پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
ارائه مدل ترکیبی فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و برنامه ریزی آرمانی برای انتخاب مناسبترین تامین کنندگان مواد اولیه در شرکت اسنوا اصفهان
doc
تعداد صفحات : 120
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته مدیریت بازرگانی
همراه با جداول ، اشکال و نمودار
99000 تومان


پایان نامه ای که به شما همراهان صمیمی فروشگاه دیجی لود معرفی میگردد از سری پایان نامه های جدید رشته مدیریت بازرگانی  و با عنوان ارائه مدل ترکیبی فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و برنامه ریزی آرمانی برای انتخاب مناسبترین تامین کنندگان مواد اولیه در شرکت اسنوا اصفهان  در 120 صفحه با فرمت Word (قابل ویرایش) در مقطع کارشناسی ارشد تهیه و نگارش شده است. امیدواریم مورد توجه کاربران سایت و دانشجویان عزیز مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته های جذاب مدیریت قرار گیرد.

 

چکیده پایان نامه ارائه مدل ترکیبی فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و برنامه ریزی آرمانی برای انتخاب مناسبترین تامین کنندگان مواد اولیه در شرکت اسنوا اصفهان :

در رقابت های جهانی عصر حاضر، بنگاهای اقتصادی و تولیدی به منظور دستیابی به مزیت یا مزایای رقابتی با هدف کسب سهم بیشتری از بازار معطوف به كنترل هزينه هاي مواد اوليه كه قسمت عمده ای از بهای تمام شده محصول را بصورت مستقیم و غیر مستقیم در بر مي گيرد  ، در دستور كار خود قرار داده اند . از اين رو تامين كنندگان نقش کلیدی در کارایی و اثر بخشی سازمان در کاهش هزینه ها، كيفيت ، سودآوری و انعطاف پذیری و … ايفا مي نمايند .  توجه سازمانها از درون (فرایند داخلی سازمان) به برون و تحلیل اعضای بالایی و پایینی زنجیره تامین جلب شد به نحوی که سازمانهای مختلف جهت ایجاد و حفظ موقعیت و جایگاه رقابتی خود، ناگزیر به سمت مدیریت زنجیره تامین روی آورده اند. مسئله کلیدی در یک زنجیره تامین، مدیریت و کنترل هماهنگ تمامی فعالیت هاست. در زنجیره تامین به سازمانها به صورت شبکه ای از شرکتهای مختلف نگریسته شده به نحوي که با همکاری هم سعی می کنند ارزش افزوده بیشتری برای مشتری نهایی یا مصرف کننده ایجاد کنند. افزایش ارزش افزوده به وسیله بالا بردن کیفیت به همراه کاهش دادن هزینه ها امکان پذیر است و تامین کنندگان می توانند تاثیر بسیار زیادی بر روی عملکرد شرکت ها در مقوله های قیمت، کیفیت، تکنولوژی و تحویل داشته باشند. علاوه بر آن با افزایش رقابت و فشار جهانی سازی و تحولات بازار، روشهای تامین اقلام و ارتباط با خریداران و تامین کنندگان تغییر کرده است. در شرایط جدید انتخاب تامین کنندگان، افزایش روابط با تامین کنندگان و توسعه روابط مشارکتی و پایدار بر آنها برای کاهش هزینه ها و افزایش انعطاف پذیری در برابر تغییرات بازار ضروری است. از این رو کسب رضایت مشتری و کاهش هزینه ها مستلزم انتخاب بموقع و مناسب تامین کنندگان است. در این پژوهش معیارهای موثر بر انتخاب تامین کنندگان در شرکت اسنوا اصفهان، از طریق مشاهده، مطالعه، مصاحبه با کارشناسان و تهیه پرسشنامه، شناسایی شده اند. سپس به روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) اولویت بندی می شوند. با توجه به محدودیت های آرمانی برای تخصیص مقدار سفارش بهینه به هر یک از تامین کنندگان از تلفیق مدل برنامه ریزی آرمانی (GP) با فرایند تحلیل سلسله مراتبی  استفاده می شود.

دراین پژوهش جهت تعیین مقادیر بهینه تامین کنندگان، از تلفیق AHP با GP استفاده شده است و مشخص شده خریدار برای تامین مواد اولیه مورد نیاز، مطابق ظرفیت تامین کنندگان چقدر باید خریداری کند. نتایج این تحقیق رویکرد مناسبی جهت استفاده از منابع محدود مالی در راستای رشد و تقویت تولید صنعتی برای دستیابی به مزیت های نسبی و استراتژیک می‌باشد.

واژگان کلیدی: فرآیند تحلیل سلسله مراتبی، برنامه ریزی آرمانی، ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان، مدیریت زنجیره تامین

اهمیت و ارزش پژوهش

سوال بسیاری از مدیران این است که چرا باید به انتخاب تامین کنندگان بپردازیم و اهمیت تامین کنندگان مناسب برای شرکت چیست؟ برای جواب دادن به این سوال احتیاج به دانستن این است که اگر تامین کنندگان مناسب نباشند چه اتفاقی می افتد و اینکه تامین کنندگان مناسب چه منافعی برای شرکت دارد و چگونه شرکت به آن دست می یابد.

با توجه به هدف سود آوری شرکت ها و افزایش روزافزون رقابت در عرصه تجارت، بررسی جنبه های مختلف چگونگی ایجاد مزیت رقابتی برای شرکت ها بیش از پیش مطرح می گردد. برای دستیابی به مشتریان به نحو بهتر و موثرتر از رقبا می بایست ابزارها و تکنیک های مناسب داشت که یکی از مناسب ترین روشها، استفاده از زنجیره تامین می باشد. نزدیک به سه دهه است که بحث مدیریت زنجیره تامین در سطح جهانی مطرح شده و بر اساس آمار و ارقام موجود، کشورها و سازمانهایی که این دانش را به کار گرفته اند پیشرفتهای چشمگیری در حوزه های مربوطه داشته اند. طبق بررسی های به عمل آمده در آمریکا، حدود 25 درصد بودجه شرکتها به مدیریت زنجیره تامین اختصاص یافته و هزینه های نقل وانتقال و انبارداری کالا حدود 10 درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا بوده، همچنین هزینه موجود انبار نیز حدود 20 الی 25 درصد تولید ناخالص داخلی آن کشور بوده است (ویر جینیاری، 1381، ص 259). درصدهای فوق در کشورهای جهان سوم از جمله ایران که از سیستم های بهینه ای برخوردار نیستند به مراتب بالاتر بوده و نشان می دهد که هر قدر روی مدیریت زنجیره تامین سرمایه گذاری شود باز کم است. در خصوص تاکیدات مدیریت زنجیره تامین در صنعت امروز، حداقل به سه زمینه می توان اشاره نمود: یکی کوتاه شدن دوره عمر محصول (از زمان طراحی تا تولید انبوه و فروش آن)، متنوع شدن محصولات و کاهش خواب سرمایه. اهمیت مدیریت زنجیره تامین وقتی بیشتر روشن می شود که به تصمیم گیری و حساسیت آن اشاره شود. هر تصمیم در این مدیریت می تواند دارای آثار و عواقب مثبت و منفی باشد که متعادل سازی آن در هر مقطع از زمان یکی از پیچیده ترین امور این نوع مدیریت است (هارموت، کریستوف، 1385).

با افزایش اهمیت مسئله خرید، بر اهمیت تصمیمات مرتبط با خریدافزوده شده است. در اغلب صنایع هزینه مواد خام و قطعات مورد استفاده، بخش عمده هزینه های محصول را شکل می دهند به طوری که در برخی موارد می تواند این سهم 70% باشد (قبادیان و استاینر[3]، 1993) و حتی در شرکت های دارای تکنولوژی بالا، تا بیش از 80% هزینه کل محصول شامل مواد و خدمات خریداری شده می باشد (وبر و همکاران[4]،1991). لذا تصمیمات مرتبط با استراتژیها و عملیات خرید نقش تعیین کننده ای در سوداوری ایفا می کند.

همچنین با تسریع روند جهانی شدن و تسهیل روزافزون ارتباطات، ادراک مدیر از محیط روزبه روز پیچیده تر، نامطمئن تر و مبهم تر می شود. وجود انبوه اطلاعات و متغیرهای متعدد و ناپایدار تاثیرگذار بر پیامدهای تصمیم، مدیر را با چالش تصمیم گیری صحیح و سریع مواجه می کند. اگرچه بشر همواره با چالش تصمیم گیری مواجه بوده است اما بی اغراق هیچ گاه تا این حد موضوع تصمیم گیری بغرنج و پیچیده نبوده است. از این رو همپای رشد دانش بشر، اندیشمندان گوناگون به موضوع تصمیم گیری و روشهایی که بتواند این روند را ساده تر و مطمئن تر کند پرداخته اند. یکی از تصمیم گیری های چند معیاره مهم که توجه زیاد پژوهشگران سازمان را به خود جلب نموده است انتخاب تامین کننده در زنجیره تامین سازمان است. این امر ناشی از ان است که در محیط رقابتی حاضر فرایند انتخاب موثر تامین کنندگان امر بسیار مهمی در موفقیت هر سازمان تولیدی است (لیو و های،2005). در واقع موفقیت در تامین با انتخاب صحیح تامین کنندگان آغاز می شود و در بلند مدت به نحوه اداره روابط با تامین کنندگان بستگی مستقیم دارد، زیرا تامین کنندگان تاثیر مهمی در موفقیت یا شکست یک شرکت اعمال می کند(چئن و همکاران[5]،2006).

شرکت ها برای تغییر پارادایم سنتی(که در ان تامین کننده رقیب یا حتی دشمن تلقی می شد که باید تا حد ممکن برای کاهش قیمت تحت فشار قرار گیرد) به ایجاد روابط نزدیک و استراتژیک با انها رو می اورند. این نوع روابط می تواند راهی موثر برای تحویل مواد و محصولات با کیفیت خوب، انتشار فناوریهای جدید، ورود به یک بازار جدید، غلبه بر مشکلات مالی و محدودیت های دولتی و یادگیری سریعتر باشد. دامنه این روابط می تواند منجر به انجام مبادلاتی فراتر از تبادلات سنتی شود که در ان تامین کنندگان در امور طراحی، توسعه، مشاوره و اموزش به شرکت ها کمک می کنند (مک کوچئون و استوارت[6]،2000).

همچنین مشارکت نزدیک با تامین کنندگانی محدود، هزینه های واحد را پایین تر آورده و روابط بلند مدت با آنها، کیفیت بهتر همراه با هزینه های کمتر را به همراه خواهد داشت. در واقع تاثیر اصلی کاهش تعداد تامین کنندگان این است که زمان بیشتری را به منظور گسترش روابط نزدیکتر با تامین کنندگان باقیمانده، برجای می گذارد و مساله کاهش تعداد تامین کنندگان در صورتی که به خوبی مدیریت شود، می تواند به یک مزیت رقابتی برای تولید کننده منجر شود که این امر از طریق هزینه های کاهش یافته، کیفیت بهتر و پیشرفت در توسعه فرآیندها و محصولات به دست می آید (نعمت الهی، 1385).

در این راستا و در جهت افزایش توان تولیدی و کاهش هزینه ها، توجه ویژه به بخش صنعت و تامین کنندگان دارای مزیت و قدرت رقابتی، از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مطالعه سعی بر آن است تا از طریق ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان مواد اولیه در شرکت اسنوا  اصفهان به کمک مدلهای تصمیم گیری چند شاخصه، تصویر روشنی از ساختار فعالیت­های مدیران خرید و بخش تدارکات و تامین مواد اولیه این شرکت ارائه شود؛ تا بدین ترتیب گامی هر چند کوتاه در جهت افزایش و بهبود کارایی و اقتصادی شرکت برداشته شود. بنابراین اهمیت شناسایی معیارها و ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان مواد اولیه این شرکت واضح به نظر می رسد.

 

 

فهرست مطالب پایان نامه ارائه مدل ترکیبی فرآیند تحلیل سلسله مراتبی

فصل اول: کلیات پژوهش

مقدمه     2

ساختار فصل های پژوهش  3

شرح و بیان مسئله پژوهشی 3

اهمیت و ارزش پژوهش     5

نوآوری پژوهش   7

کاربرد نتایج پژوهش          8

اهداف پژوهش     8

1-7-1- هدف اصلی       8

1-7-2- اهداف فرعی      9

سوالات پژوهش   9

1-8-1- سوال اصلی        9

1-8-2- سوالات فرعی    9

روش پژوهش      9

1-9-1- نوع پژوهش       9

1-9-2- ابزار گردآوری داده ها      9

1-9-3- ابزار تجزیه و تحلیل        10

قلمرو پژوهش      10

1-10-1- قلمرو موضوعی            10

1-10-2- قلمرو مکانی پژوهش     10

1-10-3- قلمرو زمانی پژوهش      10

تعریف واژگان     10

خلاصه فصل       11

  

فصل دوم: مروری بر ادبیات موضوع و پیشینه پژوهش

مقدمه    13

تصمیم گیری و فرایند های آن         14

2-2-1- تصمیم گیری با معیارهای چند گانه 16

فرآیند تحلیل سلسله مراتبی 19

2-3-1- ویژگیهای فرآیند تحلیل سلسله مراتبی          20

2-3-2- ساختار مسئله انتخاب گزینه ها یا رده بندی معیارها     21

2-3-2-1- فاز اول: تشکیل درخت سلسله مراتبی      22

2-3-2-2- فاز دوم: مقایسات زوجی           23

2-3-2-3- فاز سوم: استخراج وزن ها از ماتریس تصمیم         24

2-3-2-4- فاز چهارم: محاسبه نرخ ناسازگاری          25

برنامه ریزی آرمانی            26

2-4-1- ساختار برنامه ریزی آرمانی 28

2-4-2- مدل سازی برنامه ریزی آرمانی        29

2-4-3- کاربردهای برنامه ریزی آرمانی        30

2-4-4- شناسایی نقاط ضعف و قوت برنامه ريزي آرماني و AHP         31

مفهوم مدیریت زنجیره تامین            32

2-5-1- مدیریت زنجیره تامین      32

2-5-2- موانع پیاده سازی مدیریت زنجیره تامین        33

انتخاب تامین کننده           35

2-6-1- تاریخچه           35

2-6-2- معیارهای موثر در انتخاب تامین کننده          37

2-6-2-1- معیارهای تامین کننده   44

2-6-2-2- معیارهای عملکرد محصول        45

2-6-2-3- معیارهای عملکرد خدمت          46

2-6-2-4- معیارهای هزینه          46

2-6-3- رویکردهای مختلف برای انتخاب تامین کنندگان         46

پيشينه پژوهش     49

2-7-1- پژوهش­هاي خارجی        49

2-7-2- پژوهش هاي داخلی         51

شرکت اسنوا اصفهان          53

2-8-1-  ماموریت شرکت اسنوا اصفهان      53

2-8-2- تولیدات شرکت اسنوا اصفهان        53

خلاصه   53

فصل سوم: روش پژوهش

مقدمه     56

نوع پژوهش        56

روش پژوهش      56

نمونه آماری         58

روش گردآوری اطلاعات    58

ابزار گردآوری اطلاعات     58

ابزار تجزیه و تحلیل          58

طبقه بندی مواد اولیه مورد استفاده در اسنوا اصفهان       59

مدل ترکیبی AHP-GP برای تخصیص سفارشات به تامین کنندگان         59

3-9-1- شناسایی تامین کنندگان مواد اولیه در شرکت اسنوا اصفهان        60

3-9-2- شناسایی معیارهای موثر بر ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان       60

3-9-3- تعریف متغیرها و پارامترهای مدل    61

3-9-4- فرموله کردن مدل            62

اعتبار ابزار پژوهش (سازگاری قضاوت ها)      65

قلمرو پژوهش      65

 3-11-1- قلمرو موضوعی            65

3-11-2- قلمرو مکانی پژوهش     66

3-11-3- قلمرو زمانی پژوهش      66

معرفی نرم افزار Expert choice      66

خلاصه   67

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

مقدمه     69

شناسایی معیارهای موثر بر ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان مواد اولیه در شرکت  اسنوا        69

اولویت بندی معیارهای موثر بر ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان مواد اولیه در شرکت اسنوا با          استفاده از روش AHP          69

4-3-1- تعین اهمین نسبی معیارهای ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان     70

4-3-2- تعيين اهميت نسبي زير معيارهاي انعطاف پذيري        71

رتبه بندی تامین کنندگان مواد اولیه در شرکت اسنوا      72

4-4-1- وزن گزینه ها نسبت به معیار قیمت مواد اولیه            73

4-4-2- وزن گزینه ها نسبت به معیار تحویل به موقع 73

4-4-3- وزن گزینه ها نسبت به معیار انعطاف پذیری  74

4-4-4- وزن گزینه ها نسبت به معیار هزینه حمل و نقل          75

4-4-5- وزن گزینه ها نسبت به معیار کیفیت 75

تخصیص مقدار بهینه سفارش به تامین کنندگان بااستفاده ازمدل ترکیبی AHP-GP  76

4-6- خلاصه     80

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها

مقدمه    82

خلاصه پژوهش    82

نتايج پژوهش      83

محدوديت هاي پژوهش     87

پيشنهادها            87

5-5-1- پیشنهادهای مبتنی بر نتایج پژوهش  87

5-5-2- پیشنهاد برای تحقیقات آتی 88

خلاصه   89

پیوست ها91

پیوست شم94اره 1- پرسشنامه        91

پیوست شم97اره 2- خروجی نرم افزار Expert choice        94

پیوست شم98اره 3- خروجی نرم افزار LINGO 09 97

منابع و مآخذ       98

 

فهرست شکل ها

شکل 2-1- نمایش سلسله مراتبی مسئله تصمیم          22

شکل 2-2- یک زنجیره تامین ساده  32

شکل 2-3- نمای کلی یک زنجیره تامین توسعه یافته    32

شکل 2-4- نمای یک زنجیره تامین ویژه       33

شکل 3-1-  مراحل توسعه مدل ترکیبی AHP-GP    57

شکل 3-2- معیارهای ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان 61

 

 

فهرست جدول ها

جدول 2-1- تفاوت مدل های تصمیم گیری با شاخص ها و اهداف چندگانه         18

جدول 2-2- ارزش گذاري شاخص‌ها نسبت به هم      23

جدول 2-3- شاخص تصادفي         26

جدول 2-4- رابطه بین متغیرهای انحراف از آرمان مثبت و منفی 27

جدول 2-5- صورت بندی آرمان     30

جدول 2-6- معیارهای ارائه شده توسط دیکسون        39

جدول 2-7- معیارها و زیرمعیارهای ارائه شده توسط الرام         40

جدول 2-8- معیارها و زیرمعیارهای ارائه شده توسط مین          41

جدول 2-9- معیارها و زیرمعیارهای ارائه شده توسط چو          42

جدول 2-10- معیارها و زیرمعیارهای ارائه شده توسط رزمی و همکاران   43

جدول 2-11- معیارهای ارائه شده توسط دمیرتاس      43

جدول 2-12- طبقه بندي رهيافتهاي ارزيابي تأمين كننده           47

جدول 3-1- متغیرها و پارامترهای مدل         61

جدول 4-1- ماتریس مقایسات زوجی معیارهای اصلی شرکت اسنوا  اصفهان         70

جدول 4-2- ماتریس مقایسات زوجی زیر معیارهای معیار اصلی کیفیت در شرکت اسنوا  اصفهان       70

جدول 4-3- ماتریس مقایسات زوجی زیر معیارهای معیار انعطاف پذیری در شرکت اسنوا  اصفهان     71

جدول 4-5- اولویت بندی زیرمعیارهای کیفیت با استفاده از روش AHP 71

جدول 4-6- اولویت بندی زیرمعیارهای انعطاف پذیری با استفاده از روش AHP   72

جدول 4-7- اولویت بندی نهایی معیارها در شرکت اسنوا  اصفهان با استفاده از روش AHP 73

جدول 4-8- وزن نسبی تامین کنندگان نسبت به معیار قیمت مواد اولیه     73

جدول 4-9- وزن نسبی تامین کنندگان نسبت به معیار تحویل به موقع     74

جدول 4-10- وزن نسبی تامین کنندگان نسبت به معیار انعطاف پذیری در حجم     74

 جدول 4-11- وزن نسبی تامین کنندگان نسبت به معیار انعطاف پذیری در بهبود کیفیت       75

جدول 4-12- وزن نسبی تامین کنندگان نسبت به معیار هزینه حمل و نقل            75

جدول 4-13- وزن نسبی تامین کنندگان نسبت به زیر معیار استحکام       76

جدول 4-14- ماتریس تصمیم تامین کنندگان با توجه به زیر معیارهای کیفیت       76

جدول 4-15- محاسبات ترکیب وزنی تامین کنندگان با توجه به زیر معیارهای کیفیت در شرکت اسنوا  اصفهان 77

جدول 4-16- محاسبات ترکیب وزنی تامین کنندگان با توجه به معیارها و زیرمعیارها در شرکت اسنوا اصفهان  77

جدول 4-17- اولویت بندی نهایی تامین کنندگان با استفاده از روش AHP           78

جدول 4-18- اطلاعات مربوط به عملکرد هر یک از تامین کنندگان        79

جدول 4-19- مقدار آرمان برای هر هدف     80

جدول 5-1- اولویت بندی معیارهای اصلی با استفاده از روش AHP       83

جدول 5-2- اولویت بندی زیرمعیارهای کیفیت با استفاده از روش AHP 84

جدول 5-3- اولویت بندی زیرمعیارهای انعطاف پذیری با استفاده از روش AHP   84

جدول 5-4- اولویت بندی نهایی معیارها در شرکت اسنوا  اصفهان با استفاده از روش AHP 85

جدول 5-5- اولویت بندی نهایی تامین کنندگان با استفاده از روش AHP 86

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =