پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسی و رتبه بندی عوامل و شاخص های کلیدی موفقیت در استقرار برنامه ریزی منابع سازمانی ERP با استفاده از روش تاپسیس: پایان نامه ارشد مدیریت دولتی
doc
تعداد صفحات : 140
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته مدیریت دولتی
89000 تومان


پایان نامه ای که به شما همراهان صمیمی فروشگاه دیجی لود معرفی میگردد از سری پایان نامه های جدید رشته مديريت دولتی و با عنوان بررسی و رتبه بندی عوامل و شاخص های کلیدی موفقیت در استقرار برنامه ریزی منابع سازمانی ERP با استفاده از روش تاپسیس   (مورد مطالعه شعب بانک پارسیان استان تهران)   در 140 صفحه با فرمت Word (قابل ویرایش) در مقطع کارشناسی ارشد تهیه و نگارش شده است. امیدواریم مورد توجه کاربران سایت و دانشجویان عزیز مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته های جذاب مدیریت قرار گیرد.

چکیده پایان نامه بررسی و رتبه بندی عوامل و شاخص های کلیدی موفقیت در استقرار برنامه ریزی منابع سازمانی ERP با استفاده از روش تاپسیس:

در دنياي امروز مديريت بدون استفاده از ابزارها و راهكارهاي مناسب و متكي بر فناوري مدرن روز ، كاري بس دشوار مي باشد . سيستم هاي مبتني بر فن آوري اطلاعات كه در يكي دو دهة اخير رشد چشمگيري را طي نموده اند ، از جمله ابزارهاي مديريت و برنامه ريزي مي باشند كه حوزه‌هاي وسيعي را تحت پوشش خود قرار داده اند .

سيستم هاي برنامه ريزي منابع سازمان  نمونه اي از اين قبيل مي باشند كه در چند سال اخير در كشور ما مورد استقبال فراوان قرار گرفته و به عنوان راه حل معضلات و مشكلات سازمان ها و اصلاح روش‌هاي انجام كار از آن ياد مي شود .

بنابراین این تحقیق در صدد بود به شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر در موفقیت سیستم برنامه ریزی منابع سازمان در شعب بانک پارسیان استان تهران، بپردازد. با توجه به جامعه پژوهش، تعداد 284 نفر به عنوان نمونه با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. دراين پژوهش از یک پرسشنامه محقق ساخته 24سوالی بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت (کاملاً موافقم، موافقم، بی نظرم، مخالفم، کاملاً مخالفم) براي گردآوري اطلاعات استفاده شد . در اين تحقيق از آمار استنباطي و توصيفي استفاده و برای انجام اين تحليل­ها از نرم افزار آماري SPSS وهمچنین برای رتبه بندی عوامل از مدل تاپسیس ( TOPSIS) استفاده شده است و نتایج نشان دادند که کلیه فرضیه های تحقیق مورد تایید قرار گرفت و همچنین متغیرهای تحقیق با استفاده از از نرم افزار تاپسیس رتبه بندی شده اند که در آن عومل بترتیب سازماندهی، کنترل پروژه، برنامه ریزی منابع انسانی، یافتن کارمند و صلاحیت مدیر پروژه از بیشترین و. کمترین اهمیت برخوردار می باشند.

 

اهميت وضرورت انجام تحقیق

 سازمانهاي امروزی سيستم­هاي پيچيده­اي هستند كه تعامل بين عملكردهاي فروش، توزيع، توليد، مواد اوليه، مالي، منابع انساني و نگهداري بايد در جهت هدف عمومي سازمان طوري مديريت گردند كه تحويل محصولات توليدي به مشتري داراي حداكثر ارزش با قيمت بهينه باشد (ناظمی و همکاران، 1386). اگرچه اكثر اين سازمانها داراي ساختار تابعي هستند ولي هريك از عملكردها / بخشهاي در حال كار صرف نظر از اهداف سازماني داراي اهداف خاص خود نيز مي­باشند. اين موضوع در هر بخش وقتي بحراني مي­شود كه براي جريان اطلاعات توسط هريك از عملكردها محدوديت ايجاد شود و حتي وقتي ساير عملكردها مي­خواهند از كل جريان اطلاعي حاصل نمايند ، اين امكان بوجود نمي­آيد. اين موارد سازمانها را به سمت استفاده از سيستم­ هاي يكپارچه مانند برنامه ­ريزي منابع سازماني (ERP) هدايت مي­كند كه يك سيستم به هم پيوسته ، سازگار و يكپارچه مي­باشد .

اين سيستم قابليت جمع ­آوري ، طبقه­ بندي ، ذخيره سازي و توزيع اطلاعات كل سازمان را با حداقل داده­ هاي تكراري دارا مي­باشد . به منظور ارزيابي عملكرد يك سازمان كه از سيستم ERP و يا سيستم­هاي جامع يكپارچه مانند سيستم­هاي اطلاعات مديريت (MIS)، مديريت ارتباط با مشتريان (CRM) و زنجيره تامين كنندگان (SCM) استفاده مي­نمايد نياز به راهكار يا مدلي است كه توانايي ارزيابي و اندازه ­گيري عملكرد سازمان را داشته باشد و براساس نتايج حاصل، بهبود مستمر امكان ­پذير باشد(کوونگ ات آل ،  2012).

 

از آنجا کهERP بسته ای نرم افزاری است که به عنوان یک راه حل فناوری به منظور یکپارچگی اطلاعات و همچنین بهبود فرایند تبادل اطلاعات بین تمامی بخش های مختلف یک سازمان همچون منابع انسانی ،حسابداری ،مالی و…به کار می رود اما باید توجه داشت که تمامی پیاده سازیهای ERP موفق نبوده وعوامل متعددی در پیاده سازی موفق آن دخیل هستند که شناسایی این عوامل کمک  شایانی به مدیران برای آمادگی بیشتر وبهتر در زمینه پیاده سازی ERP در سازمانهایشان می نماید لذا در این پایانامه  بر آن شدیم  علاوه بر شناسایی  عوامل مذکور به رتبه بندی آنها نیز بپردازیم.

از ویژگی‌های مهم بکارگیری برنامه‌ریزی منابع سازمان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده از تجارب موفق: مجموعه‌ای از تجارب موفق استفاده شده در جهان در این نرم‌افزارها گردآوری می‌شوند. این تجارب در هر بار پیاده سازی، بطور کامل در اختیار مشتری قرار می‌گیرند، با شرایط خاص مشتری متناسب‌سازی می‌شوند و تجارب حاصل از مشتریان جدید نیز در نرم افزار پیاده سازی شده و مجددا در اختیار کلیه مشتریان قرار می گیرد که تجربه بی نظیری از کارآمدی و اثربخشی را در اختیار سازمان‌ها قرار خواهد داد.
  • انعطاف پذیری: راهکارهای ERP قادر هستند خود را با تغییرات سازمانی و نیازهای روزافزون کسب و کارهای جدید منطبق کنند.. در حقیقت امکاناتی که این راهکار برای سفارشی سازی و شخصی سازی سیستم در اختیار سازمان ها قرار داده است، منجر به انعطاف فوق‌العاده‌ای در پاسخگویی به نیاز انواع صنایع شده است.
  • ماژولار بودن: راهکار ERP بر خلاف نرم افزارهای سنتی، به گونه‌ای طراحی می‌گردد که هر جزء آن، قادر به انجام وظایف بصورت مستقل باشد و در صورتی که تغییری در یک جزء ایجاد گردید، بقیه اجزاء دچار تغییر یا اشکال جدی نشوند.
  • یکپارچگی پایگاه داده: بخش‌های مختلف سازمان از یک پایگاه داده به صورت یکپارچه استفاده می‌کنند و گسستگی بین داده‌ها وجود نداشته و داده ها بصورت تکراری و زائد نیز ثبت نمی شوند.
  • ارتباط با بیرون سازمان: این راهکار قادر است تعامل مستقیمی را با افراد بیرون سازمان مانند مشتریان و تامین‌کنندگان ایجاد کند. آنها می‌توانند با دسترسی مستقیم به نرم افزار، علاوه بر دریافت گزارش‌ها و اطلاعات مورد نیاز، عملیات خود را با سازمان نیز انجام دهند. حتی در شکل پیشرفته تر آن ممکن است نرم افزار به صورت آنلاین با پایگاه داده سازمان‌های دیگر و سایر شرکای تجاری از جمله تامین کنندگان و مشتریان متصل گردد و ارتباطی به روز و مطمئن میان عناصر زنجیره تامین کالا و خدمت ایجاد نماید.

بکارگیری ERP  در بانک پارسیان سبب بهبود زیرساخت‌ها و ایجاد توانایی جهت هماهنگی با تغییرات بیرونی می‌شود. این مزیت برای ورود به دنیای تجارت الکترونیک و به کارگیری وب و اینترنت جهت تسهیل امور و استفاده از دنیای مجازی، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. بانک ها می‌توانند با به کارگیری سیستم ERP صاحب مزایای رقابتی شوند که بدون استفاده از آن، تقریبا غیر ممکن به نظر می رسند.

راهکار ERP این امکان را ایجاد می‌کند تا اطلاعات بر مبنای گردش بهینه فعالیت‌ها در واحدهای کسب و کار به جریان درآمده و مبنایی یکسان برای گزارش‌های مدیریتی و قانونی فراهم گردد. از این طریق امکان جلوگیری از ایجاد مغایرت در اطلاعات واحدهای مختلف نیز امکان پذیر می‌گردد. همچنین با یکپارچه سازی فرآیندهای کسب و کار و پوشش نیازهای واحدهای عملیاتی و غیرعملیاتی سازمان، افزایش کارایی واحدها و فرآیندهای کاری محرز و مشخص می گردد. در واقع با به کارگیری راهکار ERP، در هر زمان امکان به روزرسانی اطلاعات وجود دارد که سبب افزایش کیفیت و سرعت گزارشگری و تصمیم گیری می‌شود.

با استفاده از سیستم ERP ، تعاملات میان مشتریان، تامین کنندگان خدمات افزایش می یابد. راهکار ERP می تواند ارتباط یکپارچه و دقیقی را با سیستم های اطلاعاتی خارج از سازمان (مانند بورس، بانک ها، وزارت خانه ها، سازمان های مالیاتی و بیمه ای و همچنین نهادهای مرتبط با آنها) برقرار نماید و پاسخگویی سریعتری را به نیازهای داخلی و خارجی سازمان به صورت لحظه ای فراهم آورد.

 

فهرست مطالب  تحقیق برنامه ریزی منابع سازمانی

چکیده. ………………………..1

فصل اول:کلیات تحقیق

1– 1- مقدمه……………………..3

1-2- بيان مسأله   ……………………..4

1-3- اهميت وضرورت انجام تحقیق………………..8

1- 4- اهداف تحقيق………………11

1-5- سؤال های تحقیق…………………12

1- 6- قلمرو تحقيق …………………………..13

1-6-1- قلمرو موضوعي تحقيق………………………13

1-6-2- قلمرو مكاني تحقيق………………………..13

1-6-3- قلمرو زماني تحقيق……………………..13

1-7- تعاريف نظري و عملياتي متغيرها و واژه­ هاي کليدي…………14

1-7-1- تعريف نظري…………………….14

1-7-1-1- سیستم­ برنامه ریزی منابع سازمانی : ………………………14

1-7-1-2- روش تاپسیس  ( TOPSIS)  ………………….14

1-7-2. تعريف عملياتي…………………..15

1-8.مدل تحقیق: …………………15

فصل دوم:مطالعات نظری

2-1- مقدمه……………………..18

2-2-  سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی  (ERP) ………………………..19

2-2-1- تعريف مفهومي ERP …………………….21

2-2-2- تعريف ابزاري ERP ………………….22

2-3- سیر تکاملی سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان (ERP) ……………22

2-4- فرآیند استقرار ERP در سازمان ها …………………27

2-5. روش هاي استقرار ERP در يك سازمان……………..33

2- 6 – اهميت برنامه ریزی منابع سازمانی ………………..39

2-7. عوامل موفقيت در استقرار نظامهاي برنامه ريزي منابع سازمان……………41

2-8- ERP چگونه مي تواند بهره وري را در سازمان افزايش دهد ؟ ……………….47

2-9- لزوم پياده سازي ERP  ………………….49

2-10- انواع روش­های استقرار (Enterprise Resource Planning :ERP) سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی :  54

2-11- نقش نيروي انساني در انجام پروژه هاي ERP………………..57

2-12- عوامل مؤثر در اجرای اثربخش پروژه‌هایERP ………………….59

2-12-2- شرکت مجری ………………….60

2-13- عوامل موفقیت ERP ……………………..61

2-14- دلایل شکست پروژه های ERP ……………..61

2-15- مزايا ومعايب ERP…………………..62

2-15-1- مزایای ERP ………………….62

2-15-2- معایب ERP ……………………..62

2-16- ERP در ايران ……………………63

2-17- ERP   از ديدگاه مديريتي ……………………..65

2-18- بانک پارسیان…………………………67

2-19- روش تاپسیس  ( TOPSIS)  ………………….68

2-20- پيشينه پژوهش…………………68

2-20-1 -تحقیقات داخلی………………..68

2-20-2-تحقیقات خارجی……………………72

فصل سوم: روش شناسی تحقیق

3-1- مقدمه……………………….80

3-2-  روش تحقيق……………………….80

3-3-  جامعه آماري…………………….81

3-4- نمونه آماري……………………..81

3-5 – ابزار جمع‌آوري داده‌ها و اطلاعات …………..82

3-5-1. منابع داده ­ها………………82

3-5-2. ابزار گردآوري داده ­ها…………………82

3-6- روايي و پايايي……………………..83

3-6-1- آلفای کرونباخ………………….83

3-7 –  روش تجزيه و تحليل داده‌ها و اطلاعات…………………..84

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

4-1- مقدمه… ………………87

4-2- تجزیه و تحلیل توصیفی تحقیق… …………………….87

4-2-1- وضعیت میزان تحصیلات… …………………87

4-2-1) وضعیت پاسخ دهندگان از نظر جنسیت… …………88

4-2-2) وضعیت پاسخ دهندگان از نظر سن… ………………..89

4-2-3) وضعیت پاسخ دهندگان از نظر سابقه کار… ………………89

4-2-4) وضعیت پاسخ دهندگان از نظر سمت… ……………90

4-4- بررسی پایایی تحقیق… ………………90

4-5- تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیات تحقیق… …………….92

4-2-3-آزمون کولمگروف اسمیرنوف… …………….99

.4-3-آماره استنباطی… ……………………..101

4-3-1-الویت بندی شاخصها و معیارها با روش تاپسیس… …………..101

فصل پنجم: نتیجه گیری وپیشنهادات

5-1) مقدمه… ………………….109

5-2) مروری بر مساله پژوهش… …………………….110

5-3) جمع بندی نتیجه گیری، بحث و مقایسه… ……….112

5-4) محدودیت های تحقیق… ……………114

5-5) پيشنهادات… …………………….115

5-6) پیشنهادات برای تحقیقات آتی… …………….115

منابع… …………….117


فهرست جداول، نمودارها و شکلها

۱. جدول شماره ۲-۱ مخاطرات پیاده سازی ERP

۲. جدول شماره ۲-۲ هزینه های چرخه عمر سیستم ………… ..32

۳. جدول شماره ۲-۳ روش پیاده سازی ERP

۴. جدول شماره ۲-۴ مقایسه استقرار یکباره با موازی ………….. 57

  1. جدول 2-5 جدول پیشینه پژوهش……..76

 

فهرست اشکال

۱. شکل شماره ۲-۱ سیر تکاملی برنامه ریزی منابع سازمانی ………………. 24

۲. شکل شماره ۲-۲مراحل تدریجی برنامه ریزی منابع سازمانی  ………………26

  1. شکل شماره ۲-۳استقرار یکباره و آنی………………. 55
  2. شکل شماره 2-4 استقرار موازی و همزمان ……………56
  3. شکل شماره 2-5 استقرار بخشی ……………..58

6 . شکل شماره 2-6 سطح پنج گانه ارزشی ……………..67

  1. شکل شماره 2-7 مدل راهبردی مزایای ERP………………….75

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا مشکل مورد بررسی قرار گیرد. دیجی لود متعهد میشود که هر طور شده فایل خریداری شده ، به دست شما خواهد رسید.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =