پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسی تأثیر فرآیندهای مدیریت دانش بر عملکرد توسعه محصول جدید : پایان نامه ارشد مدیریت صنعتی
doc
تعداد صفحات : 129
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته مدیریت صنعتی - گرایش مالی
همراه با جداول ، اشکال و نمودار
129000 تومان


پایان نامه ای که به شما همراهان صمیمی فروشگاه دیجی لود معرفی میگردد از سری پایان نامه های جدید رشته مدیریت صنعتی و با عنوان بررسی تأثیر فرآیندهای مدیریت دانش بر عملکرد توسعه محصول جدید (مطالعه موردی: زنجیره تأمین شرکت عقاب افشان) در 129 صفحه با فرمت Word (قابل ویرایش) در مقطع کارشناسی ارشد تهیه و نگارش شده است. امیدواریم مورد توجه کاربران سایت و دانشجویان عزیز مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته های جذاب مدیریت قرار گیرد.

 

چکیده بررسی تأثیر فرآیندهای مدیریت دانش بر عملکرد توسعه محصول جدید :

امروزه سازمانهاي کشور به مانند ساير سازمانهاي جهان ناگزيرند تا با ديگر سازمانها چه در داخل و چه در خارج کشور به رقابت بپردازند تا بتوانند در محيط کسب و کار باقي بمانند. از اين رو آنها بايد بتوانند دست کم در يک زمينه برتر از رقباي خود بوده،  به عبارت ديگر آنها چاره اي ندارند جز اينکه نوآور باشند. اين پژوهش با هدف “تأثير فرآیندهاي مديريت دانش بر عملکرد توسعه محصول جديد” به صورت موردي زنجیره تأمین شرکت عقاب افشان اجرا شد. اطلاعات مورد نياز به وسيله پرسشنامه محقق ساخته اي که مبتني بر مدل مفهومي پژوهش اقتباس از مدل شفيعي نيک آبادي (1391) و ون پاي ونگ (2009) گردآوري شده است.

براي تجزيه و تحليل داده هاي جمع‌آوري شده ابتدا در سطح توصيفي با استفاده از شاخص‌هاي آماري به توصيف و تلخيص ويژگي­هاي جمعيت شناختي افراد نمونه در تحقيق شامل سابقه کاري و تحصيلات و جنسیت پرداخته  مي‌شود. در آمار تحليلي اين تحقيق به منظور آزمودن معناداري روابط ميان سوالات و متغيرها و برازش مدل‌هاي اندازه‌گيري به دست آمده و سنجش روايي عاملي از تحليل عاملي تأييدي استفاده گرديده است. همچنين به منظور بررسي وضعيت متغيرهاي تحقيق از آزمون ميانگين يک جامعه يا تي يک نمونه­اي استفاده شده است و پس از بررسي روايي سوالات پرسشنامه از طريق تحليل عاملي تأييدي مرتبه اول و دوم، به منظور بررسي اثرات ميان متغيرهاي تحقيق از مدل معادلات ساختاري و بطور اخص تکنيک تحليل مسير با استفاده از نرم افزار ليزرل استفاده شده است.

يافته ها نشان مي­دهد که بين استراتژي هاي مديريت دانش و عملکرد توسعه محصول جديد رابطه معناداري وجود دارد، طبق نتايج بدست آمده از پنج فرضیه فرعی تحقیق حاضر، سه فرضیه یعنی خلق دانش- عملکرد توسعه محصول جدید، ثبت، ذخیره و نگهداری دانش- عملکرد توسعه محصول جدید و ارزیابی و بازخور دانش- عملکرد توسعه محصول جدید با توجه به عدد معناداری آنها تأیید شدند. اين پژوهش در خاتمه به ارائه پيشنهادهاي کاربردي پرداخته است.

 

اهميت و ضرورت موضوع:

اغلب شرکت هاي پيشرو در سراسر جهان به اين حقيقت کاملاً واقف هستند که مهمترين عاملي که باعث برتري آنها در بازار رقابت جهان مي­گردد، داشتن قابليت استمرار در طراحي وعرضه محصول جديد به بازار، سريعتر و مؤثرتر از ساير رقباست. امروزه بقاي سازماني در گرو گرايش به سمت محصولات جديد و به کارگيري روشهايي براي ايجاد محصولات جديد موفق است. با پيشرفت فناوري، رقابتي شدن هرچه بيشتر سازمان ها و پيدايش علوم و تجهيزات جديد توليدي، تغييرات اساسي در نيازها و سلايق مشتريان، توليد محصولات جديد با چالشهاي جديدي روبرو شده است. همچنين به دليل مخاطراتي که در عرضه محصولات جديد وجود دارد، شرکت ها بايد پيوسته در مورد بهبود فرآيند توسعه محصولات جديد تفکر کنند. متغير بودن قوانين رقابتي در دنياي کسب و کار، فرآيند ارائه محصول جديد به بازار را با اهميت خاصي جلوه داده است. اکثر سازمانها امروزه بيش از هر زمان ديگري دريافته اند که صرفاً تکيه و اعتماد به اهرم هاي رقابتي سنتي مثل افزايش کيفيت، کاهش هزينه و تمايز در ارائه محصولات و خدمات کافي نيست و در عوض مفاهيمي مثل سرعت و انعطاف پذيري در رقابت نمود قابل توجهي پيدا کرده اند و گرايش به سمت محصولات و خدمات جديد به بازار، خود دليل موجه اين تغيير نگرش است (اخباري و تقوي فرد، 1386).

ايکوجيرو نانوکا کارشناس مشهور مديريت دانش ژاپن مي­گويد: در اقتصادي که تنها چيز با ثبات بي­ثباتي است يک منبع مطمئن و بادوام مزيت رقابتي، دانش است وقتي هر شب تقاضاها تغيير مي­کند، فن آوري ها توسعه مي­يابد و رقبا زياد مي­شوند، شرکت­هايي موفق هستند که همواره دانش جديد ايجاد مي­کنند و آن را به طور گسترده در سراسر سازمان اشاعه مي­دهند و به سرعت آن را به صورت فن آورانه و محصولات جديد نشان مي­دهد (رادينگ، 1999). ترکيب مديريت دانش و توسعه محصول جديد در کسب و کارهايي که ماهيت آنها دانشي و فن آورانه است موضوعيت بيشتري دارد. مديريت دانش يک نظام کارآمد براي
بهره برداري مناسب از سرمايه هاي فکري انسان است توسعه عملکرد محصولات جديد يک فرآيند دانش محور و انسان محور است و دسترسي افراد به دانش و اطلاعات درست و صحيح در زمان موردنياز امري حياتي و ضروري براي موفقيت يک فرآيند است فعاليت هاي مديريت دانش انجام شده در يک پروژه هم براي موفقيت خود پروژه سودمند مي­باشد و هم پايه و اساس خلق دانش هاي بعدي و يادگيري
مي­­­باشد (راس و ليندوال، 2002).

مورد مطالعه در این تحقیق شرکت عقاب افشان تولید کننده اتوبوس های اسکانیا در ایران است در این صنعت شرکت ها با مشکلات زیادی روبرو هستند یکی مهمترین مشکلات شرکت عقاب افشان در اقتصاد امروز مواجه شدن با تحریم اقتصادی ایران است که موجب شده است واردات شاسی های اتوبوس از کشور سوئد با نرخ بالای ارز و به صورت نقدی مبادله گردد و این امر موجب افزایش قیمت تمام شده و در نتیجه افزایش قیمت فروش محصولات می­گردد و از طرفی وجود رقبا در داخل و واردات اتوبوس های کشور چین به ایران و قیمت مناسبتر این محصولات مشتریان این شرکت را محدود کرده است، در نتیجه علیرغم کیفیت خوب و مشتری مداری و خدمات پس از فروش مناسب، مشتریان خود را از دست داده است. یکی از راه حلهای موجود برای حل این معضلات، صادرات محصولات به کشورهای همسایه می­باشد که موجب می­گردد نرخ مبادلات ارزی کاهش یابد و این امر مستلزم توسعه محصول جدید به منظور به دست آوردن بازارهای جدید است و از آنجایی که مدیریت دانش یک سرمایه نامشهود محسوب می­شود می­توان از آن برای کاهش هزینه ها در جهت توسعه محصول جدید بهره برد.

با توجه به اهمیت و جایگاه توسعه محصولات جدید در سازمان و نیز کاربردی بودن آن و از همه مهمتر اعتقاد و توجه مدیران به افزایش استفاده از این رویکرد، ضرورت چنین مبحثی احساس می­شود و مشخص است که مدیریت دانش به عنوان ابزاری برای توسعه محصولات جدید نتایجی را به سیستم تولید سازمان نیز تزریق می­نماید و همچنین منابع سازمان را در جهت کارآمدی این ابزار برای افزایش بهره­وری مجاب می­نماید تا از طریق فرایندهای مدیریت دانش و بررسی های دقیق، از آزمون و خطای بی­مورد جلوگیری شود و منابع مالی صرف هزینه های بی مورد نگردد و سبب اتلاف وقت و هدر دادن نیروی انسانی و سایر منابع نشود از طرفی ضمن تغییر گرایش و روند عملکرد شرکت به سوی انطباق سازمان با مشتری حرکت می­نماید، به کارایی و انجام موفق وظایف و اختیارات کمک نموده و موجب ایجاد مزیت رقابتی برای شرکت می­گردد. از این رو  پیاده سازی و بهره گیری از فرآیندهای مدیریت دانش در عصر حاضر و ارائه محصولات جدید موفق، مبنا واساسی برای موفقیت شرکت است.

 

هدف ها و پرسش های پژوهش

هدف اصلي هر پژوهش، يافتن پاسخهاي مناسب براي پرسشهايي است که در ذهن محقق وجود دارند. قبل از انجام پژوهش، پرسش هاي زير براي محقق مطرح شده اند:

1- مهمترین فرآیندهای مدیریت دانش در زنجیره تأمین شرکت عقاب افشان کدامند؟

2- مهمترین مؤلفه های عملکرد توسعه محصول جديد در زنجیره تأمین شرکت عقاب افشان کدامند؟

3- آیا فرآیندهای مدیریت دانش بر عملکرد توسعه محصول جدید اثر معناداری دارند؟

همچنین این موضوع مربوط به اهداف کاربردی برای شرکت عقاب افشان (اسکانیا) تولید کننده
اتوبوس­های عقاب  می­باشد همچنین کلیه شرکت های خودروساز می­توانند از نتایج این تحقیق بهره لازم را ببرند. دانشگاهها ممکن است به نتایج ارزشمندی برای توسعه سمینارها و برنامه­های آموزشی در مورد فرآیندهای مدیریت دانش و عملکرد توسعه محصول جدید دست یابند و همچنین زمینه لازم برای تحقیقات دانشجویان را فراهم می­کند.

فرضيه های پژوهش

  • فرآیند خلق دانش بر عملکرد توسعه محصول جديد در شرکت عقاب افشان اثر معناداری دارد.
  • فرآیند توزیع دانش بر عملکرد توسعه محصول جديد در شرکت عقاب افشان اثر معناداری دارد.
  • فرآیند ثبت، ذخیره و نگهداری دانش بر عملکرد توسعه محصول جديد در شرکت عقاب افشان اثر معناداری دارد.
  • فرآیند کاربرد و بهره برداری دانش بر عملکرد توسعه محصول جديد در شرکت عقاب افشان اثر معناداری دارد.
  • فرآیند ارزیابی و بازخور دانش بر عملکرد توسعه محصول جديد در شرکت عقاب افشان اثر معناداری دارد.

فهرست مطالب

فصل اول: ‌ع

کلیات تحقيق. ‌ع

1-1: مقدمه. 2

1-2:  بيان مسئله. 2

1-3: اهميت و ضرورت موضوع. 6

1-4: مدل مفهومی پژوهش.. 7

1-6: فرضيه های پژوهش.. 9

1-7: جامعه و نمونه آماري. 9

1-8: روش شناسی پژوهش.. 10

1-9: قلمرو زمانی و مکانی و موضوعی. 10

1-10: تعاريف عملياتی واژگان پژوهش.. 11

1-10-1: مديريت دانش: 11

1-10-2: فرآیند: 11

1-10-3: قابليت نوآوری: 11

1-10-4: عملکرد بازار: 11

1-10-5: توسعه محصول جديد: 11

1-10-6: عملکرد توسعه محصول جديد: 13

1-10-7: زنجیره تأمین: 13

1-11: ساختار فصل های پژوهش.. 13

فصل دوم: 15

مبانی نظری و پیشینه پژوهش.. 15

2-2: مديريت دانش.. 18

2-2-1: داده ها، اطلاعات و دانش: 20

2-2-2: دانش پنهان و آشکار. 21

2-2-3: عوامل کليدی موفقيت مديريت دانش.. 21

2-2-4: استراتژي های مديريت دانش.. 22

2-2-5: فرآیندهای مديريت دانش.. 24

2-3: عملکرد توسعه محصول جديد 35

2-3-1: الف) توسعه ی محصول جديد 35

2-3-2: ب) اهداف فرايند توسعه محصول. 36

2-3-3: مقايسه الگوهاي توسعه محصول. 39

2-3-4: عوامل موفقيت پروژه های توسعه محصول جديد (NPD) 43

2-3-5: عملکرد توسعه محصول جديد 44

2-4: تحقيقات مرتبط خارجی. 46

2-5: تحقيقات مرتبط داخلی. 48

2-6: جمع بندی. 50

فصل سوم: 51

روش شناسی پژوهش.. 51

3-2: موضوع و روش تحقيق. 61

3-3: جامعه آماری. 62

3-4: نمونه آماری و روش نمونه گيری. 62

3-5: متغيرهاي تحقيق. 63

3-6: ابزار گردآوری اطلاعات. 64

3-7: روايی و پايايی ابزار سنجش.. 65

3-8: فرضيههای تحقيق. 68

3-9: روش تجزيه و تحليل داده ها 69

3-9-1: تحليل عاملي تأييدي. 70

3-9-2: تعيين برازش مدل. 72

3-9-3: آزمون فرضيات پژوهش از طريق تحليل مسير. 73

3-10: جمع بندی. 73

فصل چهارم: 75

تجزیه و تحلیل. 75

داده های پژوهش.. 75

4-1: مقدمه. 77

4-2- تجزيه و تحليل آمار توصيفی. 77

4-2-1- جنسیت. 79

4-2-2- وضعیت تحصیلی. 79

4-3 : نمودار فراوانی پاسخگویان بر حسب مقطع تحصیلی. 80

4-3-1: سابقه کاری. 80

4-3 -2: نمودار فراوانی پاسخگویان بر حسب  سابقه کاری. 81

4-3-3 وضعیت متغیرهای تحقیق. 81

4-3-4- وضعیت متغیر مدیریت دانش.. 82

4-3-5- وضعیت متغیر عملکرد توسعه محصول جدید 84

4-3-6- وضعیت ابعاد متغیر مدیریت دانش.. 84

4-4: نمودار راداری متغیرهای تحقیق. 86

4-4-1- وضعیت ابعاد متغیر عملکرد توسعه محصول جدید 86

4-5: نمودار راداری متغیرهای تحقیق. 88

4-6- آزمون فرضیات تحقیق. 88

4-6-1: آزمون کفایت نمونه گیری. 88

4-6-2 تحلیل عاملی تأییدی. 89

4-6-2-1- مدل اندازه‌گیری مرتبه اول متغیر مدیریت دانش.. 89

‌4-6-2-3- مدل اندازه‌گیری مرتبه اول متغیر درونزای تحقیق. 96

4-6-2-4- مدل اندازه‌گیری مرتبه دوم متغیرهای درونزای تحقیق. 98

4-6-2-5- همبستگی بین متغیرها 99

4-6-3- مدل معادلات ساختاری. 100

4-6-3-1- آزمون فرضیه اصلی تحقیق. 101

4-6-3-2- آزمون فرضیات فرعی تحقیق. 102

4-7- آزمون‌های برازندگی مدل. 105

جمع بندی فصل. 106

فصل پنجم: 108

نتیجه گیری و پیشنهاد 108

5-1: مقدمه. 111

5-2: نتايج و دستاوردهای حاصل از تحقيق. 111

5-3: مقایسه با سایر تحقیقات. 116

5-4: پيشنهادات. 117

5-4-1: پيشنهادهای کاربردی. 117

5-4-2: پیشنهادهای برای پژوهشگران آینده 118

5-5: محدوديت های پژوهش.. 119

منابع و مأخذ 120

 

فهرست جداول

جدول 1-2 انواع فرآیندهاي مدیریت دانش(جمع آوري توسط شفیعی نیکابادی، 1391) 24

جدول 2-2: شاخصهاي فرآیند کسب، خلق و تولید دانشدر زنجیره تامین (جمع آوري توسط شفیعی نیکابادی 1391) 26

جدول 2-3: شاخصهاي فرآیند سازماندهی، نگهداريو انبار در زنجیره تامین (جمع آوری توسط شفیعی نیکابادی1391) 29

جدول2-4 : شاخصهاي فرآیند انتقال، اشتراكو توزیع در زنجیره تامین (جمع آوري توسط  شفیعی نیکابادی، 1391) 30

جدول2-5  شاخصهاي فرآیند استفاده، کاربرد و بهره برداري در زنجیره تامین (جمع آوری توسط شفیعی نیکابادی 1391) 32

جدول 2-6: شاخصهاي فرآیند ارزیابی و بازخور در زنجیره تامین جمع آوری توسط شفیعی نیکابادی 1391) 35

جدول 2-7 :پژوهش هاي کاربردي در زمينه فرايند توسعه محصول جديد 43

جدول2-8 : ون پاي ونگ(2009) 45

جدول 3-1 مشخصه پرسشنامه اصلي مورد بررسي. 64

جدول 3-2 : ضریب آلفای کرونباخ متغیرها و ابعاد تحقیق. 66

جدول 3-3 برخي از آزمونهاي برازندگي مدل در معادلات ساختاري(هومن، 1387) 72

جدول 4-1 : توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت.. 79

جدول 4-2 : توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب مقطع تحصیلی. 80

جدول 4-3 : توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سابقه کاری. 81

جدول 4-4- آماره های یک نمونه ای. 82

جدول 4-5- آزمون یک نمونه ای. 82

جدول 4-6- آماره های یک نمونه ای. 84

جدول4-7- آزمون یک نمونه ای. 84

جدول 4-8- آماره های یک نمونه ای. 85

جدول 4-9- آزمون یک نمونه ای. 85

جدول 4-10- آمار های یک نمونه ای. 86

جدول4-11- آزمون یک نمونه ای. 87

جدول4-12: آزمون کایزر میر و اوکلین بارتلت.. 88

جدول 4-13 : همبستگی بین متغیرهای اصلی تحقیق. 100

جدول 4-14 : شاخص های برازش مدل. 106

جدول 5-1: نتايج فرضيات تحقيق. 114

 

فهرست اشكال

شکل 2-1:ارتباط بين داده ها،  اطلاعات و دانش(توربان و افرايم،  2006) 20

شکل2-2:چرخه سيستم مديريت دانش(توربان و افرايم، 2006) 23

شكل 3-2 فرآیندهای اصلی مدیریت دانش.. 25

شکل 4-2 : مدل اندازه‌گیری مرتبه اول متغیر مدیریت دانش در حالت اعداد معناداری  92

شکل 4- 3 : مدل اندازه‌گیری مرتبه دوم متغیر مدیریت دانش در حالت تخمین استاندارد 94

شکل 4- 4 : مدل اندازه‌گیری مرتبه دوم متغیر مدیریت دانش در حالت اعداد معناداری  95

شکل 4- 5 : مدل اندازه‌گیری مرتبه اول متغیر عملکرد توسعه محصول جدید در حالت تخمین استاندارد 97

شکل 4- 6 : مدل اندازه‌گیری مرتبه اول متغیر عملکرد توسعه محصول جدید  در حالت اعداد معناداری  97

شکل 4- 7 : مدل اندازه‌گیری مرتبه دوم متغیر عملکرد توسعه محصول جدید  در حالت تخمین استاندارد 98

شکل 4-8 : مدل اندازه‌گیری مرتبه دوم متغیر عملکرد توسعه محصول جدید در حالت اعداد معناداری  99

شکل 4-9 : تحلیل مسیر مدل مفهومی تحقیق در حالت تخمین استاندارد 101

شکل 4-10 : تحلیل مسیر مدل مفهومی تحقیق در حالت اعداد معناداری. 102

شکل 4-11 : تحلیل مسیر مدل مفهومی تحقیق در حالت تخمین استاندارد (فرضیات فرعی) 103

شکل 4-12 : تحلیل مسیر مدل مفهومی تحقیق در حالت اعداد معناداری (فرضیات فرعی) 104

 

فهرست نمودارها

نمودار1-2: فرايند توسعه محصول جديد 42

نمودار 1-4 : نمودار فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت. 79

 

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =