی مطرح شد ولی به دلیل عمر کوتاه گل شاخه بریده آن مورد استقبال قرار نگرفت ولی در ژاپن از گل شاخه بریده آن استفاده می شود. ارقامی که در تابستان گل می دهند در شمال اروپا و آمریکا محبوب تر هستند و برای آغازش گل به 12 ساعت طول روز نیاز دارند ولی ارقامی که به عنوان گل شاخه بریده مطرح هستند زودتر گل می دهند و روز کوتاه هستند. در ژاپن با استفاده از تیمار سرمادهی بذر ارقام تابستانه را پیش رس می کنند (پارسونز[30]، 2000).

جنس Lathyrus دارای چند گونه وحشی[31] نخود است و با وجود اینکه پتانسیل بالایی از نظر منبع ژنتیکی برای صفات مهمی از جمله مقاومت به تنش دارند، نادیده گرفته شده اند. با این حال، گونه های تجاری مهمی در این جنس وجود دارند از جمله نخود شیرین که ارزش زینتی بالایی دارند. تحقیقات زیادی در زمینه کشت بافت در مورد نخود شیرین انجام نشده است.نخستین گزارش منتشر شده درباره کشت بافت Lathyrus odoratus، بوسیله رازدان[32] و همکاران در سال 1980 می باشد که با استفاده از جداسازی پروتوپلاست مزوفیل برگ موفق به باززایی کالوس شدند. اوچات[33] و همکاران در سال 2010 موفق به ازدیاد درون شیشه‏ای نخود شیرین بوسیله شاخه‏های جانبی شدند و گیاهک کامل تولید کردند. در این بررسی یکی از اهداف، تولید شاخساره بود. این هدف از دو جهت بررسی شد. 1- تولید شاخساره به روش مستقیم (کشت ریزنمونه در محیط کشت جهت تولید شاخساره) 2- تولید شاخساره به روش غیر مستقیم که شامل کشت ریزنمونه در محیط کشت های کالوس زایی و سپس کشت قطعات کالوس در محیط کشت های تولید شاخساره است. سپس ریشه زایی شاخساره های تولید شده و تولید گیاهک کامل هدف دیگر این پژوهش بود.

 

اهداف تحقیق

اهداف اصلي:

1.تولید کالوس و تولید گیاه کامل نخود شیرین از کالوس ( ازدیاد نخود شیرین از طریق کشت بافت).

  1. بررسی تاثیر غلظت‏های مختلف تنظیم کننده های رشد گیاهی بر باززایی و معرفی مناسب ترین نوع و غلظت تنظیم کننده رشد گیاهی بر باززایی نخود شیرین.

اهداف فرعي:

  1. حفظ منابع ژنتیکی نخود شیرین از طریق کشت بافت.
  2. تولید گیاه مقاوم به تنش با استفاده از پتانسیل ژنتیکی بالای این جنس.

 

 

فهرست مطالب

  • فصل اول: مقدمه و اهداف
  • 1-1 مقدمه  2
  • فصل دوم: مروری بر پژوهش ها
  • 1-2 منشا و تاریخچه  8
  • 2-2 گسترش جغرافیایی نخود شیرین در جهان  9
  • 3-2 وضعیت نخود شیرین در ایران  10
  • 4-2 اهمیت گونه های جنس نخود شیرین  10
  • 5-2 گیاه شناسی نخود شیرین  11
  • 6-2 خصوصیات ریخت شناسی نخود شیرین  11
  • 7-2 آفات، بیماری ها و قارچ ها  13
  • 8-2 روش های تکثیر  13
  • 1-8-2 تکثیر از طریق بذر  13
  • 2-8-2 تکثیر نخود شیرین از طریق کشت بافت  14
  • 1-2-8-2 تعریف کشت بافت گیاهی  14
  • 2-2-8-2 تاریخچه کشت بافت گیاهی  15
  • 3-2-8-2 تاریخچه کشت بافت نخود شیرین  16
  • 3-8-2 مراحل ریز افزائی  16
  • 1-3-8-2 گندزدائی سطحی بذر  16
  • 2-3-8-2 قارچ کش ها و آنتی بیوتیک ها  17
  • 3-3-8-2 الکل اتیلیک (اتانول)  17
  • 4-3-8-2 ترکیبات زداینده  18
  • 5-3-8-2 محیط کشت  18
  • 6-3-8-2 آب  19
  • 7-3-8-2 نمک های معدنی، عناصر پر مصرف و کم مصرف  20
  • 8-3-8-2 کربوهیدرات  20
  • 9-3-8-2 ویتامین ها  20
  • 10-3-8-2 تنظیم کننده های رشد گیاهی  21
  • 1-10-3-8-2 اثرات اکسین ها بر کشت بافت  21
  • 2-10-3-8-2 اثرات سیتوکنین ها بر کشت بافت  22
  • 3-10-3-8-2 اثرات اسید جیبرلیک بر کشت بافت  22
  • 4-8-2 آگار  23
  • 5-8-2 کشت ریزنمونه  23
  • 1-5-8-2 پرآوری شاخساره  23
  • 2-5-8-2 اندام زایی مستقیم  24
  • 3-5-8-2 تشکیل کالوس  25
  • 4-5-8-2 باززائی از کالوس  27
  • 5-5-8-2 ریشه زایی  28
  • 6-5-8-2 سازگاری  30
  • فصل سوم: مواد و روش ها
  • 1-3 زمان و محل انجام آزمایش  33
  • 2-3 تجهیزات آزمایشگاهی  33
  • 1-2-3 آزمایشگاه تهیه ترکیبات مختلف، محلول های پایه و محیط های کشت  33
  • 2-2-3 اتاق انتقال  35
  • 3-2-3 اتاق رشد  35
  • 3-3 تهیه مواد گیاهی  36
  • 4-3 ریزنمونه های مورد استفاده  36
  • 5-3 تهیه محیط کشت  36
  • 1-5-3 تهیه محلول های پایه و نگهداری آنها  36
  • 2-5-3 تهیه محلول های پایه تنظیم کننده های رشد  37
  • 3-5-3 نحوه آماده کردن محیط کشت  37
  • 6-3 گندزدایی و سترون سازی وسایل  40
  • 7-3 آزمایش اول: گندزدایی سطحی بذر  40
  • 8-3 آزمایش دوم: جوانه زنی بذر در محیط کشت  41
  • 9-3 زیر کشت کردن  41
  • 10-3 آزمایش سوم: پرآوری شاخساره از ریزنمونه جوانه های جانبی و انتهایی  42
  • 11-3 آزمایش چهارم: القاء تولید کالوس  42
  • 12-3 آزمایش پنجم: آزمایش اندام زائی از کالوس  44
  • 13-3 آزمایش ششم: اندام زائی مستقیم  45
  • 14-3 آزمایش هفتم: ریشه زایی شاخساره های تشکیل شده از کشت غیرمستقیم و کشت مستقیم  45
  • 15-3 آزمایش هشتم: سازگاری و انتقال به خاک  46
  • 1-15-3 تهیه بستر کشت  46
  • 2-15-3 سازگاری  46
  • 3-15-3 انتقال به گلخانه  47
  • 16-3 تجزیه و تحلیل آماری 47
  • فصل چهارم: نتایج
  • 1-4 اثر نوع تیمار گندزدایی بر درصد آلودگی بذرهای کشت شده در شرایط کشت درون شیشه ای محیط کشت…………..49
  • 1-1-4 درصد آلودگی  50
  • 2-4 بررسی اثر نوع محیط کشت و شرایط روشنایی بر درصد جوانه زنی بذرهای نخود شیرین 50
  • 1-2-4 اثر محیط کشت بر درصد جوانه زنی بذرهای نخود شیرین  51
  • 2-2-4 اثر روشنایی بر درصد جوانه زنی بذرهای نخود شیرین  52
  • 3-2-4 برهمکنش اثر محیط کشت و شرایط روشنایی بر درصد جوانه زنی بذرهای نخود شیرین  52
  • 3-4 بررسی اثر نوع محیط کشت و نوع ریزنمونه بر پرآوری شاخساره  53
  • 1-3-4 تعداد شاخساره  54
  • 2-3-4 طول بلندترین شاخساره  56
  • 4-4 تشکیل کالوس  58
  • 1-4-4 اثر محیط‏های کشت MS و B5 بر وزن کالوس  59
  • 2-4-4 اثر ریزنمونه بر وزن کالوس  60
  • 3-4-4 اثر نوع هورمون های بکار رفته بر وزن کالوس  60
  • 4-4-4 اثر برهمکنش نوع محیط‏های کشت MS و B5 و ریزنمونه بر وزن کالوس  61
  • 5-4-4 اثر برهمکنش محیط‏های کشت MS و B5 و هورمون بر وزن کالوس  62
  • 6-4-4 اثر برهمکنش نوع ریزنمونه و هورمون بر وزن کالوس  63
  • 7-4-4 اثر برهمکنش محیط‏های کشت MS و B5، ریزنمونه و هورمون بر وزن کالوس  63
  • 5-4 اندام زایی از کالوس  66
  • 1-5-4 تعداد شاخساره  67
  • 1-1-5-4 اثر ریزنمونه بر تعداد شاخساره  67
  • 2-1-5-4 اثر محیط کشت کالوس زا بر تعداد شاخساره  67
  • 3-1-5-4 اثر محیط کشت اندام زا بر تعداد شاخساره  68
  • 4-1-5-4 اثر برهمکنش ریزنمونه و محیط کشت کالوس زا بر تعداد شاخساره  69
  • 5-1-5-4 اثر برهمکنش ریزنمونه و محیط کشت اندام زا بر تعداد شاخساره  70
  • 6-1-5-4 اثر برهمکنش محیط کشت کالوس زا و محیط کشت اندام زا بر تعداد شاخساره  71
  • 7-1-5-4 اثر برهمکنش نوع ریزنمونه، محیط کشت کالوس زا و محیط کشت اندام زا بر تعداد شاخساره 72
  • 2-5-4 طول شاخساره  75
  • 1-2-5-4 اثر ریزنمونه بر طول شاخساره  75
  • 2-2-5-4 اثر محیط کشت کالوس زا بر طول شاخساره  75
  • 3-2-5-4 اثر محیط کشت اندام زا بر طول شاخساره  76
  • 4-2-5-4 اثر برهمکنش ریزنمونه و محیط کشت کالوس زا بر طول شاخساره  77
  • 5-2-5-4 اثر برهمکنش ریزنمونه و محیط کشت اندام زایی بر طول شاخساره  77
  • 6-2-5-4 اثر برهمکنش محیط کشت کالوس زا و محیط کشت اندام زا بر طول شاخساره  78
  • 7-2-5-4 اثر برهمکنش ریزنمونه، محیط کشت کالوس زا و محیط کشت اندام زا بر طول شاخساره  79
  • 6-4 اندام زایی مستقیم  82
  • 1-6-4 تعداد شاخساره  82
  • 1-1-6-4 اثر ریزنمونه بر تعداد شاخساره  82
  • 2-1-6-4 اثر محیط کشت اندام زا بر تعداد شاخساره  83
  • 3-1-6-4 اثر برهمکنش ریزنمونه و محیط کشت اندام زا بر تعداد شاخساره  84
  • 2-6-4 طول شاخساره  84
  • 1-2-6-4 اثر ریزنمونه بر طول شاخساره  84
  • 2-2-6-4 اثر محیط کشت اندام زا بر طول شاخساره  85
  • 3-2-6-4 اثر برهمکنش ریزنمونه و محیط کشت اندام زا بر طول شاخساره  86
  • 7-4 ریشه زایی  88
  • 1-7-4 تعداد ریشه  88
  • 1-1-7-4 اثر غلظت محیط کشت بر تعداد ریشه  88
  • 2-1-7-4 اثر غلظت هورمون بر تعداد ریشه  89
  • 3-1-7-4 اثر برهمکنش غلظت محیط کشت و غلظت هورمون بر تعداد ریشه  90
  • 2-7-4 طول ریشه  90
  • 1-2-7-4 اثر غلظت محیط کشت بر طول ریشه  90
  • 2-2-7-4 اثر غلظت هورمون بر طول ریشه  91
  • 3-2-7-4 اثر برهمکنش غلظت محیط کشت پایه و غلظت هورمون بر طول ریشه  92
  • 8-4 سازگاری  94
  • 1-8-4 اثر بستر کشت سازگاری بر درصد زنده مانی  94
  • 2-8-4 اثر بستر کشت سازگاری بر طول شاخساره  95
  • 3-8-4 اثر بستر کشت سازگاری بر طول ریشه  97
  • فصل پنجم: بحث، نتیجه گیری و پیشنهادات
  • 1-5 بررسی گندزدایی بذرهای کشت شده در شرایط درون شیشه ای  100
  • 2-5 جوانه زنی بذر کشت شده نخود شیرین در محیط کشت  102
  • 3-5 پرآوری شاخساره  102
  • 4-5 تولید کالوس  104
  • 5-5 اندام زایی غیرمستقیم (باززایی از کالوس)  106
  • 6-5 اندام زایی مستقیم  108
  • 7-5 ریشه زایی شاخساره های تولید شده  109
  • 8-5 سازگاری و انتقال  111
  • 9-5 نتیجه گیری کلی  113
  • 10-5 پیشنهادات  114
  • فهرست منابع  115

