پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
مدل سازی مدیریت اسلامی بر مبنای عهدنامه مالک اشتر : پایان نامه ارشد مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی
doc
تعداد صفحات : 156
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته مدیریت دولتی گرايش منابع انسانی
همراه با جداول ، اشکال و نمودار
99000 تومان


پایان نامه ای که به شما همراهان صمیمی فروشگاه دیجی لود معرفی میگردد از سری پایان نامه های جدید رشته  مدیریت دولتی و با عنوان مدل سازی مدیریت اسلامی بر مبنای عهدنامه مالک اشتر  در 156 صفحه با فرمت Word (قابل ویرایش) در مقطع کارشناسی ارشد تهیه و نگارش شده است. امیدواریم مورد توجه کاربران سایت و دانشجویان عزیز مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته های جذاب مدیریت قرار گیرد.

 

چکیده پایان نامه مدل سازی مدیریت اسلامی بر مبنای عهدنامه مالک اشتر :

امروزه بیشتر صاحبنظران بر این باورند که هیچ امری در زندگی انسان برای پیشبرد اهداف او نمی تواند مهم تر و مؤثّر تر از مدیریت و رهبری باشد. مطالعه نهج البلاغه، هر خواننده ژرف نگر را با این حقیقت آشنا می سازد که آن حضرت برای ادارۀ جامعه، اصول و مبانی ارزشمندی ارائه کرده اند. این تحقیق سعی دارد با الهام از آموزه های امام علی(ع)، در نامه 53 نهج البلاغه معروف به عهد نامه مالک اشتر، مسائل مربوط به رهبری و مدیریت اسلامی را تجزیه و تحلیل کرده و به تدوین الگوی مدیریت اسلامی بپردازد. در انجام این پژوهش که از نوع تحقیقات کیفی است، از رویکرد نظریه زمینه ای و یا بعبارتی نظریه برخاسته از داده ها استفاده شده است. بر اساس این رویکرد، محقق داده ها و اطلاعات مربوط به موضوع را جمع آوری نموده و پس از تجزیه و تحلیل آنها در طی سه مرحله گذاری باز، کد گذاری محوری و کد گذاری گزینشی به تکوین نظریه می پردازد؛ به گونه ای که این نظریه در یک سطح وسیع یک فرآیند، یک عمل و یا یک را تبیین کند.

محقق پس از تجزیه و تحلیل داده ها به 24 مقوله اصلی دست یافته که پس از سازماندهی مقولات، با توجه به وفور داده ها در زمینه تصمیم گیری، این مقوله بعنوان پدیدۀ (مقوله) محوری در مرحله کدگزاری گزینشی انتخاب شده است. ودر طی استخراج مدل مدیریت اسلامی،فرآیند تصمیم گیری علوی نیز به دست آمده است.این فرآیند شامل پنج مرحله است،که سه مرحلۀ اول آن در مقولۀ هسته ای فرآیند مدیریت علوی قرار میگیرد.و مرحلۀ چهارم فرآیند تصمیم گیری که شامل وظایف مدیریتی است، در مقولۀ راهبردهای فرآیند میریت علوی جای می گیرد.و مرحلۀ پنجم آن که اصول بعداز اجرای تصمیمات است در فرآیند مدیریت علوی قرار نگرفته و تنها در فرآیند تصمیم گیری ذکر شده است.

در طی این پژوهش محقق توانسته است سبک رهبری امام علی(ع) را از متن عهدنامه استخراج نماید که از آن با عنوان «الگوی رهبری تناسبی »یاد شده است.علاوه برآن، سه منبع قدرت فرهمندی، مقبولیت مردمی ومشروعیت قانونی بعنوان عوامل قدرت و نفوذمؤثر بررهبری شناخته شده است.

کلید واژه ها: مدیریت اسلامی، نهج البلاغه،حضرت علی(ع)، نظریه زمینه ای، رهبری تناسبی.

 

ضرورت تحقیق

ویژگی اجتماعی بودن از فطریات انسان است و تاریخ بشر وآثار باقیمانده از قرون واعصار گذشته بیانگر آن است که انسان همیشه در اجتماع و به صورت دسته جمعی زندگی می کرده است؛ وهمین زندگی اجتماعی ملازم وجود قدرتی نظم آفرین وقوانینی موردپیروی همگان است، زیرا جز در بستر امنیت و نظم اجتماعی و قانون، رشد و بالندگی و پیشرفت و سیر به سوی کمال معنی نمی یابد (بهارستان،1384،11).

خداوند همراه با خلقت حضرت آدم و حوا در روی زمین، آدم(ع) را به پیامبری برگزید تا با فرامین و قوانین الهی انسانها را هدایت نماید. بعبارتی همراه با خلقت اولین انسان، مدیریت و رهبری نیز به وجود آمده است.می دانیم که پیامبران الهی بهترین مدیران برای هدایت و پیشرفت بشر هستند. و پیامبر بزرگ اسلام که خاتم پیامبران است، کاملترین دین وآیین را برای ما انسانها به ارمغان آورده است. بعد از رسول اکرم(ص) بهترین مفسّران و عاملان واقعی این آیین الهی ائمّه ی معصومین(ع) می باشند. در بین ائمّه (ع) تنها حضرت علی(ع) توانسته اند حکومت اسلامی را بر پا کنند. که در طول پنج سال حکومت عادلانه ی ایشان، احادیث و روایات فراوانی از آن حضرت به دست ما رسیده است. کتاب نهج البلاغه مجموعه ای گرانبها از خطبه ها، نامه ها، و کلمات قصار حضرت علی(ع) است که توسّط سیّد شریف رضی در حدود هزار سال پیش گردآوری شده است. نامه ی پنجاه و سوّم از نهج البلاغه معروف به عهد نامۀ مالک اشتر،مطالب جامع و کاملی در باب مدیریت و رهبری اسلامی داراست. این نامه را حضرت علی(ع) به هنگام اعزام مالک بن حارث اشتر به سوی مصر، برای زمامداری و برپایی حکومت اسلامی نوشته اند.در خصوص ضرورت مدیریت و مخصوصاً مدیریت صالحان مطالب ارزشمندی از آن حضرت به دست ما رسیده است، که گزیده ای ازسخنان ایشان در اینجا ذکر می شود:

سخن امیرمؤمنین علی (ع) دربارۀ شعار «لاحُکمَ الّا لِلّه» (حکم و داوری جز برای خدانیست) که از جانب مقدس مَآبان بی بصیرت مطرح شده مبیّن دیدگاه امام در ضرورت حکومت ومدیریت است. شریف رضی آورده است که چون حضرت سخن خوارج را شنیدکه می گفتند «لاحکم الّا لله » فرمود: «سخنی است حق که بدان باطلی را خواهند. آری حکم جزاز آن خدانیست، لیکن اینان می گویند. فرمانروایی و حکومت، جز برای خدا روانیست؛ درحالی که مردم را دولتی و حاکمی باید، نیکوکار یا تبهکار، تا در حکومت او انسان با ایمان کار خویش کند، وانسان کافر بهرۀ خود برد، تا آن گاه که وعدۀ حق سر رسد ومدت هر دو در رسد»( نهج البلاغه، ترجمه شهیدی،کلام 40).

خوارج با نفی حکم غیرخدا، فرمانروایی و حکومت را برای غیرخدا نفی کردند، بدین معنی که وقتی غیرخدا را هیچ فرمانی نباشد، دولت و حکومت غیرخدا نیز منتفی است و این امر چیزی جزعدم امنیت و فقدان نظم اجتماعی و بی قانونی را در پی نخواهد داشت. مولاعلی (ع) حکومت و مدیریت را در همه ی مراتبش حق شایستگان می داند و به صراحت بیان می فرماید که زمامداری و ادارۀ امور مردمان باید برعهدۀ کسانی باشد که شایستگی های لازم را داشته باشند و تا کسی از ویژگی ها وشروط لازم که اهلیت حکومت ومدیریت را فراهم می نماید، برخوردار نباشد، حق حکومت نمی یابد، و اگر کسانی بدون صلاحیت های لازم در مصدر امور قرار گیرند جز تباه گری به بار نخواهند آورد. چنان که حضرت در ابتدای خطبه ای که در رحبَۀ کوفه در میان خواص اصحاب خود ایراد کرده است حق ولایت و حکومت را براساس خصوصیاتی که می داند از آن خود می داند (جعفری،1372، 135). ایشان در این خطبه فرموده اند: «آری به خدا سوگند فلانی، جامه ی خلافت را بدون اینکه اندامش برای آن متناسب باشد، در برکرد،با آن که به خوبی می دانست که موقعیت من نسبت به خلافت، موقعیت قطب است نسبت به آسیاب چشمه های فضایل و معارف، سرشار و سیل آسا از دامنه کوه وجود من فرو می ریزد و پرندۀ ] همّت های بلند[ به قلّۀ شامخ من نرسد» (نهج البلاغه،ترجمۀ شهیدی،خطبه3). هم چنین امام در کلام 131 نهج البلاغه در خصوص شروط زمامداری در حکومت اسلامی می فرمایند: شما خوب می دانید که نه جایز است که بخیل برناموس وجان و غنیمت ها واحکام مسلمانان ولایت یابد و امامت آنان را عهده دار شود تا درمال های آنان حریص گردد؛ و نه نادان تا به نادانی خویش مسلمانان را به گمراهی برد؛ ونه ستمکار تا به ستم، عطای آنان را بِبُرَد؛ و نه حیف و میل کنندی اموال، تا به مردمی ببخشد و مردمی را محروم سازد؛ و نه آن که به خاطر حکم کردن رشوه ستاند تاحقوق راپایمال کند، و آن را چنان چه باید نرساند؛ و نه آن که سنّت را ضایع سازد، و امت را به هلاکت دراندازد (نهج البلاغه، ترجمۀ شهیدی، کلام131).

بنابراین ضروری است بیانات سرشار از عصمت مولایمان امیرالمؤمنین (ع) را در خصوص مدیریت و حکومت اسلامی استخراج کرده و همه ی ابعاد و جوانب آن در قالب الگو و مدلی بیان گردد تا برای استفاده همه مدیران و زمامداران جامعه اسلامی قابل استفاده باشد.

 

 

فهرست مطالب پایان نامه مدل سازی مدیریت اسلامی

فصل اول: کلیات    1

1-1- مقدمه  2

2-1- بیان مسأله  3

3-1- ضرورت تحقیق   4

4-1- هدف اصلی تحقیق   6

5-1- سؤالات تحقیق   6

فصل دوم : مبانی نظری   7

1-2- اندیشمندان مدیریت اسلامی   8

2-2- منابع‌ تحقیق‌ در مدیریت‌ اسلامی‌…………. …8

3-2- تعاریف مدیریت   8

4-2- مهمترین اهداف مدیریت عبارتنداز: 9

5-2- مفاهیم مدیریت ورهبری اسلامی  10

6-2- اهداف مدیریت اسلامی……  10

7-2- جایگاه نهج البلاغه  11

8-2- معرفی مالک اشتر 13

1-8-2- گوشه ای از زندگی مالک    13

2-8-2- معرفی مالک اشتر در کلام امیرالمؤمنین (ع)…….14

 

9-2- سابقه و کیفیت تکوین مدیریت    16

1- 9-2- چارلز باباژ 17

2-9-2- نظریه اصول گرایان (وظیفه گرایان ) 17

3-9-2- نظریه بوروکراسی وبر  17

4-9-2- نهضت روابط انسانی  18

5-9-2- نظریه تقویت رفتار  19

6-9-2- نظریه برابری   19

7-9-2- نظریه انتظار  19

8-9-2- تئوری مسیر – هدف   19

9-9-2- الگوی رهبری مشارکتی  20

10-9-2- مدل منطقی وعقلایی در تصميم گيري   20

11-9-2- نظریه عقلانی محدود و رضایتمندی   21

12-9-2- ویژگی های کمال مدیریت   22

13-9-2- نظریه سیستمی  22

1-2- نظریه پردازان مدیریت اسلامی   23

1- 1-2- نظریه های متقدم مدیریت اسلامی  24

– ندیشه غزالی طوسی   24

– اندیشه ابن خلدون   25

– ابونصر فارابی(339-259 ه.ق) 27

– ابن جماعه (733- 639 ه.ق) 28

– ابن تیمیه  29

– امام فخر رازی( 606- 536 ه.ق) 30

– ابویوسف    31

– ابن مقفع   32

– -جاحظ   33

– باقلانی مالکی ( متوفی 403 ه.ق ) 34

– ابوالحسن‌ ماوردی‌ 35

– ابوعلی سینا 36

– ابن قتیبه  38

– ابن طاهر بغدادی   38

2-1-2- نظریه های متأخر مدیریت اسلامی  39

– -نظریه رشد شهید علامه مطهری   39

– رویکرد نظری اصول گرایی   40

– رویکرد نظری اخلاق و ویژگی های مدیران اسلامی   42

– رویکرد وظایف مدیران مسلمان   43

– رویکرد تأثیر ارزش های اسلامی بر مدیریت    44

فصل سوم :  روش تحقیق    46

1-3- روش تحقیق   47

2-3- انواع طرح های تحقیق کیفی   48

3-3- روش نظریه برخاسته از داده ها (grounded thery): 48

1-3-3- طرح سیستماتیک    50

2-3-3- طرح نوخاسته  51

3-3-3- -طرح سازاگرا 51

4-3- روش و ابزار گردآوری اطلاعات   52

5-3- روایی (validity) و پایایی (Reliability) 52

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها 54

1-4- مدلسازی مدیریت اسلامی بر مبنای عهدنامه مالک اشتر  55

2-4- دلایل انتخاب عهدنامه مالک اشتر برای مدلسازی مدیریت اسلامی   55

3-4- رویکرد نظریه برخاسته از داده ها 55

4-4- روند اجرای پژوهش     56

5-4- خصوصیات شخصی لازم وضروری در مدیریت اسلامی چیست؟  56

1-5-4- مفهوم تقوا 57

2-5-4- مفهوم عدل و عدالت   60

3-5-4- مفهوم تدبیر  62

4-5-4- مفهوم شرح صدر  64

– ضرورت وجود شرح صدر در مدیریت    65

6-4- زمینه های لازم برای شکل گیری مدیریت اسلامی کدامند؟  66

1-6-4- مفهوم مشروعیت   67

2-6-4- مقبولیت مردمی  68

7-4- برمبنای عهدنامه مالک اشتر مدیریت اسلامی چه وظایفی دارد؟  69

1-7-4- مدیریت منابع انسانی  72

2-7-4- سازماندهی: 74

3-7-4- برنامه ریزی   76

4-7-4- مدیریت منابع مالی  79

5-7-4- مدیریت ارتباطات و اطلاعات   82

– تعریف ارتباطات   82

– تعریف سیستم های اطلاعاتی   82

8-4- مقوله هسته ای و اصلی فرآیند مدیریت اسلامی چه نام دارد؟  85

1-8-4- تصمیم گیری   93

9-4- مدیریت اسلامی چه اهدافی را دنبال می کند؟  96

1- 9-4- عمران  96

2-9-4- امنیت   97

3-9-4- هدایت و ارشاد: 100

4-9-4- رفاه 101

10-4- مقوله های زمینه ای تأثیر گذار بر مدیریت اسلامی کدامند؟  103

1-10-4- دلبستگی اعضای سازمان  105

2-10-4- میزان وفاداری مردم 107

3-10-4- میزان جذابیت پیامد ها 109

4-10-4- قدرت عوامل ذی نفوذ 110

11-4- متغیر های میانجی تأثیرگذار بر مدیریت اسلامی کدامند؟  110

1-11-4- عوامل سیاسی  110

2-11-4- عوامل فرهنگی  111

3-11-4- عوامل طبیعی  112

4-11-4- عوامل اقتصادی   112

نتیجه گیری   112

فصل پنجم : یافته ها ونتایج   114

1-5- دستاوردهای پژوهش     115

1-1-5- فرآیند مدیریت علوی   115

– ویژگیهای لازم مدیر در مدیریت علوی…………….115

–  مقوله های زمینه ای مؤثر بر مدیریت علوی…………117

– راهبردهای مدیریت علوی……………..118

– مقوله ی هسته ای مدیریت علوی…………….118

– پیامدهای مدیریت علوی………….120

– متغیرهای میانجی مؤثر بر مدیریت علوی……120

 

