پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
سنجش پایبندی مدیران شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به استانداردهای حاکمیت شرکتی: پایان نامه ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مالی
doc
تعداد صفحات : 142
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته مدیریت بازرگانی -گرایش مالی
همراه با جداول ، اشکال و نمودار
89000 تومان


پایان نامه ای که به شما همراهان صمیمی فروشگاه دیجی لود معرفی میگردد از سری پایان نامه های جدید رشته مدیریت بازرگانی و با عنوان سنجش پایبندی مدیران شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به استانداردهای حاکمیت شرکتی در 142صفحه با فرمت Word (قابل ویرایش) در مقطع کارشناسی ارشد تهیه و نگارش شده است. امیدواریم مورد توجه کاربران سایت و دانشجویان عزیز مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته های جذاب مدیریت قرار گیرد.

 

چکیده پایان نامه سنجش پایبندی مدیران شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به استانداردهای حاکمیت شرکتی:

بی شك یكی از با اهمیت ترین تحولات جهان صنعتی در قرن هجدهم،‌ظهور شركت های سهامی و تفكیك مالكیت از مدیریت بود. در نتیجه ی این تحولات ،‌ شركت های سهامی محل تجمع منافع ذینفعان در شركت ها،‌شامل سهامداران،‌مدیران،‌اعتبار دهندگان،‌ كاركنان و سایر ذینفعان شد و در پی آن بازار مالی سازمان یافته در اكثركشورهابه وجود آمد.اشخاص حقیقی و حقوقی،‌ سازمان ها، موسسات اعتباری و دولت عرضه كنندگان سرمایه در بازار مالی را تشكیل می دهند. جذب و تجمیع پس انداز ها  و هدایت آن ها به سوی سرمایه گذاری های كوتاه مدت و بلند مدت از اهداف اصلی این بازار ها است. برای كارآیی این بازارها،‌تشویق مشاركت عمومی و حمایت قانونی از تامین كنندگان سرمایه ها ضروری است و این موجب رونق اقتصادی و گسترش فرهنگ سهامداری در اكثر كشور ها شده است. با این همه وجود تضاد منافع بین ذینفعان در شركت ها،‌مشكلات متعددی هم چون مشكلات نمایندگی را به همراه داشته  و بحث های متعددی را موجب شده كه موضوع حاكمیت شركتی ازاصلی ترین آن هااست. در این میان پایبندی مدیران به اصول حاکمیت شرکتی می تواند تضمین کننده اعتماد سرمایه گذاران و نیز تداوم مسیر موفقیت شرکتها به شمار رود. اما در سالهای اخیر بعضا مشاهده است که مدیران شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران کمتر به این اصول پایند هستند و این مساله دشواریها و تهدیدات مالی و اعتباری مختلفی را برای این دسته از شرکتها فراهم آورده است. لذا سوال اصلی که در این پژوهش به ان پاسخ داده می شود این است که آیا بین پایبندی مدیران شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با استانداردهای حاکمیت شرکتی رابطه وجود دارد؟

این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی ، از لحاظ روش گرد آوری و استنتاج داده ها استقرایی- تحلیلی  و از لحاظ نحوه اجرا و طرح تحقیق پس رویدادی است. همچنین به دلیل بررسی میزان پایبندی مدیران شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به استانداردهای حاکمیت شرکتی  ، این تحقیق از نوع پژوهش های توصیفی می باشد. حجم جامعه آماری که در این تحقیق 720 نفر مدیر ارشد و حسابدار شاغل در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشند.و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 184 نفر برآورد شده است،هم چنین یافته های تحقیق حاضر نشان داد که:

  • پایبندی مدیران شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به استقلال و ترکیب و ویژگیهای هیات مدیره دارای وضعیت مطلوب برآورد شده است
  • پایبندی مدیران شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به افشا و شفافیت دارای وضعیت مطلوب برآورد شده است
  • پایبندی مدیران شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به رعایت حقوق مالکیت دارای وضعیت مطلوب برآورد شده است
  • پایبندی مدیران شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به جبران خدمات(حقوق و مزایا)مدیران و کارکنان دارای وضعیت مطلوب برآورد شده است
  • پایبندی مدیران شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به مدیریت ریسک دارای وضعیت مطلوب برآورد شده است
  • پایبندی مدیران شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به نظارت حسابرسی دارای وضعیت مطلوب برآورد شده است

 

اهمیت و ضرورت انجام پژوهش:

در دنياي امروز تغيير نيازهاي روز افزون مشتريان و مردم ، خواسته‌هاي بعضاً متفاوت ذينفعان، پيچيدگي‌ قوانين و مقررات و تكنولوژي انجام كار و … توجه به ساختارحاكميت شركتي را فراهم نموده تا از طريق آن اهداف شركتها تنظيم و روشهاي نيل به آن اهداف و نحوه نظارت بر عملكردآنها تعيين می ‌شود.

حاكميت شركتي در موفقيت شركت و رفاه جامعه، نقش مهم وتعیین کننده ای دارد. شكستها و رسوايي هاي اخير شركتهايي مانند انرون، ورلدكام، و گلوبال كراسينگ، كه نتيجه ضعف در سيستم هاي حاكميت شركتي است، توجه عموم را به استفاده فرصت طلبانه مديريت از درآمدهاي شركتها جلب كرد و احساس نياز به بهبود و تشكیل مجدد حاكميت شركتي را در سطح بين الملل روشن ساخته است(پترا،2005). در پاسخ به اين شكست، ايالات متحده، در جولاي 2002، قانون ساربنيز- آكسلي 2002 را منتشر كرد. اين قانون حاوي بازسازيهايي در زمينه حفاظت از حقوق سرمايه گذاران از طريق بهبود روشهاي شفاف سازي در شركتها مي باشد. در اين راستا گزارشاتي مشابه مانند گزارش هيگز در سال 2003 و گزارش اسميت در بريتانيا منتشر شد. (سلومن و سلومن، 2005)

حاكميت شركتي موثر با ايجاد تعادل ميان قدرت و انعطاف رويه هاي حاكميتي قابل دستيابي است. بايد در نظر داشت كه حاكميت خوب به تنهائي باعث بوجود آمدن شركتهاي خوب نمي شود چون اين مسئله به ماهيت رهبري و استراتژيهاي شركت نيز بستگي دارد ولي حاكميت بد حتما باعث نابودي شركت مي گردد.

تدوين يك سيستم حاكميت شركتي كارا و بيشينه كننده ارزش، براي اكثر ملتها اهميت فزاينده اي دارد و از سوي ديگر ايجاد چنين سيستمي براي كشورهايي كه قصد اجراي برنامه هاي خصوصي سازي به ويژه از طريق انتشار سهام دارند به صورت يك الزام سياسي و اقتصادي در آمده است.(رضایی،1386،3)

تحقيقات تجربي انجام شده در مورد بحران آسيا نشان مي دهد كشورهايي كه از لحاظ استانداردهاي شركتي به خصوص از نظر حقوق سهامداران اقليت در سطح پاييني قرار داشته اند دچار بيشترين افت نرخ برابري پول و نزول بازارهاي سرمايه شده اند. بنابراين ايجاد زير ساخت حاكميت شركتي ميتواند گامي در جهت سلامت اقتصادي كشور و حفظ حقوق سهامداران بطور اخص شهروندان به طور عام باشد.به علاوه فرآيند خصوصي سازي و سرمايه گذاري مبتني بر بازار يكي از مهم ترين مباحث اقتصادي روز در ايران است. به منظور خصوصي سازي لازم است كه دولت ميزان حاكميت شركتي را در بخش هايي که قبلا در اختيار دولت بوده است را افزايش دهد، چرا كه شركت ها براي تامين سرمايه به بازار متوسل مي شوند و بايد بتوانند از طريق مكانيزم هاي مطلوب حاكميت شركتي اعتماد عموم را جلب نمايند.

وجود حاكميت شركتي مطلوب از آسيب پذيري بازارهاي در حال توسعه از جمله بازار ايران در مقابل بحران هاي مالي مي كاهد. همچنين با برقراري عناصري از حاكميت شركتي در ساختار اقتصادي كشور مي توان، ابزاري براي كشف و مبارزه با برخي جرائم اقتصادي فراهم كرد. نكته ديگر اين است كه به نظر مي رسد بتوان با شناخت مفهوم حاكميت شركتي و بكار گيري اصول و قواعد آن به تدوين و اصلاح قانون تجارت، اصول حسابرسي، قوانين حاكم بر بورس و… كمك نمود. (رهبری،1383،7) همچنین اهمیت و ضرورت انجام این تحقیق از انجا است که می تواند به بومی سازی متغیرهای پژوهش همچون حاکمیت شرکتی کمک شایان نماید.

 

 

اهداف تحقیق پایان نامه سنجش پایبندی مدیران شرکتهای پذیرفته شده در بورس :

هدف کلی:

هدف علمی این پژوهش سنجش پایبندی مدیران شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به استانداردهای حاکمیت شرکتی می باشد.

اهداف فرعی:

  • سنجش پایبندی مدیران شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به استقلال و ترکیب و ویژگیهای هیات مدیره
  • سنجش پایبندی مدیران شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به افشا و شفافیت
  • سنجش پایبندی مدیران شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به حقوق مالکیت
  • سنجش پایبندی مدیران شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به جبران خدمات(حقوق و مزایا) مدیران و کارکنان
  • سنجش پایبندی مدیران شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به مدیریت ریسک
  • سنجش پایبندی مدیران شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به نظارت حسابرسی

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 8 =