 

فهرست جداول و شکل ها

  • جدول 1-3 اجزاء تشکیل دهنده محیط کشت موراشیگ و اسکوگ (MS)  38
  • جدول 2-3 اجزاء تشکیل دهنده محیط کشت گامبورگ، 1968 (B5)  39
  • جدول 3-3 تیمارهای گندزدایی جهت ضدعفونی بذر  40
  • جدول 4-3 تیمارهای جوانه زنی بذر نخود شیرین در شرایط درون شیشه ای  41
  • جدول 5-3 تیمارهای مختلف آزمایش پرآوری  42
  • جدول 6-3 تیمارهای مختلف آزمایش تولید کالوس در محیط کشت MS  43
  • جدول 7-3 تیمارهای مختلف آزمایش تولید کالوس در محیط کشت B5  43
  • جدول 8-3 تیمارهای مختلف باززایی غیرمستقیم  44
  • جدول 9-3 تیمارهای مختلف باززایی مستقیم  45
  • جدول 10-3 تیمارهای مختلف ریشه زایی در محیط کشت MS  46
  • جدول 11-3 تیمارهای مختلف ریشه زایی در محیط کشت  MSنیم قدرت  46
  • جدول 1-4 تجزیه واریانس اثرات تیمارهای گندزدایی بر درصد آلودگی بذرهای نخود شیرین  49
  • جدول 2-4 تجزیه واریانس درصد جوانه زنی بذرهای نخود شیرین تحت تاثیر محیط کشت و شرایط روشنایی ………………51
  • جدول 3-4 تجزیه واریانس برخی صفات اندازه گیری شده تحت تاثیر نوع محیط کشت پرآوری شاخساره و نوع ریزنمونه54
  • جدول 4-4 تجزیه واریانس شاخص وزن کالوس در آزمایش کالوس زایی  59
  • جدول 5-4 اثر برهمکنش نوع محیط کشت پایه، ریزنمونه و هورمون بر وزن کالوس  64
  • جدول 6-4 تجزیه واریانس خصوصیات شاخساره نخود شیرین در اندام زایی غیرمستقیم  66
  • جدول 7-4 اثر برهمکنش نوع ریزنمونه، محیط کشت کالوس زا و محیط کشت باززایی بر تعداد شاخساره  73
  • جدول 8-4 اثر برهمکنش ریزنمونه، محیط کشت کالوس زا و محیط کشت اندام زا بر طول شاخساره  80
  • جدول 9-4 تجزیه واریانس شاخص های تعداد شاخساره و طول شاخساره تحت تاثیر تیمارهای مختلف اندام زایی مستقیم …..  82
  • جدول 10-4 تجزیه واریانس تعداد ریشه و طول ریشه در آزمایش ریشه زایی از شاخساره  88
  • جدول 11-4 تجزیه واریانس درصد زنده مانی، طول شاخساره و طول ریشه در آزمایش سازگاری  94

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 13 =