2-1-5- فرایند تصمیم گیری علوی   124

3-1-5- الگوی رهبری تناسبی  127

4-1-5- عوامل قدرت و نفوذ به عنوان عوامل مؤثر بررهبری   129

2-5- نتیجه گیری   130

3-5- پیشنهاها 131

4-5- قلمرو و محدودیت های تحقیق   132

فهرست منابع   133

 

 

فهرست جداول

جدول (1-3) : مقایسه ویژگی های روش های کیفی و کمی(خاکی،همان،134) 47

جدول1-4 : خصوصیات شخصی لازم درمدیریت اسلامی(مقوله تقوا) 56

جدول 2-4 : خصوصیات شخصی لازم در مدیریت اسلامی (مقوله عدالت) 59

جدول 3-4:خصوصیات شخصی لازم در مدیریت اسلامی (مقوله تدبیر) 61

جدول 4-4 : خصوصیات شخصی لازم در مدیریت اسلامی (مقوله شرح صدر) 63

جدول 5-4 :مقوله مقبولیت مردمی و مشروعیت قانونی   66

جدول 6-4 :مقوله مدیریت منابع انسانی   69

جدول7-4 :مقوله سازماندهی   73

جدول8-4 : مقوله برنامه ریزی   75

جدول9-4 : مقوله مدیریت اموال عمومی   78

جدول 10-4 :مقوله ی مدیریت ارتباطات و اطّلاعات   80

جدول 11-4 :مقوله تصمیم گیری   85

جدول12-4:مقوله ی عمران   96

جدول13 -4: مقوله ی امنیت    97

جدول 14-4 :مقوله ی هدایت و ارشاد  98

جدول 15-4 :مقوله ی رفاه  101

جدول شماره16-4: مقوله دلبستگی اعضای سازمان   103

جدول 17-4 :مقوله ی میزان وفاداری مردم  106

جدول 18-4 : مقوله میزان جذابیت پیامد ها 108

جدول 19-4 :مقوله ی قدرت عوامل ذی نفوذ  110

جدول 20-4 :مقوله ی عوامل سیاسی   110

جدول 21-4 :مقوله ی عوامل فرهنگی   111

جدول 22-4 :مقوله ی عوامل طبیعی   111

جدول 23-4 :مقوله ی عوامل اقتصادی   112

 

 

فهرست اشکال

شکل 1-3: (نمودار کدگذاری محوری) 50

شکل 1-4 : نمودار محوری تقوا 58

شکل 2-4 : نمودار محوری عدالت    61

شکل 3-4 : نمودار محوری تدبیر  63

شکل 4-4 : نمودار محوری شرح صدر  66

شکل 5-4 : نمودار محوری مقبولیت مردمی و مشروعیت قانونی   69

شکل 6-4 :نمودار محوری مدیریت منابع انسانی   73

شکل 7-4: نمودار محوری سازماندهی   75

شکل 8-4 : نمودار محوری برنامه ریزی   78

شکل9-4 : نمودار محوری مدیریت اموال عمومی   80

شکل10-4 نمودار محوری فرآیند ارتباطات   84

شکل 11-4:فرایند مدیریت ارتباطات و اطلاعات   84

شکل 12-4: فرایند تصمیم گیری علوی   95

شکل 13-4 : نمودار محوری عمران   97

شکل 14-4: نمودار محوری امنیت……..98

شکل15-4 :نمودار محوری هدایت و ارشاد  100

شکل16-4: نمودار محوری رفاه…………..103

شکل 17-4: نمودار محوری میزان وفاداری مردم به حکومت    108

شکل 1-5:فرآیند مدیریت علوی   122

شکل 2-5: فرآیند تصمیم گیری علوی   123

شکل 3-5:پیوستار رهبری تناسبی   127

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 3 =